Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Met een Friendship 28 naar Engeland

Met een Friendship 28 naar Engeland 26 dec 2016 12:18 #794730

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Twee simpele vragen: is een Friendship 28 met 160 cm kiel geschikt voor regelmatige, comfortabele en veilige overtochten van de Belgische kust naar Engeland? En met welke gemiddelde snelheid door het water kan je rekening houden bij routeplanning met de F28?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 26 dec 2016 12:27 #794731

regelmatig, comfortable en veilig? kan je beter gaan vliegen...

Hangt van de omstandigheden afnatuurlijk.
Ik ben met mijn 27 voet loper solo heen en weer geweest. De helder -lowestoft - ijmuiden.
Het was inderdaad regelmatiog en comfortabel, maar vooral omdat ik stabiel weer heb uitgezocht.



veilig, ja acht soms komt er wat op je af..



en heb je geen zin meer, dan roep je gewoon de knrm erbij:

Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 26 dec 2016 12:29 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 26 dec 2016 12:34 #794735

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8645
HCA schreef :
Twee simpele vragen: is een Friendship 28 met 160 cm kiel geschikt voor regelmatige, comfortabele en veilige overtochten van de Belgische kust naar Engeland? En met welke gemiddelde snelheid door het water kan je rekening houden bij routeplanning met de F28?
Misschien simpele vragen ... maar je kan een hoop moeilijke antwoorden krijgen:
  1. geschikt - redelijk
  2. regelmatig - tsja
  3. comfortabel - niet boven Bft 4
  4. veilig - hangt van het onderhoud en uitrusting af
  5. gemiddelde snelheid: 2,5 x wortel uit w.l. = 2,5 x 2,68 = 6,7 knoop x ongeveer 80% = 5 knopen
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 26 dec 2016 12:37 #794736

Dat is nog redelijk optimistisch ingeschat denk ik die 5 knoop.
Als je comfortabel wilt, en dus met zeg 3 bft vaart haal je de 80% niet eens.
Zeker niet als de windrichting verkeerd is.

op de tocht van de fotos hiervoor deed ik 33 uur over den helder-Lowestoft.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 26 dec 2016 12:38 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 26 dec 2016 12:53 #794741

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8645
80% bij Bft 3 en bezeild. Geen stroom.

Als je van Nieuwpoort oversteekt naar Ramsgate vaar je nagenoeg dwars op de stroom.

Van Den Helder naar Lowestoft heb je méér stroom tegen dan stroom méé.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 26 dec 2016 12:54 #794742

In 1985 kocht ik een FS28 van 1981, dus pas 4 jaar oud. 160 cm kiel, romp vol osmose.
Dat jaar heel veel IJsselmeer en Wad gezeild, weinig tot geen problemen.

In 1986 april/mei 5 weken de zee op, langs België, Noord-Frankrijk, en toen Engeland, langzaam de kust omhoog.

Daarna onmiddellijk die FS28 verkocht. Het was eng en gevaarlijk. Toen ik later het ANWB-keuringsrapport weer doorlas begreep ik heel goed waarom de boot volgens de keurmeester geschikt was voor 'kustwateren'. Dat wil ook zeggen: niet geschikt voor op zee.

Wat er niet goed ging:
- ineens, door de heftige bewegingen (wind 7B) en grotere golven op zee lekkage langs de (veel te grote en slecht bevestigde) ramen

- lekkage op heel veel plekken van de romp-dek-verbinding, met allemaal drijfnatte kastjes tot gevolg.

- lekkage bij de puttingen, dus strepen zout water op het hoofdschot.

- constant bewegen van de mast: het lijwant bleef altijd maar los staan, wat je ook de spanners aandraaide. Boot was veel te slap en de romp bleef bewegen.

- in het hoofdschot zat in het midden bovenaan een kiertje van ca 2 mm. (net naast de deur, de verbinding tussen de 2 platen hechthout waaruit dat schot bestaat). Als je de hekstag aandraaide ging dat kiertje altijd dicht: de romp werd smaller. Op zee zag je het kiertje steeds open en dicht gaan, ook met strakke hekstag.

- eenmaal weer thuis bleek dat het glas en polyester waarmee het hoofdschot aan de romp vast zat gelamineerd over de hele bodem en een deel van de zijkanten los was gegaan: er was over de teakfineer heen gelamineerd en dat kan niet: te vet hout. Gevolg was dat het hoofdschot voor ca 3/4 van de bevestiging aan de romp los was gegaan.

Meteen weer verkocht, voor hetzelfde bedrag als de aankoop 2 seizoenen eerder. Er zijn altijd mensen die ze willen hebben omdat ze denken dat het goede schepen zijn.... ik voelde me er totaal onveilig op.

Daarna 30 jaar Spirit gevaren (32 en 36), geen dag onveilig gevoeld.

Dit was hem, in Woodbridge Tide Mill, in de Glorious Mud:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 26 dec 2016 12:58 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 26 dec 2016 13:22 #794746

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 553
HCA,

Mijn ervaringen zijn totaal anders dan die van Baasklusje. Jarenlange ervaring met de Friendship 28, ook op de Noordzee t/m 7bf. Boven 4 bf is aan de wind varen oncomfortabel. Waarschijnlijk geldt dit voor vrijwel alle schepen van deze lengte. Als gemiddelde snelheid hield ik bij tochtplanning 4,5 knoop aan.
Indien het schip goed onderhouden is, hoef je je over de constructie en zeewaardigheid geen zorgen te maken.

Veel plezier, groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 26 dec 2016 13:26 #794749

@baasklusje, dat was dan ook niet een kustzeiler.
Het hele concept van eenboot is dat het water buiten blijft.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 26 dec 2016 13:36 #794750

Jurrien schreef :

Mijn ervaringen zijn totaal anders dan die van Baasklusje. Jarenlange ervaring met de Friendship 28, ook op de Noordzee t/m 7bf.

Het is al eerder gezegd, de kwaliteit van de FS28 hangt erg van het bouwjaar af. De oude boten (t/m 1979 ongeveer) zijn stevig gebouwd.
Die van de besparingen op materiaal vanaf 1980 (wegens hoge olieprijzen en dus veel duurdere hars) zijn te licht en slecht gebouwd.
Bij de diverse faillisementen van Friendship in latere jaren zijn de mallen in Makkum en in Lemmer geweest bij steeds nieuwe werfjes. De kwaliteit van die schepen schijnt zeer wisselend te zijn.

Ik ken de toenmalige bedrijfsleider van de werf (1981, Meijer, Balk) erg goed. Hij heeft me verteld dat er heel veel op de bouw is bezuinigd vanaf 1980 (tot faillissement).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 26 dec 2016 13:43 #794751

Ik heb altijd al gevonden dat friendships overgewaardeerd werden. Wel prima familieboten voor Friese meren en zonnige dagen op IJsselmeer. Na een stevig tochtje had ik ooit een van de romp losgeraakte wandputting.
Maar het kan erger. Ooit eens een Friendship afgezet tegen een Wing. Als je bij de Wing tegen de romp duwde, zag je binnen de hele wand bewegen, zo slap gebouwd. Toch maar een FS gekocht toen.
Maar in kwaliteit onvergelijkbaar met -bijvoorbeeld- Dehler of Spirit.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 26 dec 2016 14:57 #794769

bertilbeumer schreef :
Ik heb altijd al gevonden dat friendships overgewaardeerd werden. Wel prima familieboten voor Friese meren en zonnige dagen op IJsselmeer. Na een stevig tochtje had ik ooit een van de romp losgeraakte wandputting.
Maar het kan erger. Ooit eens een Friendship afgezet tegen een Wing. Als je bij de Wing tegen de romp duwde, zag je binnen de hele wand bewegen, zo slap gebouwd. Toch maar een FS gekocht toen.
Maar in kwaliteit onvergelijkbaar met -bijvoorbeeld- Dehler of Spirit.

Als je naar dat soort aken wilt kijken kun je ook eens naar de gegevens kijken.
Dan zie je bijv. dat een Wing maar 1150 kg weegt waarvan ook nog eens 725 kg ballast (kan ik me eigenlijk nauwelijks voorstellen :ohmy: ) www.google.nl/search?q=usb+naa...rc=IeYNOb6N9SlmeM%3A wat extreem licht is en een Friendship 28 3500kg resp 1300 kg ballast sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=5242 wat behoorlijk zwaar is voor die lengte en aardig overeen komt met bijv. mijn Leisure 27 ( rompdikte onder de waterlijn 15-25 mm) .
Een andere aardige website om te vergeljken is tomdove.com/sailcalc/sailcalc.html (staat heelaas de Friendship 28 nog niet in ) waar je o.a. de comfortfactor kunt berekenen en vergelijken met andere schepen.
De absolute waardes zeggen weliswaar niet veel maar voor vergelijken best aardig.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 26 dec 2016 17:21 #794786

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 866
Ik heb mijn fs 28s het grootste deel van de tijd dat ik deze had solo gevaren.
Fantastische boot , en zeer snel ( was speciale uitvoering met 1,87 kiel).
Ik ben er mee t/m plymouth zuid Engeland geweest en heb me altijd veilig gevoeld , voorral door de diepe kuip met hoge zeerailing.
Tussen Cherbourgh en Torqay 9 bft gehad , maar de boot bleef maar gaan zij het dat er veel water overkwam en ik ( toen zonder buiskap) erg nat werd.
Na die tocht wist ik dat de boot alles kon hebben , als ik het zelf maar uithield.....
Gr Marcel
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 26 dec 2016 17:35 #794788

blommie schreef :
( was speciale uitvoering met 1,87 kiel).

Bijna 30 cm dieper dan de normale. Dat geeft een flink stukje extra krachten (moment op het vlak).
Was de kielophanging bij deze speciale uitvoering extra verstevigd? Meer wrangen, bijvoorbeeld, of dikkere/bredere? Welk bouwjaar?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 26 dec 2016 21:34 #794837

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 866
Deze friendship is gebouwd door de werf in 1973/74 als race uitvoering van de werf, en tevens "aandachttrekker".
Het was tevens de halftonner die toen voor friendship voer.
Boot was supersterk en stijf doordat de dunnere romp volledig voorzien was van langsstringers, wrangen en spanten.
De loden kiel woog 1500 kg wat de helft van de 3000 kg totaalgewicht van het schip was.
Voer fantastisch en vooral in zeegang heel goed, echter met licht weer heel snel.
Gr marcel
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 26 dec 2016 21:43 #794840

Blommie, als BK een mening geeft moet ie perse gelijk hebben, hoor. En dus geven we hem dat. Wel zo makkelijk.
Dat er nog een parallele wereld bestaat met jou verhaal maakt t alleen maar interessanter..
Toch mooi om te lezen dat een friendship ook goed naar de UK kan.
De boot is nog steeds steviger dan de bemanning zo blijkt.
Uiteindelijk zijn er altijd uitzonderingen. Zowel voor boot als bemanning.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 26 dec 2016 21:47 #794842

  • Amazone
  • Amazone's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
blommie schreef :
Boot was supersterk en stijf doordat de dunnere romp volledig voorzien was van langsstringers, wrangen en spanten.
De loden kiel woog 1500 kg wat de helft van de 300

Het had dus eigenlijk weinig te maken met een normale friendship 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 26 dec 2016 22:55 #794856

roozeboos schreef :
Blommie, als BK een mening geeft moet ie perse gelijk hebben, hoor.

Wat is dat nu weer voor ge**l.
Ik vertel mijn ervaringen met mijn FS28. Die waren slecht, hoewel ik het schip kocht omdat ik het een mooi en goed schip vond, vooraf. Dit exemplaar viel tegen.
En ik vraag naar de kenmerken van andere FS28's, omdat bekend is dat er grote verschillen zijn tussen de diverse boten.
Heeft niets met gelijk hebben te maken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 27 dec 2016 00:26 door ilCigno. Reden: Grof taalgebruik is niet toegestaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 26 dec 2016 23:11 #794861

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Mee eens. Baasklusje deelt gewoon zijn kennis!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 27 dec 2016 06:46 #794880

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 866
kijk trouwens als je iets meer wilt weten ook eens op de site van de ifc , internationale friendship club (even googlen) dan kom je ook veel er over te weten.
daar staan veel verhalen over mensen die met een fs 28 op zee varen.
betreft negatieve en positieve verhalen over boten kun je bij elk merk terecht.
gr marcel
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 27 dec 2016 21:15 #795048

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7039
Nou dan ook nog maar even mijn 2 centen:

Met onze vorige boot een FS28 uit 1978 regelmatig overgestoken. Ging altijd uitstekend, grootste wind waarin ik heb gevaren was een windkracht 8, ging uitstekend. De FS28 is voor zijn lengte behoorlijk snel, dus die 5 knopen is een redelijk conservatief.

Ik zou idd uitkijken met de boten die rond de 2 olie crises zijn gemaakt, toen was de grondstof erg duur en hebben ze hier en daar soms wat teveel bespaard....
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 27 dec 2016 21:18 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 28 dec 2016 08:33 #795075

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 728
Dat van die wisselende kwaliteit herken ik. Er is nmm een remedie, alles vooraf grondig ( laten ) testen als je met ruiger weer naar de overkant wilt gaan varen. Je wilt niet met het water klotsend in je boot met 7 bft op het kanaal oid zitten. Dan is het nl maar een dobber...voor de rest leuke scheepjes, of ze geschikt zijn voor veel offshore betwijfel ik ernstigmaar een oversteek moet prima kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 28 dec 2016 09:29 #795088

Ja dat vind ik nou ook. Je gaat toch ook niet met een net gekochte oude boot meteen oversteken?
Eerst naar buiten en als het dan van alle kanten naar binnen loopt dan gauw weer terug.
Is de boot stabiel dan kan je gewoon overvaren. Als je kan kiezen zoek dan een rustig weekje op. Is het net alsof je op de kagerplassen vaart.. Geen zeeziekte, en je kan gewoon eten koken en slapen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 28 dec 2016 09:50 #795095

  • Dirkie
  • Dirkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
heb de discussie met interesse gelezen. Ik dacht altijd de belangsrijkste reden of een boot zeewaardig is met de kwaliteit van de bemanning te maken had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 28 dec 2016 09:53 #795097

roozeboos schreef :
Ja dat vind ik nou ook. Je gaat toch ook niet met een net gekochte oude boot meteen oversteken?

Heb je weer niet goed gelezen? Als je dat niet doet ga je verkeerde dingen 'vinden'.
1e seizoen met die FS28 vele weken IJsselmeer en Wad bevaren, t/m 7B wind aan de lagerwal.
Alle foto's uit het boek van Karel Heijnen, 'Vaarwijzer voor het IJsselmeer en de Randmeren', zijn vanaf deze boot gemaakt, we hebben alle havens aangedaan, wind of geen wind.
Niets aan de hand. Boot was ook niet oud, maar pas 4 jaar.
2e seizoen dus de zee op. En daarna geen 3e seizoen meer.

Volgende keer even beter opletten roos, dat bespaart jou en mij weer tijd ;-)
En als je het expres doet, die verkeerde conclusies, even goede vrienden.
Maar dan ga ik het niet weer uitleggen maar mep ik gewoon terug.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 dec 2016 09:54 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Friendship 28 naar Engeland 28 dec 2016 09:59 #795102

dat was niet een antwoord op TS, maar meer in het algemeen.
Maar goed je bent klaarblijkelijk nog een beetje chaggerijnig over mijn andere opmerking, dus meppen mag hoor. ;)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.270 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl