Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Friendship 28

Friendship 28 04 okt 2018 08:37 #984809

Goedemorgen!

Ik ben al een tijdje op zoek naar een kajuitboot en ik ben na een uitgebreide zoektocht uitgekomen op de Friendship 28! Ik heb mij ingelezen over dit type, echter zijn er hier en daar tegenstrijdige berichtgevingen over de mast en/of osmose. Na een proefvaart met een FS 28 uit '82 met nieuwe mast was ik verkocht aan dit type, maar een aantal dingen baren mij toch zorgen bij het aanbod van deze boten. Ik vraag me af of men hier mij hier meer over kan vertellen.

1. Onzekere mast en verstaging. Schijnbaar hebben de oudere FS 28's een zwarte mast die onbetrouwbaar is en verstevigd dient te worden. Ik heb nu een boot op het oog uit 1979 die geen verstevigde mast heeft, maar de boot heeft wél een nieuwe motor.

2. Osmose en lekkage. Schijnbaar is osmose een probleem voor een aantal FS 28's. De oliecrisis in de jaren 80-83 ten tijden zou schijnbaar gezorgd hebben voor minder stevig polyester en verminderd gebruik van hars, waardoor deze boten minder sterk zijn. Ook zou Meijer bezuinigd hebben op meer zaken. Het hoofdschot zou ook veel problemen hebben. In hoeverre is dit waar?

3. De motor. De meeste FS 28's hebben de Bukh DV10 motor en dit betekent dat veel tweedehands boten dus een bijna 40 jaar oude motor hebben, al dan niet deels gereviseerd. Deze oudere motor baart mij zorgen; is dit terecht? Is het belangrijk dat deze motor vervangen wordt?

Graag hoor ik wat men denkt hierover!
Laatst bewerkt: 04 okt 2018 08:38 door Onmisbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 28 04 okt 2018 09:01 #984819

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
De mast zou ik me geen zorgen over maken: als die nog staat dan was het geen onbetrouwbare want die zijn allang omgegaan.

De Bukh: wij hadden precies zo'n motor op onze FS28. Draaide als een zonnetje, zo oud als hij was. De monteur die de motor een service beurt gaf maakte een opmerking dat die aan vervanging toe was. Maar waarom zou je, als de motor goed draait. Voor zover ik weet vaart onze oude FS28 nog steeds met dezelfde motor rond. Die Bukh motoren zijn ontzettend betrouwbaar. Dus als deze goed start en voldoende vermogen geeft, dan zou ik er niet wakker van liggen.

Ten aanzien van de osmose, simpel: laat de boot hijsen en je ziet onmiddellijk of het zo'n exemplaar is. Lekkage kan je meestal ook zien aan kringen in het hout. Maar als de boot in het water ligt en de bilge droog is, dan zal het wel meevallen, niet?

Daarnaast (al in ander draadje genoemd) zou ik even goed kijken naar:
- mastondersteuning: is deze aan de onderkant nog gaaf? En is het kajuitdak ter hoogte van de deur naar van de hoofdkajuit naar voren niet doorgezakt. Als beide ok zijn dan heb je daar geen probleem. Als er wel iets mee is, de mastondersteuning is niet ontzettend moeilijk of kostbaar om te herstellen.
- hoofdschot: zit dit goed vast gelamineerd aan de romp? als er een kier zit tussen de fillet die aan het polyester vast zit en het schot, dan is het niet goed. Dat is een reparatie waarvoor heel veel losgehaald moet worden, dus als dat het geval is zou ik naar een andere op zoek gaan.

In het algemeen is bij een zo oude boot een keuring denk ik een goed plan. Of iemand meenemen met voldoende ervaring om te zelf te beoordelen.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.256 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl