Hallo,
Als (recentelijk ex) veiligheidsofficier op de grote vaart weet ik niet zoveel over de aankoop, maar wel over het gebruik van Epirb en Vlotten.
Epirbs zijn er in een aantal klassen. Er zijn ook een aantal keurmerken voor uitgevonden. Over het algemeen kun je ervan uitgaan de de A merken (zoals Plastimo dat is voor de pleziervaart), Epirbs op de markt brengen die goedgekeurd zijn. Maar dat kun je natuurlijk controleren. Als Solas het goed vind (zoals Wallaby terecht opmerkte), is het in orde. Maar omdat je voor je gewone zeiljachtje niet aan Solas hoeft te voldoen, zijn de eisen die daar verplicht zijn gesteld misschien in sommige gevallen een beetje zwaar.
Je ziet een aantal verschillen, die ook in prijs terugkomen. Als eerste heb je het verschil in sateliet ontvangst (te zien aan de frequenties). Er zijn 2 systemen, het Inmarsat en het Cospar-Sarsat systeem. Inmarsat maakt gebruik van geostationaire satelieten boven de evenaar en Cospar-Sarsat van satelieten die rond de aarde draaien. Zo dekken ze de hele aarde, waar Inmarsat niet de polen kan bereiken (zie
www.inmarsat.com/Support/BGAN/...ge=EN&textonly=False). Een zgn 'Homing' baken zorgt ervoor dat de reddingsdiensten de geactiveerde Epirb makkelijk kunnen vinden. En tegenwoordig wordt vaak een GPS ingebouwd om met het noodsignaal een positie te versturen. Tenslotte zitten er nog verschillen in de ophanging en activatie. De simpelste moet je handmatig loskoppelen en ook handmatig activeren. De meest geavanceerde komen zelf los en worden ook automatisch geactiveerd in contact met zeewater.
Zo is er dus keus genoeg en zijn het veelal gewoon persoonlijke afwegingen die het verschil maken. Persoonlijk zou ik voor een simpel model gaan, want je kunt het aan boord van een klein zeiljacht meestal niet zo ophangen dat hij zelf vrijkomt en opdrijft (kan wel, maar dan zit hij meestal in de weg), dus neem je hem zelf mee. Dan is automatische activatie ook niet zo nuttig, omdat je hem toch zelf moet pakken.
Een Inmarsat type is veelal voldoende, want zo noordelijk gaan dat je niet meer in dat dekkingsgebied zit is niet zo gebruikelijk (de meeste Epirbs zijn tegenwoordig standaard ook Cospas-Sarsat overgens). Een Homing functie en GPS ontvanger zijn daarentegen wel nuttig (Homing boven GPS wat mij betreft trouwens). Al met al is er dus een hoop te kiezen.
Let erop dat een Epirb elk jaar gekeurd hoort te worden in een radio keuring (is niet verplicht, maar wel aan te raden) en dat je, om een EPIRB te mogen voeren een radiocertificaat (Marcom) moet hebben.
Bij vlotten zijn ook een hoop keuzes te maken, zo kunnen ook vlotten zelfopdrijvend zijn, maar net zoals bij een Epirb is dat op een jachtje niet zo nuttig. Belangrijke afwegingen kunnen hier de beschikbare ruimte en het gewicht zijn. Een vlot voor 6 personen moet je al gauw met 2 man tillen. Er zijn ook vlotten in tassen te koop, die makkelijk te tillen zijn en ook 'op de pak' in een bakskist passen. Deze lijken me echter moeilijker aan dek te sjorren voor een vaste opstelling, als dat gewenst is (want natuurlijk eigenlijk beter is).
Ook vlotten horen jaarlijks gekeurd te worden.
Overgens is een vlot en een Epirb een mooie combinatie als je regelmatig buiten normaal communicatie bereik komt. Alarmering via Epirb is een uitermate goed systeem wat niet gestoord word door ander verkeer of gebrek aan bereik (VHF, DSC enz.) en in een vlot maak je een zeer redelijke kans om gevonden te worden in geval van een ongeval. Een persoon ook in overlevingspak met lampje in het water vind je bijna niet, een vlot (vaak) wel.
Een mooie aanvulling zou een SART (search and rescue radar transponder) kunnen zijn, omdat die door elk schip met een radar opgespoord kan worden, waar voor een Epirb of homing signaal een speciale ontvanger nodig is.
Allemaal spullen die je hopelijk nooit hoeft te gebruiken maar wel je leven kunnen redden.
Succes met je aankoop,
Jzz