Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuw: Hanse 320

Nieuw: Hanse 320 24 mei 2018 19:53 #946454

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Oude boten, oude problemen. Nieuwe boten, nieuwe problemen. Na 5 jaar aan de FLOW te hebben geklust is die eruit gegaan. Prachtig project en een blije nieuwe eigenaar. En ik heb een nieuwe (nou ja, nieuw, voor m'n gevoel wel, maar toch 10 jaar oud) Hanse 320 gekocht. Nette boot, nette zeiler, wat meer ruimte, comfort, maar, met toch ook alweer een kluslijst. Dus in die zin ben ik er nóg niet iets mee opgeschoten ;-)

Hoe dan ook, onderdeks zit een Jefa drive tbv een stuurautomaat ingebouwd. Echter, geen bediening en computer, dus, dat wordt de eerste klus. Een stuurautomaat inbouwen. Dat wordt de EV 200 Sail. Maar, wat me opviel en ik dénk dat het normaal is, maar, toets het even bij jullie, de stuurinrichting (Jefa RP150) heeft een serieus grote uitslag nu. Hij reist van stuur- naar bakboord bijna 100 graden. En als ik de Jefa DD1 drive wil gebruiken dan is die uitslag van de tiller veel te groot voor de drive. Kortom, ik moet gaan begrenzen en volgens mij is het niet raar dat een stuurwiel wordt begrensd op ongeveer 36 graden naar SB en 36 graden BB. Am I correct?



FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw: Hanse 320 25 mei 2018 23:00 #946734

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Begrijp ik nou goed dat jouw stuurwiel 36 graden kan draaien naar beide zijden? Of heb je het over de roeruitslag beneden?
Mijn stuurwiel doet bijna 180 graden links- en rechtsom. Roer staat ongeveer dwars als ik het wiel tot aan de stop draai. 36 graden draai lijkt me dus aan de zeer krappe kant, ik zou er serieus aan moeten wennen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw: Hanse 320 26 mei 2018 08:40 #946785

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Nee, stuurwiel draait prima met een hele slag beide kanten op. Het gaat om de maximale roeruitslag. Die is nu nog (zonder dat de drive aangesloten is) zo'n 50 graden beide kanten op. En dus ook de rudder, die draait 50 graden beide kanten op. Dat is teveel voor de drive. Maar, ik begrijp inmiddels dat het normaal is de roeruitslag te beperken tot zo'n 36 graden beide kanten op. En als dat gebeurd is, kan ook de drive fysiek probleemloos worden aangesloten. Stuurwiel zal dan nog zo'n 200 graden naar beide richtingen kunnen draaien.

Overigens, in jouw setup is dat wel een heel ander verhaal weer. Met 180 graden stuurwieluitslag bijna 90 graden roeruitslag, da's extreem veel lijkt me. Lekker direkt ook!
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw: Hanse 320 26 mei 2018 09:02 #946791

Hier hetzelfde. Uitslag zonder de automaat erop twee keer bijna 50 graden, met de RM Type 1 erop twee keer 37.
Geen probleem, en bij wedstrijden koppel ik de drive los, heb je net dat beetje extra sturen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw: Hanse 320 26 mei 2018 09:43 #946808

Drive mag nooit de uitslag van het stuurwerk begrenzen! Daartoe dien je (indien niet aanwezig) mechanische aanslagen aan te brengen en daarna de drive te kiezen/arm af te stellen zodat het regelbereik daar buiten valt. Dat betekent dus dat de drive de mechanisch mogelijke roeruitslag moet kunnen halen. In de calibratieprocedure leert de AP waar die maximale uitslag ligt dmv de roerstandsensor.

Wat BK doet werkt tot een boeren&€@ de helmstok hard tegen haar eind drukt en daarmee de drive ontzet. Kan wel maar niet heel verstandig, zeker niet bij een hydraulisch systeem wat een hoog koppel kan bereiken.

Ik zou dus eerst bepalen hoe je de roerstand mechanisch kunt gaan begrenzen; een drive kiezen die de huidige 100 gr uitslag aan kan geeft een hoge hard-over-time, waarbij de buitenkanten van het bereik nooit gebruikt zullen worden. Dat is zonde...
Laatst bewerkt: 26 mei 2018 09:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw: Hanse 320 26 mei 2018 10:36 #946825

Nachtvlinder schreef :
Drive mag nooit de uitslag van het stuurwerk begrenzen! Daartoe dien je (indien niet aanwezig) mechanische aanslagen aan te brengen en daarna de drive te kiezen/arm af te stellen zodat het regelbereik daar buiten valt. Dat betekent dus dat de drive de mechanisch mogelijke roeruitslag moet kunnen halen. In de calibratieprocedure leert de AP waar die maximale uitslag ligt dmv de roerstandsensor.

Waarom zou dat zo zijn?
De maximale kracht die een RM Type 1 drive kan leveren is 295 kg. De bevestigingen aan beide zijden en de drive zelf kunnen daar dus tegen, want het kan voorkomen dat de drive zelf tegen de uiterste stand aan stuurt. En dan komt even later de beveiliging voor de motor erin: Drive Stop message.

Nu heb je met de helmstok een hefboom tov het kwadrant, (1 op 5, schat ik) en dan moet je toch erg je best doen om die 295 kg te halen. Het kan, dat wel. Ik stuur hem al 17 jaar zeer regelmatig tot de max uitslag ('bonk') zonder problemen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw: Hanse 320 26 mei 2018 10:41 #946828

Staat in elke installatiemanual. Of een drive extern met dezelfde (of grotere) kracht tegen haar behrenzing aangedrukt mag worden staat los van de kacht die een drive zelf kan leveren. Het hangt van de interne constructie af. Mag het wel volgens de installatiemanual van jouw drive?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw: Hanse 320 26 mei 2018 14:11 #946875

Nachtvlinder schreef :
Mag het wel volgens de installatiemanual van jouw drive?


Nee. Daar staat

4. Having installed the drive unit, turn the steering wheel from
hardover to hardover to check that:
• No part of the drive units fouls on the yacht’s structure
• The mechanical limit stop on yacht’s steering system is
reached before the drive unit reaches its mechanical limit

Er staat ook:

CAUTION:
The SailPilot drive unit can exert thrusts in excess of 1000 lb
(454 kg). Therefore, if you have any doubts about the strength of
the existing tiller arm or rudder quadrant, please consult the
relevant steering gear manufacturer.

Dat laatste, gecombineerd met 17 jaar lang geen problemen, maakt dat ik de aanbeveling over mechanical limits beschouw als indekken door de fabrikant.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw: Hanse 320 28 mei 2018 10:10 #947264

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Thx mannen. Okee, fixed. Met dank aan het geweldige licht wat bedacht heeft om panelen in de achterhut, die geschroefd zijn ook nog eens extra met kit te monteren. Dat maakte het verwijderen tot een waar feest, dank daarvoor.

Alle panelen in de achterhut moesten er dus zo'n beetje uit om bij de moeren van de stuurkolom te komen. En die moest los om de travel van het roer te beperken. Na 2 dagen arbeid zit ie er weer op en is de roersuitslat mooi beperkt tot zo'n 38 graden stuur- en bakboord. Gisteravond nog even paar keer de box in en uit en ik merk eigenlijk geen verschil in wendbaarheid, dus, blijkbaar is dit inderdaad meer dan voldoende. Nu eindelijk de EV 200 Sail inbouwen de komende dagen! Ook nog een klus, en Raymarine, lever asjeblieft iets meer bekabeling mee. Standaard zijn inderdaad alle kabels aanwezig, maar, tenzij je de ACU, EV1 en het paneel allemaal in dezelfde bakskist inbouwt, is het standaard ook zeer zeker te kort. Dus, gelijk maar backbone bijkopen. Slordig.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl