Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stalen tweemaster

Stalen tweemaster 12 jan 2018 09:12 #906727

Beste Zeilers,

Na een flink aantal jaren afwezigheid ben ik weer actief geworden op het forum. In 2012 had ik mijn polyesterjacht (een CNSO Lotus) namelijk verkocht om tot 2016 in mijn vrije tijd vaste bemanning te zijn op een groot zeilschip. Dat heeft zo zijn voordelen naar kosten toe ;) .

Het zeilschip waar ik bemanning op was, is in 2016 van eigenaar en land gewisseld waardoor ik een 'zeewees' geworden ben. 2017 is voorbijgegaan zonder echte zeiltochten. Dat moet anders in 2018! Om die reden wil ik weer een jacht kopen.

Ik heb mijn oog op twee potentiële kandidaten laten vallen: een 10 meter polyester jacht en een 12 meter stalen tweemaster (kits). Beide boten zijn in de jaren tachtig gebouwd.

Mijn hart en gevoel gaan uit naar de stalen tweemaster: de ruimte, de indeling, de stevigheid - ze lijken mij allemaal aantrekkelijk.

Maar ... ik heb helemaal geen ervaring met het onderhoud van stalen jachten. Vandaar mijn vragen:

* Vereist een stalen jacht meer onderhoud dan een polyester jacht? Over welk soort onderhoud gaat het?
* Aan welke punten moet ik speciale aandacht schenken bij de aankoop van een stalen jacht?
* Moet een stalen jacht elk jaar uit het water om geschilkderd te worden / behandeld te worden?
* Is er ander advies dat jullie mij kunnen geven?

Zoals geschreven gaat mijn hart uit naar de kits. Die heeft echter twee houten masten. Ik heb alleen ervaring met aluminium masten. Dus is ook hier de vraag: waarop moet ik de houten masten controleren als ik de boot ga bezoeken (wat morgen is -- ik weet het: het is kort dag ;-) )? Is het überhaupt wel een goed idee om een boot met twee houten masten te kopen (zijn die stevig??)?

Alvast bedankt voor jullie gewaardeerde advies!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen tweemaster 12 jan 2018 10:12 #906758

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3296
Beste Oosterdyck,

ik ben zeker geen expert in deze, maar kan je vertellen wat ik weet na eigendom van een argonaut uit 1970 (staal, houten dak en mast en giek). Er zit een groot verschil in onderhoud (werk) en onderhoud (kosten).

* Vereist een stalen jacht meer onderhoud dan een polyester jacht? Over welk soort onderhoud gaat het?


Ja, in het algemeen wel. Schilderen komt (veel) regelmatiger voor, tenzij je het hele schip in een nieuw 2-componentensysteem zet, misschien.

* Aan welke punten moet ik speciale aandacht schenken bij de aankoop van een stalen jacht?

Nogmaals, geen expert, maar in ieder geval:
  • Een vlak meting laten doen
  • Heel goed van binnen controleren op roestplekken, zeker waar hout tegen het vlak zit (intimmering). Meestal roesten ze van binnenuit door.
  • Let op weggepoetste roestsporen en reparaties

* Moet een stalen jacht elk jaar uit het water om geschilkderd te worden / behandeld te worden?

Zeker niet, als het goed in de verf zit. Wij deden dat eens per 2 of 3 jaar (onderwaterschip), een weekje op de kant, rest van de tijd in het water.

* Is er ander advies dat jullie mij kunnen geven?

De combinatie hout/staal is vaak een beroerde. Wij hadden bijvoorbeeld houten kuipranden met daar binnenin een stalen opstaande rand. Die ging roesten, en daar kun je niet bij. Er is dan geen oplossing behalve slopen. Idem met houten dekken op staal, een houten dak op een stalen wand, etcetera.

Houten masten en gieken zou ik goed laten keuren. Het kan prima, maar weet wat je koopt en laat het keuren als je het zelf niet kunt. Reken op regelmatig lakwerk aan houten masten. Als je daar niet consequent aan toe komt, zou ik het niet doen en voor aluminium gaan. Verder is er met goede houten masten niets mis, zolang de tuigage normaal onderhouden wordt.
Laatst bewerkt: 12 jan 2018 10:15 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen tweemaster 12 jan 2018 10:33 #906766

Redshift zegt 't goed: Staal heeft meer onderhoud nodig dan polyester, maar dat onderhoud is wel makkelijk. Goede reparaties aan staal zijn ook makkelijker dan aan polyester, zeker op plekken aan het einde van de wereld.
Polyester verliest na verloop van jaren sterkte: de glasvezels gaan langzamerhand kapot waardoor de boot slapper wordt. Staal verliest z'n sterkte nauwelijks, tenzij door ernstige roest (maar dat is dan weer eenvoudig te herstellen).
Voor aankoop: check vooral op roestvorming in de verborgen hekjes en gaatjes aan de binnenkant, en check op aanwezigheid van plamuur en vooral wat daar onder zit.
Na aankoop: laten stralen?

En wees niet bang voor houten masten. Check ze wel bij aankoop, maar als ze goed gemaakt en onderhouden zijn, dan doen ze niet onder voor alu.

Ik zou voor staal gaan.
Maar dat komt ook doordat ik de geur van polyester zo vies vind.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 12 jan 2018 10:33 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen tweemaster 12 jan 2018 10:46 #906773

Berghout-2 schreef :
Polyester verliest na verloop van jaren sterkte: de glasvezels gaan langzamerhand kapot waardoor de boot slapper wordt.

Da's wel erg kort door de bocht gezien het feit dat heel veel polyester schepen van het begin van de "polyester boten tijd" eind 50er -begin 60er jaren nog steeds varen , uit bijv. de zeventiger jaren zelfs het meerendeel.
Het is wel zo dat vroeger polyester schepen meestal veel zwaarder werden gebouwd dan nu ( dikker laminaat) en bovendien meestal in hand lay-up.Destijds waren er simpelweg nog geen formules om de sterkte van glasvezel polyester producten goed te kunnen berekenen . Die kwamen er pas in de 70er jaren.
Later werd vaak gespoten "laminaat" gebruikt wat kwalitatief vaak slechter is.
Tegenwoordig ( nou ja , al zeker 25 jaar) worden polyester boten bovendien veel lichter gebouwd waardoor natuurlijk de krachten op de individuele vezels toegenomen zijn. Dat kan natuurlijk wel tot en begrenste levensduur leiden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen tweemaster 12 jan 2018 10:50 #906777

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27361
Berghout-2 schreef :
Polyester verliest na verloop van jaren sterkte: de glasvezels gaan langzamerhand kapot waardoor de boot slapper wordt.

Dat is nogal een sweeping statement.
Er zijn inderdaad polyester boten die constructief onvoldoende stijf zijn en waar 'beweging' in zit. Glasvezels gaan alleen kapot door voortdurende en vooral dynamische belasting. Dus in de praktijk vooral bij bewegende constructies.

In dat opzicht is het interessant tweedehands polyester boten te checken op scheurtjes in de gelcoat. Waar die optreden is de constructie eigenlijk te slap en kun je op termijn misschien problemen verwachten. Bij rompen zul je die hoogstens aantreffen aan de randen en op plekken waar andere constructieve delen aan de romp zijn bevestigd. Goed geconstrueerde polyester rompen kunnen ook wel een eeuw mee, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.100 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl