Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: bouwjaren Friendship 28

bouwjaren Friendship 28 19 apr 2011 17:56 #190071

  • Smite
  • Smite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 419
Wij zijn ons aan het oriënteren op een grotere boot (nu Oceaan 25) De FS 28 staat o.a. op ons lijstje. Nu menen wij te weten dat vanaf een bepaald bouwjaar de kwaliteieten van de FS 28 minder zijn dan van de oudere types (vlak voor het failliet gaan van de werf??)
Wie weet hier meer over te vertellen? Klopt dit, wat werd minder, waar moet je op letten, vanf welk bouwjaar??

m.vr.gr.

Egbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bouwjaren Friendship 28 19 apr 2011 18:05 #190079

Ik heb een FS uit 1978. Weet niet of die uit de goede tijd is. Waar ik wat last van heb is af en toe een osmose plekje op de skeg. Maar is niet iets waar je je zorgen om moet maken. ieder jaar even checken en zonodig bijschuren, drogen en epoxy eroverheen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bouwjaren Friendship 28 19 apr 2011 18:13 #190094

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Smite schreef :
kwaliteieten van de FS 28 minder zijn dan van de oudere types (vlak voor het failliet gaan van de werf??)

wel van de 3 keer (of meer) failliet gaan bedoel je ;-)

Ik heb een FS28 gehad van 1981.
Gekocht in 1985, met osmose en al.
En losse schotten, doorbuigend dek onder de mast, lekke puttingen, lekke ramen en nog zo wat. Gelukkig na 1 seizoen voor hetzelfde bedrag weer kunnen verkopen :P
Ze zijn ook nog eens te duur in vergelijking met betere, andere 28voeters, kennelijk hebben ze nog steeds een goede naam......
Wat staat er nog meer op je lijstje?
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bouwjaren Friendship 28 19 apr 2011 18:24 #190108

  • Smite
  • Smite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 419
Nou, we vinden het best moeilijk binnen een bepaald budget een boot te vinden die we mooi vinden, stahoogte heeft, drie vaste slaapplaatsen heeft (we hebben 1 kind), beperkte diepgang heeft etc etc.
We komen steeds terug op de fs 28. We kennen de boot en weten dat er ook goede exemplaren/bouwjaren tussen zitten (en slechte zoals je zelf ervaren hebt)
Als de staatsloterij eens meewerkte dan zouden we meer keus hebben (winner 950 vinden we prachtig maar ja ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bouwjaren Friendship 28 19 apr 2011 19:44 #190144

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Al eens naar een Spirit 28, Sturgeon 28, Koopmans 28 en Dufour 2800 gekeken? Let bij een FS ook op de masten, daar is soms aardig op bezuinigd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bouwjaren Friendship 28 20 apr 2011 03:57 #190173

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Smite schreef :
beperkte diepgang <knip> staatsloterij

beperkte diepgang, da's inderdaad een probleem, de 1.20m van de FS vind je niet zomaar. Groot nadeel is natuurlijk de veel mindere vaareigenschappen aan de wind (gelukkig is dat maar 75% van de tijd ;-) )
Die 1.20m kiel is door de werf zelf geknutseld, er heeft geen ontwerper een vinger naar uitgestoken. Hij zal ook zwaarder zijn, om bij die mindere diepte toch voldoende oprichting te kunnen geven.
Je kan een veel betere SP28 kopen, met dezelfde binnenruimte, voor 70% van de prijs van een FS28, gek genoeg. Dat komt omdat iedereen denkt dat de FS een goed schip is en niemand van de Belgische Sp heeft gehoord. Doe er je voordeel mee!
Zoals gezegd, de mijne was van 1981. Ik wilde perse een Friendship (mooi om te zien, bekend merk in NL). Erg veel spijt gehad van die vergissing, behoorlijk bange uren op zee gehad.
Van een (belangrijk) medewerker van de werf (toen Meijer in Balk) persoonlijk gehoord dat de boten van na de 2e oliecrisis (dus ook 1981) wel heel erg weinig wogen, zoveel werd er op dure hars bezuinigd. Slappe bakken gemaakt van slechte hars, toen dus. Vandaar ook dat de mijne na 4 jaar al helemaal vol zat met osmoseblazen.
Denk er nog eens over na ;-)
En zoek even goed op het forum, ca 1 jaar geleden is deze discussie hier ook geweest, met een paar kenners van de nieuwere werven van FS.
groet
t
Laatst bewerkt: 20 apr 2011 04:01 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bouwjaren Friendship 28 20 apr 2011 04:33 #190187

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7058
Nou ja, zelfde discussie dan maar weer eens opnieuw (want die is al eerder gevoerd).

Er zijn slechte Friendship 28's. De meeste zijn echter behoorlijk goed. Ik ben technisch coordinator van de FS28 bij de Friendship club, dus ik hoor aardig wat er allemaal speelt in FS28 land...

Waar je zowieso op moet letten is de mastondersteuning: deze is bij veel FS28's gemaakt van roestend ijzer en na zoveel jaren dus doorgeroest. Daarnaast staat de mastondersteuning vaak net niet precies recht onder de mast, waardoor deze het dek een beetje aan 1 kant naar beneden kan drukken.

Bij mijn 28 is dit euvel opgelost door een nieuwe RVS mastondersteuning, die aan de bovenkant is voorzien van een grotere plaat, zodat de hele mast wordt ondersteunt. Als eea zo is opgelost heb je de komende 30 jaar geen omkijken meer.

De mast zelf is in het verleden wel een probleem geweest, er waren bepaalde versies waarvan de mast doormidden brak. Ondertussen hebben we het van masten van rond de 30 jaar oud. De rotte exemplaren zijn voor zover ik weet allang overboord gezeild, wat er nu nog op staat is wel deugdelijk. Die van mij kon in iedergeval windkracht 8 op de Noordzee voor de kust van Engeland uitstekend aan, hij staat nog steeds :-)

Mocht je meer willen weten, stuur even een PB dan wisselen we telefoonnummers uit. Dat communiceert veel sneller!

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bouwjaren Friendship 28 20 apr 2011 04:58 #190193

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
gevonden, de oude post van Edward:
" De kwaliteit van de Friendships is -op wat bekende problemen als bijvoorbeeld mastondersteuning bij FS 28 en ingewaterde hoofdschotten- over het algemeen prima. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar dat tref je overal aan. En zeker als ze ouder worden..

Na het faillissement van Meijer is de werf in eerste instantie overgenomen door de familie Langbroek. Zij hebben wat aanpassingen gedaan in het ontwerp en zijn wat gaan experimenteren met minder hars in het laminaat en zo... Gevolg: slechte boten die steeds minder stijf werden, die je zo krom als een banaan trekt zodra je de boel op spanneing ze en waarvan er een heel aantal zijn gaan delamineren rondom de waterlijn...
Vraag maar eens na bij Leen Schaap in Lelystad. Die heeft er velen weer gerepareerd.
Vervolgens is eind '91 de boel weer failliet gegaan.

Daarna is alles overgenomen door een investeerder die de Werf verplaatst heeft naar uiteindelijk Makkum. Tussen '92 en '97 is er nogal wat gedaan om het hoofd boven water te kunnen houden maar dat is uiteindelijk ook niet gelukt.

In deze tijd (tussen '91 en '97) is er door de vele wisselingen van eigenaar een zeer wisselende kwaliteit bootjes gebouwd. Mocht je er één uit die tijd willen kopen is een zéér serieuze aankoopkeuring eigenlijk een must.
Bootjes van voor die periode zijn in basis prima. Uiteraard ook hier een aankoopkeuring op laten doen, maar de gebreken zijn daarin nog wel te beredeneren.

In '97 zijn de naam en mallen verkocht, maar is er weinig meer gebeurd. Vanaf 2002 zijn alle rechten en mallen naar Lemmer verhuisd en daar zijn ze nu nog. "

even zoeken op 'friendship werf" in posts van 1 jaar oud en ouder, en je vindt nog meer!
Overigens blijkt uit bovenstaande dat ze vanaf het Meijer-faillissement slechtere boten zijn gaan bouwen (mid-198x). Alles daarna is twijfelachtig.
De mijne was, zoals gezegd, 1981, en ook erg slecht.
Als je er perse een wil, doe dat een echte oude, 1979 of ouder.

groet
t
Laatst bewerkt: 20 apr 2011 05:01 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bouwjaren Friendship 28 20 apr 2011 05:32 #190200

  • Smite
  • Smite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 419
Nu had ik een prachtig stukje tekst gemaakt en is het in een keer weg.

Bedankt voor de informatie. Het is zeker niet onze bedoeling om de discussie wel of geen goede boot weer op te rakelen. Het was voor ons meer een klok en klepel verhaal. Gevoelsmatig zijn we er wel uit dat het een fs 28 kan gaan worden. We kijken al een tijdje rond en vinden dit gewoon de mooiste boot. Zeilen doe je toch ook met een stuk emotie en dat poets je niet zomaar weg.

Wij vinden de FS28 mooi, het schip voldoet aan de wensen maar we weten dat er periodes zijn waarin de kwaliteit wisselend is geweest. Met een zoon van 9 vaar je ook veel op de meren met een optimist er achter. Zoals we nu kunnen inschatten zullen we niet veel verder dan Terschelling en het IJselmeer komen en dit moet te doen zijn met een FS 28 met ondiepe kiel.
Capolavoro heeft een duidelijk verhaal en daar doen we wel wat mee. Als je dit hebt meegemaakt kan ik me voorstellen dat je de fs nooit zult aanprijzen. Maar er varen ook goede boten tussen en die willen we wel graag hebben Verder maken we graag gebruik van het aanbod van snelem. :)

e
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bouwjaren Friendship 28 20 apr 2011 07:16 #190239

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dat kan zeker prima met een FS28 met ondiepe kiel, been there, done that. Ook weleens een 'buitje' overgehad waarin de omringende boten de ondiepe kiel onder de boot konden zien zitten zonder dat er verder aan boord wat ad hand was. Lastigste onder dat soort omstandigheden is de Optimist die zichzelf door de zwaardkast vol met water hevelt ;-)

Het loont denk ik om even uit te zoeken van wanneer tot wanneer de oliecrisis precies z'n invloed had, 83 was iig weer een prima jaar. Toen hadden ze inmiddels ook de Neut-masten met naar voren (!) gepijlde zalingen, nog steeds niet ideaal maar een stuk zekerder dan de Ermats van daarvoor. In tegenstelling tot wat Erik hierboven schrijft varen er nog steeds van die slechte Ermats rond, heb er tijdens de afgelopen 24-uurs nog eentje zien knakken..

In het jaar voor het faillisement is Meijer ongetwijfeld ook weer gaan rommelen in de hoop het hoofd boven water te houden. Het lijkt er dus op dat je er of een van voor 79 of een van tussen 83 en 86 oid moet hebben. Waarbij die uit de jaren 80 het voordeel hebben van de Neut-mast, het nieuwe voordek (2 kikkers ipv de verzonken bolder) en nog wat kleine dingen.

Verder zit er veel verschil in afwerking, oa doordat er een hoop in eigen beheer zijn afgebouwd. Let dus op of er aan de hele afbouw veel zorg is besteed, dan is de kans groot dat het goed in elkaar zit. Sommige zelf-afbouwers hebben bijvoorbeeld al bij het afbouwen de mastondersteuning verbetert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bouwjaren Friendship 28 20 apr 2011 08:07 #190248

over die optimist en de zwaard kast, ik had als bijboot een middelandse zee jolletje van dubdam. mijn vriendin vond het niet zo leuk als we op de motor met de boot naar de kant gingen en zij boven op het open zwaard kastje zat. :evil: ik heb toen een zwaard van 10 cm gemaakt, een rubberpakking en vast gezet met shock koord. geen natte broek meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bouwjaren Friendship 28 20 apr 2011 08:55 #190256

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7058
FMJ schreef :
Waarbij die uit de jaren 80 het voordeel hebben van de Neut-mast, het nieuwe voordek (2 kikkers ipv de verzonken bolder) en nog wat kleine dingen.

Verder zit er veel verschil in afwerking, oa doordat er een hoop in eigen beheer zijn afgebouwd. Let dus op of er aan de hele afbouw veel zorg is besteed, dan is de kans groot dat het goed in elkaar zit. Sommige zelf-afbouwers hebben bijvoorbeeld al bij het afbouwen de mastondersteuning verbetert.

Grappig, van die kikkers. Mijn 28 is van 1978, heeft een verzonken bolder en 2 kikkers op het voordek. Vind ik wel ideaal, altijd keuze voor nog een volgend lijntje vastzetten:-)

En die afbouw klopt inderdaad. Ik heb ook wel 28's gezien die duidelijk haastig afgebouwd zijn, en overigens ook zelf-afbouw exemplaren waar je echt niet gelukkig van wordt! Jachttimmerman is toch echt wel een vak!

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bouwjaren Friendship 28 05 mei 2011 18:12 #192767

  • Smite
  • Smite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 419
We hebben de knoop doorgehakt en zijn sinds vandaag de trotse eigenaren van een FS 28 uit 1988 :huh: . Vandaag gepoets en ingepakt, morgen varen. B) :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bouwjaren Friendship 28 05 mei 2011 18:17 #192768

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4300
gefeliciteerd !! en veel fijne mijlen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bouwjaren Friendship 28 29 juli 2013 20:10 #419805

  • genieten
  • genieten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Hallo,ik zie dat jullie 2 jaar terug een fs28 hebben gekocht,zijn jullie nog blij met deze aankoop?
en alle 'enge'verhalen over het breken van de mast enz valt mee?
ik hoor graag van je ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bouwjaren Friendship 28 29 juli 2013 20:12 #419806

  • genieten
  • genieten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Smite schreef :
We hebben de knoop doorgehakt en zijn sinds vandaag de trotse eigenaren van een FS 28 uit 1988 :huh: . Vandaag gepoets en ingepakt, morgen varen. B) :)

Hallo,ik zie dat jullie 2 jaar terug een fs28 hebben gekocht,zijn jullie nog blij met deze aankoop?
en alle 'enge'verhalen over het breken van de mast enz valt mee?
ik hoor graag van je
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bouwjaren Friendship 28 30 juli 2013 07:50 #419859

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
genieten schreef :
Hallo,ik zie dat jullie 2 jaar terug een fs28 hebben gekocht,zijn jullie nog blij met deze aankoop?
en alle 'enge'verhalen over het breken van de mast enz valt mee?
ik hoor graag van je ;)
Ik zie nog heel veel FS 28 op het water.
Brekende masten e.d heeft weinig met de boot op zich te maken, maar met slecht tuigen.
Ik zelf nog een FR 26 maar die geeft geen krimp bij Bft 6 aan de wind op Ijsselmeer of Waddenzee.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 30 juli 2013 07:52 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bouwjaren Friendship 28 30 juli 2013 07:55 #419860

douwe schreef :
Brekende masten e.d heeft weinig met de boot op zich te maken, maar met slecht tuigen.

op veel FS28's stond een mast van het franse merk Ermat. Die zijn niet best.... de meeste zullen ondertussen wel gebroken zijn, maar wie weet is er hier en daar nog een....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 juli 2013 07:55 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bouwjaren Friendship 28 30 juli 2013 08:42 #419872

Wij hebben er twee jaar terug nog eentje gevonden en gekocht. Tot nu toe niks geks kunnen vinden maar wij varen dan ook niet met "zwaar" weer. Het enige nadeel van de FS28 vind ik persoonlijk het achteruit varen. De wielwerking is enorm, naar mijn bescheiden mening.
Verder prima schip (incl. Ermat mast)
Friendship 25 → Friendship 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bouwjaren Friendship 28 30 juli 2013 09:00 #419877

  • Smite
  • Smite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 419
Wij varen met veel plezier op onze boot. En de mast zit er nog gewoon op. :cheer: . Wij varen nu in Friesland, IJsselmeer/markermeer en de waddenzee en hebben geen problemen gehad die aan de boot te wijten zijn. Wij zijn nog in de fase dat we met hooguit windkracht 6 uitvaren maar tijdens een onweersbui met forse wind voelden we ons ook nog veilig.

Als je meer wilt weten dan hoor ik het wel via pb

Groet,
Egbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bouwjaren Friendship 28 30 juli 2013 18:22 #420035

  • Taipan
  • Taipan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
Ons vorige schip was een FS28. Dit leek een juiste opvolger van de daarvoor varende FS23. En terecht! De FS28 is een heerlijk schip voor het binnenwater en kanaal. De ondiepe kiel heeft ons destijds erg geholpen om gravelines nog binnen te kunnen varen. De oversteek naar engeland met een krachtige ZW was ook geen probleem. Ondanks dat het verschil met onze huidige 1,80m wel te merken is, is dat zeker geen mipunt.

Bj de aankoop hebben we ca 8 Friendships bekeken en de diversiteit (ook in de kajuit) is enorm. Van oud-bruin bekleed met tapijt tot mooi afgewerkt met licht hout.

Mij tip: plan een weekend bootjes kijken en maak van tevoren afspraken hiervoor. Maak foto's van ieder schip en ga daarna rustig je keuze maken. En houd je neus open tijdens het kijken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bouwjaren Friendship 28 30 juli 2013 18:49 #420047

  • genieten
  • genieten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Taipan schreef :
Ons vorige schip was een FS28. Dit leek een juiste opvolger van de daarvoor varende FS23. En terecht! De FS28 is een heerlijk schip voor het binnenwater en kanaal. De ondiepe kiel heeft ons destijds erg geholpen om gravelines nog binnen te kunnen varen. De oversteek naar engeland met een krachtige ZW was ook geen probleem. Ondanks dat het verschil met onze huidige 1,80m wel te merken is, is dat zeker geen mipunt.

Bj de aankoop hebben we ca 8 Friendships bekeken en de diversiteit (ook in de kajuit) is enorm. Van oud-bruin bekleed met tapijt tot mooi afgewerkt met licht hout.

Mij tip: plan een weekend bootjes kijken en maak van tevoren afspraken hiervoor. Maak foto's van ieder schip en ga daarna rustig je keuze maken. En houd je neus open tijdens het kijken...

Hihi leuk die neus tip ;) ik weet wat je bedoeld hahaha we kijken en zoeken ons suf het is idd moeilijk om de juiste keuze te maken :-/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bouwjaren Friendship 28 04 juli 2014 10:12 #530123

Ik de trotse eigenaar van een FRiendship 28 uit 1976. Eenmaal overgespoten. Eenmaal de kiel opnieuw laten bevestigen Een nieuwe paal onder de mast en nieuwe motorsteunen.
Nu heb ik mijn val geleiders schijven opnieuw laten draaien omdat het merk Nemo niet meer te leveren is. De teveel gedraaide schijven heb ik op Marktplaats gezet omdat ik verwacht de eerste twintig jaar ze niet te gaan gebruiken.
Kortom een tevreden zeiler
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl