Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen TP32

Ervaringen TP32 17 juli 2014 13:31 #533402

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
De TP32 blijkt bij motorvaart bij rustig weer en een vlakke zee toch onrustig te sturen ook bij een ongevoelige instelling. Bij een minieme koersafwijking beweegt de stang ca. 2 cm en meteen daarna weer terug en dan nog een paar keer om dan tot rust te komen. De boot reageert hier nauwelijks op. Het zijn nerveuze correcties, die overbodig lijken.
Het lijkt erop dat het systeem niet in staat is om stapjes kleiner dan 2 cm. uit te voeren als correctie, bijv. 0,5 cm. Hoe zijn de ervaringen van andere TP32 eigenaren ?

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen TP32 17 juli 2014 16:39 #533442

Go west schreef :
De TP32 blijkt bij motorvaart bij rustig weer en een vlakke zee toch onrustig te sturen ook bij een ongevoelige instelling. Bij een minieme koersafwijking beweegt de stang ca. 2 cm en meteen daarna weer terug en dan nog een paar keer om dan tot rust te komen. De boot reageert hier nauwelijks op. Het zijn nerveuze correcties, die overbodig lijken.
Het lijkt erop dat het systeem niet in staat is om stapjes kleiner dan 2 cm. uit te voeren als correctie, bijv. 0,5 cm. Hoe zijn de ervaringen van andere TP32 eigenaren ?

Jan

Realiseer je wel dat die 20 mm bij een juiste installatie van 460mm vanaf de roerkoning ongeveer 3,5 graden is.Voor een stuurcorrectie kan ik dat niet echt veel vinden.
Veel minder lukt je met de hand in ieder geval niet.
Overigens heb ik bij de TP10 waarmee ik 10 jaar hevaren heb nooit iets gemerkt van jouw probleem en de stuuralgoritmes die daarin zitten zijn niet anders dan van de TP32.
Maar de juiste instelling vinden is inderdaad niet makkelijk en voor elke omstandigheid weer anders.
Overigens duurt het wel altijd enkele tot wel 10 minuten voor het apparaat "geleerd"heeft hoe hij met de nieuwe omstandigheden moet omgaan.
Als je die 3,5 graden teveel vind kun je de inbouwafstand van 460 mm rustig verlengen.
Alleen verklein je daarmee wel de maximale roeruitslag van de stuurautomaat en vergroot je de roerkracht.
Het omgekeerde heb ik ooit gedaan bij mijn vroegere Varianta omdat daar de roeruitslag soms net te gering was bij plotseling oploeven in een bui.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Ervaringen TP32 17 juli 2014 21:41 #533520

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Het gaat niet alleen over een stuurcorrectie van 2 cm op de stang, maar om het 4 of 6 keer heen en weer gaan binnen een paar seconden bij een koersfout van misschien 1 graad onder zeer rustige omstandigheden bij het varen op de motor. Het gaat zo snel dat de koers van het schip praktisch niet verandert.
De ingestelde gain was 0,5 ,dus 1 graad afwijking zou een roerverdraaiing moeten geven van een 0,5 graad. Omgerekend in stangbeweging zou dit moeten zijn : 0,5 * 1 * 46 / 57,3 = 0,4 cm.
Daarom lijkt het erop dat de TP32 moeite heeft met een klein stapje en in plaats daarvan een te grote stap neemt, zich zelf bliksemsnel corrigeert en dat een paar maal achter elkaar doet.
Ik vind de TP32 voor deze rustige omstandigheden dus onnodig nerveus.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.100 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl