Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: geuzenvalk finaal over de kop

geuzenvalk finaal over de kop 03 juni 2015 10:46 #632277

Eerlijk gezegd vind ik de vergelijking Polyvalk-echte (houten wedstrijd) Valk helemaal mank gaan. De eerste is lomp, traag en kil. De laatste is snel, gracieus, heeft karakter en zeilt gewoon erg fijn
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geuzenvalk finaal over de kop 03 juni 2015 10:58 #632279

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8665
Zo kan het ook (als je kunt zeilen :P ) en best wel gracieus toch?

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geuzenvalk finaal over de kop 03 juni 2015 11:57 #632295

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
De discussie over het wel of niet goed zijn van polyvalken lijkt mij een kansloze discussie..... (een van de )

Toch zijn er erg veel particulieren die in zo'n dik ding van Hoora rondvaren, het lijkt mij gezien de populariteit zeker geen slechte boot. Een echte slechte boot wordt nooit zo populair.
Niet iedereen kan zo goed zeilen als Bk en de VoR crew. Die kiezen dan voor een makkelijk bootje.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 03 juni 2015 12:02 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geuzenvalk finaal over de kop 03 juni 2015 12:41 #632304

Hoora bouwt in de categorie polyvalk prima boten. Vaak gehuurd vroeger.. Liepen beter en hoger dan veel andere polyvalken.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geuzenvalk finaal over de kop 03 juni 2015 17:29 #632362

Hmm.. als ik mij goed herinner heb ik bij een zeilschool bij de Kaag ooit een korte introductie 'varen met windkracht 9' van kapiteinmomo gehad. Dat was ook voor 50% boven en 50% onder water :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geuzenvalk finaal over de kop 03 juni 2015 18:17 #632373

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 318
La Mavare schreef :
Zo kan het ook (als je kunt zeilen :P ) en best wel gracieus toch?

Leuk filmpje, Arjaan!
Er wordt daar gevaren op bekend terrein: in jachthaven De Lutsmond ligt ons eigen bootje!
Toen ik de Valken van de Ulepanne zag, ben ik eens verder gaan kijken op YouTube en vond dit verslag van 2014: https://www.youtube.com/watch?v=5SQajGctm9I
Over enkele weken zitten wij weer met een van onze watersportkampen bij de familie Keus.
Nou nog een lekker zonnetje en windkracht 3, 4 en de week kan niet meer stuk! :)

Hartelijke groeten, Nick

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geuzenvalk finaal over de kop 04 juni 2015 13:27 #632654

De diverse Polyvalken van tegenwoordig hebben niet zoveel meer te maken met de echte Valk.
De eerste polyester Valken verschenen zo'n beetje 1973 in enige getale op de Friese wateren, vooral bij zeilscholen.
Polyester is een stuk makkelijker dan een lattengebouwde 16m2.
Bovendien is de kuip een heel stuk groter, misschien wel een meter langer.
En verder vaart een Valk natuurlijk stukken beter dan een 16m2, ontworpen door een kapper immers...
(je laat je haar toch ook niet knippen door een scheepsbouwer?).

Die eerste Polyvalken waren exacte kopieën van een houten valk: daar is de mal immers van getrokken.
Keurige Valk-kiel eronder, goed aangehangen roertje erachter, houten mast, giek en kromme gaffel.
Houten stootlijstje eromheen, enzovoorts.
Een aantal had ook een houten dek, die waren niet te onderscheiden van een echte houten valk.
Vele jaren met plezier in gevaren, 2e helft seventies.

Ik heb eens naar de specs van de diverse nepvalken gekeken.
Grootste verschil is het gewicht. Een houten Valk weegt 450 kg volgens het boek van van de Stadt, de ontwerper.
De diverse nepvalken wegen zo rond de 600 kg, volgens de foldertjes van de werven. Dat is nogal wat, 33% zwaarder. En de kiel is nog steeds 150 kg, dus al dat gewicht zit in de hele boot, dus ook in de uiteinden.
Tweede narigheid is dat sommige nepvalken een doorgestoken roer hebben. Hebben we eindelijk een boot die de 16m2 kan doen vergeten, hangen ze er zo'n lullig 16m2-roertje onder... onder een boot die 65 cm langer is dan een 16m2, een plank op zijn kant in het water is (ipv de bal die een 16m2 is) en die bijna 2 maal zo zwaar is als een 16m2. En dat allemaal omdat in de verhuur zo'n aangehangen roer lastig is, het gaat stuk, ze varen het eraf, en wat ook kan: met opkruisen in een echt smal slootje kan je in de bocht de helmstok in de dijk prikken. Dan gaat de boot wel door, maar de helmstok blijft in de dijk zitten.
En om het leven van de huurder makkelijker te maken (en ook van de verhuurder) moeten de rondhouten van aluminium: lichter, en veel minder schade. Het is geen gezicht, een rechte gaffel op een 'valk', maar veel erger is nog dat die te lichte alu onderdelen, met name de mast en giek, veel te veel buigen. Daardoor doet het zeil allemaal dingen uit zichzelf, die je uit trim-oogpunt helemaal niet wilt.

Ook leuk om te lezen bij Hoora is dat die nepvalk minder 'duikt' omdat er een luchtkast in het vooronder zit..... maken ze hem eerst 33% zwaarder, stoppen ze ook nog extra plastic in de punt in de vorm van een luchtkast, en dan zeggen ze dat hij minder zal duiken. Tsja, ik denk dat gewoon lucht in het vooronder beter helpt tegen duiken.....

Het zijn best leuke botsautotjes voor de verhuur hoor, maar met een Valk heeft het niet veel van doen....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 04 juni 2015 14:56 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geuzenvalk finaal over de kop 04 juni 2015 19:45 #632805

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8665
Baasklusje schreef :
...
Het zijn best leuke botsautotjes voor de verhuur hoor, maar met een Valk heeft het niet veel van doen....

Eigenlijk helemaal met je eens BK, maar ....
bij de Nederlandse Zeilschool Kampioenschappen zijn er kennelijk te weinig met aangehangen roer beschikbaar, dus racen ze met de doorgestoken variant van Ottenhome-Heeg. De schipper/roerganger op het volgende filmpje is eigenlijk een zwaardboot-zeiler, maar dat mag de pret niet drukken: 1e plaats!

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

geuzenvalk finaal over de kop 05 juni 2015 10:17 #633002

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
En echt snel zijn ze ook niet. Gisteren voor het eerst met mijn pas aangeschafte gaffelgetuigde Flytour gezeild, heel wat Polyvalken tegengekomen, allemaal voltuig en de zeilen er goed op zover ik kon zien, maar toch zeil ik ze lachend voorbij... zonder dat ik als een Baasklusje aan het trimmen ben.. Terwijl er bij mij een Valkentuig op staat...


Het probleem van de nepValk is gewoon dat er veel te veel van zijn gemaakt en er dus IRRITANT veel van rondvaren.
200 kg zwaarder dan een houten exemplaar, dat is niet te verkopen nee.. Het wordt tijd dat ze een bepaald composiet materiaal gaan gebruiken wat heel sterk is, en waar dus veel minder van nodig is om het sterk te bouwen. En dan uitkomen op circa 450-500 kg. Dat is wat een polyester Flytour ongeveer weegt.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 05 juni 2015 10:30 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl