Het figuur zette me wel aan het denken over het gebruik van hout in de botenbouw.
In de botenloods van de roeivereniging liggen verschillende roeiboten gemaakt door bouwers die gezien worden als de top van de roeiboten markt (Empacher, Fillippi). De topboten worden zo licht mogelijk gebouwd (14 kilo, lengte 8.2m, breedte: smaller dan mijn heupen). Sinds de jaren 70 zijn houten boten langzaam vervangen door plastic en inmiddels worden topboten gebouwd van kevlar/carbon/epoxy.
De boten krijgen behoorlijk op hun donder. Elke roeihaal wordt er veel kracht uitgeoefend op de boot zowel in de lengte als de breedte en na een paar jaar intensief gebruik (~5 jr) zijn de bootjes zichtbaar slap en daardoor slecht bruikbaar als wedstrijdmateriaal. Als je het puntje van de boot schudt zie je de hele boot vervormen.
Er is één botenbouwer (Carl Douglas) die hout is blijven gebruiken. Hij bouwt composiet boten van hout, kevlar en epoxy. De boten zijn niet populair bij de meute, want hout staat synoniem met traag en ouderwets. Maar ik heb me altijd enorm verbaast over deze bootjes. Deze blijven goed en stijf. Er kan nog prima geracet worden in een 15 jaar oude Carl Douglas.
Speelt dit in de (jacht)botenbouw ook? Zijn woodcore boten in dat aspect dus ook veel beter? Worden er wel ‘houten’ boten gemaakt van sandwich hout kevlar epoxy? Is dat te zwaar? Te duur? Speelt (composiet) bouwen met hout nog een rol in de serieuze botenbouw, behalve voor de spanten? Of is dat meer voor de hobbyer/liefhebber?
Wat is eigenlijk het materiaal van de nabije toekomst? Duurzaam, sterk en licht? Gaat foamcore een rol spelen? Of blijft het 'gewoon' polyester en is de rest te duur voor de consument?