Nachtvlinder schreef :
Tsja, droogvallen en ondiep zijn inderdaad twee verschillende aspecten. In oude Engelse ontwerpen (Westerly, Leisure etc) krijg je die gecombineerd in één ontwerp. "Gemoedelijke" ontwerpen inderdaad: zwaar, rond, plompe boeg etc.
Ik vind deze Franse ontwerpen geslaagde pogingen deze geschiedenis af te sluiten. Ten kostte van diepgang inderdaad, maar het (persoonlijk) belang daarvan hangt m.i. van het beoogd gebruik: is droogvallen alléén voldoende of wil je ook modder kunnen kruipen.
Waar jij bezwaar tegen hebt (plat, extreme breedte) vind ik meer het andere uiterste van het spectrum. Deze boten zouden inderdaad soms wel eens vreed kunnen zeilen.
Eerlijk gezegd ben ik helemaal niet zo'n liefhebber van kimkielers. Of ze nou gemoedelijk zijn of niet. Een boot die plat op de modder ligt heeft wat minder te vrezen van gebonk op wat onrustige droogvalplekken.
Juist bij zo'n plat strijkijzer denk ik aan vormstabiliteit en minder aan geballaste vinkielen. Bij zo'n brede bak ziet stabiliteitskromme en sowieso niet zo glorieus uit, vermoed ik. Veel negatieve stabiliteit voorbij 120 graden is niet uitgesloten; het zijn ideale boten om op hun kop te blijven liggen na ondersteboven te zijn gegooid.
Dan maar liever geballaste zwaarden, die niet omhoog schuiven, maar omhoog draaien. Vergt wat hydrauliek waarschijnlijk, maar hydraulische systemen zijn op zich heel bedrijfszeker. Zwaarden kunnen zeilend de grond raken zonder schade te veroorzaken. En op zeileigenschappen hoef je niets in te leveren. Integendeel; die zwaarden kunnen veel dieper steken dan die kimkielen.
Je kan een heel eind komen met dat ideale schip, maar je moet wel consequent naar de optima aan beide kanten van het spectrum blijven kijken..
Maar waar praat ik eigenlijk over.. Jij hebt toch zelf eigenlijk (bijna) zo'n schip?