jhntravel schreef :
Ad, bedankt voor deze tips. Die zijn zeker bruikbaar.
Ik ben bang dat mijn zwaard niet meer zo origineel is, want de lager waaraan het zwaard wordt opgehangen is er niet(meer). In plaats daarvan een gat door het zwaard met een doorsnede van 2 cm waardoor de RVS bout is gemonteerd. Het zwaard is aan het hefpunt voorzien van een platgeslagen harpje dat precies in de zwaardkast past.
Ik heb het zwaard zo goed mogelijk kaalgekrapt met de staalborstel en was van plan hem in de primocon te zetten. Zou ik na de primer de epoxy plamuur kunnen gebruiken om het zwaard te egaliseren, of is dat de verkeerde volgorde?
Aangezien je wel epoxy plamuur
moet gebruiken kun je in ieder geen primocon eronder gebruiken.En eerst primer vóór de plamuur is wel het beste.
Het beste is heel goed ontroesten ( dat is van "levensbelang" voor de duurzaamheid van je werk!) met een haakse slijper of ( geeft veel minder stof maar is wel duur) een Tercoo schijf (
www.tercoo.com/nl/ ).
Daarna pimeren met epoxy primer ( bijv. Ymopox ZF van de Ijssel ;
www.de-ijssel-coatings.nl/nede...oduct-overzicht.html) dan epoxyplamuur en daarna nog een paar HB coating van de Ijssel.
Dan heb je in ieder geval 5-10 jaar geen last van roest meer .
Overigens, ik heb dik 20 jaar( en zo'n 15000 zeemijlen) met plezier gevaren met een Varianta zonder zwaard waarvan ik de zwaardgleuf had gevuld met lood.
Gaf bijna 50 kg extra ballast.
Ik heb er eigenlijk nooit veel van gemerkt dat ik geen zwaard meer had.
Maar ja , ook nooit veel wedstrijden mee gezeild ( op 4 na waar ik altijd in de middenmoot eindigde)
Ad