Ook ik ben een Diesel fan maar even een vraagje wat ik altijd al wilde weten. Het kan regenen dus het hoeft geen probleem te zijn, maar stel je krijgt een echte breker op de kont en je BB staat even geheel in het zoute/zoete nat, kan zon ding daar tegen?
Je hoeft niet gelijk op zee met zwaar weer te varen hoor voor zoiets. Wij werden eens verrast door een zware binnenvaart bak op smal vaarwater met bijna windstil weer. 2 hekgolven stijl en kort na elkaar en we hadden echt een bak water op de spiegel. Moest er even aan denken in deze.
Waarom voor mij binnenboord? (wellicht subjectief want ik heb nooit een BB gehad:
- stiller in de kuip (comfort)
- betrouwbaarder (subjectief)
- nauwelijks onderhoud
- niet diefstal gevoelig
- geen benzine aan boord (reeds genoemd)
- volgens mij een lager verbuik bij gelijk aantal PK's maar dat kunnen anderen wellicht beter vertellen. Dus ik meen er langer mee te kunnen pruttelen. En da's best handig van Hindelopen naar Brunstbuttel met 60 liter zonder wind gedurende 36 uur.
Ik kan ook zeker wel voordelen bedenken voor een BB maar ik heb er gewoon het schip niet voor. Als dat wel zo was zou ik er toch niet snel voor gaan. Alleen op bijvoorbeeld een Sprinta Sport voor binnenwater voor wedstrijden etc, dan alleen een zeer lichte BB.
Ben benieuwd
gr Michel