Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaring Volvo Penta MB2020 op 36 voet

Ervaring Volvo Penta MB2020 op 36 voet 14 okt 2018 11:03 #987760

Hallo zeilers,

Ik ben van plan om een andere boot te kopen uit 2005 en deze is
voorzien van een Volvo Penta MB2020 met saildrive. Is deze versie zwaar genoeg voor deze boot?

Ik hoor het graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Volvo Penta MB2020 op 36 voet 14 okt 2018 12:14 #987767

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Het kan maar het houd niet over. Onze J/109 (5 ton waterverplaatsing) was bij aanschaf voorzien van de opvolger van de VP MD2020, de D1-20 (uit 2006) en uitgerust met klapschroef. Met rustig weer allemaal goed te doen. Met een beetje meer wind moest de motor al snel hard werken. Ik herinner me dat we een keer Ramsgate aanliepen, laatste paar 100 meter op de motor met ruim 25 knopen wind schuin tegen en hobbelig. Vol gas nipt 3 knoop door het water.
Afstoppen ging overigens wel altijd goed genoeg mits je flink gas gaf.

Uiteindelijk na 5 seizoenen het D1-20 blok vervangen door een nieuw D1-30 blok + nieuwe schroefbladen. Scheelt veel, vooral met meer wind en loopt ook rustiger. Bij 2.000 toeren is de kruissnelheid (excl. windinvloed) 6,5 knoop. Daar hadden we bij de D1-20 2.400 toeren voor nodig.

De inbouwmaten van blok van de D1-20 en D1-30 zijn volledig gelijk. Wellicht geldt hetzelfde bij de 2020 --> 2030? Kan handig zijn voor het geval je (na verloop van tijd) toch meer vermogen wenst.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Volvo Penta MB2020 op 36 voet 14 okt 2018 12:50 #987771

Erwin1975 schreef :
Hallo zeilers,

Ik ben van plan om een andere boot te kopen uit 2005 en deze is
voorzien van een Volvo Penta MB2020 met saildrive. Is deze versie zwaar genoeg voor deze boot?

Ik hoor het graag.

De lengte doet niet ter zake , het gaat bij het benodigde vermogen om de waterverplaatsing.
Sterker nog , een langere boot met hetzelfde gewicht wordt met dezelfde motor zelfs sneller.
Maar voor die 19pk motor moet die boot niet veel meer dan een ton of 4 wegen tenminste als je de rompsnelheid van ca. 7,5 knoop wilt kunnen halen .
Maar met een ton of zes die die boot wel zal wegen kom je niet veel verder dan 6 knopen en met een beetje tegenwind en golven al gauw nog minder.
Ook dat kun je gewoon uitrekenen met www.vicprop.com/displacement_size.php
Die rekent ook de haalbare en de rompsnelheid uit.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Volvo Penta MB2020 op 36 voet 14 okt 2018 20:16 #987902

Bedankt voor de reactie,

Er blijkt alleen een MB2030 in te zitten.
Dit moet voldoende zijn verwacht ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring Volvo Penta MB2020 op 36 voet 14 okt 2018 21:14 #987920

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Big Time schreef :
Het kan maar het houd niet over. Onze J/109 (5 ton waterverplaatsing) was bij aanschaf voorzien van de opvolger van de VP MD2020, de D1-20 (uit 2006) en uitgerust met klapschroef. Met rustig weer allemaal goed te doen. Met een beetje meer wind moest de motor al snel hard werken. Ik herinner me dat we een keer Ramsgate aanliepen, laatste paar 100 meter op de motor met ruim 25 knopen wind schuin tegen en hobbelig. Vol gas nipt 3 knoop door het water.
Afstoppen ging overigens wel altijd goed genoeg mits je flink gas gaf.

Uiteindelijk na 5 seizoenen het D1-20 blok vervangen door een nieuw D1-30 blok + nieuwe schroefbladen. Scheelt veel, vooral met meer wind en loopt ook rustiger. Bij 2.000 toeren is de kruissnelheid (excl. windinvloed) 6,5 knoop. Daar hadden we bij de D1-20 2.400 toeren voor nodig.

De inbouwmaten van blok van de D1-20 en D1-30 zijn volledig gelijk. Wellicht geldt hetzelfde bij de 2020 --> 2030? Kan handig zijn voor het geval je (na verloop van tijd) toch meer vermogen wenst.

De aanduiding zegt genoeg D1-20 = 19 pk. D1-30 = 29pk. Nogal een verschil ;)
Zelfde verschil voor de 2020 en de 2030
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 14 okt 2018 21:17 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl