Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Kolibri 900

Re: Kolibri 900 17 aug 2012 12:23 #310366

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
rsv schreef :
Was volgens de eigenaar de boot in goede staat?

quote : "Te voorzien werk is vooral cosmetisch"

dus ja ik denk het wel, de boot ligt momenteel op de wal en hij is volgende week thuis dus ik ga wel eens kijken om een beter beeld te krijgen.

@Philip : De kussens werden een paar jaar geleden vernieuwd (zowel overtrek als inhoud), daarom zien ze er niet jaren 70 uit :)
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 17 aug 2012 15:30 #310379

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
"Vooral cosmetisch" is wat anders dan "Uitsluitend cosmetisch". Maar zo'n boot koop je, zoals eerder gemeld, nooit zonder heel uitgebreide inspectie door iemand met kennis van zaken. Eén niet gerepareerde beschadiging onder water kan tot een flinke klus leiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 17 aug 2012 18:43 #310454

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Noballast schreef :
heesterman schreef :
Philip schreef :
hmmm ik krijg bijna spijt van eerder gedane aankopen :P

yep, same here....
.

Foei ga je mond spoelen ;) Jij hebt toch al een prachtige klassieke houten beauty !

Ja, nee, daaaarom had ik ook geschreven "Bijna" :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 18 aug 2012 06:23 #310511

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3435
Erikdejong schreef :
@Zeekraal: was dat de boot van Henk van de Weg?

Helemaal juist!
Samen met een vriend in 16 dagen en 8 uur van NY naar Horta en in 12 van daar naar Vlissingen. Sextant voor navigatie. 2 dagen windstilte maar in het laatste stukje voor het Kanaal 's nachts met 15 knopen, of meer, de log kon het niet meer aanwijzen, van de golven af surfen. Herinner mij van dat avontuur elke dag. En dat zegt wat gezien mijn slechte geheugen!!!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 18 aug 2012 13:05 #310555

Ik heb Henk met zijn nieuwe boot (stalen 16 meter Colin Archer) een paar keer in Noorwegen en ook eens op Spitsbergen ontmoet. interesante man die 3x de Ostar heeft gevaren en één keer daarbij zijn boot heeft verloren door een walvis ontmoeting.
Die man had/heeft echt liefde voor het varen en het op het water zijn. hij vertelde dat zijn Ostar met de kolibri 900 de beste ervaring was die hij op zee gehad heeft.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 18 aug 2012 19:29 #310612

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3435
Erikdejong schreef :
Ik heb Henk met zijn nieuwe boot (stalen 16 meter Colin Archer) een paar keer in Noorwegen en ook eens op Spitsbergen ontmoet. interesante man die 3x de Ostar heeft gevaren en één keer daarbij zijn boot heeft verloren door een walvis ontmoeting.
Die man had/heeft echt liefde voor het varen en het op het water zijn. hij vertelde dat zijn Ostar met de kolibri 900 de beste ervaring was die hij op zee gehad heeft.

Klopt allemaal.
Hij werkte meen ik toen in Noorwegen en nam zijn boot mee om op te wonen.
Die aanvaring betekende voor ons een uitstel van 4 jaar.
Kon dus 4 jaar langer oefenen met astro vraagstukken.
Gaf ons tevens de mogelijkheid een jaar van tevoren een trainingstocht naar Noorwegen te ondernemen.
Heel leerzaam om, als toch eigenlijk 2 vreemden, een aantal dagen op een paar m2 te verblijven en dan bedoel ik het leren kennen van je eigen eigenaardigheden en vervolgens het leren accepteren van die van de ander. Een voorwaarde voor een dergelijke overtocht!

Nog een aardige anekdote.
Toen ik de derde dag na vertrek uit NY na ingeslingerd te zijn voor de eerste keer de sextant pakte om maar eens een middagbreedte te bepalen bleek bij controle van de sextant daar een fout van maar liefst 1,5 graad in te zitten.
Toen ik Henk daar later naar vroeg zei hij dat het ding de laatste dag door de boot was gevlogen en hij totaal vergeten was daar nog naar te kijken en ook om het te zeggen.
GVD!!! En dat meer als één keer. :laugh:
Laat nu mijn maat onder het motto,"wie weet heb ik er nog wat aan", een leerboek astronavigatie in zijn tas gestopt te hebben. In dat boek stond een hoofdstuk hoe fouten te herstellen.
Normaal is het devies, "handen af van spiegelschroeven", maar ik heb ze dus zo'n beetje allemaal los gehad. Je hebt weinig keus. Uiteindelijk een fout van enkele minuten over gehouden.
Maar heb je dan mazzel of niet!

Je merkt het. Als ik eenmaal over dat tochtje begin blijf ik bezig. :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 20 aug 2012 11:19 #310999

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
beewee schreef :
"Vooral cosmetisch" is wat anders dan "Uitsluitend cosmetisch". Maar zo'n boot koop je, zoals eerder gemeld, nooit zonder heel uitgebreide inspectie door iemand met kennis van zaken. Eén niet gerepareerde beschadiging onder water kan tot een flinke klus leiden.

Ben daarnet even naar de boot gaan kijken, onderstaande is op basis van een uurtje rond,op en onder kijken en een aangenaam gesprek met de eigenaar.

Boot ziet er structureel heel degelijk uit, diepe kiel van 170 cm, kielbouten zonder roest met borgmoeren in de bilge vast.
Dubbel bed in de punt, dubbel bed (tafel laten zakken) en enkel bed in de kajuit met vernieuwde kussens. 2 pits kookvuur en afwasbak met elektrische pomp. Navigatie tafel met VHF en AIS ontvanger.
Toilet met wasbak, batterijen (2+1) in een kast motor met onlangs gereviseerde injectie pomp.
Grote bakskisten met fenders, landvasten, reddingsvlot, 2 steerpilots, windvaan etc
Dubbele bakstagen, nieuwe vallen, zo goed als nieuw uitgebouwd grootzeil met doorlopende zeillatten.
Buiskap rafelt hier en daar wat aan de naden maar kan waarschijnlijk nog wel een paar jaar mee.
Romp is van hout epoxy met daarover 2 componenten verf.
Boot is goed uitgerust maar heeft wel wat aandacht nodig zowel buiten als binnen kan ze een laagje verf gebruiken.
Dek werd door de eigenaar net in een 2 componenten blanke lak/vernis met antislip gezet.

Eigenaar zei dat de boot vanaf 2 bft vlot 6 knopen loopt en daarom vanaf een goeie 4 moet worden gereefd.
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 20 aug 2012 11:48 #311003

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12219
Geen achterkajuit dus? De indeling zal wel verschillend zijn naar gelang wie 'm afgebouwd heeft.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 20 aug 2012 12:08 #311011

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Hen3 schreef :
Geen achterkajuit dus? De indeling zal wel verschillend zijn naar gelang wie 'm afgebouwd heeft.

Nee idd geen achterkajuit.

Ik vond wel dat het dek/bakskisten hier en daar wat meegaven onder mijn voeten. kweetnie of dat normaal is met zo wat oudere houten boten.
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 20 aug 2012 13:33 #311044

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7959
Of het normaal is ligt aan het ontwerp, soms zijn dergelijke delen licht geconstrueerd zodat het een beetje veert. Op zich is die 900 best licht gebouwd dus dat zou wel kunnen. Maar dat mag niks met ouderdom te maken hebben. Als het door de loop van tijd is gaan veren is er iets niet goed. Een andere 900 nemen als referentie dus.

Een 900 met achterhut heb ik nog niet eerder gezien. Wel met een open (honde)kooi, was die er ook niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 20 aug 2012 13:48 #311047

Voor de 900 kon/kun je kiezen uit twee hondenkooien en kleine bakskisten of hele grote bakskisten en geen hondenkooien of 1 hondekooi en 1 hele grote bakskist. Naar mijn weten zijn de meeste 900's gebouwd met 1 hondekooi en een grote bakskist.

Wat betreft het veren, als het niet excessief is, dan is dar vrij normaal voor een houten boot. Als je ergens scheurtjes op haakse verbiningen ziet, dan heeft het wellicht reparatie nodig, als je dat niet ziet zou ik me er niet druk om maken.

Lijkt op een goede deal met zo'n uitrusting.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 20 aug 2012 16:58 #311133

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12219
Ik zag in een advertentie een 2 persoons achterhut staan volgens mij. Ik meen me te herinneren dat het wel om een open hut ging.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 20 aug 2012 17:20 #311148

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Erikdejong schreef :
Lijkt op een goede deal met zo'n uitrusting.

Hou op :unsure:

Eigenlijk ben ik nog helemaal niet toe aan een nieuwe boot, zowel financieel als zeiltechnisch.
Maar ik geef toe dat het toch wel kriebelt .....
Misschien toch eens iemand de boot laten inspecteren, hij ligt nu op de wal dus kan perfect tot volgend seizoen daar blijven liggen.

Hmm moeilijk hoor .....
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 29 apr 2013 07:59 #391924

  • Jirja
  • Jirja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
We hebben haar gekocht... Wat een zeilster! Ik had haar uitgekozen op verwachte zeil eigenschappen, aangezien ik nog nooit eerder op een 900 had gevaren, maar wauw! Mijn verwachtingen waren redelijk hoog, maar zoals zij vaart, had ik niet durven vermoeden! Wat een boot.

Ze ziet er niet geweldig uit van binnen, en alle bedrading moet opnieuw, maar wat een zeiler!
Puur genieten. De 3 jaar oude zeilen hier eerder omschreven, zijn hagelnieuw, 2x mee gevaren. Inclusief een super strak volledig doorgelat grootzeil met bij iedere lat een nette kar.
Ik wilde hard en hoog. Hard en hoog is wat ze je kan geven!
Het is overigens naar mijn mening, met de bakstagen en zwaar overtuigd, niet echt een relaxt "beginners familie" bootje. Ze is zeer bewerkelijk, met uitgelezen trim mogelijkheden.

De Kolibri 900 aanduiden als gezellige gezinsboot, is net zo iets als een X99 voor dat doel gebruiken. Het kan, maar er zijn voor comfort en makkelijk zeilen betere alternatieven. (Misschien niet goedkoper, want wat is zij een ongenadige hoeveelheid boot voor haar geld).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 29 apr 2013 08:18 #391928

Mooi schip en welkom op het forum veel zeil plezier
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 18 juli 2013 05:32 #416885

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1553
Hi Jirja,

Hoe bevalt de 900? Ben aan het kijken naar eentje, hoor graag je ervaringen eens!
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 18 juli 2013 08:53 #416943

Hen3 schreef :
Hmm... leuke boot inderdaad en toch wel een gaaf gezicht, zo'n houten spiegel!

ff. googlen bracht me bij deze. Wordt voor €13.000 aangeboden! Da's toch wel serieus weinig voor zo'n boot volgens mij, toch?

Inmiddels is deze bijna te geef van €13000 naar €8995!
Ik ben helaas teveel een schijterd om een houten boot te kopen, maar ziet er op de foto's zeer mooi uit.

Geen aandelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 18 juli 2013 09:19 #416946

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12219
Tjonge jonge... Als je de motor, tuigage, lieren, apparatuur e.d. los verkoopt brengt 'ie nog meer op volgens mij...
Als hij in de epoxy zit, dan zou het wellicht niet zo'n probleem hoeven te zijn, een houten boot.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 18 juli 2013 09:24 #416947

Pas wel op met epoxy over hout. Wanneer er vocht tussen het hout en de epoxy komt, dan dit niet weg en zal het gaan rotten. probleem is dat je dit niet ziet, doordat er een epoxylaag over het hout zit.

Een vochtmeting is daarom erg belangrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 18 juli 2013 09:37 #416951

petervdhaar schreef :
Pas wel op met epoxy over hout. Wanneer er vocht tussen het hout en de epoxy komt, dan dit niet weg en zal het gaan rotten. probleem is dat je dit niet ziet, doordat er een epoxylaag over het hout zit.

Een vochtmeting is daarom erg belangrijk.

Hout-epoxy is een normale bouwwijze, geen reden om je hierover zorgen te maken. Anders is het verpakken van oude massief houten rompen in epoxy/polyester, ook wel "doodskleed" genoemd, maar dat is hier niet aan de orde.

Jeetje wat is de markt slecht tegenwoordig zeg!
Laatst bewerkt: 18 juli 2013 09:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 18 juli 2013 10:48 #416967

petervdhaar schreef :
Pas wel op met epoxy over hout. Wanneer er vocht tussen het hout en de epoxy komt, dan dit niet weg en zal het gaan rotten. probleem is dat je dit niet ziet, doordat er een epoxylaag over het hout zit.
Als er een epoxy laag overheen zit kan er geen vocht in komen. Als er wel vocht in komt is de epoxy beschadigd en zie je dat. Ook zie je het echt wel aan de verf laag als het hout eronder rot is.

Een hout-epoxy boot (en dan bedoel ik woodcore of koud gevormt plakhout) is net zo onderhouds arm als een polyester boot. Er worden een hoop praatjes verteld waardoor mensen onterecht bang worden om een houten boot aan te schaffen. Dit is ook gelijk de reden waarom hout-epoxy boten weinig waard zijn. Te veel zeilers zijn er bang voor.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 18 juli 2013 11:28 #416971

Wij hebben een oude van de stadt gehad (een dogger) waarvan de romp was overtrokken met epoxy. Dit is niet gedaan tijdens de bouw van het schip volgens mij, ongetwijfeld een verschil met de kolibri. Toen wij de boot gingen verkopen werd er een vochtmeting verricht waarna bleek dat een groot gedeelte van de romp verrot was. Het vocht was waarschijnblijk erin gekomen via de binnenkant van het schip door een lekkende schroefas. De buitenkant van de romp was nog gaaf en had geen scheuren of gaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 18 juli 2013 11:42 #416974

Dan was waarschijnlijk de binnenkant niet behandeld met epoxy en is het hout van binnenuit gaan rotten. Dat is inderdaad niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een kolibri oid. Dan natuurlijk ook nog de vraag of er alleen epoxy gebruikt is, of ook nog een weefsel van de een of andere smanestelling.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 21 aug 2013 04:13 #428505

  • Huizerd
  • Huizerd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Wij hebben sinds april dit jaar ook een Kolibri 900, de eerste die ooit gebouwd is. Wat opvalt:
Aardig wat zeil voor weinig gewicht. Zoals hierboven al staat: 6 knopen bij windkracht 2 en bij meer wind hoef je niet je best te doen voor 7 knopen. Bij windkracht 4 moet je toch echt aan reven gaan denken. Gereefd bij windkracht 6 is een snelheid van 8 knopen goed te halen. Zelf al een keer 8,3 gehaald.
De boot oogt lekker ruim van binnen. Dat is ook wat iedereen zegt die voor het eerst aan boord komt.
Wij hebben een redelijk standaard interieur dat door de werf is ingebouwd. Grote hondekooi achterin, keukentje rechts, twee banken in de lengterichting en een kooi voorin waar twee personen kunnen slapen die ófwel erg klein zijn ófwel nog erg verliefd zijn.
We hebben een upsidedown kiel van 170 diep.
De boot vaart en zeilt echt heerlijk met één kanttekening: hij is soms wat loefgierig.
Onze boot is van Leo vd Brink zelf geweest en heeft in 1985 op de Hiswa gestaan. Ook het KNWV heeft de boot getest en daar is een film van die ik heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kolibri 900 21 aug 2013 06:32 #428550

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6566
Bovenstaande waarschuwingen over "hout-epoxy" kan ik alleen maar ondersteunen. Erik heeft gelijk, dat als bij de bouw op de juiste manier in die combinatie is gebouywd, het geen enkel probleem is, maar ik zie teveel van oorsprong houten schepen uit de jaren 60 en 70 aangeboden worden als "hout-epoxy". In die gevallen gaat het inderdaad om een epoxy huidje over een oorspronkelijk houten schip. met een beetje pech is gelijk de binnenkant ook gedaan, en is het hout vooraf netjes tot de vorogeschreven 5 a 8 % vochtigheid gedroogd. Vaar je op zo'n boot een beschadiging in de beschermende epoxylaag, dan zal dat mooie droge hout als een geweldige spons gaan werken en zichzelf onmiddellijk met water volzuigen. Dat water kan niet meer weg, en het hout rot van binnenuit in no-time weg.
Om die reden zie ik al meer in een epoxy buitenhuid in combinatie met van binnenuit verzadigen met lijnolie, dat ademt tenminste nog enigszins.. Maar de enige manier om hout-epoxy goed te laten werken is het hout alleen als kernmateriaal toepassen en volledig te verzadigen met epoxy. Daarvoor heb je dunne en lichte houtsoorten nodig zoals red cedar, en juist niet de traditionele booutbouw-materialen zoals grenen, mahonie, teak en eiken. In feite zoals een Kolibri gebouwd wordt dus, hoewel ik niet precies weet wanneer ze die met epoxy zijn gaan bouwen: de eerste exemplaren zullen met andere lijmen verlijmd zijn?
Laatst bewerkt: 21 aug 2013 06:38 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl