Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het grote Eurokruiser Topic

Het grote Eurokruiser Topic 08 nov 2022 10:46 #1435905

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Oplossing voor de bb-problemen van Daan:
Sturende ebbm achter de €Xr:
boot: €Xr mkiii de luxe, kimkieler (slechtst sturende uitvoering mogelijk)
EBBM: Torqeedo R4 (4kW)
Roer: 'lek' kunststof roer vervangen door hardhouten roer waarvan het balansaandeel verder naar voren zit.





Stuurstang geplaatst tussen helmhout en ebbm. De ebbm stuurt mee met het roer.





Een ballerina wordt het nooit! maar bij weinig roerdruk werkt het een stuk beter dan een vaste schroef op een schroefas of een vaste bbm. Achteruit varen is met een meesturende aandrijving een stuk voorspelbaarder. Je kunt dan ook het 'wieleffect' beter beheersen. Oh ja, de TS is ooit in maart in het water gegaan om een plastic zak uit de schroef van z'n €Xr te halen. Geloof me dat is bij een bbm veel minder problematisch! Verzekeringspremies voor boten met een bbm zijn hoger omdat bbm's nogal eens worden gejat.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote Eurokruiser Topic 08 nov 2022 11:26 #1435916

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
Mooie oplossing!

Maar die motor zit nog steeds verder naar achteren op het schip, en zal dus eerder het schroefje boven water steken dan de inboard.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Laatst bewerkt: 08 nov 2022 11:28 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het grote Eurokruiser Topic 08 nov 2022 12:08 #1435925

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Da's waar, alleen bij een ebbm maakt het dan niet zo'n lawaai als bij een verbrandingsmotor. Daar komt bij dat je de schroef wel dieper kunt laten steken en dat is bij een vaste schroef erg moeilijk.
In China kun je waterdichte elektrische aandrijvingen kopen op 24V en 48V, die zou je aan/in de voorkant van je roer kunnen monteren. Het effect is dan als een meesturende POD motor. Alleen je kunt dan geen plastic zak uit de schroef halen zonder nat te worden. Bij Hewlett Packard zeggen ze dat niets onmogelijk is, dus...
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.221 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl