Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Albin Vega in jachthavens ?

Albin Vega in jachthavens ? 17 juni 2015 20:06 #636613

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Ik ben al een tijdje op zoek naar een geschikt jacht om de Noordzee mee te bevaren (en de kusten van Engeland te verkennen) en mijn voorkeur gaat (voorlopig) naar een klassieke Albin Vega. Het enige wat mij op dit moment tegenhoudt is de kritiek dat deze jachten zeer moeilijk te manoeuvreren zijn in jachthavens. Is dit een reden om deze boot NIET te kopen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 17 juni 2015 20:16 #636617

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
HCA schreef :
Ik ben al een tijdje op zoek naar een geschikt jacht om de Noordzee mee te bevaren (en de kusten van Engeland te verkennen) en mijn voorkeur gaat (voorlopig) naar een klassieke Albin Vega. Het enige wat mij op dit moment tegenhoudt is de kritiek dat deze jachten zeer moeilijk te manoeuvreren zijn in jachthavens. Is dit een reden om deze boot NIET te kopen ?

Zeer moelijk is denk ik wel zeer overdreven en enige kennis van manouvreren is nooit weg. Maar door de lokatie van het roer en de plaats van de schroef is het vooruit varen geen enkel probleem maar het achteruit varen moet je wel even goed proberen. Echter als je perse een Vega wil hebben zoek er dan eentje met een zogenaamd hulproer. Dit is een vinding van Arend Schram en werkt perfect. Overigens is een Vega een hele goede keuze want je krijgt heel veel schip voor heel weinig geld naar mijn mening maar misschien is die als oud-eigenaar van V1384 niet helemaal objectief. :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 17 juni 2015 21:29 #636648

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Ik vind het geen goede keus.

- overgewaardeerd
- volle neus/paaltjes pikken
- loopt niet hoog, hierdoor nog lastiger aan de wind/paaltjes pikken
- slecht te sturen ruime wind met golven, loopt ook snel uit het roer
- vanaf de kuiprand sturen is beroerd, bovengenoemde aan de windse problemen verergeren dan
- manoevreert niet goed op de motor, vooral achteruit
- beroerd met lichtweer

Spaar door voor een Ballad. Of een Loper. De Albin 79 (info bij Bertil)
Laatst bewerkt: 17 juni 2015 21:30 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 17 juni 2015 21:36 #636652

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Spannend ontwerp. Zo tekende ik van opzij gezien op de kleuterschool. In die tijd was ik samen met Per Brohäll ook de ontwerper van al die motorboten uit de jaren 70.

1 troost: het kan erger: de Singoalla, brrrr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 17 juni 2015 21:38 #636654

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Goed dat Albin met Magnusson en Norlin is doorgegaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 17 juni 2015 21:41 #636658

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
De Magnusson en Norlin-Albins zeilen zoveel beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 18 juni 2015 07:17 #636713

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Met alle respect, TS had een hele andere vraag volgens mij. ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 18 juni 2015 07:33 #636719

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
Boatlover schreef :
Ik vind het geen goede keus.

- overgewaardeerd
- volle neus/paaltjes pikken
- loopt niet hoog, hierdoor nog lastiger aan de wind/paaltjes pikken
- slecht te sturen ruime wind met golven, loopt ook snel uit het roer
- vanaf de kuiprand sturen is beroerd, bovengenoemde aan de windse problemen verergeren dan
- manoevreert niet goed op de motor, vooral achteruit
- beroerd met lichtweer

Spaar door voor een Ballad. Of een Loper. De Albin 79 (info bij Bertil)

GELUL! (en ja, jaren lang een Vega gehad #1033 deze heb ik verkocht voor een schip met iets langere kooien en meer intern 'Lebensraum' ) en mijn broertje had een Loper. Mijn buurman in de haven heeft een ALbin79 -ik weet écht wel waar ik het over heb.

-slank voorschip, paaltjes pikken en water over dek geen enkel probleem. Mijn Hurley 800 neemt meer water over.
-loopt wél mooi hoog aan de wind, kwestie van redelijke zeilen, trim en zeilvoering.
-stuurt zeilend prima op alle koersen en ben onder alle omstandigheden nooit uit het roer gelopen. Waar komt dat verhaal vandaan?
-de kuipranden (zeker bij de MK1) zijn inderdaad smal. dit kun je oplossen door een paar zitjes te maken of kopen of gewoon door in de diepe, beschermde, ruime (!) en prettig zittende kuip te blijven zitten. De lange helmstok is hierbij ook een plus. Waarom zou je op de kuiprand willen zitten, het zicht naar voren vanuit de kuip is goed zat en door de ballast in de stevige kiel heb je veel aanvangs- en eindstabiliteit.

Over kiel gesproken: deze is niet te diep en e.e.a. heeft Duitse bunker-kwaliteit. Ik ben wel eens aan de wind bonkend omhoog gelopen op het Veerse meer (teveel boeien kan ook) en lag gelijk goed scheef & moervast. Na verder krengen toch weer los en er zat nog geen krasje op de kiel! Wel 'weer wat geleerd' ...

Ja de Vega heeft wat eigenaardigheden (zoals een zwakke mast ondersteuning, een idiote combi-box verstelschroef en dat roer) Daar leer je mee leven en kan je van leren. Het betekent dat je -manouvrerend in de haven of de SMR snachts door Amsterdam B) -een beetje vaart moet houden -ook achteruit- en wat handig/technisch moet zijn. Dan is het een schip waarin je onder alle omstandigheden heel ver kan gaan zeilen voor een redelijke prijs. Het hele schip is letterlijk in en uit elkaar te schroeven en er is veel kennis over alles wat er fout en kapot kan gaan. Persoonlijk heb ik dat hulproer nooit zo aantrekkelijk gevonden -technisch complex en weer iets extra (KISS) wat kapot kan gaan. Ik ben inderdaad wel eens bonkend de Sixhaven doorgestuiterd en dwars in de Krammersluis gelegen. Nou en? :blush:

Tip van flip: koop een Vega met een nieuwere motor (met keerkoppeling) of reserveer hiervoor ruimte in het budget. Zorg dat de mast-ondersteuning is verbeterd of doe dit zelf (geen rocketscience) De originele raamrubbers zijn na 40 jaar waarschijnlijk 'op' de Engelse Vegakring heeft hiervoor zeer prijs-gunstige alumnium raamframes te koop (=2 dagen werk in de winter)

Voor de Topic starter: neem eens contact op met de VegaKring www.vegazeilers.nl/ laat je goed voorlichten en zeil eens mee met een paar Vega's (dit weekend zomer evenement in Durgerdam)
Ik zeg niet dat een Albin Vega de be-all en end-all van zeilboten is van de vorige eeuw maar een leuk schip is het zeker, voor een redelijke prijs.
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Laatst bewerkt: 18 juni 2015 07:47 door Hielkoos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 18 juni 2015 07:37 #636721

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Henk Jukkema is met een Vega van de Carieb naar Europa gezeild.
Persoonlijk vind ik dat een motor dient om thuis te komen als het windstil is.
Het afmeren in een box lukt ook wel. Boot is n.l. handzaam genoeg om met handkracht hier en daar een zetje te geven of af te houden als het zonder die ingrepen niet helemaal lukt. Ik zie dat ook vaak gebeuren bij boten die wel goede manoeuvreer eigenschappen hebben.
Ik heb er een seizoen mee wedstrijd(Vega eenheids wedstrijden) gevaren en deed dat met plezier.
Ik heb me toen niet geergerd aan "minder goede zeileigenschappen"
Op een halfwinds rak met een bft 3 a 4 loopt de Vega iets sneller dan mijn ex Friendship 26, die je qua snelheid weer kunt vergelijken met een Albin 79 en een Loper.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 18 juni 2015 08:05 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 18 juni 2015 08:12 #636732

Onderschat dit scheepje zeker niet.

syrebellion.com en deze en.m.wikipedia.org/wiki/Jarle_Andhøy deze laatste is met een groter exp schip vergaan.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 18 juni 2015 08:18 #636734

Hoeveel scheepjes sturen er in havens wél fatsoenlijk achteruit denk ik dan. Blijft toch altijd een beetje aanmodderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 18 juni 2015 09:20 #636755

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Met voldoende snelheid stuurt ieder schip fatsoenlijk als je achteruit vaart. Probleem met de Vega qua manoeuvreren ligt 'm volgens mij meer in z'n vooruit, dan kan je niet zoals je gewend bent het door de schroef opgestuwde water afbuigen met je roer. Maar bij een boot met twee roeren is dat niet anders, kwestie van snelheid houden (en dus zo anticiperen dat je meer ruimte hebt).

Zeileigenschappen gaan de adepten en Boatlover het denk ik niet over eens worden. Is ook een kwestie van waar je de lat legt natuurlijk. TS kan het beste gewoon eens mee gaan zeilen en de boot ervaren. Alternatieven zijn er genoeg, zeker in de huidige markt.

Voor serieus gebruik op zee kan ik in deze maat iig schepen met veel zeildragend vermogen (en veel zeil) en een gematigde rompvorm aanbevelen. Mijn ervaringen met een Spirit 28 op zee zijn bijvoorbeeld heel goed, ook in slecht weer vaart dat dan nog 'groots'. In hoeverre de Vega daaraan voldoet weet ik niet, want heb geen persoonlijke zeilervaring daarmee. Anekdotes van familieleden zijn echter niet zo positief over opkruisen vanaf lagerwal bij windje 7 met een Vega..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 18 juni 2015 09:35 #636760

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
FMJ schreef :
Met voldoende snelheid stuurt ieder schip fatsoenlijk als je achteruit vaart. Probleem met de Vega qua manoeuvreren ligt 'm volgens mij meer in z'n vooruit, dan kan je niet zoals je gewend bent het door de schroef opgestuwde water afbuigen met je roer. Maar bij een boot met twee roeren is dat niet anders, kwestie van snelheid houden (en dus zo anticiperen dat je meer ruimte hebt).

Zeileigenschappen gaan de adepten en Boatlover het denk ik niet over eens worden. Is ook een kwestie van waar je de lat legt natuurlijk. TS kan het beste gewoon eens mee gaan zeilen en de boot ervaren. Alternatieven zijn er genoeg, zeker in de huidige markt.

Voor serieus gebruik op zee kan ik in deze maat iig schepen met veel zeildragend vermogen (en veel zeil) en een gematigde rompvorm aanbevelen. Mijn ervaringen met een Spirit 28 op zee zijn bijvoorbeeld heel goed, ook in slecht weer vaart dat dan nog 'groots'. In hoeverre de Vega daaraan voldoet weet ik niet, want heb geen persoonlijke zeilervaring daarmee. Anekdotes van familieleden zijn echter niet zo positief over opkruisen vanaf lagerwal bij windje 7 met een Vega..

Er zijn zoveel soorten lager wal. Vanuit b.v.Ijmuiden met lagerwal Bft 7 begin ik er met m,n Maxi ook niet aan. Maar met bft 7 vanaf Stavoren durf ik het met een Vega wel aan, hoewel het ook even stampen en buizen wordt, maar het lukt wel.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 18 juni 2015 09:40 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 18 juni 2015 10:30 #636777

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Halve wind zeilt de Vega inderdaad goed door de genuarail die buitenop staat en de redelijk lange waterlijn. Verder vind ik de boot op alle fronten beroerd zeilen.

Ga maar eens met wat golven een kruisrakje varen tegen de hierboven genoemde schepen. Niet meer van deze tijd terwijl de hierboven genoemde schepen nog goed kunnen meekomen.

Indien een 79 en Vega evengoed in het kruisrak gevaren worden zegt de eerste "tot ziens" in ook nog comfortabelere bewegingen met een beter stuurgedrag.

Indien je alleen al naar de positie van de genuarail, lengte van de zalingen en het onderwaterschip van de eerder genoemde schepen kijkt kan iedere gek bedenken dat er enigszins ;) een verschil is in opkruizen.

Ik heb de populariteit van de Vega nooit begrepen. De boot is waarschijnlijk in productie gekomen voordat er meerdere alternatieven kwamen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 18 juni 2015 10:38 #636780

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Maar misschien wel leuk: kruisrak varen met de 79 van Bertil terwijl een Vega meevaart. Met een Loper, Friendship 26 of Victoire 822 is ook prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 18 juni 2015 10:41 #636782

@Boatlover: ik denk dat je posts een stuk lekkerder lezen als je niet steeds een nieuwe reactie opent voor elke nieuwe zin. Een tijdje nadat je je laatste post gepost hebt, kun je op edit klikken om iets toe te voegen...

Goede bijdragen heb je trouwens...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 18 juni 2015 10:43 #636783

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Hielkoos kan vast de Vega regelen. Indien de Vega-cracks gebroeders Vis (respect!) nog leven is dat ook prima om tegen te zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 18 juni 2015 10:44 #636784

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Mee eens Nachtvlinder. Dank je. Ik ga er op lettten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 18 juni 2015 11:24 #636797

@Boatlover, ik waardeer je kundigheid maar ik heb niet de indruk dat TS wedstrijdambities heeft. De Vega is naar mijn bescheiden mening toch een redelijk betrouwbaar jachtje wat in grote aantallen is geproduceerd en zeker heeft het verbeteringspunten.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 18 juni 2015 11:30 #636802

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Boatlover schreef :
Hielkoos kan vast de Vega regelen. Indien de Vega-cracks gebroeders Vis (respect!) nog leven is dat ook prima om tegen te zeilen.
De Vissen waren de enige Vega zeilers die sneller waren als de Vega waar ik op voer,terwijl wij voor het eerst meededen. Ik herinner me nog dat de eigenaar van de Vega waar ik op voer van het wedstrijdcommite op z,n kloten kreeg, tijdens een prijs uitreiking, omdat hij, volgens het commite, met ingehuurde wedstrijdbemanning gezeild had.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 18 juni 2015 11:40 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 18 juni 2015 11:46 #636806

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Zeileigenschappen gaan de adepten en Boatlover het denk ik niet over eens worden. Is ook een kwestie van waar je de lat legt natuurlijk. TS kan het beste gewoon eens mee gaan zeilen en de boot ervaren. Alternatieven zijn er genoeg, zeker in de huidige markt.

Vega..[/quote]

De adepten beweren trouwens helemaal niet dat een Vega beter zeilt dan de door Boatlover aangedragen boten.
Maar zo slecht als Boatlover het voor doet komen is het echt niet met een Vega. ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 18 juni 2015 11:47 #636807

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 381
douwe schreef :
Boatlover schreef :
Hielkoos kan vast de Vega regelen. Indien de Vega-cracks gebroeders Vis (respect!) nog leven is dat ook prima om tegen te zeilen.
De Vissen waren de enige Vega zeilers die sneller waren als de Vega waar ik op voer,terwijl wij voor het eerst meededen. Ik herinner me nog dat de eigenaar van de Vega waar ik op voer van het wedstrijdcommite op z,n kloten kreeg, tijdens een prijs uitreiking, omdat hij, volgens het commite, met ingehuurde wedstrijdbemanning gezeild had.

Volgens het verhaal waren ze zo snel, omdat ze een krat bier voorin hadden liggen! Daardoor liet de spiegel beter het water los, beweerden ze.
Maar even over het topic: prima boot, heb er jaren mee gezeild, ook langere tochten naar Noorwegen en zo, maar ik kan toch een eind meegaan met boatlover. Aan de wind heb ik het altijd een ramp gevonden, vooral door het paaltjes pikken. En je kunt wel zeggen: we duwen hem bij manoeuvres af of we maken vaart, maar als je ligt te wachten bij een sluis, kun je vaak helemaal geen vaart maken. En daar gaat bij dwarswind de boeg alweer .... weer achterstevoren de sluis in.De enige van mijn vijf boten waar ik dat regelmatig heb meegemaakt.
Chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 18 juni 2015 11:55 #636813

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Tilikum schreef :
douwe schreef :
Boatlover schreef :
Hielkoos kan vast de Vega regelen. Indien de Vega-cracks gebroeders Vis (respect!) nog leven is dat ook prima om tegen te zeilen.
De Vissen waren de enige Vega zeilers die sneller waren als de Vega waar ik op voer,terwijl wij voor het eerst meededen. Ik herinner me nog dat de eigenaar van de Vega waar ik op voer van het wedstrijdcommite op z,n kloten kreeg, tijdens een prijs uitreiking, omdat hij, volgens het commite, met ingehuurde wedstrijdbemanning gezeild had.

Volgens het verhaal waren ze zo snel, omdat ze een krat bier voorin hadden liggen! Daardoor liet de spiegel beter het water los, beweerden ze.
Maar even over het topic: prima boot, heb er jaren mee gezeild, ook langere tochten naar Noorwegen en zo, maar ik kan toch een eind meegaan met boatlover. Aan de wind heb ik het altijd een ramp gevonden, vooral door het paaltjes pikken. En je kunt wel zeggen: we duwen hem bij manoeuvres af of we maken vaart, maar als je ligt te wachten bij een sluis, kun je vaak helemaal geen vaart maken. En daar gaat bij dwarswind de boeg alweer .... weer achterstevoren de sluis in.De enige van mijn vijf boten waar ik dat regelmatig heb meegemaakt.
Chris

Ben het met dat krat bier verhaal helemaal eens. De boot van de Vis familie had inderdaad ballast voorin liggen waardoor ze vooral in het kruisrak sneller waren dan de rest. En ze voeren er al jaren in toen wij voor het eerst meededen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 18 juni 2015 11:57 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 18 juni 2015 12:20 #636821

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Ik heb ook weleens achter de gebroeders Vis met een Vega gezeild met het gevoel: "we zeilen vrijwel perfect maar komen er net niet bij".

Wel grappig van dat kratje, dat wist ik niet. Inderdaad plakt de spiegel (ook zoiets) behoorlijk, zelfs als je het bemanningsgewicht naar voren hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega in jachthavens ? 18 juni 2015 13:39 #636847

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Voor de rekenaars dan, wat zal het effect zijn van een krat bier in de voorpiek bij een jacht van ik dacht 2300 kg ? B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl