EgoLogic schreef :
Dank voor het meedenken en de suggesties. Zeker waardevol.
Ik hou van “kwaliteit” / “vakwerk” wat voor mij betekent dat alles op de juiste plaats zit en altijd vlekkeloos zijn werk doet. Misschien gek, maar daar kan ik van genieten. Er zijn inderdaad geen boten die 100% volledig in orde en onderhoudsvrij zijn, maar dan moet ik wel budget voorzien om dit professioneel in orde te laten brengen en te houden.
De voorkeuren die ik opschreef zijn inderdaad erg breed. Ik had eigenlijk twee scenarios in mijn hoofd:
1. Een kleiner bootje (6,5 tot 8m) met weinig “luxe” opties. Bij dit scenario, overnachten met vrouwlief in een B&B eerder dan op de boot.
2. Een groter bootje (8 tot 9,5m) met wat meer “luxe“ opties zoals stahoogte (voor ons 1m70), ingebouwde motor, koelkast, oventje, afgescheiden toilet, misschien zelfs achterkajuit, … Hierbij eten en slapen we aan boord, waardoor het aankoop budget wat hoger kan.
Groter dan 9,5m zou ik niet gaan, omdat (denk ik) solozeilen dan niet evident meer is, vertrekken en aankomen wat meer tijd in beslag neemt, en natuurlijk onderhoud en andere lopende kosten verder stijgen.
Ik hoop dat er bootjes tussen 8 en 9m rondvaren die zowel goede zeileigenschappen (dit blijft altijd het voornaamste) hebben als een goed comfortniveau. Ik zie dit potentieel bijvoorbeeld in een Etap 28s, Saffier 8m en Beneteau First 25s.
Feedback / suggesties altijd welkom!
Bij scenario 1 heb je de meeste kans op een goed zeilend bootje, beperkt onderhoud en redelijke mate van "perfectie" ......met de nadruk op bezig zijn met zeilen! Daarbij hou je wrsch geld genoeg over voor ERG veel luxe overnachtingen in een B&B
Bij scenario 2 heb je de meeste kans op een erg modale boot, die van alles redelijk doet maar nergens echt in uitblinkt en blijf je bezig met van alles dat niets met "zeilen" heeft te maken (motoren, elektronica, wooncomfort ......)is 30k slechts een startbudget......en wil je vrouw alsnog liever in een B&B.
Keuzes genoeg. Nadeel van nieuw is wel dat je ongelofelijk veel afschrijft.