Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen gevraagd met de etap 34 met tandemkiel

Ervaringen gevraagd met de etap 34 met tandemkiel 04 dec 2015 14:00 #686784

In mijn zoektocht naar een ander schip kwam ik een etap 34 tegen met een tandem kiel , bouwjaar 2000.
Heeft iemand ervaring hiermee? Een lijstje van aandachtpunten is ook altijd goed om te weten. Verder staat het mij vaag bij dat een blad ( ik meen de Zeilen) ooit een test heeft gehad tussen de etap met tandemkiel en een met een gewone kiel. Mocht iemand die test voor hebben, dan zou ik dat ook erg op prijs stellen.
Bedankt alvast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen gevraagd met de etap 34 met tandemkiel 05 dec 2015 07:10 #686888

  • element
  • element's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 342
Beste Philip,

Op er forum van de Etapclub heb je ondertussen twee antwoorden!

Gr Harald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen gevraagd met de etap 34 met tandemkiel 05 dec 2015 15:04 #687000

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Philip1962 schreef :
In mijn zoektocht naar een ander schip kwam ik een etap 34 tegen met een tandem kiel , bouwjaar 2000.
Heeft iemand ervaring hiermee? Een lijstje van aandachtpunten is ook altijd goed om te weten. Verder staat het mij vaag bij dat een blad ( ik meen de Zeilen) ooit een test heeft gehad tussen de etap met tandemkiel en een met een gewone kiel. Mocht iemand die test voor hebben, dan zou ik dat ook erg op prijs stellen.
Bedankt alvast.

Twee dingen uit die test die ik me herinner:
Kiel werkt bij licht weer minder goed(meer drift).
De tandemkiel dempt het stampen van het schip.
Verder weinig verschil met de standaard kiel.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen gevraagd met de etap 34 met tandemkiel 05 dec 2015 15:28 #687006

douwe schreef :
De tandemkiel dempt het stampen van het schip.

Werd dit als positief of negatief beoordeeld? Zal wellicht minder weerstand geven door het verminderde stampen, maar een overtrekkende kiel zal meer drift geven...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen gevraagd met de etap 34 met tandemkiel 05 dec 2015 16:12 #687016

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Nachtvlinder schreef :
douwe schreef :
De tandemkiel dempt het stampen van het schip.

Werd dit als positief of negatief beoordeeld? Zal wellicht minder weerstand geven door het verminderde stampen, maar een overtrekkende kiel zal meer drift geven...

Dit werd als positief beoordeeld.
De term "overtrekkende kiel" is mij onbekend.
Trouwens ene Ilex hier op het forum schijnt meer over deze Etap met tandemkiel te weten dan dat ik weet.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 05 dec 2015 16:26 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen gevraagd met de etap 34 met tandemkiel 05 dec 2015 16:59 #687028

Met overtrekken bedoel ik een losgelaten stroming langs het profiel van de kiel(en). Hierdoor verliest de kiel haar lift en neemt de weerstand toe. Op de foto hieronder zie je de hiervoor verantwoordelijke eindplaat. Deze heeft als functies:
-Mechnisch beide kielen met elkaar verbinden;
-Zwaartepunt naar beneden brengen (zoals een bulb dat ook doet);
-Effectieve hoogte kiel (aspect ratio) wordt vergroot (vgl winglets bij een vliegtuigvleugel)
-Geeft weerstand tegen stampen en dompen

Nadeel van dat laatste (dynamische) effect is dat er tijdens het dempen van het stampen turbulentie vanaf de eindplaat op zal treden, waardoor de werking van de kiel (lift) af zal nemen. Op glad water zal de eindplaat een positief effect geven.

Idee vind ik interessant: aangezien een profiel haar lift in de voorste 30% vanaf de leading edge genereert, heeft deze tandemkiel dus 2 leading edges. De achterste sectie bevindt zich echter wel in de wake van de voorste...

Leuk dat Etap zich aan dit soort innovaties waagt (ze hadden laatst toch ook een alternatieve helmstok?)

Laatst bewerkt: 05 dec 2015 17:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen gevraagd met de etap 34 met tandemkiel 05 dec 2015 18:17 #687044

Ik heb met beide gevaren.
De tandem is gedacht voor ondiep water.
Is beter dan een langere ondiepe kiel, maar een smalle diep kiel heeft zeker mijn voorkeur.

De minimum draaicirkel van de tandem is wat groter, maar kleiner dan een lange kiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen gevraagd met de etap 34 met tandemkiel 05 dec 2015 19:03 #687045

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8309
Wij hebben bijna vijf jaar een 34s met tandemkiel gezeild.

Niet eenvoudig om op jouw vraag te beantwoorden als ik niet weet wat je verwacht van een zeilboot.
Maar, mijn bevindingen, niet in bepaalde volgorde tenzij de chaotisch uit mijn kop...
Bij specifieke vragen hoor ik het wel!

Boven:
- echt goede zeiler; blijkt ook uit alle testen
- zeer goed manoeuvreerbaar (had wel drieblads vaanstandschroef van J-prop)
- EVS stuursysteem vond ik erg aangenaam en zeer direct in vergelijking met wielbesturing
- tandemkiel voldeed op alle vlakken; eigenlijk geen nadelen ondervonden, integendeel. Extra drift bij erg lage snelheden misschien, maar so what?
- veel zeil; is prettig bij minder wind...
- zeilt opvallend droog, zelfs als er klappen vallen bij hoog aan de wind zeilen
- door relatief smalle kont vertrimt ze weinig bij toenemende helling
- goede antislip in gangboorden (die wel relatief snel slijtplekken vertoont, maar toch nog voldoet)
- matige antislip op de "witte" delen: kuipbodem en voordek hebben van die witte topjes in de gelcoat. In de kuip heb ik daarom de bodem met antislip geschilderd.
Noot: ik heb nooit van die speciale zeilschoenen gehad...
- voldoende trimmogelijkheden, eenvoudig te reven
- wegneembare grootschootoverloop is zeer handig
- bediening overloop vraagt gewenning en is soms zwaar bij erg veel wind
- lieren juist zwaar genoeg; voor mijn vrouw maatje te licht
- babystagen nodig om pompen mast tegen te gaan. Eerste modellen hadden dit niet, nadien normaal wel
- mast heeft sterk gepeilde zalingen; voor de wind zeilend vond ik dat een nadeel
- lange kuipbanken, grote kuip die goede steun geeft omdat ze niet te breed is
- goede handgrepen op dek
- ankerbak wat klein voor 60m ketting; handlier voor ons 20kg anker aan de lichte kant en bovendien deed de nestenschijf steeds tegendraads; heb vaak op de hand gewerkt...
- zitjes aan de relingen achteraan staan leuk maar zitten niet echt lekker... Toch hebben wij er uren op gezeten...
- ...

Beneden:
- vrij steile trap met drie treden. Hadden er vier mogen zijn en wat minder steil.
- perfect interieur dat niet alleen mooi afgewerkt is, maar ook overal voldoende ruimte biedt zonder al te grote compromissen
- grote opklapbare tafel
- lange banken waarop het goed slapen is met stevige kussens
- overal handgrepen dan wel vasthoudmogelijkheden
- relatief kleine kaartentafel, maar met moderne tijden in achterhoofd voldoende
- goede kombuis voor een 34 voeter
- voldoende opbergruimte ondanks onzinkbaarheid (wij zijn er 14 maanden mee op reis gegaan en dat lukte met z'n drietjes)
- mooie stahoogte, net niet genoeg voor mijn 1,9m maar je moet realistisch blijven
- natte cel is volgens anderen ruim te noemen... Vind het zelf eerder voldoende.
- heel het schip is snel proper te maken door binnenschaal
- veel licht via raampjes en via meerdere spotjes. Had zelf graag heldere raampjes gehad ipv getinte.
- 170 liter watertank is voldoende voor kleine trippen
- 90 liter diesel idem dito
- motorgeluid nadrukkelijk aanwezig in het interieur; op den duur stoorde ons dat, maar wellicht is dat altijd zo?
- motor goed bereikbaar
- voorpiek ok, zeker voor kinderen
- achterhut voldoende lange bedden
- matrassen zijn niet zo dik/stevig, maar dat kan ook door de leeftijd gekomen zijn
- ...

Het enige nadeel van het interieur vond ik de relatief smalle deurtjes: met je dikke zeilkleren aan (wij zeilden ook 's winters) is het wat wringen.

Bouwkwaliteit lijkt ons goed. Niet 'overbuild'. Stijf door sandwichconstructie, geïsoleerd en dat is aangenaam in winter en zomer.
Aandacht besteden aan de klassieke punten: aanzet hoofdwant - romp (had bij ons barstjes in gelcoat door verkeerd afstellen verstaging vorige eigenaar), sandwichdek (vooral ter hoogte van babystagen).



(heb enkele tests liggen, waarvan ik alleen de Duitse kan doormailen als je via pb mailadres doorgeeft. De andere zitten in verhuisdozen...)
Laatst bewerkt: 05 dec 2015 19:11 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen gevraagd met de etap 34 met tandemkiel 05 dec 2015 19:17 #687047

  • element
  • element's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 342
Ik vaar nu 8 jaar met een Etap 34s. Alleen niet met de tandemkiel, maar met de kiel van 1,45 (er is ook nog een kiel van 1,85).

Ik deel zo goed als alle opmerkingen van llex. Inderdaad erg goede zeiler. Cruisers van deze tijd van 34 voet zijn zwaarder en hebben beduidend minder zeiloppervlak. Ook eigenschappen met meer wind zijn beduidend beter dan veel schepen doordat de boot niet vertrimd onder helling. Bovendien is schip uitstekend te trimmen. Wij hebben daarbij een wegneembare voorstag waar ik vlak gesneden zwaarweerzeilen op leuvers kan voeren zodat aan de wind boven 7 Bft nog prima te doen is. Moderne schepen hebben uiteraard wel meer binnen ruimte door meer volume in de romp en vooral achterin.
De antislip van witte delen ervaar ik niet als te glad. Matrassen waren inderdaad dun en zacht en hebben we ondertussen vervangen door Neptune Matrassen en lattenbodem. Fijn interieur, maar inderdaad smalle deuren.
Van haarscheurtjes bij de verstaging heb ik geen last.

Op het interne gedeelte van de website van de Etapclub staan diverse testen. Allemaal positief.

Kortom, ga ervoor en ik hoop je komend jaar ook een keertje bij een evenement van de Etapclub te verwelkomen!

Harald
Laatst bewerkt: 05 dec 2015 19:26 door element.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl