holtere schreef :
Het werd hier al eerder geopperd:
Wat betekenen die oude (ik laat CE even achterwege) controle instituten nu eigenlijk. Lloyds, Germanische Lloyds, Veritas en wat al niet meer?
Waaruit bestaan die controles en heeft dat echt iets om het lijf?
Iemand van de hoed en de rand?
Onze boten (op werk, niet privé) worden onder Lloyds (of heel soms een andere instantie) gebouwd. Ja het voegt echt iets toe. Zowat alle belangrijke constructie en naval architect tekeningen worden door Lloyds bekeken en nagerekend, op de werk vloer loopt geregeld een surveyor rond die de boel ook op de werk zelf controleert tot aan de lasnaden aan toe en ook bepaalde materialen mogen alleen gebruikt worden met een keur. Bij onze maat bootjes heb je bijvoorbeeld epoxy harsen met een LLoyds keur en zonder. Scheelt een paar euro. Kwaliteit hoeft niet beter te zijn dan materiaal met keur maar het is wel eens getest.
Is het dan heilig? Natuurlijk niet. Ze zien niet alles en ook dat blijven mensen met fouten in berekeningen. Toch hebben we wel 'verbeteringen' (er is wel eens discussie of een aanpassing een boot echt beter maakt) doorgevoerd omdat Lloyds commentaar had. Maar ook zaken die in principe beter zijn door bijvoorbeeld nieuwe soort constructie of nieuw soort materiaal maar die we niet kunnen toepassen omdat LLoyds het (nog) niet accepteert. Bijvoorbeeld bij aluminium verstijft door middel van carbon moet het ook heel blijven als je het carbon niet mee telt. Is wat voor te zeggen maar veel innovaties uit bijv. vliegtuig industrie worden zo tegen gewerkt. Soms kan dat wel door te bewijzen maar dat is vaak prijzig.
Ook kijk Lloyds vooral of de boel heel blijft. Dat er tussen spanten deuken door golven onstaan bij een dunne huid (bijvoorbeeld) zal ze een worst wezen. De boot zinkt er immers niet van. Toch zal het wel iets doen met de kwaliteitsbeleving van de klant.
Ondanks dat zou ik een bootje met Llods keur zeker een (klein) pluspuntje extra geven. Alleen al omdat er naast de werf en ontwerper nóg iemand heeft mee gekeken.