Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 01 mrt 2016 20:30 #711297

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Een Contessa 32 is een prachtschip. Ik heb er al verschillende gezien in Engeland, maar met z'n 1,68 m diepgang kom je er veel kreekjes en haventjes niet in. Nu ja, een zeiljacht zoeken is altijd compromissen sluiten zeker ? :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 01 mrt 2016 23:45 #711351

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2043
HCA schreef :
Een kimkieler die droogvalt trekt mij al jaren enorm aan. Het is voor mij alleen onverklaarbaar dat er zo weinig van te vinden zijn. Met een vin- of bulbkiel sluit je toch vele mooie vaargebieden en haventjes uit ? Iedereen heeft het altijd over het feit dat ze niet hoog aan de wind kunnen varen of te traag zijn, maar ik vind dat persoonlijk geen argument omdat ik niet wil racen en vooral rustig wil cruisen :)

In Engeland zie je veel meer kimkielers dan hier, dat komt mischien ook omdat daar veel boten in het seizoen aan een mooringboei liggen en 2x per etmaal droogvallen. Dan ben je blij met je kimkielen. En wat de zeileigenschappen betreft, met mijn Leisure 17 viel het aan de wind erg mee. Op mijn huidige Leisure 22 valt het ook niet tegen, daar kan zelfs nog wat aan verbeterd worden. (word hard aan gewerkt) Met beide boten, 17 en 22, kun je met een goede zeiltrim heel veel bereiken. Het zijn geen race-boten, maar af en toe een ander bootje inhalen moet zeker lukken.
Dit gaat niet op voor alle kimkielers, er is ook een hoop bagger gebouwd.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Laatst bewerkt: 01 mrt 2016 23:45 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 02 mrt 2016 07:16 #711362

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Klopt; net als in Frankrijk. O.a. RM maakt en verkoopt daar veel kimkielers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 02 mrt 2016 07:39 #711365

RM concept vind ik gaaf. Ik denk dat dit zonder problemen "performance boats" genoemd mogen worden. Licht en stevig gebouwd ook nog en niet de traditionele kimkielen maar eigenlijk twee smalle, diepe vinkielen. Ze zeggen zelf dat het verschil in performance met de vinkielversie minimaal is. Zal ook wel van de omstandigheden afhangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 02 mrt 2016 07:52 #711368

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27361
Nachtvlinder schreef :
RM concept vind ik gaaf. Ik denk dat dit zonder problemen "performance boats" genoemd mogen worden. Licht en stevig gebouwd ook nog en niet de traditionele kimkielen maar eigenlijk twee smalle, diepe vinkielen. Ze zeggen zelf dat het verschil in performance met de vinkielversie minimaal is. Zal ook wel van de omstandigheden afhangen.

In die "diepe vinkielen" zit ook meteen de zwakte van het concept.
De RM890 heeft een diepgang van 1,50 m. Wat ik tamelijk veel vindt voor serieus modderkruipen. De breedte van 3,42 m. bij een lengte van nog geen 9,00 m. maakt ook meteen duidelijk dat dit inderdaad een performance-boot is; geen gemoedelijke cruiser. Bij dergelijke boten vraag ik me af of het ook aan de wind en in een ruw zeetje ook nog een beetje prettig zeilen is.

Als het dan toch zo breed moet, waarom dan niet twee zwaarden, die je asymmetrisch kunt uitvoeren en afhankelijk van de boeg waarover je vaart laat zakken?
Laatst bewerkt: 02 mrt 2016 07:57 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 02 mrt 2016 08:06 #711372

Tsja, droogvallen en ondiep zijn inderdaad twee verschillende aspecten. In oude Engelse ontwerpen (Westerly, Leisure etc) krijg je die gecombineerd in één ontwerp. "Gemoedelijke" ontwerpen inderdaad: zwaar, rond, plompe boeg etc.

Ik vind deze Franse ontwerpen geslaagde pogingen deze geschiedenis af te sluiten. Ten kostte van diepgang inderdaad, maar het (persoonlijk) belang daarvan hangt m.i. van het beoogd gebruik: is droogvallen alléén voldoende of wil je ook modder kunnen kruipen.

Waar jij bezwaar tegen hebt (plat, extreme breedte) vind ik meer het andere uiterste van het spectrum. Deze boten zouden inderdaad soms wel eens vreed kunnen zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 02 mrt 2016 08:13 #711375

Kekke bootjes, die RM's. Mijn vrouw wordt altijd erg blij van dat (niet traditionele) interieur. Ik word altijd wat minder blij als ik naar de tweedehandsprijs kijk, 100.000 euro voor een 10 jaar oude 1050 :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 02 mrt 2016 08:24 #711380

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
HCA schreef :
Stel u voor dat je als ervaren zeezeiler een boot moet uitkiezen uit onderstaand rijtje om in een aantal maanden in dagtrips rond Groot-Brittannië te zeilen met twee man aan boord. Snelheid is totaal niet belangrijk. Comfort, betrouwbaarheid, stevigheid en zeewaardigheid wel. Welke boot zou je (niet) kiezen en waarom (niet) ?
- Hurley 800
- Friendship 28
- Victoire 822
- Spirit 28
- Contest 28
- Westerly Centaur (om lekker droog te kunnen vallen in de vele prachtige kleine Engelse haventjes en kreekjes)
Ik ben namelijk op zoek naar een jachtje om over een aantal jaar deze tocht te ondernemen.
Dank voor u tips :)


Alle genoemde schepen zijn prima :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 02 mrt 2016 08:33 #711389

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
lodewijk stegman schreef :
first 36s7 schreef :
Ik zou kiezen voor een boot die kan droogvallen. Verder is de staat van de boot belangrijk, met name structureel. Denk er om dat polyester, naarmate het ouder wordt, steeds zwakker en brozer wordt. Voor mij zou bouwjaar zeker zo belangrijk zijn als het merk.

Opvallend hoeveel enthousiastme er ineens is voor droogvallende boten als het over een rondje Engeland gaat.
Maar eigenlijk geldt overal dat een droogvallende boot de mogelijkheden ongelofelijk vergroot. Ook aan de Franse Kanaalkust en in Bretagne.

Nee, de vraagstelling is suggestief. De wens is alles te doen in dagtochten met een ruime hoeveelheid tijd ter beschikking.

Zelf zou ik stukken overslaan door een af en toe een nachtje door te trekken. Ik zou dan het liefst een snellere (en langere) boot kiezen met diepere kiel die zich ook goed houdt in zwaar weer. Dan wordt de planning wat minder kritisch, maar inderdaad blijf je dan een beetje voor de kust hangen. Dan zie ik wel minder.

Het alternatief catamaran lost een deel van deze problemen op, maar is duurder en heeft zijn eigen problemen (het zeilt anders).

Als je voorkeur uitgaat naar veel tijd doorbrengen in Schotland zou ik een droogvallende boot minder logisch vinden. Ga je primair voor de Westkust en Zuidkust van Engeland dan is droogvallend ideaal. En kies je voor het Caledonisch kanaal of via de Hebriden?

Vaker genoemd: meningen en voorkeuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 02 mrt 2016 11:34 #711473

@ first 36s7 bros wordend polyester bij veroudering?? Dat argument is echt nieuw voor me, kun je dat onderbouwen??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 02 mrt 2016 11:59 #711483

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27361
Nachtvlinder schreef :
Tsja, droogvallen en ondiep zijn inderdaad twee verschillende aspecten. In oude Engelse ontwerpen (Westerly, Leisure etc) krijg je die gecombineerd in één ontwerp. "Gemoedelijke" ontwerpen inderdaad: zwaar, rond, plompe boeg etc.

Ik vind deze Franse ontwerpen geslaagde pogingen deze geschiedenis af te sluiten. Ten kostte van diepgang inderdaad, maar het (persoonlijk) belang daarvan hangt m.i. van het beoogd gebruik: is droogvallen alléén voldoende of wil je ook modder kunnen kruipen.

Waar jij bezwaar tegen hebt (plat, extreme breedte) vind ik meer het andere uiterste van het spectrum. Deze boten zouden inderdaad soms wel eens vreed kunnen zeilen.

Eerlijk gezegd ben ik helemaal niet zo'n liefhebber van kimkielers. Of ze nou gemoedelijk zijn of niet. Een boot die plat op de modder ligt heeft wat minder te vrezen van gebonk op wat onrustige droogvalplekken.
Juist bij zo'n plat strijkijzer denk ik aan vormstabiliteit en minder aan geballaste vinkielen. Bij zo'n brede bak ziet stabiliteitskromme en sowieso niet zo glorieus uit, vermoed ik. Veel negatieve stabiliteit voorbij 120 graden is niet uitgesloten; het zijn ideale boten om op hun kop te blijven liggen na ondersteboven te zijn gegooid.
Dan maar liever geballaste zwaarden, die niet omhoog schuiven, maar omhoog draaien. Vergt wat hydrauliek waarschijnlijk, maar hydraulische systemen zijn op zich heel bedrijfszeker. Zwaarden kunnen zeilend de grond raken zonder schade te veroorzaken. En op zeileigenschappen hoef je niets in te leveren. Integendeel; die zwaarden kunnen veel dieper steken dan die kimkielen.

Je kan een heel eind komen met dat ideale schip, maar je moet wel consequent naar de optima aan beide kanten van het spectrum blijven kijken..

Maar waar praat ik eigenlijk over.. Jij hebt toch zelf eigenlijk (bijna) zo'n schip?
Laatst bewerkt: 02 mrt 2016 12:05 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 02 mrt 2016 12:15 #711491

Qua kenterhoek heb je natuurlijk gelijk, al het gaat hier om een rondje Engeland en dat in gecontroleerde etappes - geen wereldreis.

Hydrauliek als zodanig kan denk ik bedrijfszeker zijn mits goed uitgevoerd.

Bij mijn boot was het spul 20 jaar oud en één cilinder was lek (aan de zuigerstang kant - perskant voor de omlaag-richting). Was allemaal custom-built in RVS met knietjes die ik niet op de standaard hydraulische markt kon vinden. Vanwege tijdsnood heb ik naar de best passende standaard stalen cylinder moeten uitwijken. Geen idee hoe dat er nu bijstaat qua corrosie, echter zag laatst na het droogvallen echter toch een paar druppels olie naast de boot - geen goed teken.
Ook hier geldt weer "doe het goed of doe het niet". De Fransen hebben wel ervaring opgebouwd hiermee (Pogo, Bénéteau, Jeanneau ook tegenwoordig).

Gaan we volgende winter in Enschede nog maar eens doen - en dan goed voor wéér 20 jaar.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2016 12:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 02 mrt 2016 14:24 #711561

Stefanvee, niet wetenschappelijk en bros is misschien niet het juiste woord :-)
Maar vond dit bijvoorbeeld op internet:
rec.boats.cruising.narkive.com...ass-loss-of-strength
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 02 mrt 2016 15:13 #711605

Dat komt van een forum. Iets wat van een forum komt nóóit serieus nemen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 02 mrt 2016 15:22 #711610

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27361
Nachtvlinder schreef :
Dat komt van een forum. Iets wat van een forum komt nóóit serieus nemen!

Hahaha.. net wat ik zelf ook dacht. Niet alleen van een forum; van Usenet! Er is geen uithoek van het internet waar meer onzin wordt verkocht dan daar..

nl.sport.varen is/was ook Usenet. Omdat het vandaag toch een beetje een off-day is, heb ik er even gekeken. Het laatste potsje (op het Nederlandse deel van usenet heet een post een pots) is van 22 februari j.l. En nog van iemand die ik ken ook.. De laatste pots in een draadje dat in 1999 was gestart.

Ach ja; het was wel gezellig bij de echte vrienden..
Laatst bewerkt: 02 mrt 2016 17:02 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 02 mrt 2016 17:01 #711678

hahaha Nachtvlinder, klopt, dat moet je idd. nooit doen :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 02 mrt 2016 19:27 #711752

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
lodewijk stegman schreef :
.... De breedte van 3,42 m. bij een lengte van nog geen 9,00 m. maakt ook meteen duidelijk dat dit inderdaad een performance-boot is; geen gemoedelijke cruiser. Bij dergelijke boten vraag ik me af of het ook aan de wind en in een ruw zeetje ook nog een beetje prettig zeilen is.

Als het dan toch zo breed moet, waarom dan niet twee zwaarden, die je asymmetrisch kunt uitvoeren en afhankelijk van de boeg waarover je vaart laat zakken?

Vanwaar die link? Er zijn veel moderne boten die niet op performance zijn gericht maar op comfort (ruimte!) en daarom ook breder. Naast bij de bekende France merken ook bij bijvoorbeeld Ronautica 265. Dat/mijn bootje was 7,48 lang en 3 meter breed. Zeker geen race boot. Heel gemoedelijk zeilde dat; vlot en heel precies. Super makkelijk solo te handelen.

2 Zwaarden zou inderdaad heel mooi zijn, toch zie je nu ook de Pogo's met 1 draaibaar zwaard en daar zie je ook mensen mee droogvallen (met de dubbele roer versie)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 02 mrt 2016 19:31 #711755

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27361
Aernoudt schreef :
lodewijk stegman schreef :
.... De breedte van 3,42 m. bij een lengte van nog geen 9,00 m. maakt ook meteen duidelijk dat dit inderdaad een performance-boot is; geen gemoedelijke cruiser.

Vanwaar die link?

Omdat een breed en plat op een ruime koers wat sneller planeert dan lang, dun en lekker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 02 mrt 2016 19:40 #711759

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
lodewijk stegman schreef :
Aernoudt schreef :
lodewijk stegman schreef :
.... De breedte van 3,42 m. bij een lengte van nog geen 9,00 m. maakt ook meteen duidelijk dat dit inderdaad een performance-boot is; geen gemoedelijke cruiser.

Vanwaar die link?

Omdat een breed en plat op een ruime koers wat sneller planeert dan lang, dun en lekker.

Mits het gewicht laag genoeg is, en dat is bij vrijwel alle 'toerbakken' niet zo, dus planeren ze niet... (ze zijn wel stabiel onder spi, dat wel) Veel ruimte (met name de zo vaak geliefde 2 achterkajuiten) levert het wel op.
De Ronautica 265 wederom even als voorbeeld had met haar 748 cm lengte veel meer ruimte dan menig 9m boot, van pak 'm beet een jaar of 10 of oudere makelij. Voordeel va grote breedte en de wigvorm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 02 mrt 2016 20:02 #711764

Echt planeren doet zo'n boot alleen als ie erg licht is idd zoals een RM of Pogo, maar als ik mijn (in vergelijking daarmee gematigde en zware) Figaro I romp vergelijk met een kuilengravende Loper, dan geeft dat met een beetje wind toch echt wel veel plezier! Gaat lekker surfen als het wat golft; adrenaline!

Aan-de-wind is de Loper een feest, zeilt makkelijk, erg hoog en vergevingsgezind. Nu moet ik meer m'n best doen. Weet nog niet wat ik leuker vind. Mss maakt het ook niet zoveel uit en accepteer je dit gedrag als "neutraal", het is maar een aspect van een palet aan eigenschappen.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2016 20:05 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 02 mrt 2016 20:08 #711766

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Inderdaad: elke boot is een compromis, met voor en nadelen. Je kiest wat het beste bij je past (en sommigen: wat je de mooiste vindt). Zo'n bredere kont vind ik niet verkeerd varen, ook niet hoog aan de wind, zeker niet gezien wat je er voor terug krijgt bij ruimere koersen.

Niet elke R is even vlot; met name die 1070 en de 890 gaan erg vlot, zeker gezien afwerking & comfort. De 13 is relatief langzaam (ivm heel veel comfort en dus relatief zwaar); maar het zijn wel echt top boten (aan boord geweest van meerdere typen; die machine kamer is echt om je vingers spreekwoordelijk bij af te likken..). Zelfs in Duitsland waren ze enthousiast; las een test met als conclusie 'fabelachtige bouwkwaliteit'. En dat van Duitsers over een Frans product :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 06 mrt 2016 04:26 #712827

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Ik mis de snapdragon 890 nog in het lijstje. Ik vind dat mooie scheepjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 06 mrt 2016 07:54 #712837

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
groom schreef :
Ik neem aan dat je keepturningleft hebt gezien. Dus dan weet je dat droogvallen wel een enorme pre is.

www.keepturningleft.co.uk/

Kende die video's niet.
Wat een genot.....precies zoals ikzelf wil zeilen.
Beetje zeilen, beetje genieten en geen haast.

Dat zijn weer vele uren youtube-plezier.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 06 mrt 2016 07:54 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 06 mrt 2016 08:43 #712858

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Bedankt voor het attenderen; kende deze video's ook niet. Erg leuk :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kies boot om rond Groot-Brittannië te zeilen 06 mrt 2016 08:58 #712861

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14674
Inderdaad met zo’n eiland voor de deur ligt het voor de hand om daar omheen te varen. Daarom is het ook ontelbare malen gedaan. In allerlei boten en bootjes, van grote mega jachten tot kleine Drascombes. Ondergetekende heeft al een keer of 5 het rondje gesloten. Zowel in mijn 25 voet Vertue als met onze huidige trimaran. Deze twee boten kunnen bijna niet meer van elkaar verschillen. In mijn idee zijn ze beide prima geschikt om rond de Britse eilanden te varen. Sterker in mijn idee zijn alle boten waarmee de schipper de zee op kan er voor geschikt. Het belangrijkste is dat de boot bij de schipper past. Er zullen maar weinigen zijn die goed genoeg zijn om het tochtje in een Drascombe te volbrengen. De meeste zullen het prima volbrengen met een middle of the road 36ft polyester jacht. Kortom kijk wat jou past.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl