Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Breehorn 37

Re: Breehorn 37 03 apr 2014 16:01 #501895

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5144
Het ziet er niet bijzonder modern, nog racey uit, maar dat rompje vind ik prachtig. Die opbouw had ik de zaag in gezet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 03 apr 2014 16:52 #501915

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 443
@Erik: dank, heel duidelijk.

Net als andere zeilers kijk ook ik altijd naar de 'volgende' boot, mede met het oog op het wat ruigere werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 03 apr 2014 17:38 #501943

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Erikdejong schreef :
Sinds November,
En dit is hoe het scheepje er vorige maand uitzag:


Aldus de website van Dickkoopmans.nl

Allemachtig wat een afschuwelijk ding! Vooral die twee ronde "Koopmans" raampjes!! :woohoo: :woohoo:
Al zou ik hem kado krijgen.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 03 apr 2014 18:42 #501971

Erikdejong schreef :
Mijn vermoeden is dat de B37 sneller zeilt als de V1122,

heb ze even vergeleken in Sailspeed.
de V1122 is met elke wind, op elke koers, sneller dan de B37
Bij 6 kts wind scheelt het zelfs bijna 1 knoop!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 03 apr 2014 18:51 #501973

Zijn er verschillende versies van een van de boten?
De V1122 is namelijk ouder, conservatiever en de verhoudingen zoals ballast-gewicht, zeiloppervlakte-gewicht etc geven geen aanleiding voor een dergelijk groot verschil.
Nu is de statische waterlijn lengte wat langer bij de V1122, maar de dynamische waterlijn verlenging van de B37 is weer beter, en zou met wat snelheid en of helling daar juist wat voordeel van moeten krijgen.

Wellicht word de V1122 "gestraft" in de theoretische handicap regel door de langere waterlijn, maar valt die in de praktijk mogelijk teniet, al zou dat juist bij meer wind tot uiting moeten komen, en niet bij 6 knoop.

Bovenstaande er vanuit gaande dat de gegevens op "boatdata.com" correct zijn.

Zijn jouw gegevens ORC of IMS gebaseerd?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 03 apr 2014 18:52 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 04 apr 2014 04:39 #502020

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Is de laatste V1122 (Uit Alkmaar) wel zoveel smaller op de spiegel?
Daarbij heeft Vader een wedstrijdversie van de 1122 voor zichzelf gebouwd. Die ging als de brandweer. Hij zal die romp toch niet voor niets gekozen hebben.
Zelfde gaat trouwens op voor Lars vd Berg, die had een kale opgevoerde Breehorn 37, ging ook als de brandweer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 04 apr 2014 06:13 #502047

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Breehorn's 37 zijn zo af en toe sneller dan je zou denken. 1122 is discussie over, er zijn mensen die zeggen dat de Victoires van Senior beter zeilen dan die van Junior en de 1122 dus een mislukking is. Die 1122 van Junior ziet er wel een stukje moderner uit met de bredere kont dan de oudere Victoires en de Breehorn. Heb er wel eens eentje gezien die lekker doorvoer, maar dat zal zoals altijd meer aan de bemanning gelegen hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 24 juli 2015 14:32 #646071

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
De lijnen zijn bij de mast met de beroemde beugel als houvast. Veelal solozeilend neig ik ernaar de lijnen naar de kuip te brengen. Zijn daar ervaringen mee?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 24 juli 2015 17:30 #646116

Het zou zonde zijn en lastiger vanwege de kleine opbouw. Als je koers leg heb je alle tijd om naar voren te gaan en op je gemak wat te veranderen..
En je houd een ruime kuip...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 25 juli 2015 07:55 #646225

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Opbouw is idd niet zo ruim. Idee komt vooral uit ervaring huidige boot waar alles vanuit de kuip te bedienen is en solo-zeilend dat onder veel weersomstandigheden mij een veiliger gevoel geeft dan naar de mast te moeten.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 25 juli 2015 07:58 #646227

De mast van de Breehorn staat op het lage deel van het dek (voordek, eigenlijk).
De vallen die over het kajuitdak zouden gaan komen dan op pakweg 25 cm hoogte boven dek bij de mast aan.
Daar kan je ze niet zomaar door een blok halen; die blokken zitten gewoonlijk aan de voet op dek waar de mast op staat.
De zou dus een ring om de mast moeten hebben op kajuitdakhoogte met de blokken voor de vallen etc daaraan.
Geen gezicht, en vermoedelijk niet sterk genoeg te maken.

Toch maar aan het tuinhekje geloven dan? ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 25 juli 2015 08:29 #646239

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Voordat je zegt "je moet altijd naar voren en dat is gevaarlijk" zou je eigenlijk gewoon eens een Breehorn moeten huren. Ik ken er zeker 2 in de verhuur.

Als je een hekel hebt om naar voren te moeten bedenk je dan dat de fok + kotterfok erg handig is. Als je geen 140% genua monteert maar een normale fok heb je kans dat je met alle wind behalve storm zonder gereefde fok kunt varen en kunt wisselen vanuit de kuip.

Dat je voor een grootzeil naar de mast moet vind ik geen probleem. Ten eerste zijn de gangboorden erg ruim. Bij de mast kun je echt alles doel met het zeil en je staat waarschijnlijk veiliger dan in de kuip.

Op de Breehorn heb ik vaker de fok gewisseld dan het grootzeil gereefd/ontreefd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 25 juli 2015 08:36 #646241

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
FMJ schreef :
Koopmans ontwerpen vind ik oha fysiek zwaar zeilen, oa door geen / weinig balansroer en ouderwets grote genua's. Maar het vaart wel gemoedelijk, dat is zeker waar.
Detail:
De Breehorn 34 (zelfde mal als de Victoire 933) heeft als grootste verschil met de Victoire een balansroer!

Ik denk dat je bij Breehorn verder moet kijken dan de naam Koopmans.
Laatst bewerkt: 25 juli 2015 08:37 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 25 juli 2015 08:58 #646250

  • rverkaik
  • rverkaik's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 286
Baasklusje schreef :
De mast van de Breehorn staat op het lage deel van het dek (voordek, eigenlijk).
De vallen die over het kajuitdak zouden gaan komen dan op pakweg 25 cm hoogte boven dek bij de mast aan.
Daar kan je ze niet zomaar door een blok halen; die blokken zitten gewoonlijk aan de voet op dek waar de mast op staat.
De zou dus een ring om de mast moeten hebben op kajuitdakhoogte met de blokken voor de vallen etc daaraan.
Geen gezicht, en vermoedelijk niet sterk genoeg te maken.

Toch maar aan het tuinhekje geloven dan? ;-)

Zo is het naar volle tevredenheid op Lunique opgelost.
Vallen en lijnen lopen net vrij van het kajuitdak en horizontaal naar achteren.

Laatst bewerkt: 25 juli 2015 09:00 door rverkaik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 25 juli 2015 14:02 #646357

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
@rverkaik wat is de overbrugde hoogte?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 25 juli 2015 14:15 #646358

Ruim 30cm.. Tenzij je een heel oud type hebt ( de eerste paar) dan is het rond de 20 cm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 01 aug 2015 15:39 #648178

  • rverkaik
  • rverkaik's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 286
Even een wat verlate reactie:

Het kajuit dak midscheeps is 28cm hoog ( binnen een stahoogte van 1.95m :) )
De klos onder de mast is 12 cm hoog. De hierop gemonteerd Selden mastvoet is door de klos- door het dek- en door de stalen onderdekse plaat, welke op een dikke paal staat d.m.v. draadeinden bevestigd.

Extra hoogte heb ik gewonnen door eerst een hele dikke, maar wel smalle D sluiting van 60 mm lang te gebruiken en daaraan een Harken blok te bevestigen.

Zoals eerder gezegd: functioneert prima.

Mijn boot is trouwens een aangepaste Carena. Ontworpen door Lemstra. Zelfde school dus als de Koopmans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 01 aug 2015 21:25 #648229

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Ben wel benieuwd naar foto's. Bij de Breehorn zitten de klapraampjes onder de buiskap. Is dat bij de Carena ook en hoe heb je dat dan opgelost? Lijkt weinig ruimte voor lier en piano.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 02 aug 2015 07:45 #648248

  • rverkaik
  • rverkaik's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 286
Geen klapraampjes en (nog) geen buiskap.
Ruimte zat ;)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 02 aug 2015 08:14 #648253

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Fraai opgelost. Dit verklaart wel waarom dit bij een B37 niet zal werken.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Breehorn 37 02 aug 2015 08:40 #648262

  • rverkaik
  • rverkaik's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 286
Deze opstelling was oorspronkelijk niet de bedoeling. Het kajuitdak bestond oorspronkelijk uit een 30 mm triplex/schuim sandwichplaat.
De bovenste triplexplaat heb ik zo groot mogelijk verwijderd. Daarna al het onderliggende schuim weggekrabt.
De holte die ik zo gekregen heb (25 mm) weer opgevuld met multiplex en epoxy. Dit alles weer gelamineerd- met het glasweefsel over de rand heen, tot op de kuipbanken.
Onderdeks een Very High Density glas- epoxy (5mm) plaat als contraplaat.
Lieren en stoppers door en door gebout.

De grote krachten die uitgeoefend worden op het dak worden zo netjes afgeleid en verdeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl