Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy?

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 20 mrt 2016 09:03 #717178

  • Sjefke
  • Sjefke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 149
Wie kan mij ervaringen vertellen met een elektromotor achter een dinghy, en dan vooral met varen op stroom en zout water zoals bv de East Coast Rivers en de kanaaleilanen?

Is een Talamex (ca 150-200 EURO) OK voor dit doel?
Sommige elektromotoren zijn alleen gespecificeerd voor gebruik op zoet water. Gaan ze echt stuk in zout of valt het mee als je ze afspoelt?
Hoeveel vermogen is nodig om met 2-3 personen tegen een beetje stroom en wind in te varen?

Ik heb een bijbootje (Lodestar 2m10 met airdeck), een ongebruikte aansluiting op mijn Victron acculader, een 12V accu over, en geen motor bij de bijboot. Ik denk erover een elektromotor te kopen en die bij de bijboot te gebruiken. Laden kan dan via de walstroom als ik weer aan wal ben. Het ding zou binnen kunnen liggen en nauwelijks onderhoud vragen. Ik heb dan geen risico op olie en benzine lekken in de bakskist, geen benzine en diesel jerrycans aan boord met risico op mixen, en geen motor aan de hekstoel hangen (die zit al vol met joon, reddingsboei etc).

Voor ik tot aanschaf over ga hoor ik graag wat ervaringen!

Siebe
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 20 mrt 2016 09:12 #717181

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1729
Vier jaar geleden ben ik prima geadviseerd bij De Stille Boot in Heeg.
Ben nog altijd zeer tevreden.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 20 mrt 2016 10:09 #717209

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik heb altijd het gevoel dat alleen de Torqeedo motortjes geschikt zijn voor serieus gebruik. Die andere dingen die véél goedkoper zijn lijken me alleen geschikt voor het gebruik waarnaar ze in het Engels genoemd worden: "trolling motor", lekker rustig op stil water vissend achter karpers aan sukkelen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 20 mrt 2016 10:19 #717210

Wij hebben een paar jaar geleden een Torqeedo buitenboordmotor gekocht, één van de redenen was dat ik wel klaar was met de benzinelucht aan boord en het opbergen van de 4takt buitenboordmotor.

We zijn er tot nog toe zeer goed over te spreken. Wij laden de accu sinds vorig jaar op middels een Torqeedo zonnepaneel (www.torqeedo.com/en/products/a...-travel/1132-00.html) en gebruiken het zonnepaneel ook voor het bijladen van de boord accu's.

Enige nadeel van Torqeedo is wat mij betreft de aanschafprijs.

Groet,

Johan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 20 mrt 2016 10:26 #717213

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12573
Heb er ook een gehad en die voldeed prima op stilstaand water maar aan de overkant, op de eastcoast rivers kon ik het schudden.
Daar moest ik meteen oversteken, waarbij ik een behoorlijk eind door de stroom werd meegenomen, om dan in het iets rustiger water langs de oever weer heel langzaam tegen de stroom in te kachelen.
Daar komt bij dat de mogelijkheden om de accu op te laden nogal schaars waren.
Dit was op River Alden.

Laatst bewerkt: 20 mrt 2016 10:27 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 20 mrt 2016 10:28 #717214

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28841
Nou zegt Sjefke dat hij laad aan de wal(spanning).
Waar ik benieuwd naar ben is hoe iemand dat oplost als hij veel voor anker ligt en geen generator of windmolen heeft. De zonne panelen zijn nodig voor het dagelijks vergebruik.
Ik zou toch elke keer de accu vol willen hebben en niet als ik eens in de paar weken aan de walspanning kom (als).

On topic maar weer.

ben benieuwd naar de uitkomst hier

edit:
Ik zie net Albert z'n opmerking over schaars laden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 mrt 2016 10:30 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 20 mrt 2016 11:11 #717228

  • Sjefke
  • Sjefke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 149
Albert 45: Dat is precies waar ik een beetje bang voor was... hoeveel Lbs had je als ik vragen mag? Zou meer Lbs nog helpen of had je al de zwaarste?
Laatst bewerkt: 20 mrt 2016 11:12 door Sjefke. Reden: Naam toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 20 mrt 2016 11:22 #717230

  • Sjefke
  • Sjefke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 149
WADnWIND: ik denk wel minstens 1x per week aan de walstroom te komen... af en toe een decadente Britse marina heb ik geen bezwaar tegen... en anders kan ik altijd nog een Cyrix tussen de "bijboot-accu" en de startaccu zetten (net als tussen de lichtaccu en de startaccu) en de dynamo op de inboard diesel (MD6a) zijn werk laten doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 20 mrt 2016 11:28 #717235

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28841
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 20 mrt 2016 11:51 #717250

  • DeNn!!
  • DeNn!!'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Ik ben ook voor een elektrische motor aan het kijken, tot afgelopen week dacht ik zeker te weten dat het een Torqeedo 1003S zou worden, maar afgelopen week zag ik dit voorbij komen: www.epropulsion.hk/spirit-1-0/ volgens mij heeft dit redelijk veel met Torqeedo te maken, de onderdelen lijken erg op elkaar, maar of de kwaliteit gelijk is vraag ik me af. Verder is het accuvermogen verdubbelt t.o.v. de Torpedo en heeft de motor ook een GPS ingebouwd, qua aanschafprijs zijn beide motoren hetzelfde. Nu weet ik uit ervaring wel dat de torqeedo een erg goede motor is.
De mogelijkheden tot laden dmv. een zonnepaneel vindt ik ook een pluspunt (beter duur dan niet te koop) :pinch:

De 200-300 euro motoren zijn echt op lage belasting ontworpen.
Lastige keuze!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 20 mrt 2016 12:09 #717253

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3619
Ik herken het motortje op de foto van Albert! Het is een 35lbs 12V MinnKota en daar hoort dan een 100Ah lood-zwavelzuur accu bij. De motor wordt dan aangesloten via een groot formaat krokodilklemmen en die hebben met zekerheid een flinke contactweerstand. Dit is de kleinste MinnKota en is eigenlijk alleen bedoeld om een visbootje stilletjes naar een goede 'stek' te brengen en dan weer terug. Zoals Albert het op de foto gebruikt is eigenlijk al teveel gevraagd van dit motortje. Het zal maximaal 1pk (zo'n 700W) in het water brengen en dan is een beetje stroming al snel teveel. Echter, hang het ding naast een kano (met een lange waterlijn) dan zul je verbaasd staan van de snelheid die je ermee kunt maken. Voor een 'doughnut' dinghy op stromend water is dit een te lichte motor.
Er zijn MinnKota's in 24V uitvoering die richting 120lbs stuwkracht gaan. Dat is het equivalent van ca 4pk en die dingen kunnen dan ook snelheid maken achter een dinghy.
Een voordeel voor de knutselaar is dat de MinnKota's met een minimum aan elektronica zijn uitgerust (deze van MinnKota van Albert heeft alleen een 'meer standen' schakelaar en die regelt alles). Ze zijn daarmee heel makkelijk te repareren als er iets mee is.
Torqeedo's hebben meer elektronica, zijn waarschijnlijk zuiniger in verbruik, maar als ze kapot zijn moet je naar Heeg (er zijn ergere dingen hoor. Bij De Stille Boot rondlopen is heel leuk en interessant).

Van alle elektromotoren is de afdichting tegen water het kritische punt (om het even of het om Torqeedo, Talamex of MinnKota gaat). Torqeedo garandeert zout water gebruik maar geeft aan dat het goed is de motor af te spoelen en boven water te halen indien deze niet wordt gebruikt.
Buurman Sunday gebruikt zijn Torqeedo op de Noordzee, spoelt hem echt niet elke keer met zoet water af, dus die motor kan tegen zout water. Ik verwacht dat de nieuwe Talamex en MinnKota motortjes dat ook kunnen, maar ik heb er geen ervaring mee.

Blijft over de accu en het laden van die accu. Walstroom is dan heel handig! Zonder dat kom je echter niet ver en zullen met name loodzwavelzuur accu's snel kapot gaan. Een zonnepaneel biedt wel soelaas, maar is een beetje tegennatuurlijk op een dinghy.
Li-ion accu's van de ferrofosfaat technologie zijn lichter en zullen je verder brengen en gaan niet kapot als ze 'half leeg' zonder lading blijven staan terwijl je terug roeit naar de walstroom. De li-ion accu laat zich dan makkelijker 'van boord tillen' en via de walstroom of een zonnepaneel laden. Dit kost wel tijd, heb je dat niet, dan is het 'aan boord tillen' van een kunststof tank met benzine de enige oplossing. (Ik heb nog wel een paar andere gedachten spinsels, maar daar heb ik geen ervaring mee en daar vroeg je om.)
Op Taobao worden deze elektromotortjes ook aangeduid als 'elektrische roeiriem' en zo moet je de lichtste modellen ook zien. De zwaardere modellen van Talamex en MinnKota leveren wel een serieuze stuwkracht en zijn te vergelijken met outboards met een inwendige verbrandingsmotor in de range van 2,5 tot 5pk. De range van de Torqeedo modellen loopt van 2kW tot 10kW en kun je vergelijken met bbm's van 4 tot 20pk met een inwendige verbrandingsmotor. Daarvoor heb je dan wel een serieuze accubank voor nodig. Je komt er dan niet met de oude reclame kreet: 'Witte Kat, stroom zat!' en van die 'platte batterijen'.

Je hebt een 'oude accu'... als dat een loodzwavelzuur accu is, gaat dat snel een kapotte accu worden. Die Victron lader is een goed ding, daar ligt het niet aan. Vanwege die accu zou ik geen ebbm aanschaffen, want het ziet er naar uit dat je dan snel wel een mooie ebbm hebt, maar geen goede accu om het ding op aan te sluiten en dan heb je uiteindelijk nog niets en moet je gaan roeien (maar dan mag je wel door Amsterdam varen :lol: ).
Als je iets van Talamex of MinnKota overweegt, neem dan niet het lichtste model, maar iets met 50lbs stuwkracht of meer. Dan kun je het ding ook als 'boegschroef' op je zeilboot gebruiken (ooit als toepassing gezien van een MinnKota met remote control!) Torqeedo's zijn duur, maar hebben wel dat beetje extra vermogen om ook tegen de stroom in met 3 personen in een Lodestar te varen. De zwaardere modellen van MinnKota kunnen dat ook (en zijn dus ook duurder!).
Laat het hebben van een werkloze oude accu niet de overweging zijn om een ebbm aan te schaffen. Ik verwacht dat je dan binnenkort een teleurstelling gaat moeten verwerken.
Als je de accu van de ebbm alleen op de walstroom kunt laden, neem dan zeker de duurdere accu's van de lithium ferrofosfaat technologie, die gaan 5 keer langer mee dan een loodzwavelzuur accu bij dit gebruik. Zorg er ook voor dat de lader geschikt is voor deze accu!

Wordt dit allemaal te duur en je wilt echt niet zo'n 'stinkertje' achter je Lodestar, stel het dan gewoon uit tot je er meer geld voor (over) hebt. Elektrisch varen is echt een openbaring van rust en stilte, maar dan moet je niet vloekend op de roeidoft gaan zitten roeien omdat de accu leeg en kapot is, dat wil je echt niet!

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 20 mrt 2016 14:50 #717279

Nog een kleine aanvulling: de kleine Minnkota motortjes en vergelijkbare modellen hebben schroef met een spoed van 4,5 inch en draaien in het water maximaal zo'n 1200rpm. Dat betekent dat je er zelden meer dan 3 knopen mee kunt varen (tenzij je een kano hebt die weinig weerstand heeft en daardoor een propeller slip van bijna 0 ;) )
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 20 mrt 2016 14:57 #717281

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12573
Peper schreef :
Ik herken het motortje op de foto van Albert! Het is een 35lbs 12V MinnKota en daar hoort dan een 100Ah lood-zwavelzuur accu bij.
hang het ding naast een kano (met een lange waterlijn) dan zul je verbaasd staan van de snelheid die je ermee kunt maken.
Groeten, Peper.

Dat laatste kan ik beamen.
Ik had destijds een hele vloot bij mijn ark liggen, waaronder een slanke Canadeze kano.
Mijn zwager die was blijven eten, wilde wel eens weten of de Minnkota ook op die canadees kon.

'Dat proberen we straks even uit.'
Met een paar losse plankjes, een binnen en een buitenboord, naast het achterste bankje, creëren we een stevig ophangpunt voor het elektromotortje.
'Ziezo, die hangt, nu nog even die zware rot accu er in en varen met die hap!'
'Zo zeg, dat gaat lekker hard, misschien wel vier keer zo hard als met de rubber"donut".

Omdat het najaar is, wordt het al donker zodat we bij de andere arken naar binnen kunnen kijken, zonder dat zij ons echt goed kunnen zien.
Mijn zwager die voorin zit pakt de peddel en begint met een rotgang mee te pagaaien.
Niet dat we daardoor merkbaar harder gaan maar hij kan zich even lekker uitleven.
omdat ik al even gek ben als mijn zwager pak ik mijn peddel, zet het motortje vast in de "midscheeps"stand en begin als een gek mee te peddelen.
Mijn buurman, van vier arken verderop, staat, met zijn gezicht naar het raam de afwas te doen.
Opeens ziet hij wat buiten, drukt zijn snuit tegen het raam en kijkt "of hij water ziet branden".

We leggen aan bij de ark, praten nog even na over hoe hard het wel niet ging en brengen de accu en het motortje naar binnen.
Dan is de kano aan de beurt.
We trekken hem de tuin in en ik neem hem even af met spons en zeem, zodat hij lekker glad blijft.
Net wanneer we hem op zijn rek tillen, komt buurman met zijn hondje Diesel langs.
'Zeg Albert, het is dat ik het met mijn eigen gezien heb maar anders zou ik het niet geloven, zo hard als dat ging, niet gewoon meer!'
'Verdorie Willem, heb je ons gezien? We zijn aan het trainen voor de Batavieren rally, je weet wel, de Rijn afzakken, non-stop van Basel naar Hoek van Holland. Maar we willen niet dat de concurrenten weten dat we zo fanatiek aan het trainen zijn, daarom doen we het in het donker. Maar Willem, je houdt toch wel je muil tegen de pers?'
'Natuurlijk, ik zeg niets.'
Even kijkt Willem me nog met enige twijfel aan, ziet mijn open en eerlijke blik, schudt heel kort van nee en vervolgt zijn rondje met Diesel.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2016 15:04 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 20 mrt 2016 15:02 #717283

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
:D
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 20 mrt 2016 15:23 #717289

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3619
Geweldig draadje Sjefke! Je hebt er een 'Albert en Marianne'foto en een 'Albert'verhaal mee weten los te peuteren! :woohoo: Dat terwijl wij eigenlijk 'droog' zouden moeten staan v.w.b. 'Albert'verhalen...
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 20 mrt 2016 15:32 #717292

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 712
Peper schreef :



De range van de Torqeedo modellen loopt van 2kW tot 10kW en kun je vergelijken met bbm's van 4 tot 20pk met een inwendige verbrandingsmotor. Daarvoor heb je dan wel een serieuze accubank voor nodig. Je komt er dan niet met de oude reclame kreet: 'Witte Kat, stroom zat!' en van die 'platte batterijen'.

Je hebt een 'oude accu'... als dat een loodzwavelzuur accu is, gaat dat snel een kapotte accu worden. Die Victron lader is een goed ding, daar ligt het niet aan. Vanwege die accu zou ik geen ebbm aanschaffen, want het ziet er naar uit dat je dan snel wel een mooie ebbm hebt, maar geen goede accu om het ding op aan te sluiten en dan heb je uiteindelijk nog niets en moet je gaan roeien (maar dan mag je wel door Amsterdam varen :lol: ).
Torqeedo's zijn duur, maar hebben wel dat beetje extra vermogen om ook tegen de stroom in met 3 personen in een Lodestar te varen. De zwaardere modellen van MinnKota kunnen dat ook (en zijn dus ook duurder!).


Wordt dit allemaal te duur en je wilt echt niet zo'n 'stinkertje' achter je Lodestar, stel het dan gewoon uit tot je er meer geld voor (over) hebt. Elektrisch varen is echt een openbaring van rust en stilte, maar dan moet je niet vloekend op de roeidoft gaan zitten roeien omdat de accu leeg en kapot is, dat wil je echt niet!

Groeten, Peper.

Sorry hoor, maar een kW is een kW, ongeacht of het van benzine, diesel, elektriciteit of een hamstertredmolen komt: 1 kW is 1000 W is 1000 x 1Nm/sec, ofwel kNm koppel maal omwentelingen (rad/sec), ofwel kracht x snelheid: kN x m/sec.

Torqueedo schermt met stuwkracht, en dat doen ze door hun grote langzaamdraaiende schroef, die gewoon een beter rendement heeft dan een kleinere sneldraaiende schroef, en gaan dan hun stuwkracht voor een waterverplaatsend schip vergelijken met een benzinemotor die voor snelvarende kleine rubberbootjes is gemaakt, en claimen of basis daarvan een "vergelijkbaar met" vermogen in kW of pk's wat ze helemaal niet hebben.
Als je de documentatie van Torqueedo bekijkt geven ze ook nergens een vermogen op, alleen wollige kreten als "vergelijkbaar met", er staat nergens stroomverbruik vermeld, alleen hoelang je kan varen op een loodaccu, zonder te vermelden met welk vermogen en hoever de accu dan leeggetrokken wordt.

Als je gaat vergelijken met de "sailpower" modellen, bijvoorbeeld van Mercury of Yamaha, die een schroef hebben voor zwaardere waterverplaatsende schepen (minder spoed, bredere bladen, andere staartconstructie), ziet het plaatje er heel anders uit.

Zelfs in de Waterkampioen stond een keer keihard dat "een elektrische kW vergelijkbaar is met 5 benzine kW". Krijgen we dadelijk zeker ook dat stroom van windmolens minder is dan stroom van zonnepanelen, en dat je in dure jachthavens alleen designstroom mag gebruiken (de prijzen zijn er vaak wel naar).

Buiten dat je voor de prijs van 1 Torqueedo 3 goede 4-takt motoren kunt kopen, die echt niet zoveel herrie maken (op deellast, zelfde "vermogen" als een Torqueedo), die dan van 's-morgens zonsopgang tot 's-avonds zonsondergang draaien op een 12 litertank benzine (eigen ervaring), met een geluidsniveau waarbij je zonder schreeuwen met elkaar kunt praten, die heerlijk ruiken naar de vakantie uit je jeugd, die ook straks nog in de Amsterdamse grachten mogen varen, en uitermate goed bruikbaar zijn aan de Engelse Oostkust en de Kanaaleilanden, zonder het risico naar Jericho gespoeld te worden omdat het tij en de winkeltijden niet met elkaar overeen komen, en die je in de avond gewoon afmeert zonder allerlei acculaadproblemen.

Die Witte Kat was wel aardig, tegenwoordig kun je beter zoeken naar een Duracel konijntje met roeispaantjes in plaats van trommelstokjes.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 20 mrt 2016 16:19 #717311

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5208
Zo! Dat is er uit.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 20 mrt 2016 16:29 #717314

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Jij blijft denk ik nog wel even met benzine varen hè Aad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 20 mrt 2016 16:37 #717316

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3619
Natuurlijk Aad, een kW is een kW en geen pk en net als de Witte Kat batterijen is een nostalgische beleving van een vakantie uit je jeugd onbetaalbaar. Torqeedo vermeldt in de documentatie die ik heb wel stuwkracht bij vol vermogen (in kg weliswaar en dat had natuurlijk in N moeten zijn, maar toch). Helaas doen veel merken met een inwendige verbrandingsmotor in hun bbm dat niet.
Naast de grote, langzaam draaiende schroef van de Torqeedo motoren (waaraan ze inderdaad hun grotere rendement danken) is er ook nog een gunstiger koppel-toeren curve in vergelijking met de inwendige verbrandingsmotor. De nieuwe 8pk Honda hoor je ook inderdaad bijna niet en ja, Torqeedo's zijn heel duur. Daarom denkt TS ook over een Talamex of MinnKota.
Het is ook zo dat de energie-inhoud van een 12 liter brandstoftank voorlopig nog niet gematcht kan worden door een accubank van redelijke grootte! Lang varen met een ebbm is er dus voorlopig nog niet bij.
Nu je niet meer met een 2-takt door Amsterdam mag varen en de meeste rondvaartboten in Amsterdam al elektrisch worden aangedreven, heb ik het idee dat er zich aan de horizon ook een verbod voor 4-takt motoren in Amsterdam aan staat te komen en het geheel wordt geëlektrificeerd. Amsterdammers kennende vinden zij dan een 5-takt motor uit om dit verbod te omzeilen. Alleen... van Amsterdam naar Jericho spoelen... dat zou wel het absolute record elektrisch varen op 1 batterij zijn! ;) of heb jij een Duracel konijntje afgericht om naar Jericho te roeien?
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 20 mrt 2016 16:38 #717317

Aad,
Die fabrikanten hebben allen belang bij hun eigen waar aan te prijzen, niets mis mee.
Wanneer dan de eigenschappen behoorlijk anders zijn, maar het moeilijk is aan te geven in grotere cijfers, dan moeten ze vervallen in vage termen.
De lezer legt die zelf uit zoals hij het graag ziet.

Maar er is wel degelijk een flink verschil tussen electra en fosiele motoren.
De koppelkrommes verlopen héél anders.

Even zo uit de losse pols een paar krommes, zonder waarden erbij, het gaat maar om het principe.




De prop vraagt een geleidelijk toenemend koppel, dat ver onder het koppel van de diesel ligt, maar wel heel mooi in het toerenbereik van die diesel past.
De diesel moet naast de schroef ook nog de generator aandrijvenen heeft voor het zichzelf draaiend houden ook wat nodig.

Een electromotor levert bij in stilstand ingeschakeld het grootste koppel, wat stijl naar beneden schiet bij toenemend toerental tot toeren en koppel in evenwicht zijn met het gevraagde.


Een electromotor zal nooit een generator aandrijven, geen koelwaterpom of wat dan ook.
Maar maak dat de leek/klant eens duidelijk.
Er is een veel ruimer toerenbereik dan bij diesel.

Verwacht niet dat ze de zwakke punten noemen: Hoeveel energie kun je meenemen, en wat weegt dat, hoelang duurt het tanken
/opladen.

Met de juiste informatie kunnen ze op de onwetende koper geen indruk maken.

In militaire dienst hadden we een generator mee op oefening, van 10Kw, een motor van 15 PK.
Genoeg zou je zeggen. Maar je kreeg hem onmogelijk op toeren wanneer de hoofdschakelaar en dus de verbruikers aan stonden.
Het koppel van de (benzine) motor lag in het lage toeren gebied onder het koppel dat de generator wilde hebben.
Eerst op toeren en warm draaien en dan pas de hoofdschakelaar om, dan was er geen probleem.

Dit is ook de reden dat de generatoren in onze bootjes stationair geen vermogen leveren.

Dit hoef ik jou niet uit te leggen, maar er wordt meegelezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 20 mrt 2016 18:06 #717340

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 712
Sunday schreef :
Jij blijft denk ik nog wel even met benzine varen hè Aad?

Hangt af van gebruik/vaargebied, zoals met alles: ik heb voor mijn zoon een MinnKota met 105Ah accu uitgezocht, daar vaart hij met groot genoegen mee rond op het Nannewijd, en daar is het geheel perfect geschikt voor.
Ik heb zelf twee boten: (oei, decadent): een Gouwzee Snoopy 33 met (nieuwe) Sole mini 33 dieselmotor, die nu aan het eind van een megarenovatie is, en om gedurende die tijd toch te varen, een Leisure 17 met een 5 pk Mercury Sailpower. Voor beiden komt elektrisch varen niet in aanmerking vanwege het vaarpatroon - met de Leisure vaar ik door heel Nederland, wat een paar keer per jaar inhoudt Haringvliet - IJsselmeer vv met gestreken mast, meestal in 1, hooguit twee dagen. Het bootje loopt dan 4 a 4.5 knoop op 1/2 liter benzine per uur, soms 15 uur achter elkaar (op die ene 12 litertank dus, en laadt zonder regelaar ook de 56 Ah accu, en die is na 12 jaar nog perfect).
Vaargebied Snoopy is Franse, Engelse en Schotse (NW) kust, daar vaar je vaak op tij, en als je mispeilt krijg je tot 7 a 8 knopen stroom tegen, daar zit je ook niet om elektrische voortstuwing te springen.
Met alles afgevuld heb ik op de Leisure 38 liter benzine aan boord, en op Snoopy (9 ton, kruisvaart 6 knopen a 1.8 ltr/uur) tegen de 500 liter diesel - zoals eerder uitgerekend is hier geen elektrisch alternatief voor.

Koppel speelt geen rol: bij een schroef neemt het koppel toe in het kwadraat van het toerental, dus groot koppel bij lage toeren is zinloos: leuk voor een locomotief maar voor een schroef zinloos.
De aandrijving bepaalt het toerental, de schroef bepaalt het koppel, en maximum vermogen is wanneer de schroef meer koppel vraagt dan de aandrijving kan geven. Een schroefaandrijving zet toeren maal koppel om in kracht (rompweerstand) maal (scheeps)snelheid: kW naar kW dus, met een rendementsgetal ertussen.

Elektromotoren zijn er in eindeloze varianten en soorten, ook die generatoren aandrijven: schoonnet omvormers en Ward Leonard winchaandrijvingen, toerentallen boven de 40.000/min, en 1500 kW bij 12 omw/min.(een stenenbreker met de rotor op de trommel, die alle tandwielkasten om zeep hielp die ze konden vinden, en dit bleef heel), en vermogens van milliwatts tot 1200 MW., kortom in alle koppel-toerenvariaties die te verzinnen zijn, en kunnen ook alles aandrijven wat te verzinnen is, maar dat geldt net zo voor verbrandingsmotoren - in beide gevallen moeten ze wel gebouwd worden voor de bedoelde toepassing.

Blijft dus het probleem van de energieopslag, en dit is een kwestie van simpel rekenwerk: wat wil ik ermee, hoe realiseer ik het, wat gaat het kosten, wat is de levensduur, wat is de actieradius, en elektrische aandrijving is in veel gevallen een zinvol alternatief.

Helaas kom je op dit gebied veel tegen dat de voordelen overdreven worden en de nadelen onder het tapijt geveegd, allemaal volgens de huidige milieumode, het selectief weglaten van gegevens en het geloof dat groene elektriciteit in de bomen groeit, ofwel volgens een bekende wetenschapper: wie zijn sommetjes niet maakt is gedoemd onzin te verkondigen. (No offense, dit geldt niet algemeen)

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 20 mrt 2016 22:04 #717451

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299


In het kader van efficientie EN BOERENsimpelheid. is dit misschien nog wel een leuke

Kort varen op accu, Lang varen op een benzine aggregaatje.

Hangen natuurlijk wel wat kosten aan waarvoor je zo ongeveer een stuk of 2 NIEUWE benzine bbms kunt kopen.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 20 mrt 2016 22:05 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 21 mrt 2016 08:39 #717527

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3619
Nu is dit geen bbm voor achter een dinghy, maar ik verwacht dat dit (of iets soortgelijks) in de komende 10 jaar de secundaire aandrijving voor zeilboten gaat worden.
Het is ook om te bouwen naar een hydrogenerator voor het laden van accu's. Combineer dit met een zonnepaneel bovendeks en je zult de benzine generator niet vaak nodig hebben.
Duur... zeker, en ook altijd duurder dan een benzine bbm. De laatsten zullen alleen maar goedkoper worden door de afnemende vraag, terwijl de ebbm duurder gaat worden door de toenemende vraag.
De vraag naar elektrische aandrijving gaat niet groter worden omdat wij 'stil en milieuvriendelijk' willen varen, maar omdat de overheid dat voorschrijft.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 21 mrt 2016 11:28 #717600

Zo nu en dan zie ik een dinghy met electra motor.
Soms met een loodaccu, die met draadjes aangesloten wordt.
Goed voor een paar dagen zonder bijladen, afhankelijk van acuu keuze.
Het motortje weegt weinig, til je met een pink op. Maar dat gesjouw met die accu lijkt me minder leuk

Maar onlangs zag ik er eentje, een vrij grote en hoekige motor vergeleken met andere elektra motortjes.
De accu werd op de motor geklikt, om te laden werd hij aan boord aan een lader gehaakt. Met één hand te doen.
Dat vond ik nu een handig ding, de accu klein genoeg om handig mee te nemen. Voor iemand die het bootje "lenen" wil is het wat lastiger wegvaren, de accu hangt altijd aan de lader aan boord wanneer de eigenaar niet vaart.
De actie radius zal wat kleiner zijn dan met een grote accu, maar opladen is veel handiger in te doen na elk tripje.

Geen idee van het merk of vermogen of accusoort.
Prestaties vergelijkbaar met 3,5 pk achter een rubberbootje.
Voor zoiets zou ik m´n benzine motortje wel willen ruilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring elektro buitenboordmotor dinghy? 21 mrt 2016 11:57 #717609

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Dit is een Torqeedo met batterij op de motor: www.ebbm.nl/torqeedo-travel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl