Het type Friesland is gebouwd bij de werf Moedt in Sneek. Er werden Frieslands gebouwd in twee lengten: 8.05 m en 8.35 m. De 835 heeft een negatieve spiegel, terwijl de kortere versie een positieve spiegel heeft.
Sommige Frieslands werden afgeleverd met een bun voor het plaatsen van een buitenboordmotor. Het deksel op deze bun is op het achterdek gesitueerd. Zelf heb ik het type 835 gehad met een Solé 1 cylinder dieselmotor (onder de kuipvloer). Ik heb deze Friesland gehad van 1985 tot en met 1992 en er met veel plezier mee gezeild.
De houten mast heb ik destijds vervangen door een aluminium exemplaar die ruim een meter langer was. Uiteraard heb ik het grootzeil toen ook vervangen door een passend tweedehands grootzeil. In de dooskiel heb ik in verband hiermee 150 kilo aan ballast bij geplaatst. Deze wijzigingen zorgden er voor dat de zeileigenschappen enorm verbeterden!
De plannen om een boegspriet te plaatsen heb ik helaas nooit verwezenlijkt omdat ik de Friesland verkocht en een groter zeiljacht van 38 ft. aanschafte. Ik heb destijds tijdens een zeilvakantie een zeiler ontmoet met hetzelfde type Friesland, waarvan hij dezelfde wijzigingen had aangebracht, inclusief een boegspriet, maar hij ging nog verder: hij heeft de diepgang met 10 centimeter vergroot om daarin de extra ballast te bergen. Daarom kon hij behoorlijk hoger aan de wind varen.
Met de aanpassingen zeilde ik soms polyester schepen van dezelfde afmeting onder dezelfde weersomstandigheden en koers voorbij....