Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: moet ik me nu zorgen maken?

moet ik me nu zorgen maken? 21 juni 2017 06:45 #845445

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7058
Wiking schreef :
<kmip>
Er is één botenbouwer (Carl Douglas) die hout is blijven gebruiken. Hij bouwt composiet boten van hout, kevlar en epoxy. De boten zijn niet populair bij de meute, want hout staat synoniem met traag en ouderwets. Maar ik heb me altijd enorm verbaast over deze bootjes. Deze blijven goed en stijf. Er kan nog prima geracet worden in een 15 jaar oude Carl Douglas.

Leuk om weer eens over Douglas te horen: ooit in een Douglas dubbeltwee net geen Nederlands kampioen geworden. En ook toen al was Douglas controversieel!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 21 juni 2017 06:46 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

moet ik me nu zorgen maken? 21 juni 2017 07:16 #845452

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
hscharft schreef :
Speelt dit in de (jacht)botenbouw ook? Zijn woodcore boten in dat aspect dus ook veel beter? Worden er wel ‘houten’ boten gemaakt van sandwich hout kevlar epoxy? Is dat te zwaar? Te duur? Speelt (composiet) bouwen met hout nog een rol in de serieuze botenbouw, behalve voor de spanten? Of is dat meer voor de hobbyer/liefhebber?

waarschip bouwt nog altijd in hechthout. Tegenwoordig is alleen bovenwater nog hechthout, het onderwaterschip is een woodcore composiet met red ceter als core. Eventueel worden ze ook nog extra versterkt met kevlar, glas of carbon.
Zolang de houtlaag goed opsloten zit en droog blijft is hout hier beter dan welke kunststof dan ook. En belangrijk is ook dat de bescherming is aangebracht af fabriek voor de eerste tewaterlating.

De reden dat ik geen Waarschip wil hebben is vanwege het hout (veel onderhoud), maar de woodcore/epoxy variant is wel interessant en in principe minder onderhoudsgevoeling.
Wat is eigenlijk het materiaal van de nabije toekomst? Duurzaam, sterk en licht? Gaat foamcore een rol spelen? Of blijft het 'gewoon' polyester en is de rest te duur voor de consument?

Foamcore word in de polyester bootjes wereld al een hele poos toegepast. Foam is de vervanger geworden van Balsa die in ouder polyesther sandwich rompen gebruikt werd. Dit principe is volgens mij al in gebruik sinds de jaren 80.

En hier heb je naar mijn mening de factor te pakken die bootjes waardevol of waardeloos maakt.
Foam vergaat vroeg of laat. Kwestie van tijd.
Balsa vergaat als er water bij komt, eigenlijk ook een kwestie van tijd.

Foam of Balsa vervangen in bijvoorbeeld een dek is plaatselijk nog te doen. Als een heel gangboord ingeweekt is is de romp aan het einde van zijn economische levensduur. Alleen een liefhebber of hobbyist gaat dan nog het dek restaureren.

Mits goed onderhouden heb je met een schip van 1985 geen problemen. Bij Victoires zie je dat zwaar belastte plekken na 30 jaar vervangen worden (balsa). Met name onder de mast.

Bij andere schepen zie je toch wel vergelijkbare problemen, zowel bij de mast als dekken die doorzakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

moet ik me nu zorgen maken? 21 juni 2017 07:27 #845455

5]Wiking schreef :
<kmip>
Er is één botenbouwer (Carl Douglas) die hout is blijven gebruiken. Hij bouwt composiet boten van hout, kevlar en epoxy. De boten zijn niet populair bij de meute, want hout staat synoniem met traag en ouderwets. Maar ik heb me altijd enorm verbaast over deze bootjes. Deze blijven goed en stijf. Er kan nog prima geracet worden in een 15 jaar oude Carl Douglas.


Je vergeet Stämpfli , die bouwt nog steeds ook houten boten maar toegegeven , vooral kunststof ( carbon/kevlar).
In 1984 contact mee gehad over toepassing van carbon en aramide (Twaron) nadat ik ze tegenkwam op een roeisymposium op Papendal waar ik een stand had met een Twaron roeiboot.
Was destijds een van de duurdere merken , een twee zonder kostte daar toen bijna 20.000 gulden.
www.staempfli-boats.ch/uber-uns/
Ad
Laatst bewerkt: 21 juni 2017 07:28 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

moet ik me nu zorgen maken? 21 juni 2017 15:18 #845620

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 875

Hij preekt natuurlijk voor eigen parochie, maar op 2.00 zegt Bram van der Pijll het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

moet ik me nu zorgen maken? 21 juni 2017 18:42 #845687

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Onbegrijpelijk dat hij niet meer bescherming gebruikt bij het slopen.... wat zal hij een jeuk hebben aan z'n armen :P

Bovendien denk ik dat er hier voldoende bewijzen zijn dat polyester prima blijft, ook na 25 jaar....

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

moet ik me nu zorgen maken? 21 juni 2017 19:53 #845708

trotti schreef :
Onbegrijpelijk dat hij niet meer bescherming gebruikt bij het slopen.... wat zal hij een jeuk hebben aan z'n armen :P

Het went :silly:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

moet ik me nu zorgen maken? 22 juni 2017 07:34 #845782

  • Wiking
  • Wiking's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 134
Ad, ik wist niet dat Stämpfli ook nog steeds in hout bouwt. Ik kom bijna nooit meer op wedstrijdbanen, maar ik zag ze destijds niet veel in hout. Wel vaker van polyester. Ik lees overal dat Kevlar gebruikt wordt en Twaron zie ik nergens terug. Waarom niet? Marketing?
Leuk dat je ook in een Douglas gevaren hebt, Erik. Dat is wel een hele mooi resultaat, moet je trots op zijn. Maar zal af en toe ook wel steken? Ik had een clubsgenote die naar het EK mocht. Er werd speciaal voor haar een Douglas skiff op maat gebouwd, echt een top schip. De commentator van het evenement bleef maar benoemen dat het zo sneu was dat ze in een houten boot naar het EK moest..

Ik associeer schuimkern en balsa ook met problemen. Ik stelde de vraag (ook) omdat ik vorige week een (studenten) presentatie van een materiaal van een schuimkern met carbon aan de buitenkant voor lichtgewicht construeren zag. Ik was erl onder de indruk. Sterk, slagvast, licht en duurzaam volgens de makers en ik vroeg me af of dat dan een alternatief is voor de huidige schuimkern polyester structuren.
Maar misschien maar gewoon accepteren dat de levensduur van plastic boten ~25 jaar is en idd investeren in recycling.

Ik zou wel een onderhoudsarme(plastic) boot willen hebben die er in de winter niet uit hoeft. Maar dan ben je geloof ik wel aanwezen op woodcore denk ik.
Laatst bewerkt: 22 juni 2017 08:00 door Wiking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

moet ik me nu zorgen maken? 22 juni 2017 09:10 #845820

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8096
Dat materialen door VERMOEIING (niet moeheid, sorry voor deze termen politie opmerking) op den duur falen, is bekend.

De presentatie die gegeven wordt in dit grafiekje, is in ieder geval voor staal onzin.

Dit grafiekje lijkt een reststerkte aan te geven, na een bepaalde vermoeiingsbelasting. Zo wordt er helemaal niet naar staal gekeken. Veel eerder wordt er gekeken naar het aantal belastingswisselingen die het onderdeel uithoudt voor te breken. Een dergelijke curve ziet er ongeveer zo uit:

upload.wikimedia.org/wikipedia.../3/30/S-N_curves.PNG

Essentieel daarbij is, dat de belasting symmetrisch is, dus net zoveel druk als trekspanning. Als die niet symmetrisch is, heeft dat gevolgen door de toelaatbare wisselspanning die nog op de gemiddelde (statische) spanning opgeteld mag worden:

www.hexagon.de/gif/wst1_3e.gif

De exacte vorm hiervan wordt sterk bepaald door vorm en oppervlakte kwaliteit.

Dat de curve voor staal op ongeveer 60% begint, geldt alleen voor zeer zachte staalsoorten: Daarvan is de vloeigrens inderdaad ongeveer 60% van de treksterkte. Bij harde staatsoorten is de rekgrens tot ongeveer 90% van de treksterkte, en eindigt de vermoeiingssterkte op ongeveer 60% van de treksterkte.

Als men met de overige materialen net zo zorgvuldig is geweest met de curves, is t niet zoveel waard.
Laatst bewerkt: 22 juni 2017 12:05 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

moet ik me nu zorgen maken? 22 juni 2017 11:01 #845848

Wiking schreef :
Ad, ik wist niet dat Stämpfli ook nog steeds in hout bouwt. Ik kom bijna nooit meer op wedstrijdbanen, maar ik zag ze destijds niet veel in hout. Wel vaker van polyester. Ik lees overal dat Kevlar gebruikt wordt en Twaron zie ik nergens terug. Waarom niet? Marketing?

Ik heb in 1984 van de voor Aegir Groningen voor de Olymische spelen van 1984 door Stämpfli gebouwde twee een mal getrokken ( n.b. van de gloednieuwe boot die direct uit Zwitserland kwam :ohmy:
Dat was wel een risico bij een boot van bijna 20.000 gulden en dat was ook de reden dat ik dat in mijn eentje heb gedaan :whistle: maar het is probleemloos gelukt.Was trouwens een project van Akzo Research samen met de TU Delft.
Dat was bedoeld om een Twaron boot te bouwen voor die Olympische spelen maar heelaas, de boot mocht om een of andere reden niet meedoen.
Dat je alleen Kevlar leest bij dat soort ( an ook andere) boten zegt niks hoor. Het kan best Twaron zijn maar inderdaad , er is nooit aandacht besteed aan de naamsbekendheid en bovendien was Kevlar de eerste op de markt en dan een eigen naam bekend maken is bijna onmogelijk.
Vergelijk maar met Nylon wat ook eigenlijk een (de eerste) merknaam is , overigens ook van Dupont.
Fabrikanten van aramide weefsels verkopen dat vaak onder de naam Kevlar omdat Dupont dat simpelweg eist maar er kan ook Twaron in zitten .
Allemaal niet erg hoor want momenteel is Twaron zelfs iets groter qua productie dan Kevlar , zeker als je Technora meerekend wat ook door Teijin Aramid wordt geproduceerd .
Maar niet doorvertellen hoor want dat soort gegevens zijn eigenlijk geheim , ook die van Dupont. :whistle: Vandaar dat ik geen getallen kan/mag geven ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

moet ik me nu zorgen maken? 22 juni 2017 14:48 #845905

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Wel grappig ,eerst is polyesther na zoeen 25 jaar wel op maar als je het dan hergebruikt en planken van maakt blijven die wel 100 jaar goed.(eind van het filmpje)

Sons schreef :

Hij preekt natuurlijk voor eigen parochie, maar op 2.00 zegt Bram van der Pijll het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

moet ik me nu zorgen maken? 22 juni 2017 21:29 #846001

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3296
Polyester op na 25 jaar lijkt me wel _licht_ overdreven.
Er varen ook helemaal geen polyester boten ouder dan 1990 rond in Nederland ...

Als ik naar de "commerciele" levensduur kijk dan zou je kunnen stellen dat het rond 35 jaar een keer afloopt (boten ouder dan 1980 worden wel erg lastig verkoopbaar). Maar of dat aan de sterkte van het polyester en de stijfheid ligt betwijfel ik ten zeerste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

moet ik me nu zorgen maken? 23 juni 2017 07:50 #846051

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6265
ik maak me iig. geen zorgen
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

moet ik me nu zorgen maken? 23 juni 2017 08:00 #846053

Ik maak me ook niet echt zorgen. Ik had me alleen niet eerder zo duidelijk gerealiseerd dat leeftijd en sterkte van boten
zo'n duidelijk verband vertonen. Uiteraard afhankelijk van de kwaliteit van ontwerp en constructie. Maar je kunt wel
concluderen dat jonge boten beter aan hun ontwerp criteria voldoen dan oudere jachten. Sommige boten "verslappen" iets sneller dan andere merken, maar slapper worden doen ze dus echt allemaal.
Dat dit de verkoopprijzen van oudere jachten (>25 jaar) onder druk zet lijkt me dan ook evident. Dat makelaars en jachteigenaren daar nog niet in mee willen lijkt me ook logisch.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

moet ik me nu zorgen maken? 23 juni 2017 08:34 #846060

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16637
Volgens mij zit het nèt iets anders want alles wordt hier weer op een hoop gegooid!
Ik heb meer dan 20 jaar (honderden) surfplanken gebouwd voor slalom en speedtrials. Boardjes, eerst van epoxyglas op styrofoam, later pu-schuim, weer later eps met pvc sandwich van airex ed.
Mijn ervaring met bouwen èn met het varen van die dingen leert me dat een surfboard nooit meer zo lekker vaart als de eerste middag... :evil: Dan zijn ze bikkelhard en levendig. Heel snel daarna wordt het een soort van statusquo en een goed board houdt dat wel jaren vol totdat je gaat voelen dat het na gaat deinen. Daarna vaart het ook nog....jaaaaren. Overigens, ik praat over gevoel en heb geen idee of het ook echt snelheid kost?
Echte toppers varen met open bootjes ook maar een seizoen toch?
Sandwichmateriaal van pu is bagger want dat verbrokkelt en zuigt ook vocht op. Balsa lijkt mij al beter met de nodige vochtproblemen. Veeeel beter is pvc sandwich in combinatie met vacumlamineermethoden en epoxyharsen. Aramide in je laminaat stoppen is het domste wat je kunt doen dan is glas/carbon vele malen beter enz, enz. Ergo er zit veel te veel verschil in kwaliteit om hier iets mee te kunnen.
Overigens is er bij racefietsen een soortgelijke discussie... wordt een fiets nu slapper of niet? Meten kun je het niet maar iedereen zegt het.. :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

moet ik me nu zorgen maken? 23 juni 2017 09:21 #846068

Zoals ik al eerder schreef zit er in de conclusie van de beginlink een fout ( zeilersforum.nl/index.php/foru...?limitstart=0#845223 ) en blijft er geen 20% maar 44% over van de begin vermoeiingssterkte.
Als je dan beseft dat juist de oudere boten ( van voor ca. 1980-1985) meestal overdreven sterk(lees ook zwaar) werden gebouwd snap je dat die 44% nog (ruim) voldoende kan zijn.
Sinds eind 80er begin 90er jaren kreeg men de beschikking over rekenmethoden om de sterkte en andere eigenschappen van glasvezelversterkte materialen relatief nauwkeurig te berekenen en begon men daardoor meeer "op het randje"te ontwerpen. Vandaar ,en ook omdat de kajuitzeilers steeds lichter en sneller wilden varen :whistle: zulen die boten bij een reststerkte van 44% te weinig over hebben.
Datzelfde zag je al eerder bij lichte open boten .

Conclusie , veel moderne ontwerpen van de laatste ca. 20-30 jaar zullen zeer waarschijnlijk minder lang meegaan dan de kunststof boten uit de eerste 20 -25 jaar .
In ieder zou dat verklaren waarom bijv. het overgrote deel van de Leisures ( en veel andere oude ontwerpen) nog steeds rondvaart ondanks het feit dat de werf al in 1990 is afgebrand en de ontwerpen alle van voor 1980 stammen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

moet ik me nu zorgen maken? 26 juni 2017 08:24 #846836

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Er zit ook en fors verschil in per boot... het is ook "algemeen" bekend dat de x-35 na een aantal jaar stevig wedstrijdvaren niet meer zo rap (en stijf) is als een nieuwe... die boten zijn zeker nig geen 20-25 jaar oud...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl