Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat voor epirb en/of vlot?

Wat voor epirb en/of vlot? 09 juni 2008 20:44 #34058

  • Mitra
  • Mitra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Beste forumvrienden,

Hoe kun je nu het beste onderzoeken welk vlot en welke epirb betrouwbaar is en aan jouw doel, gegarandeerde veiligheid, voldoet? Er is natuurlijk een heel kort antwoord mogelijk: koop gewoon de duurste. Maar ik vermoed dat hier ook marktwerking misschien wel een hele grote rol speelt en zou dus willen weten welke epirbs in dit rijtje [url] http://www.marine-super-store.com/posit/shop/index.php?category=7&group=18 [/url] een goede aanschaf zou kunnen zijn? Zal de goedkoopste onder de epirbs wel lang genoeg alarmeren? Is er ergens testmateriaal te vinden?
Hetzelfde geldt voor de liferafts http://www.marine-super-store.com/posit/shop/index.php?category=6&group=5
Mijn vaargebied zou niet alleen de Noordzee maar ook de noordelijke Noordzee, Noorwegen, Zweden gaan worden.

Heel hartelijk dank voor elk goed advies!

Behouden vaart.

Mitra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat voor epirb en/of vlot? 09 juni 2008 21:06 #34064

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9736
Kijk naar wat goedgekeurd is voor SOLAS, dat geeft iets meer houvast
Hier zijn minimale eisen in opgenomen voor de veiligheid op zee. Voor jouw vaargebied zou ik een vlot nemen met geïsoleerde bodem. Kies eenvlot ook niet te groot. Vaar je altijd met 2 persoen dan is 4 persoons groot genoeg, groter wordt eigenlijk alleen maar onprettig, je komt dan in een wasmachine terecht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat voor epirb en/of vlot? 25 aug 2008 13:26 #40973

  • Jzz
  • Jzz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Hallo,

Als (recentelijk ex) veiligheidsofficier op de grote vaart weet ik niet zoveel over de aankoop, maar wel over het gebruik van Epirb en Vlotten.

Epirbs zijn er in een aantal klassen. Er zijn ook een aantal keurmerken voor uitgevonden. Over het algemeen kun je ervan uitgaan de de A merken (zoals Plastimo dat is voor de pleziervaart), Epirbs op de markt brengen die goedgekeurd zijn. Maar dat kun je natuurlijk controleren. Als Solas het goed vind (zoals Wallaby terecht opmerkte), is het in orde. Maar omdat je voor je gewone zeiljachtje niet aan Solas hoeft te voldoen, zijn de eisen die daar verplicht zijn gesteld misschien in sommige gevallen een beetje zwaar.

Je ziet een aantal verschillen, die ook in prijs terugkomen. Als eerste heb je het verschil in sateliet ontvangst (te zien aan de frequenties). Er zijn 2 systemen, het Inmarsat en het Cospar-Sarsat systeem. Inmarsat maakt gebruik van geostationaire satelieten boven de evenaar en Cospar-Sarsat van satelieten die rond de aarde draaien. Zo dekken ze de hele aarde, waar Inmarsat niet de polen kan bereiken (zie www.inmarsat.com/Support/BGAN/...ge=EN&textonly=False). Een zgn 'Homing' baken zorgt ervoor dat de reddingsdiensten de geactiveerde Epirb makkelijk kunnen vinden. En tegenwoordig wordt vaak een GPS ingebouwd om met het noodsignaal een positie te versturen. Tenslotte zitten er nog verschillen in de ophanging en activatie. De simpelste moet je handmatig loskoppelen en ook handmatig activeren. De meest geavanceerde komen zelf los en worden ook automatisch geactiveerd in contact met zeewater.

Zo is er dus keus genoeg en zijn het veelal gewoon persoonlijke afwegingen die het verschil maken. Persoonlijk zou ik voor een simpel model gaan, want je kunt het aan boord van een klein zeiljacht meestal niet zo ophangen dat hij zelf vrijkomt en opdrijft (kan wel, maar dan zit hij meestal in de weg), dus neem je hem zelf mee. Dan is automatische activatie ook niet zo nuttig, omdat je hem toch zelf moet pakken.
Een Inmarsat type is veelal voldoende, want zo noordelijk gaan dat je niet meer in dat dekkingsgebied zit is niet zo gebruikelijk (de meeste Epirbs zijn tegenwoordig standaard ook Cospas-Sarsat overgens). Een Homing functie en GPS ontvanger zijn daarentegen wel nuttig (Homing boven GPS wat mij betreft trouwens). Al met al is er dus een hoop te kiezen.

Let erop dat een Epirb elk jaar gekeurd hoort te worden in een radio keuring (is niet verplicht, maar wel aan te raden) en dat je, om een EPIRB te mogen voeren een radiocertificaat (Marcom) moet hebben.

Bij vlotten zijn ook een hoop keuzes te maken, zo kunnen ook vlotten zelfopdrijvend zijn, maar net zoals bij een Epirb is dat op een jachtje niet zo nuttig. Belangrijke afwegingen kunnen hier de beschikbare ruimte en het gewicht zijn. Een vlot voor 6 personen moet je al gauw met 2 man tillen. Er zijn ook vlotten in tassen te koop, die makkelijk te tillen zijn en ook 'op de pak' in een bakskist passen. Deze lijken me echter moeilijker aan dek te sjorren voor een vaste opstelling, als dat gewenst is (want natuurlijk eigenlijk beter is).

Ook vlotten horen jaarlijks gekeurd te worden.

Overgens is een vlot en een Epirb een mooie combinatie als je regelmatig buiten normaal communicatie bereik komt. Alarmering via Epirb is een uitermate goed systeem wat niet gestoord word door ander verkeer of gebrek aan bereik (VHF, DSC enz.) en in een vlot maak je een zeer redelijke kans om gevonden te worden in geval van een ongeval. Een persoon ook in overlevingspak met lampje in het water vind je bijna niet, een vlot (vaak) wel.

Een mooie aanvulling zou een SART (search and rescue radar transponder) kunnen zijn, omdat die door elk schip met een radar opgespoord kan worden, waar voor een Epirb of homing signaal een speciale ontvanger nodig is.

Allemaal spullen die je hopelijk nooit hoeft te gebruiken maar wel je leven kunnen redden.

Succes met je aankoop,

Jzz
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat voor epirb en/of vlot? 26 aug 2008 07:30 #41073

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
In aanvulling op het uitgebreide stuk van Jzz: als ik het goed heb zijn de meest epirbs tegenwoordig voorzien van een homing beacon op 121,5 MHz, bedoeld voor search-and-rescue acties. Een ingebouwde GPS heeft als voordeel de positie meteen wordt uitgezonden en dat je niet hoeft te wachten tot de satelliet je getraceerd heeft. Voor mij dus wel een belangrijke optie, je wilt tenslotte zo kort mogelijk in je vlot zitten. Bekende merken als ACR en McMurdo zijn prima. Verder kan je nog kiezen tussen handmatige en automatische afwerping. In het laaste geval zit de epirb in een container die automatisch opent, ik meen bij een bepaalde waterdruk. In het verleden zijn daar nogal eens wat onterechte meldingen door veroorzaakt, hoe het tegenwoordig zit weet ik niet precies.
Voor de pleziervaart is een periodieke keuring niet verplicht, van ACR weet ik dat je zelf een beperkte test kan uitvoeren.
Voor reddingsvlotten is tegenwoordig een ISO norm opgesteld. Als je vlot daar aan voldoet is het voldoende. Wat betreft de afmetingen: in een 4 persoons vlot kan je inderdaad met 4 personen maar het is wel heel erg krap. Dat kan een overweging zijn om een 'maatje groter' te kopen.
Voor vlotten geldt een keuringsperiode van drie jaar, 2 jaar onder de ORC eisen.
Als laatste: stap pas in je vlot als het een stap omhoog is....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl