Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Versnelling bij bodem kajuit tbv bevestiging tank

Versnelling bij bodem kajuit tbv bevestiging tank 09 mei 2018 08:22 #941734

  • SSL
  • SSL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 149
Ik ben ontevreden over de bevestiging van een drinkwatertank (aan de balkjes van de zitbank waar ze onder ligt). Daarom wil ik haar -mbv twee liggers en daaronder steuntjes- op de spanten en/of gordingen en/of huid bevestigen. Om een idee te hebben van de benodigde sterkte van deze steuntjes wil ik een indicatie van de maximale versnelling die de tank te verduren kan krijgen (te denken valt aan het vallen van een golf).

Scheepsinformatie:
S-spant langkieler van staal
8800 kg waarvan 2500 kg ballast
10,40 m over dek, breedte 3 m, diepgang 1,5 m

Informatie over de ligging van de tank:

De betreffende tank ligt langscheeps gezien vrijwel in het midden van de boot.
Qua hoogte ligt ze (aan haar lage zijde, haar onderkant buigt mee met de romp dus haar hoge zijde ligt ze wat meer naar buiten dus wat hoger, ca 20 cm) gelijk met de kajuitvloer.
Dwarsscheeps ligt de buitenzijde van de tank 65 cm naar binnen tov de voetreling.
Laatst bewerkt: 09 mei 2018 08:24 door SSL. Reden: Verbeteren titel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Versnelling bij bodem kajuit tbv bevestiging tank 09 mei 2018 09:05 #941764

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
SSL schreef :
Om een idee te hebben van de benodigde sterkte van deze steuntjes wil ik een indicatie van de maximale versnelling die de tank te verduren kan krijgen (te denken valt aan het vallen van een golf).

Scheepsinformatie:
S-spant langkieler van staal
8800 kg waarvan 2500 kg ballast
10,40 m over dek, breedte 3 m, diepgang 1,5 m

Dit is natuurlijk een dankbaar onderwerp om te gaan overengineeren, maar ik zou denken: Maak het sterk zat, het is geen vliegtuig. Wat denk je bijvoorbeeld van de versnelling bij hard aan de grond lopen?
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Versnelling bij bodem kajuit tbv bevestiging tank 09 mei 2018 12:03 #941833

De tank ligt zo'n beetje op het rustigste stukje van de boot. Krachten door versnelling zullen niet buitensporig hoog zijn.
Ter vergelijking: als ik met mijn sleepboot over een heftig knobbelig zeetje ging, dan flikkerde in de stuurhut alles om wat niet nagelvast stond, terwijl in de machinekamer (een vergelijkbare plek met jouw tank) de schenkkannen met olie gewoon bleven staan.

Als je hem gewoon goed en spelingsvrij vastzet, dan zal dat voldoende zijn.
Er kunnen wel aardige krachten van binnenuit komen als er geen slingerschotten in de tank zitten en de tank halfvol is; daarom dat "spelingsvrij".
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Versnelling bij bodem kajuit tbv bevestiging tank 09 mei 2018 12:06 #941836

De versnellin g bij een vrije val is op aarde per definitie 9,8 meter/sec2 oftewel , de zwaartekrachtsversnelling.
Zal in de praktijk hier niet zo gauw voorkomen maar als je daar meer rekent zit je altijd wel goed.
Alleen moet je ook eerst uitrekenen welke valsnelheid die tank kan bereiken bij een vrije val van de boot en dat is wat lastiger.
Vervolgens moet je nog de afstand aannemen waarover de val; weer tot stilstand komt ( in feite hetzelfde als bij de versnelling maar dan omgekeerd) en dt is ook niet echt simpel en je zult nogal wat moeten aannemen.
Ik vraag me trouwens af of en hoe jachtontwereprs heraan rekenen . Misschien ErikdeJong eens vragen?
Kijk anders ook eens hier:
nl.wikipedia.org/wiki/Vrije_val_(natuurkunde)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Versnelling bij bodem kajuit tbv bevestiging tank 09 mei 2018 12:12 #941838

Ik zou de tank lekker zo laten zitten en op 1/3 en 2/3 een balkje erover heen maken.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Versnelling bij bodem kajuit tbv bevestiging tank 09 mei 2018 13:39 #941873

over versnellingen aan boord van jachten kan ik zou snel niets vinden.
Hier een stukje over versnellingen ab marine-schepen, daar zie een maximum van ongeveer 10g (vertical/down). Ik denk dat het voor kleinere schepen hoger zal zijn.
www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a262879.pdf
Maar ik denk dat als je met gevoel iets ontwerpt die 10g makkelijk kan halen. Het midden van de boot natuurlijk een gunstige plaats.

maar hier staat hoe je zelf de sommetjes kan maken

www.ccs.org.cn/ccswzen/font/fo...213e0153828018ea00a0
www2.mst.dk/udgiv/publications....htm#Combined%20vert
Laatst bewerkt: 09 mei 2018 13:47 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Versnelling bij bodem kajuit tbv bevestiging tank 24 mei 2018 11:49 #946316

  • SSL
  • SSL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 149
Vooralsnog heb ik de voorste steun gemaakt door het aanbrengen van een hulpspant (tussen 2 gordingen) en daarop gebout een hoekijzer. (Het hulpspant is vooralsnog alleen gehecht maar zal nog afgelast worden op de gordingen. De roerhoutjes dienen om een spleet tussen hulpspant en romp te creeren zodat onder het hulpspant de romp mbv een naaldenbikhamer ontdaan kan worden van roest).

De voorste steun:


De achterste steun was al eerder gemaakt en bestaat uit 2 hoekijzertjes met daarop gebout een hoekijzer. Ik overweeg de achterste steun te maken zoals de voorste.

Beide steunen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.252 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl