Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: victoire 855

victoire 855 30 mrt 2013 11:26 #383925

Heeft iemand ervaring ( in de breedste zin van het woord ) met de Victoire 855?
We zijn inmiddels een jaar op zoek naar een 28 à 29 voeter. Na 2 afgekeurde schepen ( Jeanneau SO 28.1 en Dufour 30) zijn we een beetje af van de Franse schepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 30 mrt 2013 11:39 #383931

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
a.vanderploeg schreef :
Heeft iemand ervaring ( in de breedste zin van het woord ) met de Victoire 855?
We zijn inmiddels een jaar op zoek naar een 28 à 29 voeter. Na 2 afgekeurde schepen ( Jeanneau SO 28.1 en Dufour 30) zijn we een beetje af van de Franse schepen.
In brede zin "een goede boot".
Goede ontwerper,goede bouwer! Hangt het er van af of een eventuele ex eigenaar de boot goed behandeld c.q. onderhouden heeft.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 30 mrt 2013 11:40 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 30 mrt 2013 17:39 #384003

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Geen ervaring, wel een mening (in de breedste zin van het woord).
Mooie lijn, zeewaardig, snel, goede kwaliteit, mooie tijdloze schepen.
Heb er een paar bekeken voor mijn vorige boot, maar de bedden waren te kort.
Kijk ook eens naar een 933 als dat erin zit, ook een bekeken voor mijn huidige boot, weer een stukje meer dan de 855.
Je hebt overigens verschillende interieur indelingen in de oude en nieuwe generatie, da maakt een serieus verschil.

Edit: zie nu dat wij de 822 bekeken hebben en jij over een 855 vraagt, vind zelf de eerste mooier en volgens mij is dat model ook nieuwer
Laatst bewerkt: 30 mrt 2013 17:42 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 30 mrt 2013 17:51 #384006

  • rg33
  • rg33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 301
De 855 is de opvolger van de 822. Ik vind de 855 veel mooier. Ik sprak een keer een eigenaar, die vond de snelheid een beetje tegen vallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 31 mrt 2013 12:48 #384133

Bedankt voor de reactie.
Het bed is me tijdens de bezichtiging qua lengte ook opgevallen.
Heb de bedden nagemeten en kom tot de conclusie dat ik met m'n 1 meter 90 in een bocht zal moeten.
Dat de boot niet snel zou zijn is natuurlijk betrekkelijk: ik ben ook niet zo snel meer op m'n 56 ste.

Ale
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 04 jan 2014 18:37 #472969

  • Jelmer1
  • Jelmer1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Hoi,
Ik heb een victoire 855 - sinds 3 jaar - en ben 1.90 en misschien relevante info voor je. Over de lengte: acherin slaap je prima zonder probleem. voorin is lastiger wanneer je met zn 2en slaapt. Ik heb dat heel eenvoudig opgelost dooreen wand van de ksat weg te nemen (bb)waardoor je prima in de punt kunt liggen. Met zn tweeen achterin kan ook maar dan kan je niet echt lekker keren onder de kuipvloer. het is daar te krap.
over snelheid het volgende.
wij zijn er inmiddels 1x mee naar uk gevaren en 2x denemarken. hij vaart als een dolle! hangt wel van je zeilvoering af. wij varen regelmatig boven de 6 kn en gemiddeld halen we dat ook. zelf op golfen de 12 of 13 kn aangetikt.
ik ben super enthousiast over de v855. het is een volwassen, grote,kleine boot. met alles erop en eraan. en ook belangrijk zeer zeewaardig. wij hebben flinke zeegang meegemaakt en het is fijn je veilig te voelen in dit bootje.
wanneer je meer wilt weten kan je me altijd eens bellen. geen probleem.
groet jj
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 08 jan 2014 21:03 #474350

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Volgens mij zijn de rompen van de 855 en de 822 identiek en is alleen de spiegel van de 855 33 cm verlengd. O.a. de kajuitramen en het interieur verschillen. Zo heeft de 855 een dubbel bed onder de kuip en de 822 niet.

Met de 822 heb ik veel gevaren, de boot stuurt licht. De boot kruist heel goed en zeilt rustig op
golven. Voor een 26-voeter is de snelheid prima, close met de Friendship 26 en 28. Met 28 a 30 knopen wind rolde de boot onder spinaker wel wat maar verder een prima zeilboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 08 jan 2014 21:11 #474352

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Dick Koopmans jr. won met de 855 "Inca Stern" begin 90-er jaren veel prijzen in de toenmalige NKK-klasse.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 09 jan 2014 07:18 #474394

  • Jelmer1
  • Jelmer1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Ja inderdaad de romp is hetzelfde. Toch is de boot compleet anders. Ik heb nu een 855 maar heb ook een 822 gehad met een ondiepe kiel (1.20) en vind de 855 beter varen met een 1.60 kiel. ook het stuurgedrag van de 855 is anders (door het balansroer?).

Interieur is ook anders dan de 822. ik zie de 855 als een soort kleine 1044, lijkt er qua interieur veel op met kaartentafel en al...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 09 jan 2014 20:07 #474730

"met 28 a 30 knopen rolde de boot onder spinnaker wel wat....."
Ik denk dat dit weinig relevante informatie is over de zeileigenschappen. Spinnakeren met zoveel wind komt gewoon nooit voor. Een enkele zeer fanatieke en kundige wedstrijdzeiler vormt misschien die ene uitzondering maar ik zou het zelf niet gauw doen.
Heeft de schrijver enig idee hoe hard het dan echt waait? Je hebt het dan niet over "wel wat rollen" maar over een continu schade vermijden en proberen de boot niet uit het roer te laten lopen.

H
Laatst bewerkt: 09 jan 2014 20:08 door harryvogel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 09 jan 2014 20:25 #474738

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
ja ik vond het ook al een beetje veel :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 09 jan 2014 22:02 #474774

a.vanderploeg schreef :
Heeft iemand ervaring ( in de breedste zin van het woord ) met de Victoire 855?
We zijn inmiddels een jaar op zoek naar een 28 à 29 voeter. Na 2 afgekeurde schepen ( Jeanneau SO 28.1 en Dufour 30) zijn we een beetje af van de Franse schepen.

Helaas heb ik geen specifieke informatie voor je die niet al eerder is genoemd, maar ben wel benieuwd wat voor algemene dingen je hebt gevonden waardoor de Franse schepen afgevallen zijn. Dit omdat ik zelf ook op zoek ben. Hoop dat het niet teveel off-topic gaat maar mss wil je daar iets over kwijt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 10 jan 2014 07:28 #474817

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
har.vogel schreef :
"met 28 a 30 knopen rolde de boot onder spinnaker wel wat....."
Ik denk dat dit weinig relevante informatie is over de zeileigenschappen. Spinnakeren met zoveel wind komt gewoon nooit voor. Een enkele zeer fanatieke en kundige wedstrijdzeiler vormt misschien die ene uitzondering maar ik zou het zelf niet gauw doen.
Heeft de schrijver enig idee hoe hard het dan echt waait? Je hebt het dan niet over "wel wat rollen" maar over een continu schade vermijden en proberen de boot niet uit het roer te laten lopen.

H

Op je planeerboten ging die spi wel omhoog dan toch, Har?

Op een waterverplaatser met smalle kont heeft het inderdaad weinig zin. Wel eens met 25 kts wind gespinnakerd met een Spirit 28 (hard werken) en voorbij gevaren door een First 31.7 zonder spi alsof we stillagen. Enige da tje dan doet is grotere kuilen trekken en misschien een paar tiendes harder gaan.

Verder vooral ervaring met de 933, niet met de 822/855. Even snel als Friendship 26/28 zegt overigens niet zoveel, voeren we met Spirit 28 rondjes omheen doorgaans ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 11 jan 2014 12:34 #475200

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Harry: Spinakeren met 28-30 knopen wind komt gewoon wel voor. Spinakeren onder dergelijke omstandigheden is een hobby van me. Op zondag 13-10-2013 waaide het in vlagen harder. Met een FF95 hebben we op die dag een topsnelheid van 17 knopen bereikt.

FMJ: Helemaal mee eens dat spinakeren met waterverplaatsers onder dergelijke omstandigheden weinig zin heeft. Begin 90-er jaren raakten we met een Victoire 822 tijdens de Flevo Race hierin verzeild. De wedstrijd had eigenlijk moeten worden afgelast (>windkracht 6).

Planeren doen waterverplaatsers niet waardoor de druk op de tuigage en de schoten hoog wordt. Rollen is meestal het gevolg. Een grote snelheidstoename is onmogelijk omdat planeren niet mogelijk is.

Het viel me echter op dat de Albin Ballad dit veel minder deed. Van de Contessa 32 heb ik beelden gezien onder spinaker met harde wind zonder het bekende rollen.

Deze schepen hebben tov de Victoires echter een lager vrijboord en met name de Ballad wat meer (ior) buik wat extra weerstand tegen het rollen zou kunnen bieden.

FMJ ik geloof dat je rondjes om de Friendship 26 en 28 hebt gevaren. Gezien de NKK en ORC-meetbrieven uit het verleden is het snelheidsverschil tussen deze schepen niet groot. Conclusie: je weet de Spirit 28 veel beter te trimmen en te sturen.

Ik ben ervan overtuigd dat niveauverschillen in sturen en trimmen het grootste snelheidsverschil oplevert in een veld van een Friendship 26, 28, Victoire 822, 855 en de Spirit 28.

Ik zag net aan de orc-meetbrieven dat de Spirit 28 gemiddeld iets sneller is. Alleen 1 Victoire 855 (met diepe kiel en grote genua) had vrijwel dezelfde gph.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 11 jan 2014 17:37 #475275

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ik heb zelf een schip (en persoonlijk :-) ) zo´n typische IOr buik. Volgens mij wordt het rollen juist versterkt door die typische IOR buik.

Met een waterverplaatser heeft spiën met steady 28 - 30 knopen geen toegevoegde waarde. wel als je gaat glijden. Een FF95 kan glijden, dus is niet vergelijkbaar.
Laatst bewerkt: 11 jan 2014 17:37 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 11 jan 2014 19:55 #475290

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Hoe denk jij dan dat het komt dat de Ballad (eigen ervaring) onder spi met harde wind rustiger ligt dan een Victoire (eigen ervaring)?

Wat betreft de FF/waterverplaatsende schepen irt spinakeren met harde wind: zoals hierboven aangegeven mee eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 11 jan 2014 20:27 #475297

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Mmmmm, mischien moeten we toch allemaal (me included) onze mening iets bijstellen over het nut van spinakeren met waterverplaatsers onder ruige omstandigheden.

Google Contessa 32 Polar Star > afbeeldingen. Helaas krijg ik de foto niet gepost op dit forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 11 jan 2014 20:50 #475308

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Boatlover schreef :
Hoe denk jij dan dat het komt dat de Ballad (eigen ervaring) onder spi met harde wind rustiger ligt dan een Victoire (eigen ervaring)?

Wat betreft de FF/waterverplaatsende schepen irt spinakeren met harde wind: zoals hierboven aangegeven mee eens.


Mmmmm, onderwaterschip, ballastratio, Totaal verschillend ontwerp?

Vrij simpel, met een waterverplaatser levert spien op een gegeven moment geen extra snelheid, krachten op tuig en romp bouwen op en die energie komt op enige vorm behalve snelheid vrij. Resulteert in rollen, duiken, broachen of breken.

Is jouw ervaring onder spi en bij steady 28-30 knopen?

Bij planeerbakken kan het (eigen ervaring), dan nog kies ik er niet graag of niet voor. Ondanks dat de energie in positieve actie vrij komt.
Nee, harry heeft gelijk.
Laatst bewerkt: 11 jan 2014 20:56 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 11 jan 2014 21:17 #475310

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Op de Ballad leverde de spi toch wat winst op. In een gunstige situatie surfden we van een golf af richting 10 knopen. Dit zijn natuurlijk weinig/korte momenten.

Zonder spi piekten we niet snel boven de 8 knopen. In beide gevallen ga je zonder hulp van de golf weer terug naar ca. 6,8 knopen. Gemiddeld dus weinig winst en inderdaad kans op problemen. In die zin ben ik het in de meeste gevallen met jullie eens.

Maar nogmaals: google eens de afbeelding van de bikkels van de Contessa 32 Polar Star. Onder deze hele heftige (!) omstandigheden ben ik het niet met jullie eens. Neem van mij aan dat deze boot zonder spi veel zachter zou varen.

Kom ik wederom op een eerder onderwerp: waarschijnlijk is dit 1 van de weinige waterverplaatsers die je onder heftige omstandigheden (28+ wind) met spi kunt varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 11 jan 2014 21:29 #475311

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Jedre en Harry: indien jullie met eigen schip niet willen spinakeren (de reden laat ik in het midden) onder dergelijke omstandigheden dan zijn jullie welkom.

Harry: je kunt veilige info opvragen bij Emiel van Ship Centre over 13-10-2013/17 knopen snelheid. We zijn niet uit het roer gelopen. Sinds ik de boot heb (2009) zijn we sowieso nog niet uit het roer gelopen maar goed, eens moet de 1e keer zijn.

De 1.5 oz-spi (in 2012 gekocht) omschrijven velen als te zwaar, ik ben er blij mee onder dergelijke omstandigheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 11 jan 2014 21:50 #475314

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
De foto van de Contessa bewijst dat Harry zijn stelling "komt nooit voor" niet klopt. Ik denk dat de meesten het niet aandurven of kunnen.

Tegenwoordig zal een Contessa waarschijnlijk niet snel meer op die manier te zien zijn. Oorzaak: vroeger waren er meer jonge wedstrijdzeilers van hoog niveau aanwezig op deze schepen.

Die kiezen nu voor planeerbakken. De vergrijzing op dergelijke schepen neemt inclusief het aantal rolfokken wat toe. De schepen worden tegenwoordig vaker dual handed (echtpaar) gevaren ipv met een voltallige wedstrijdbemanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 12 jan 2014 05:33 #475352

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598

Bijlage 1122991.jpg niet gevonden


deze bedoel je?
Laatst bewerkt: 12 jan 2014 05:34 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 12 jan 2014 07:38 #475363

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Volgens mij begon de discussie over het al dan niet rollen van een v855. Mijn argumenten heb ik neer gelegd vanuit het oogpunt dat die windkracht met die zeilvoering geen specifiekeomstandigheden zijn op een v855.

Jouw voorbeeld van de contessa 32 beaamt dit alleen maar.

Bij 28 knopen wind val ik overigens ruime wind met een gelijke piek van de golf. Daar heb ik dan geen spi voor nodig. Gemiddeld sog is dan ruime wind 7,2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 12 jan 2014 09:07 #475401

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
het zal absoluut voorkomen dat er met 28 tot 30 knopen wind nog een spi staat op een waterverplaatser, maar iets toevoegen doet het dan volgens mij niet meer. De kans op problemen neemt alleen maar meer toe (zie de foto 3 posts terug)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: victoire 855 12 jan 2014 09:19 #475406

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Beetje jammer dat je deze foto plaatst en niet de bedoelde foto, maar goed dit zegt genoeg. Ongetwijfeld kennen jullie elkaar met de bijbehorende steun.

Voor mij is duidelijk dat jullie geen ervaring hebben met spinakeren bij 28-30 knopen, laat staan met een fractie meer. Oordeel hier dan niet over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.298 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl