Wiking schreef :
Ad, ik wist niet dat Stämpfli ook nog steeds in hout bouwt. Ik kom bijna nooit meer op wedstrijdbanen, maar ik zag ze destijds niet veel in hout. Wel vaker van polyester. Ik lees overal dat Kevlar gebruikt wordt en Twaron zie ik nergens terug. Waarom niet? Marketing?
Ik heb in 1984 van de voor Aegir Groningen voor de Olymische spelen van 1984 door Stämpfli gebouwde twee een mal getrokken ( n.b. van de gloednieuwe boot die direct uit Zwitserland kwam
Dat was wel een risico bij een boot van bijna 20.000 gulden en dat was ook de reden dat ik dat in mijn eentje heb gedaan
maar het is probleemloos gelukt.Was trouwens een project van Akzo Research samen met de TU Delft.
Dat was bedoeld om een Twaron boot te bouwen voor die Olympische spelen maar heelaas, de boot mocht om een of andere reden niet meedoen.
Dat je alleen Kevlar leest bij dat soort ( an ook andere) boten zegt niks hoor. Het kan best Twaron zijn maar inderdaad , er is nooit aandacht besteed aan de naamsbekendheid en bovendien was Kevlar de eerste op de markt en dan een eigen naam bekend maken is bijna onmogelijk.
Vergelijk maar met Nylon wat ook eigenlijk een (de eerste) merknaam is , overigens ook van Dupont.
Fabrikanten van aramide weefsels verkopen dat vaak onder de naam Kevlar omdat Dupont dat simpelweg eist maar er kan ook Twaron in zitten .
Allemaal niet erg hoor want momenteel is Twaron zelfs iets groter qua productie dan Kevlar , zeker als je Technora meerekend wat ook door Teijin Aramid wordt geproduceerd .
Maar niet doorvertellen hoor want dat soort gegevens zijn eigenlijk geheim , ook die van Dupont.
Vandaar dat ik geen getallen kan/mag geven
Ad