douwe schreef :
Ilex schreef :
Hebben behoorlijk wat gevaren met de mast plat op dek. Bewegingen worden sneller en abrupter zoals Yellow aangaf. Ook je houvast verdwijnt voor een stuk en dat is wennen.
Wat impact golven betreft: het zou kunnen dat de boot sneller omgegooid wordt zonder mast dan met mast. De golfjes moeten er wel naar zijn, uiteraard. Bij een zijdelingse golf zorgt de zware mast voor een vertraagde zijdelingse beweging van de boot, waardoor de golf wellicht eerder gepasseerd is dan dat de boot omgegooid wordt. Als de massa van de mast er niet meer is, dan gaat de zijdelingse beweging van de boot door met mogelijk kenteren als gevolg.
De boot is stabieler geworden zonder mast, zal dus juist moeilijker kapseizen.
Stabieler wanneer er gewichtsverplaatsing is of door wind misschien wel omdat uiteraard de windweerstand van het tuig minder wordt en het zwaaartepunt lager ligt.
Maar omgegooid worden door een hoge steile golf is heel wat anders en trekt zich niet zo veel aan van het zwaartepunt.
Immers , de waterspiegel ligt plotseling scheef t.o.v. de boot die daaromgaat hellen.Daarom kan het stabielste kieljacht toch door een hoge steile zijdelingse golf worden omgegooid, ook zonder heel veel wind.
En dat gaat inderdaad sneller.
Maar dat je op binnenwateren dat soort golven tegenkomt zal wel meevallen.
Alleen een passerende (te) snelle motorboot of snel diepgeladen vrachtschip kan vervelend worden.
Daarom stuur ik de boot in dat geval , vooral als hij me inhaalt, even tegel de golven in of ga gewoon even op tegenkoers . Dus even (bijna) 180 graden van koers veranderen.
Recht tegen zo'n golf in stampt een beetje maar is verder niet gevaarlijk.
Ad