JPD schreef :
Tja ...
Directe concurrent is natuurlijk een Delphia 29.
Dat is wel de veilige keuze, meer aanbod, bekende naam, prima kwaliteit en ooit ook weer gemakkelijker te verkopen lijkt me.
Maar deze Huzar is (naar mijn mening) mooier en sportiever, inderdaad voorzien van maststrijkinstallatie en volledig droogvallend, dat is wel gaaf. !
De Delphia 29 is in essentie een vergelijkbaar concept. Een niet-geballast midzwaard en binnenballast
De waterverplaatsing wordt in
deze advertentie opgegeven als 3800 kg, waarvan 1200 kg ballast. Minder dan 30% ballast, dus. Als dat allemaal binnenballast is, dan is de Delphia 29 wat mij betreft in essentie ook een plassenboot. Prima voor op het Wad, maar in de zeegaten en op zee al wat minder vertrouwd.
De Huzar 30 uit de advertentie heeft een waterveplaatsing van 4500 kg. Ballast wordt niet genoemd. Boot is wel iets groter dan de Delphia 29.
Ik zou in gesprek gaan met de eigenaar van de Huzar en hem op de man af vragen hoeveel ballast is toegevoegd en waarom en wat de ervaringen op ruim water zijn. Krijg je mistige of ontwijkende verhalen, dan weet je genoeg.
Als de boot volglas is, hoef je jezelf van dat enge verhaal over de Prospero niet veel aan te trekken. Als je een dergelijk bedrag (men vraagt ruim € 40.000,-) gaat uitgeven, dan laat je boot ook even keuren, denk ik. Eventuele rottigheid komt er dan wel uit. De boot is tenslotte 10 jaar oud en de ergste kinderziektes zouden nu wel duidelijk moeten zijn.
Verder: dit is een incourante boot. Niet alleen omdat het een Huzar is, maar vanwege het concept. Veel liefhebbers zal verkoper nog niet hebben gehad, bij die prijs. Scherp bieden is het devies als je geïnteresseerd blijft.