Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: De sores en de mores van een ex wedstrijdboot, voorheen Tips voor verkoop Cruiseracer

Re: Tips voor verkoop Cruiseracer 08 juli 2011 13:56 #206267

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
Luxe inbouwen ;) Als het een up to date wedstrijdschip is,gewoon via de de eventuele klasse organisatie verkopen, of via de site van de klasse waar je in vaart. Twaron, kevlar, oftewel aramide is eigenlijk een slechte keus geweest om boten van te bouwen. Ontzettend sterk, iets stijver dan glas, maar erg gevoelig voor delaminatie. Dat gebeurt eigenlijk continu op microscopische schaal, waardoor de boot steeds minder stijf wordt
Laatst bewerkt: 08 juli 2011 14:08 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor verkoop Cruiseracer 08 juli 2011 17:34 #206294

Wij varen zelf geen wedstrijden, is er helaas nooit van gekomen... maar Shabby heeft met de Colin Archer Memorial meegedaan en een fiks aantal keren in Lelystad. Dit was met de vorige eigenaar. Heel erg bedankt voor de reactie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor verkoop Cruiseracer 08 juli 2011 20:07 #206328

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Uit nieuwsgierigheid: twaron is de vezel, maar welke hars is daarbij gebruikt? Epoxy, of kan twaron ook met polyester?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor verkoop Cruiseracer 08 juli 2011 21:16 #206339

Ik vrees dat ik het antwoord verschuldigd moet blijven... zal in ieder geval eens navraag doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor verkoop Cruiseracer 11 juli 2011 13:39 #206687

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Roerend-Goed schreef :
Beste forum-leden,

Wij zijn in het bezit van een Friendship 38 (cruiseracer), deze is geheel van het materiaal twaron gebouwd. Het schip dateert uit 1994. De eerste eigenaar was 'Harry Amsterdam'. Shabby, zoals ze heet, ligt in Lemmer. Nu is dit schip echt geschikt om wedstrijden mee te doen en is absoluut niet gebouwd op luxe! Kortom: een schip wat puur voor liefhebbers bedoeld is en hierdoor dus ook voor een wat beperkter doelgroep. Wie, o wie heeft verkooptips?
Laat de prijs maar zakken, dan komt de liefhebber wel
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor verkoop Cruiseracer 11 juli 2011 16:27 #206724

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2155
web schreef :
Uit nieuwsgierigheid: twaron is de vezel, maar welke hars is daarbij gebruikt? Epoxy, of kan twaron ook met polyester?

Hi,

Ik neem aan dat er geen Polyester is gebruikt. Waarschijnlijk heeft Friendship Vinylester gebruikt. De mechanische eigenschappen zijn beter geschikt voor de sterkere vezels, maar het is gewoon te verwerken als de oude, vertrouwde Polyester.

Volgens mij was de 38 een laatste stuiptrekking van Friendship en hopeloos mislukt. Zal ook eens navraag doen.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor verkoop Cruiseracer 11 juli 2011 17:59 #206746

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Ook even off-topic: hoe zit dat met aramidevezels als twaron en kevlar in combinatie met epoxy? Delamineert dat ook? Of gebeurt dat alleen in combinatie met woodcore bouwen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor verkoop Cruiseracer 11 juli 2011 20:18 #206782

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Rinus schreef :
Ook even off-topic: hoe zit dat met aramidevezels als twaron en kevlar in combinatie met epoxy? Delamineert dat ook? Of gebeurt dat alleen in combinatie met woodcore bouwen?

Maak je maar niet druk over het off-topic gehalte, de reden dat deze post nog staat is de juist interesante discussie over bouwwijze en de voor en nadelen ervan.
Ook het verhaal van een eens sucsesvolle bouwer/werf houdt het topic de moeite waard.

Reageren is dus het credo, en wel het liefst off-topic in dit geval ;) :whistle:
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor verkoop Cruiseracer 12 juli 2011 02:53 #206787

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8146
Misschien wel leuk om erbij weer te geven:

www.uwjachtmakelaar.nl/nl/zeil...6/friendship-38.html
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor verkoop Cruiseracer 12 juli 2011 13:39 #206880

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2155
Hi,

Ik ben niet zo heel goed ingevoerd in de precieze eigenschappen van Aramide, maar het is een PE-achtig materiaal en dat hecht in het algemeen helemaal nergens aan. Probeer maar eens een Laser Pico of zo'n bots-opti te schilderen. Het is niet hetzelfde, maar wel familie van elkaar.

Laat ik wat weetjes bij elkaar harken:

In het algemeen is het zo dat de vezel in een vezelversterkte kunststof tot in de filamenten ingepakt moet zitten in de 'matrix', de hars dus. Of dat nu Epoxy, Polyester of Vinylester is, maakt niet uit. Het maakt wel uit welke hars het is, als je probeert de boel kapot te maken. De mechanische eigenschappen van de matrtix bepalen wanneer er delaminatie optreedt. Eigenlijk is dat gewoon het uit de matrix 'scheuren' van de filamentjes in de vezels.
Rondom dit onderwerp kan je hele bomen opzetten, want er spelen heel veel factoren een rol.
In het geval van Aramide geldt dat de vezel zo slecht in de matrix opgesloten zit, dat er voortdurend stukjes los willen. In vinyl of epoxy duurt dat langer dan polyester, maar het gebeurt altijd.
Vandaar de opmerking van Johannes, dat aramide geen gelukkige keus is voor een hele boot. dit is typisch een materiaal dat je heel gericht moet gebruiken op plekken waar het écht nodig is. De basis constructie daar omheen is beter af met een ander materiaal.
Er wordt over hout-epoxy gesproken; daar is aramide best geschikt als extra bescherming aan de binnenkant tegen 'doorprikken' van scherpe zaken bij aanvaringen. Aramide is goed in trekbelastingen en die treden dan extreem op. Vergelijk: kogelvrije vesten (ook aramide).

Tot zover ;) Off topic genoeg???? :silly:

De historie van de Frienship werf en de 38-voeter moet nog verder onderzocht worden......

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor verkoop Cruiseracer 12 juli 2011 13:50 #206883

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Wat ik heb begrepen is dat aramidevezel voorzien wordt (en werd) van een waslaagje. Daar dat laagje hecht er dus niets aan en kan de vezel dus uit de matrix getrokken bij (over)belasting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor verkoop Cruiseracer 12 juli 2011 14:34 #206894

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Ik voel een topic-splits aankomen. Modder-eters?
Arent schreef: In het geval van Aramide geldt dat de vezel zo slecht in de matrix opgesloten zit, dat er voortdurend stukjes los willen. In vinyl of epoxy duurt dat langer dan polyester, maar het gebeurt altijd.
Vandaar de opmerking van Johannes, dat aramide geen gelukkige keus is voor een hele boot. dit is typisch een materiaal dat je heel gericht moet gebruiken op plekken waar het écht nodig is. De basis constructie daar omheen is beter af met een ander materiaal.

Gebeurt dat losgaan altijd? Of alleen als je ergens een 'beginnetje' maakt. Dat wil zeggen: een gat of beschadiging.
Laatst bewerkt: 12 juli 2011 14:34 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor verkoop Cruiseracer 12 juli 2011 16:48 #206951

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Roerend-Goed schreef :
Beste forum-leden,

Wij zijn in het bezit van een Friendship 38 (cruiseracer), deze is geheel van het materiaal twaron gebouwd. Het schip dateert uit 1994. De eerste eigenaar was 'Harry Amsterdam'. Shabby, zoals ze heet, ligt in Lemmer. Nu is dit schip echt geschikt om wedstrijden mee te doen en is absoluut niet gebouwd op luxe! Kortom: een schip wat puur voor liefhebbers bedoeld is en hierdoor dus ook voor een wat beperkter doelgroep. Wie, o wie heeft verkooptips?

Alweer een boot die ik tegen kom die er prat op gaat ooit van Harry Amsterdam te zijn geweest.
Who the fuck is Harry Amsterdam.En is dat dan een extra aanbeveling waarom iemand die boot zou moeten kopen ?

Groet,
Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor verkoop Cruiseracer 12 juli 2011 16:56 #206956

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8146
www.google.nl/imgres?imgurl=ht...0CFQQ9QEwCA&dur=1725

1x vragen aan tante Google en je weet het....
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor verkoop Cruiseracer 12 juli 2011 16:58 #206958

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Harry Amsterdam is een Fries die jarenlang directeur bij De Vries Sails is geweest en kampioen is geweest in de Regenboog. Daarna heeft hij het ook nog eens goed gedaan op diverse wedstrijdjachten en vaart nu mee als 'adviseur' met onder andere skûtsjes. Ik heb z'n naam vaak gehoord, maar wist eigenlijk ook nooit goed waarom hij zo'n held zou moeten zijn. Net even gegoogled. Hij kan dus goed wedstrijdzeilen :-)

Of dat dan ook een aanbeveling is om een boot te kopen... hij zal niet zomaar een boot kopen/gekocht hebben, dus is het waarschijnlijk wel een snelle boot.
Laatst bewerkt: 12 juli 2011 16:58 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor verkoop Cruiseracer 12 juli 2011 17:13 #206970

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Rinus schreef :
dus is het waarschijnlijk wel een snelle boot.

de romp is twee druppels water met een SPirit 36, dus snel zal ie wel zijn ;-)
Harry voer heel lang geleden ook Schakel, in de Sneekweek, 1970 zo ongeveer. En Regenboog, en tot een paar jaar geleden snelle Dehlers (39SQ) en Elan34. Veel gewonnen.

Met Kevlar in schepen zijn alle werven al lang geleden weer opgehouden. Het zat er vaak alleen in de buitenste laag in, tegen penetratie van de romp. Franse werven deden dat, en ook Dehler heeft het even gedaan.
Het feit dat niemand dat meer doet wijst toch op structurele ellende (delaminatie-risico). En Harry is niet voorzichtig met zijn bootjes, die worden afgeragd. In deze FS38 heeft hij maar heel kort gevaren, 2 seizoenen? Hij zal wel erg slap zijn geworden.
Kun je m krom trekken met de hydraulische hekstagspanner?
Verder ziet hij er van binnen toch best aardig uit, alleen jammer van het gemis van twee mooie ruime bedden achterin.
Aan wedstrijdzeilers valt ie niet te verkopen, die willen hem niet meer hebben, te oud en versleten.
groet
t
Laatst bewerkt: 12 juli 2011 17:29 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor verkoop Cruiseracer 12 juli 2011 17:36 #206983

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
De titel en de locatie van dit topic heb ik maar even gewijzigd.

De reden is dat de vlag de lading duidelijk niet meer dekt.
De bedoeling van TS is, of was denk ik, zijn boot op een kreatieve manier onder de aandacht brengen.
Verander het laatste zinnetje in de oorspronkelijke tekst in,
wie o wie, doe een bod......
Op zich al een reden om een mod aktie te rechtvaardigen.

De eerste reactie van johannes geeft het topic echter een zwaai in de goede richting.
Dat is voor de mod,s de reden om het topic te laten doorlopen.

Enig ingrijpen in lokatie en titel is nu duidelijk wel op zijn plaats, vandaar deze aktie.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor verkoop Cruiseracer 12 juli 2011 17:49 #206985

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Capolavoro schreef :

Met Kevlar in schepen zijn alle werven al lang geleden weer opgehouden. Het zat er vaak alleen in de buitenste laag in, tegen penetratie van de romp. Franse werven deden dat, en ook Dehler heeft het even gedaan.
Het feit dat niemand dat meer doet wijst toch op structurele ellende (delaminatie-risico).
t

Maarehm, wat nou als de boot volledig van aramide-epoxy is gebouwd? Niks geen woodcore maar gewoon in een mal gehandlayupt/handgelayupt enzo? Ook geen sandwich-constructie oid. Een vol-aramide boot zogezegd. Krijg je dan ook problemen met delaminatie? Ik heb namelijk zo'n boot op het oog.
Laatst bewerkt: 12 juli 2011 17:51 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor verkoop Cruiseracer 12 juli 2011 18:12 #206993

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Rinus schreef :
Maarehm, wat nou als de boot volledig van aramide-epoxy is gebouwd?

Aramide en epoxy.... volgens mij zeiden susho en arent eerder al dat aramide/kevlar/twaron (allemaal hetzelfde) geen goede keus is in een laminaat (met epoxy of poly- of vinylester).
Aramide is erg sterk maar er wil niet zoveel goed aan hechten, dus in het laminaat zal het wellicht losgaan van de hars.
En aramide breekt bij buigen (glas overigens ook), waardoor het laminaat nog verder verzwakt.
Het werd in bootjes gestopt als 'penetratie-beveiliging' tegen containers op zee en zo. En wellicht zijn er als experiment boten gebouwd met ipv alle glas alleen aramide in het laminaat. Deze Friendship is er zo een zo lijkt het. In de hoop dat hij extra stijf was (dat is erg belangrijk in wedstrijden).....
Waarom zou je een boot vol aramide kopen? Glas en hars is een bewezen combinatie, aramide en hars is dat niet....
groet
t
Laatst bewerkt: 12 juli 2011 18:15 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips voor verkoop Cruiseracer 12 juli 2011 18:43 #207003

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Inmiddels ook van Susho via de PB een reactie (waarvoor dank), waarin hij de boel nog wat uitlegt.
Johannes schreef: Zoals je wellicht gelezen hebt, hecht de aramide slecht aan de hars. een goede eigenschap, of een slechte. Wanneer je een impact hebt, wordt de energie uit de rek van de vezel gehaald(vrij veel) en uit het laminaat zelf. wanneer de vezel iets los zit kan de rek uit een veel langer stuk vezel komen. Het nadeel daarvan is, dat na een impact, veel minder energie opgenomen kan worden als de eerste keer.Ook zal het geheel minder stijf zijn. Vandaar dat valhelmen van bijvoorbeel motors maar een keer gebruikt mogen worden, hierin zit meestal ook aramide verwerkt.

Kortweg: experimenteel leuk en ook niet slecht, maar ook niet bewezen goed.

Dank!
Waarom zou je een boot vol aramide kopen? Glas en hars is een bewezen combinatie, aramide en hars is dat niet....
Omdat-ie leuk en niet duur is :D
Laatst bewerkt: 12 juli 2011 18:44 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De sores en de mores van een ex wedstrijdboot, voorheen Tips voor verkoop Cruiseracer 12 juli 2011 19:15 #207012

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Misschien heb je er een mooie mal aan waar je nog wat laagjes gewapend epoxy tegenaan gooit en er dan iets acceptabels aan overhoudt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De sores en de mores van een ex wedstrijdboot, voorheen Tips voor verkoop Cruiseracer 12 juli 2011 19:35 #207014

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Alle VO-60's waren gemaakt van Kevlar omdat Carbon verboden was. De meeste van die dingen varen nog steeds rond ondanks dat ze al een keertje niet zachtzinnig de wereld rondgevaren zijn. Als je een beetje je best doet met bouwen is er dus best een prima boot van te bouwen, maar als je lichter / stijver wilt dan met glas, is carbon makkelijker verwerkbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De sores en de mores van een ex wedstrijdboot, voorheen Tips voor verkoop Cruiseracer 13 juli 2011 04:14 #207027

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
FMJ schreef :
Alle VO-60's waren gemaakt van Kevlar

alles kevlar en geen glas? of alleen de buitenste mat?
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De sores en de mores van een ex wedstrijdboot, voorheen Tips voor verkoop Cruiseracer 13 juli 2011 06:32 #207049

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Wat ik begrepen heb volledig Kevlar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: De sores en de mores van een ex wedstrijdboot, voorheen Tips voor verkoop Cruiseracer 13 juli 2011 06:35 #207050

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Was er niet iets met de elektrische geleiding van Carbon waardoor dit verboden werd?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl