Gemiddelde snelheid is natuurlijk best moeilijk aan te geven.
Koers tov de wind, windkracht, staat van het water, korte of lange golven, etc.
Bij windkracht 4 bf knik in de schoot op het ijselmeer met vol grootzeil en genua 2 (135%)tussen 6,5 en 7 knoop (max 7,6).
Trimmen met verstaging doe ik niet aan, wel met grootschootoverloop en leiogen,en reguleerlijn op grootzeil en genua.
Bij 1 Bf meer wind, stapgewijs, eerste rif in grootzeil, dan genua paar slagen vervolgens tweede rif daarna genua weg en kotterfok uitrollen.
Onder de kajuitvloer hangt bij mij een 150 liter rvs watertank. Vanaf de kielzool (20mm dik)vaste loodballastbroodjes opgevuld en dichtgeseald met epoxy. Geen roestproblemen en toegankelijk.
De brandstoftank is onder de motor 240 liter daar zit geen mangat in. Nog nooit een dieselspoor gezien dus die tank zal wel dicht zijn.
Tusen de schotten van de brandstoftank en de watertank is de werkelijke bilge, 70cm diep. De rompwanden zijn goed toegankelijk en degelijk met epoxy geconserveerd. Geen roest. Daar is het verzamelpunt voor lekwater van de schroef of slordig watergebruik bij de kombuis etc.
Bilgepompje automatisch is afgelopen seizoen een keer aangeslagen.
Als je meer wilt weten vraag maar. Gaat het om een Kustvaarder4?