svalk schreef :
Yellow Boat schreef :
Vinni schreef :
Loefbijter.
Vinni
Dat was de werf inderdaad : Coronet.
Hier kun je zien dat het in feite een motorbootwerf was :
www.coronet.nu/?rID=1000
Nee , dat is beslist geen loefbijter.Een loefbijter dient om de aan de windse eigenschappen van een platbodem te verbeteren.
Deze dient om de golfweerstand te verminderen omdat hij in feite een boeggolf en daardoor een golfdal extra creëert ten plaatse van de eigenlijke boeggolf waardoor de laatste in het odeale geval vrijwel verdwijnt. Dat is ook het doel bi een groot schip.
Of het hier echt wat uitmaakt betwijfel ik anders waren er wel meer van dat soort ontwerpen.
Ad
Ad, een bulb heeft toch wel een andere vorm en zit vaak toch ook deels juist boven water ? Ik heb ooit bij ons in de haven hier een Noors jacht gezien die zelf een bulb had gemaakt en gemonteerd. Het effect was niet te merken zei de schipper.
Dat je een bulbsteven vaak deels boven de waterlijn ziet komt omdat je lang niet altijd een maximaal volgeladen schip ziet.Kijk bijv. maar eens naar onderstaande foto van een volgeladen tanker .
Als je op google afbeeldingen naar bulbstevens kijkt zie je dat die altijd volledig onder de waterlijn zitten nl. in het deel wat met antifouling is bedekt.
Eigenlijk ook niet zo vreemd want alleen het deel onder water zorgt immers voor waterverplaatsing en maakt daarom een golf.
Kik ook maar eens hier:http://www.wikiwand.com/nl/Bulbsteven
Daar staat ook letterlijk:
"Als er net onder het wateroppervlak een bulb wordt geplaatst"
Ad