Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: stabiliteit bij achteropkomende golven

stabiliteit bij achteropkomende golven 20 mei 2015 16:24 #626960

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2137
Mijn bootje heeft zo'n jaren 70 vorm met een smalle oplopende kont. Ik merk bij achteropkomende golven dat het erg lastig is om de boot op koers te houden.
Kan iemand mij uitleggen waarom dat zo is?
De reddingsboten van vroeger hadden aan voor en achterzijde een scherpe punt (dus feitelijk een wat dat betreft extreme vorm van de jaren 70 vormgeving). Dat was juist bedoeld om de stabiliteit bij achteropkomende golven goed te houden.
Waarom is mijn boot dan juist zo onstabiel op die koers?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stabiliteit bij achteropkomende golven 20 mei 2015 16:40 #626964

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27361
pieter2 schreef :
Mijn bootje heeft zo'n jaren 70 vorm met een smalle oplopende kont. Ik merk bij achteropkomende golven dat het erg lastig is om de boot op koers te houden.
Kan iemand mij uitleggen waarom dat zo is?
De reddingsboten van vroeger hadden aan voor en achterzijde een scherpe punt (dus feitelijk een wat dat betreft extreme vorm van de jaren 70 vormgeving). Dat was juist bedoeld om de stabiliteit bij achteropkomende golven goed te houden.
Waarom is mijn boot dan juist zo onstabiel op die koers?

Just my $ 0.02, maar is de vraag niet of die koersinstabiliteit bij achteropkomende zeetjes wel alleen veroorzaakt wordt door de vorm van het achterschip?
Het is misschien meer de algehele configuratie van de IOR-romp die dat veroorzaakt. Kiel en roervorm in combinatie met een bepaalde lengte/breedte verhouding.
Laatst bewerkt: 20 mei 2015 16:40 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stabiliteit bij achteropkomende golven 20 mei 2015 16:58 #626967

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2237
probeer eens meer aftekruisen downwind, rolt de boot waarschijnlijk minder, grootzeil beetje binnen halen helpt ook
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stabiliteit bij achteropkomende golven 20 mei 2015 17:05 #626972

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2137
alegria schreef :
probeer eens meer aftekruisen downwind, rolt de boot waarschijnlijk minder, grootzeil beetje binnen halen helpt ook

Ik weet wel hoe ik het effect kan verminderen, maar dat ik ben juist nieuwsgierig naar de redenen van dat "zwalk gedrag"
Stegman geeft aan dat wellicht de hele vorm een rol speelt en niet alleen die achtersteven. Dat zou kunnen, hoewel ik dat ook nog niet kan beredeneren.

Waar ik nog aan dacht is dat de opgaande achtersteven de golven meer mogelijk geeft om de boot op te tillen aan de achterzijde, waardoor het profiel in het water veranderd, of waardoor de boot zijdelings weggezet wordt.
Er zullen vast wel wat bootontwerpers zijn die er wat meer zinnigs over kunnen zeggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stabiliteit bij achteropkomende golven 20 mei 2015 17:06 #626973

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Het is misschien meer de algehele configuratie van de IOR-romp die dat veroorzaakt. Kiel en roervorm in combinatie met een bepaalde lengte/breedte verhouding.

Zou goed kunnen, maar de meeste bootjes hebben hier mee te maken hoor.
De een wellicht wat extremer dan de ander.

Het is een kwestie van constant anticiperen, boot wil loeven, tegendruk geven en precies op tijd weer terug corigeren.
Ik hang ook wel eens met mijn hele gewicht aan het helmhout, zowel bij mijn huidige boot, bij mijn vorige boot en diverse sloepen type reddingboten die jij ook noemt.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stabiliteit bij achteropkomende golven 20 mei 2015 17:31 #626984

een verplaatsboot (itt een planeerboot) wordt steeds door de golven ingehaald, op ruime en voor de windse koersen met flinke wind.
Die golven geven de kont een klap opzij, en ook geven ze het roerblad een optater.
Niets aan te doen (behalve lekker op een en dezelfde golf blijven meeplaneren).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stabiliteit bij achteropkomende golven 20 mei 2015 17:32 #626986

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8309
Als een achteropkomende golf een beetje scheef je roer raakt, heb je natuurlijk een fantastisch hefboomsysteem dat de boot opzij zet. Ook al hou je zelf het roer recht tov de bootas.
Laatst bewerkt: 20 mei 2015 17:32 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stabiliteit bij achteropkomende golven 20 mei 2015 17:54 #626993

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6724
Behalve de al genoemde watermassa die het achterschip ozij zet, speelt ook mee de stroming in de golf. In de golftop staat een stroming met de golfrichting mee. Met achteropkomende golven dus in je vaartrichting, wat de waterstroom langs je roer vervinderd en de roerwerking dus ook. Ofwel dubbelop, je wordt uitkoers gedrukt en kan minder effectief corrigeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stabiliteit bij achteropkomende golven 20 mei 2015 18:28 #627001

Voor zeeschepen hebben we op de automaat Yawing..deze stel je hoger in, m.a.w. de roer werking wordt vertraagd..omdat het gemiddelde van de koersschommelingen toch de gewenste koers oplevert, echter dan met minder roeruitslag dus minder rem.
Verder doordat je schip langer op een golf zit, verplaatst de druk zich behoorlijk over de lengte van de waterlijn..waardoor de druk niet overal gelijk is, en het schip dus sneller uit koers loopt.De tijd dat deze veranderende druk optreed is ook nog eens langer.
weet niet of ik helemaal duidelijk is, maar in feitte loopt een golf onder je schip door..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl