Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaring met RUDDERSAFE

Ervaring met RUDDERSAFE 06 mei 2015 06:13 #622639

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344

illustratie geleend van boottotaal.

beste,

op mijn honda 6 Pk b.b. motor zat een Ruddersafe om het sturen eenvoudiger te maken.
Deze werd op een motorboot toegepast. Hebben jullie zeilers hier ervaring mee? Werkt dit?

Ik heb al moeite om in de smalle box de Varianta 65 van 6.20 x 2.20 tussen te krijgen zonder fenders. Misschien zou het hiervoor een mooie, goede toepassing zijn, als het werkt.

Mooier zou zijn om de motor te koppelen met het roer, maar hoe?

Adviezen, ideeen, voor bovengenoemde altijd welkom.
Laatst bewerkt: 06 mei 2015 06:16 door Edr. Reden: illu toevoegen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met RUDDERSAFE 06 mei 2015 07:21 #622651

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18070
Over ruddersafe kan ik niet echt wat zeggen, mij lijkt het vooral iets waar je wel veel geld voor uitgeeft maar waarvan het praktisch nut gering is. Maar de koppeling tussen motor en roer is wel eerder met succes gemaakt en beschreven door forummer Aernoudt.

Edit: post van Aernoudt gevonden, helaas de fotoserver die hij gebruikt niet in de lucht. Misschien kan je hem vragen om de foto nog een keer te plaatsen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 06 mei 2015 07:35 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met RUDDERSAFE 06 mei 2015 07:23 #622652

Vooruit invaren lijkt me niet moeilijk toch, ondanks een smalle box. Leg je achteruit varend aan? Lijkt me dat zo'n ding dan niets doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met RUDDERSAFE 06 mei 2015 07:45 #622657

Die Ruddersafe werkt sowieso alleen als je met de buitenboordmotor ook stuurt.
En dat gaat met een buitenboordmotor sowieso meestal beter dan met je roer.

Probleem wat jij hebt met je Varianta ( heb er zelf 23 jaar een gehad) is, zoals bij veel zeilboten, dat je alleen sturen kunt bij een beetje redelijke snelheid.
Dus niet proberen met dobbersnelheid je box in te sturen.Gewoon wat meer snelheid en op tijd de motor in de achteruit.
Wat wel gaat is inderdaad sturen met of alleen de motor (roer eventueel vastzetten) of de motor koppelen met het roer.Maar met een beetje oefenen en een verlenging van de motorbediening (stukje PVC pijp) gaat sturen met beide tegelijk ook prima.Gelukkig loopt de kuip bij een Varianta vrij ver door naar achteren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met RUDDERSAFE 06 mei 2015 07:50 #622659

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
maar dient dat ding om beter te sturen ?

de naam en de illustratie lijken me eerder te wijzen op een beveiliging voor je roer.

Ons houten bootje heeft een aangehangen roer en een buiten boord die ernaast hangt.
als we helemaal naar stuurboord 'sturen' dan raakt de rand van het roer net de schroef.

Normaal geen probleem omdat je het roer toch nooit helemaal dwarsgooit, maar zo'n afscherming zou het roer van de schroef houden moest het gebeuren.
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met RUDDERSAFE 06 mei 2015 07:52 #622660

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Is dit ding niet vooral handig om te voorkomen dat je schroef tegen je roer komt? Dat wil weleens gebeuren als je de motor draait met het roer dwars, of wanneer je achteruitvarend de helmstok per ongeluk loslaat.

Denk het dus vooral een kwestie is van kijken of dat bij jou aan boord kan gebeuren, zo niet dan kan ie eraf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met RUDDERSAFE 06 mei 2015 08:26 #622678

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1726
Het ding is bedoeld om toch enige vorm van roerwerking te hebben als de schroef weinig of geen toeren maakt. Ik heb er zelf geen praktische ervaring mee, maar iets in me zegt dat als het echt goed zou werken de buitenboordmotorfabrikanten het dan wel zelf als optie zouden aanbieden.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met RUDDERSAFE 06 mei 2015 10:07 #622716

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
beste mensen,

onderstaand ter illustratie de youtube info tav de Ruddersafe:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met RUDDERSAFE 06 mei 2015 10:12 #622718

De rudderstafe is voor sloepjes/rubberbootjes met buitenboordmotor bedoelt. Hij stuurt het schroefwater wat gerichter dat je wat meer koersvaster bent.

op je zeilboot is het dus volstrekt nutteloos ding.
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met RUDDERSAFE 06 mei 2015 10:24 #622721

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2294
Onze Jouet is net zo lang, 20ft.
Ik heb de BBM vast staan en stuur alleen met het aangehangen roer.
Gaat uitstekend, ook in en uit de box.
Roer komt net niet tegen de schroef aan.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met RUDDERSAFE 06 mei 2015 11:25 #622730

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3619
Wat WhiteMagic zegt...
Verder gaat de RudderSafe er volkomen aan voorbij dat het roer van een zeilboot tevens de verlijering moet compenseren en daarmee een deel is van de op elkaar afgestemde kiel-roer combinatie. Dat is het in deze vorm niet en daarmee is het hoogstens een 'noodroer'.
Zouden de vlakken precies links en rechts van de schroef zijn geplaatst (iets meer naar voren dan op de tekening), dan zou het kunnen werken als 'thrust vectoring' en het wiel effect kunnen verminderen. Hiervoor zijn al andere oplossingen in de vorm van een 'prop shroud', een ring rond de schroef.
Andere mogelijkheden zijn een meesturende bbm. Ik heb hiermee geƫxperimenteerd en deed de volgende bevindingen.
Boot: Eurokruiser mkIII met kimkielen, 7m35 loa, massa 1800kg (volgens opgave werf), aangehangen balansroer met ca 30/70% voor/achter verhouding.
Yamaha C5 bbm op een aan het roer vastgemaakte motorsteun


Door de zware bbm ver achter de spiegel komt de trim van de boot ernstig 'achterover' te liggen. De boot heeft een negatieve spiegel en de motor trekt het roer daardoor altijd naar midscheeps. Door deze hoek van de spiegel zitten de roerduimen ook onder een hoek en moet er op het helmhout veel kracht worden gezet voor het sturen (de motor moet omhoog worden getild). Zonder afstandsbediening van de motor is het bedienen van de motor bijna ondoenlijk. De roerduimen moeten naast de krachten van het zeilen, nu ook worden berekend op de stuwkracht van de motor.
De 1m50 lange kielen maken de boot bepaald geen 'ballerina', maar het richten van de stuwstraal verkleint de draaicirkel behoorlijk en was, vooral bij het achteruit de box invaren, erg handig.
De bezwaren van het gewicht van de motor hangend aan het roer (zwaar sturen, zwaardere belasting van de roerduimen), zouden kunnen worden beperkt door gebruik te maken van een 'mee sturende' motorstoel, die dan wel direct aan de spiegel moet worden bevestigd.

Het nadeel van een 'staartlastige boot trim' blijft dan wel bestaan (tenzij er een veel lichtere motor kan worden gebruikt). Het is interessanter de bbmotor op een normale motorstoel te plaatsen (vanwege de trim) en deze dan met een spoorstang systeem te sturen.




Vanuit stilstand werkt de motor dan bijna als een boegschroef en zonder 'buurman' in mijn box, kan ik de boot in de box keren (met enig gehannes, dat wel).
Een bbm of welke andere vorm van aandrijving in/aan het roer, brengt met zich mee dat de roerkoning moet zijn berekend op de stuwdruk van de motor en dat deze stuwdruk naast de roerdruk komt.
Bij een bbm is het draaipunt van de staart hierop gemaakt en een eventuele roerdruk zal hier nog wel bij kunnen. Verder is de roerdruk die een 'ruddersafe' toevoegt klein in verhouding tot de roerdruk van een roer voor het zeilen.
Het inbouwen van een elektromotor in het roer, zal bij aanpassing van de roerkoning op de te ontwikkelen stuwkracht, een haalbare mogelijkheid zijn. Vaak is het gewicht van een dergelijke aandrijving laag en dat gewicht bevindt zich dan ook nog onder de waterlijn omdat de motor zelf meestal onder de waterlijn ligt. Dit is een gunstiger situatie dan de inzet van een bbm met een verbrandingsmotor.
Helaas is de ontwikkeling van een ringmotor nog niet zover om hieruit een roer/motor systeem te ontwikkelen. Ik zie bij het overkomen van de huidige problemen (moeilijk te service-en van de lagers en afdichting), deze aandrijf vorm als een potentiƫle kandidaat voor de kleine elektrische aandrijvingen van zeilboten tot 10m en motorboten tot 15pk motorvermogen.

(Ik blijf het ondanks alle negatieve berichten een 'cool' ding vinden!)
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met RUDDERSAFE 06 mei 2015 12:17 #622751

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Fraaie oplossing, ziet er goed uit. Man wat een relaas . . . uitgebreid, maar duidelijke informatie.
Een meesturend roer/motor kan op dit moment een eventuele oplossing bieden. Ik ga kijken hoe een stang aan de Honda motor bevestigd kan worden.

Bij deze elektr. motor zit het mooi aan de zijkant en wat de Ruddersafe betreft, die laat ik mooi buiten bechouwing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl