Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Jeanneau Sun Odessey 29.2

Jeanneau Sun Odessey 29.2 11 feb 2016 18:57 #704960

  • JANA
  • JANA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
Wij zijn momenteel op botenjacht.Heb mijn oog laten vallen op een Sun Odessey 29.2 .
Heeft iemand ervaring met deze boot, hoe zeilt hij op klein water (friesland) en op groter water zoals het IJselmeer. Is hij geschikt voor een tochtje England of Denemarken ?
Zijn er bijzondere structurele zwakke punten waar ik op moet letten ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeanneau Sun Odessey 29.2 11 feb 2016 19:20 #704975

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Geen specifieke ervaring mee, maar dat gaat vast prima om daar mee naar UK en DK te varen. (hopelijk is het alleen niet de versie met zo'n kiel van amper 1 meter want dan is op zee varen niet zo prettig..)
Heb je wel de korte kiel dan is zeilen in Friesland weer prima. Op de korte golfslag van het IJsselmeer/Markeer is elke boot onder de 40/42 voet snel wat onrustig, maar het kan geen kwaad uiteraard (zolang je buik er maar tegen kan :whistle: ).

Heb je het Jeanneau forum (NL versie) al geprobeerd, daar is vast het nodige te vinden over dit specifieke type.
Laatst bewerkt: 11 feb 2016 19:20 door Aernoudt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeanneau Sun Odessey 29.2 11 feb 2016 19:49 #704986

  • quike
  • quike's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 156
vroeger zeilde ik met mijn frienschip 28 de halve wereld rond

zou ik nu niet meer doen jaja
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeanneau Sun Odessey 29.2 12 feb 2016 07:52 #705091

  • so32i
  • so32i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 167
Inderdaad Jeanneauforum even doorspitten. Forum is zo goed als dood maar enkele jaren geleden zeer actief met veel 29.2 eigenaren. Zwakke punten: o.a boegbeslag/romp-dekverbinding en schroefaslager/uitlijning. In het algemeen Jeanneau wil nog wel eens zuinig zijn waar het niet meteen opvalt; ondermaats beslag, matige lijnen etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeanneau Sun Odessey 29.2 12 feb 2016 08:26 #705093

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
De Jeanneau S.O. 29.2 heeft 2 lieren voor de genua, maar deze moet je ook gebruiken voor hijsen en strijken van het grootzeil. Dus als je moet opkruisen en je ligt over de verkeerde boeg moet je overstag (of genua losgooien) om te kunnen reven.

Zo'n configuratie heeft al eens een keer een ongelukje opgeleverd met een S.O.37-2 (2 lieren en rolgrootzeil, dan heb je 2 lieren nodig voor het reven) bij 7BF. Sinds dat ongelukje gebruikt die persoon zeilhandschoenen omdat je zo'n lijn gewoon niet in de hand kunt houden, zeker niet zonder zeilhandschoenen.

Dat wil niet zeggen dat met voldoende lieren de S.O.29 geen interessante boot zou zijn, maar lieren plaatsen wordt volgens mij veel werk (verstijvingen inlamineren, etc.). In dit geval zeg ik: dan liever een Bavaria, want die is standaard voor zover ik heb kunnen zien voorbereid voor het plaatsen van 2 extra lieren (als ze er al niet zitten).

3 lieren is wel echt minimaal op een 9m zeilboot. 4 is beter.
Laatst bewerkt: 12 feb 2016 08:27 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeanneau Sun Odessey 29.2 12 feb 2016 12:23 #705168

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Hoi Jana,
Wij varen al een aantal jaar naar volle tevredenheid een Jeanneau SO 29.2
We hebben een vaste kiel die 1,4 meter steekt.
Engeland of Denemarken is geen probleem.
Het verhaal van Reuv over de lieren kan ik niet helemaal plaatsen.
Het klopt dat we twee lieren hebben. Mocht je een lier nodig hebben waar de schoot van de fok op staat kan je deze schoot op een keerblok met een stopper vastzetten en de lier voor iets anders gebruiken. Niets van overstag moeten of met handschoenen een schoot vasthouden.
Is denk ik dus meer een geval van niet alle mogelijke opties kennen.

We hebben voordat we deze boot kochten gehuurd waarvan vaak een Beneteau first 31,7
Dit vinden we een lekkere boot maar desondanks dus toch ook zeer tevreden met de Jeanneau SO 29.2

Als jullie bij ons aan boord willen komen kijken of willen proefvaren laat het maar weten.

Bram
Laatst bewerkt: 12 feb 2016 17:58 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeanneau Sun Odessey 29.2 12 feb 2016 12:52 #705172

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
JANA schreef :
Wij zijn momenteel op botenjacht.Heb mijn oog laten vallen op een Sun Odessey 29.2 .
Heeft iemand ervaring met deze boot, hoe zeilt hij op klein water (friesland) en op groter water zoals het IJselmeer. Is hij geschikt voor een tochtje England of Denemarken ?
Zijn er bijzondere structurele zwakke punten waar ik op moet letten ?

In de tijd dat ik jachtmakelaar was heb ik samen met een maat een SO 29.2 met Noord 6 van Scheveningen buitenom naar Bruinisse gevaren. We schrokken. Voor de wind met uitgeboomde fok (op en neerhouder op de boom en de giek aangetrokken) was de boot haast niet te sturen.

De in 1968 ontworpen Albin Ballad van mijn ouders deed dat veel beter. Hoezo in alles vooruitgang? Maar goed, tegenwoordig heeft havencomfort prioriteit.

We zijn zeer ervaren. Met volle concentratie konden we niet voorkomen dat de boot uit het roer liep. Zelfs zover dat de wind vanaf de verkeerde kant in de uitgeboomde fok blies.

Dit deed mij doen besluiten om contact op te nemen met de Waterkampioen vanwege de dubbeltest met de Dehler 29. Hun conclusie over de zeileigenschappen "de Dehler is wat sportiever" vond ik op zijn zachtst gezegd niet volledig.

De Dehler is een goed ontworpen zeil(!)boot. Bij de SO 29.2 is meer rekening gehouden met comfort binnenin maar zeer zeker niet met zeilcomfort.

Ik vermoed dat de vollere kont en romp (op binnenruimte getekend) van de SO29.2 de boosdoeners zijn. In het ontwerpstadium van de SO29.2 is rekening gehouden met het interieur.

Bij Dehler is eerst de ideale zeilromp getekend om vervolgens het interieur erin te verwerken. Maar ja, wat hedentendage beter verkoopt is duidelijk...

Toen we overigens 's avonds de beschutte Zeeuwse wateren (vlak water) met halve wind windkracht 4 inzeilden zeilde de boot prima. Keurig interieur overigens.
Laatst bewerkt: 12 feb 2016 12:56 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeanneau Sun Odessey 29.2 12 feb 2016 17:12 #705229

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Boatlover schreef :
In de tijd dat ik jachtmakelaar was heb ik samen met een maat een SO 29.2 met Noord 6 van Scheveningen buitenom naar Bruinisse gevaren. We schrokken. Voor de wind met uitgeboomde fok (op en neerhouder op de boom en de giek aangetrokken) was de boot haast niet te sturen.

Bij windkracht 6 kiezen wij om af te kruisen en niet pal voor de wind te varen.
Dit doen we trouwens ook bij minder wind. Is nog sneller ook.
Maar misschien gaat dat heel goed met andere boten.

Het eerste jaar dat we onze boot hadden liepen we wel eens uit het roer. We zijn er achter gekomen dat dit meer te maken heeft met de zeiltrim dan met de boot zelf.
Nu we dit onder de knie hebben, (zijn een dag met Thomas mee geweest om hier in bij te leren), gebeurt het niet meer. Nadat we nieuwe zeilen hebben gekocht hoeven we ook pas veel later te reven.

Dit gezegd hebbend, de boot is naar onze mening en lekker varende en redelijk snelle familie cruiser.
Wanneer je een echte wedstrijd boot zoekt moet je wat anders kiezen.

Iedere boot zal wel zo zijn beperkingen hebben. Zolang de beperkingen je niet in de weg staan of je er goed mee om kunt gaan is er volgens mij geen probleem.
Maar iedereen zal het zwaartepunt van wat hij of zij belangrijk vindt ergens anders leggen. Smaken verschillen natuurlijk ook, anders voeren we allemaal in een zelfde type boot.
Laatst bewerkt: 12 feb 2016 20:34 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeanneau Sun Odessey 29.2 12 feb 2016 18:28 #705250

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Bram6 schreef :
Hoi Jana,
Engeland of Denemarken is geen probleem.
Het verhaal van Reuv over de lieren kan ik niet helemaal plaatsen.
Het klopt dat we twee lieren hebben. Mocht je een lier nodig hebben waar de schoot van de fok op staat kan je deze schoot op een keerblok met een stopper vastzetten en de lier voor iets anders gebruiken. Niets van overstag moeten of met handschoenen een schoot vasthouden.
Is denk ik dus meer een geval van niet alle mogelijke opties kennen.
Als je een boot kiest met een paar lieren te weinig, prima. Maar kies daar dan ook bewust voor.

Mijn ervaring is dat de luxe van aparte lieren voor de genua meestal onbetaalbaar is. En op de meeste boten vind je deze gewoon. Het is niet zo dat een 2e hands S.O.29.2 zoveel goedkoper is omdat er minder lieren op zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Jeanneau Sun Odessey 29.2 12 feb 2016 19:56 #705276

Wij varen sinds 2009 met heel veel plezier met een Jeanneau Sun Odessey 29.2. Het schip is degelijk gebouwd. We zijn er een keer mee naar Engeland gevaren. Op de terugweg windkracht 7, (gale warnings 8bft). De romp is verstevigd met spanten en stringers die van de boeg over de volle lengte naar de spiegel doorlopen. De hoge golven en harde wind waren geen enkel probleem.

Ons vaargebied is IJsselmeer, de Wadden en Friesland. Met een kiel van 1,4 m en kun je in Friesland bijna overal komen.

Het model is niet voor niets een van de langst en meest geproduceerde modellen van Jeanneau. Twee lieren zijn absoluut geen probleem zoals Bram aangeeft.

Waar je op moet letten is de motor. De 10 pk schijnt erg weinig te zijn. Bij het hoofdschot kan het houtwerk wel eens vochtig zijn geweest. Het achterstag is standaard niet trimbaar maar is wel zo te maken.

Mocht je een test willen lezen dan kan ik een pdf naar je mailen. Stuur maar een pb.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
|Jeanneau Sun Odyssey 29.2|Sailhorse|Finnjol|Flying Junior|
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Jeanneau Sun Odessey 29.2 13 feb 2016 17:44 #705419

  • JANA
  • JANA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
Bedankt voor jullie info. Ik ga zeker eerst het jachtje laten keuren alvorens tot een koop over te gaan.
Kapt Bob, persoonlijk heb ik geen ervaring met jachten zonder traveller. Hoe gedraagt het zich bij windkracht 5 en meer ?
Blijkbaar heb je een test betreffende de 29.2 deze had ik graag eens gelezen als dat mogelijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Jeanneau Sun Odessey 29.2 13 feb 2016 19:05 #705441

Dag Jana,

Ik heb je net een berichtje gestuurd.

De SO 29.2 heeft relatief veel zeil. Dit betekent dat je relatief snel moet reven. (Dit kan overigens vanuit de kuip
voor beide zeilen. Zoals Bram al aangaf zijn trim en daarnaast niet al te oude uitgezeilde zeilen ook bepalend.

Het is ons nog niet gelukt om de boot uit het roer te laten lopen... we zoeken de grens niet op.

Het plaatsen van een wegneembare overloop is mogelijk.


Veel succes, Bob
|Jeanneau Sun Odyssey 29.2|Sailhorse|Finnjol|Flying Junior|
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeanneau Sun Odessey 29.2 14 feb 2016 22:52 #705826

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Bram6 schreef :
Boatlover schreef :
In de tijd dat ik jachtmakelaar was heb ik samen met een maat een SO 29.2 met Noord 6 van Scheveningen buitenom naar Bruinisse gevaren. We schrokken. Voor de wind met uitgeboomde fok (op en neerhouder op de boom en de giek aangetrokken) was de boot haast niet te sturen.

Bij windkracht 6 kiezen wij om af te kruisen en niet pal voor de wind te varen.
Dit doen we trouwens ook bij minder wind. Is nog sneller ook.
Maar misschien gaat dat heel goed met andere boten.

Het eerste jaar dat we onze boot hadden liepen we wel eens uit het roer. We zijn er achter gekomen dat dit meer te maken heeft met de zeiltrim dan met de boot zelf.
Nu we dit onder de knie hebben, (zijn een dag met Thomas mee geweest om hier in bij te leren), gebeurt het niet meer. Nadat we nieuwe zeilen hebben gekocht hoeven we ook pas veel later te reven.

Dit gezegd hebbend, de boot is naar onze mening en lekker varende en redelijk snelle familie cruiser.
Wanneer je een echte wedstrijd boot zoekt moet je wat anders kiezen.

Iedere boot zal wel zo zijn beperkingen hebben. Zolang de beperkingen je niet in de weg staan of je er goed mee om kunt gaan is er volgens mij geen probleem.
Maar iedereen zal het zwaartepunt van wat hij of zij belangrijk vindt ergens anders leggen. Smaken verschillen natuurlijk ook, anders voeren we allemaal in een zelfde type boot.

Mmm als je met een niet planerende boot rompsnelheid zeilt dan is volgens mij de kortste route (met uitgeboomde fok) de snelste.

Ik vond het wel een nette boot qua interieur. Het leek me toch wel
(geen Franse slag) een sterke boot.
Laatst bewerkt: 14 feb 2016 22:59 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeanneau Sun Odessey 29.2 15 feb 2016 13:22 #705970

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Boatlover schreef :

Mmm als je met een niet planerende boot rompsnelheid zeilt dan is volgens mij de kortste route (met uitgeboomde fok) de snelste.

Ik vond het wel een nette boot qua interieur. Het leek me toch wel
(geen Franse slag) een sterke boot.

Boatlover hierin moet ik je gelijk geven. Langdurig planeren doet de boot niet. Surft wel eens van een golf af, maar daar houdt het dan mee op. Dus wanneer je de rompsnelheid pal voor de wind zeilt is dit de snelste weg. Ik heb echter pal voor de wind nog nooit mijn rompsnelheid gehaald. Vandaar misschien de andere keuzes die we maken. Geeft ook wat meer rust in de kuip :)
Laatst bewerkt: 15 feb 2016 13:23 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeanneau Sun Odessey 29.2 15 feb 2016 22:58 #706236

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Toch heb jij me aan het denken gezet. Het zetten van de boom was geen pretje tijdens het desbetreffende tochtje, de spinaker (was niet aan boord) vind ik makkelijker. Op de foto 's van de laatste Ijspegel hanteerden veel doublehanded zeilers jouw techniek.
Laatst bewerkt: 15 feb 2016 23:00 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeanneau Sun Odessey 29.2 16 feb 2016 04:42 #706244

Voor mijn (naar moderne maatstaven) behoudende tuig is mijn polar aan de onderkant behoorlijk plat.

Voor de downwind VMG maakt dan ook het nauwelijks uit of ik plat voor de wind recht op het doel af vaar of dat ik (true) 20 graden hoger gaan varen. Schijnbaar kom ik dan dus nog hoger uit, zeker bij zwakkere wind. Boot vaart dan sneller, stuurt beter (meer water langs het roer), rolt minder (méér druk en golven komen prettiger binnen) en daardoor minder risico op gijpen of spinnaker rond het voorstag als je even niet op zit te letten.

Die rompsnelheid zélf zie ik niet keihard terug in de polar.

Ik vaar dus nooit voor de wind, tenzij gebonden aan een kanaal wat verkeerd aangelegd is ;)

Ik denk dat, als het vaarwater het toelaat, het bij praktisch elke boot voordelig is om af te kruizen. Bij (semi)planerende rompen worden deze lobes in de polar alleen maar groter en heeft het nog meer zin. Laat de polar dus leiden betreft hoe ver je (theoretisch) kunt gaan voordat je VMG gaat verliezen. Het voor-de-winds gerol en geklapper van de zeilen bij weinig wind laat je je polar niet eens halen ;)

Post je polar hier eens zou ik zeggen!
Laatst bewerkt: 16 feb 2016 04:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeanneau Sun Odessey 29.2 16 feb 2016 16:33 #706365

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Hierbij het polar


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeanneau Sun Odessey 29.2 16 feb 2016 17:43 #706388

Hieronder wat ik bedoel.

Heb even snel voor 2 (true) windsnelheden downwind VMG lijnen ingetekend. De snijpunten met de afkruishoeken geven aan hoever je op kunt sturen zonder merkbaar VMG te verliezen. Bij weinig wind bijna 40 gr (true dus schijnbaar nog een stuk meer). Bij meer wind kun je minder ver opsturen om (bijna) gelijke VMG te houden, maar nog steeds zo'n 25 graden true. Schijnbaar vaar je dan echt ruime wind. Merk ook op dat de bootsnelheid (ik mag het geen boatspeed noemen van Lodewijk) een stuk hoger ligt dan plat voor de wind. Moet ook wel, want VMG blijft (bijna) gelijk!

Laatst bewerkt: 16 feb 2016 17:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeanneau Sun Odessey 29.2 16 feb 2016 17:56 #706395

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Nachtvlinder,
Die 25 graden true komt wel met mijn praktijk overeen (stuur tussen de 155 en 160 graden ruime wind)) Dat bij weinig wind zelfs 40 graden kan had ik dan toch weer niet verwacht. Stuur dan ook die 155 tot 160 graden. Gaan we maar eens proberen komende tijd.

Ben wel benieuwd of TS Jana al wat verder is met zijn zoektocht.
Z'n zoektocht is een mooie tijd.
Laatst bewerkt: 16 feb 2016 17:59 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeanneau Sun Odessey 29.2 16 feb 2016 18:07 #706398

Bram6 schreef :
Z'n zoektocht is een mooie tijd.

Absoluut! Nog geen verplichtingen of haast en heerlijk dagdromen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeanneau Sun Odessey 29.2 17 feb 2016 17:14 #706637

  • JANA
  • JANA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
Hoikes,

Ga dit weekend bootjes kijken: 2 S.O. 29.2 , een FS 28 MK3, een Bavaria 30 en een Catalina 30, allen met ondiepe kiel (ca 120 cm ) weet niet hoe zij zich zullen gedragen op open zee.
Een vriend wees mij een S.O. 31 met liftkiel aan. Weet niet of dat deugdelijk is, maar zullen wel zien.
Ik laat nog iets horen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeanneau Sun Odessey 29.2 18 feb 2016 05:19 #706720

Qua zeileigenschappen verwacht ik niet dat een SO 31i zich kan meten met de vaste kiel varianten:
-zwaartepunt ballast ligt hoger
-hoger ballastaandeel om dit te compenseren (nadelig voor totaalgewicht)
-zwaard is matig geprofileerd
-gleuf waar zwaard uit komt is lang en breed (weerstand + verstoring van stroming langs kiel en zwaard)
-die brede plaat onder de kiel geeft wervelingen bij stampen: weerstand + verstoring
-sterk verschillende aspect-ratio's van kiel en zwaard geven een ongecontroleerde drukverdeling rond de overgang.

Juist 'op open zee' (weet niet precies wat je daarmee bedoeld; ik denk golven, stampgedrag, slingertijden, paaltjes pikken?) valt dit alles extra nadelig uit. Op vlak water pakt die "droogvalplaat" bijvoorbeeld weer minder nadeling uit. Of jij haar slecht vind zeilen: geen idee. Heb er zelf tenslotte ook niet mee gezeild (omdat dit soort midzwaarden om deze redenen al vroeg in mijn zoektocht zijn afgevallen).

Iedere boot is een compromis en op het Wad kun je heel leuke dingen doen met zo'n boot. Je komt ook tot ver in Friesland (t/m Princenhof met 80 cm diepgang) Misschien weegt dat voor jou wel volledig op tegen de nadelen 'op open zee'.

Persoonlijk vind ik de FS behoorlijk achterhaald qua ontwerp. Zelfs als je van behoudende ontwerpen houdt, zou ik eens goed naar die Bav kijken. Zit een beetje in het midden van de rompvormen die je noemt.

Maar vooral zelf je oordeel vormen. Gewoon proefzeilen en kijken hoe het bevalt. Eigenlijk alles wat anderen en ik geschreven heb even vergeten en blanco gaan varen!

Hieronder de platte plaat en brede gleuf onderaan de kiel. Is duidelijk meer een geintegreerde droogvalsteun dan een hydrodynamische functie.



Lijkt erop dat Jeanneau terug komt van dit concept en tegenwoordig ook als hier beneden aanbiedt. Constructie lijkt op de Pogo 30 (maar dan wel droogvallend vanwege de dubbele roeren. Ook nuttig ivm vertrimming onder helling door de brede kont.
-ballast zit laag
-geen "gekke" appendages of grote gleuven onderwater
-hoge aspect-ratio, één, niet-onderbroken profiel
-goed geprofileerd

Blijft een AWB natuurlijk, maar dat is je lijstje eigenlijk ook ;) Een nieuwe boot zal wss niet in het beschikbare budget passen, maar geeft wellicht een idee.

Laatst bewerkt: 18 feb 2016 06:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeanneau Sun Odessey 29.2 25 feb 2016 21:10 #709522

  • JANA
  • JANA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
Jammer de Sun odyssey 29.2 is afgevallen, verkocht
Heeft nog iemand ervaring met de Sun Odyssey 31 met ophaalbare kiel ? Is het werkelijk een draak om mee te zeilen ?
Heeft iemand ervaring met eenDehler 31 korte kiel ? Hoe zeilt een Bavaria 30 met korte vinkiel ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeanneau Sun Odessey 29.2 01 mrt 2016 14:12 #711155

Heb een keer gezeild met een Dehler 31 met ondiepe kiel. Het gaat misschien niet zo snel of hoog, maar de boot zeilt lekker. Echt fijne boot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeanneau Sun Odessey 29.2 01 mrt 2016 16:42 #711204

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Nachtvlinder schreef :
Qua zeileigenschappen verwacht ik niet dat een SO 31i zich kan meten met de vaste kiel varianten:
-zwaartepunt ballast ligt hoger
-hoger ballastaandeel om dit te compenseren (nadelig voor totaalgewicht)
-zwaard is matig geprofileerd
-gleuf waar zwaard uit komt is lang en breed (weerstand + verstoring van stroming langs kiel en zwaard)
-die brede plaat onder de kiel geeft wervelingen bij stampen: weerstand + verstoring
-sterk verschillende aspect-ratio's van kiel en zwaard geven een ongecontroleerde drukverdeling rond de overgang.

Juist 'op open zee' (weet niet precies wat je daarmee bedoeld; ik denk golven, stampgedrag, slingertijden, paaltjes pikken?) valt dit alles extra nadelig uit. Op vlak water pakt die "droogvalplaat" bijvoorbeeld weer minder nadeling uit. Of jij haar slecht vind zeilen: geen idee. Heb er zelf tenslotte ook niet mee gezeild (omdat dit soort midzwaarden om deze redenen al vroeg in mijn zoektocht zijn afgevallen).

Iedere boot is een compromis en op het Wad kun je heel leuke dingen doen met zo'n boot. Je komt ook tot ver in Friesland (t/m Princenhof met 80 cm diepgang) Misschien weegt dat voor jou wel volledig op tegen de nadelen 'op open zee'.

Persoonlijk vind ik de FS behoorlijk achterhaald qua ontwerp. Zelfs als je van behoudende ontwerpen houdt, zou ik eens goed naar die Bav kijken. Zit een beetje in het midden van de rompvormen die je noemt.

Maar vooral zelf je oordeel vormen. Gewoon proefzeilen en kijken hoe het bevalt. Eigenlijk alles wat anderen en ik geschreven heb even vergeten en blanco gaan varen!

Hieronder de platte plaat en brede gleuf onderaan de kiel. Is duidelijk meer een geintegreerde droogvalsteun dan een hydrodynamische functie.



Lijkt erop dat Jeanneau terug komt van dit concept en tegenwoordig ook als hier beneden aanbiedt. Constructie lijkt op de Pogo 30 (maar dan wel droogvallend vanwege de dubbele roeren. Ook nuttig ivm vertrimming onder helling door de brede kont.
-ballast zit laag
-geen "gekke" appendages of grote gleuven onderwater
-hoge aspect-ratio, één, niet-onderbroken profiel
-goed geprofileerd

Blijft een AWB natuurlijk, maar dat is je lijstje eigenlijk ook ;) Een nieuwe boot zal wss niet in het beschikbare budget passen, maar geeft wellicht een idee.


Die sleuven hoeven geen issue te zijn: daar is een oplossing voor middels een goort pakking. Die maak je dan bijvoorbeeld hiervan: www.apsltd.com/3-wide-slot-strip-per-foot.html
En dat lijm je dan vast met: www.apsltd.com/3-wide-slot-strip-per-foot.html

Dat komt bijvoorbeeld ook bij mijn zwaardkast; scheelt een hoop snelheid!

Zou eerder voor een zwaard of zwenkkiel gaan dan voor een ondiepe kiel; mist het budget dat toelaat. Geeft nog iets meer mogelijkheden tegen lagere minder zeilen 'kosten'.

In dat prijssegment zijn er echter ook andere boten die alles kunnen wat je zoekt, maar niet je eerste keus zijn, maar desalniettemin een goede overweging: veel ruimte & comfort, nog minder diepgang, grotere actieradius en perfect droogvallen; deze bijvoorbeeld: www.multihull.nl/multihulls/us...urissimo9.fotos.html
Laatst bewerkt: 01 mrt 2016 16:43 door Aernoudt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.284 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl