pmelliott schreef :
Is het normaal dat een onderhoud van een Volvo motor bij een erkende verdelers van Volvo extreem veel duurder is dan eenzelfde identiek onderhoud op een Yanmar motor door een erkende verdeler van Yanmar
voorbeeld 1
Identiek motor onderhoud, olie verversen, oliefilter, 2 dieselfilter,impellor, riem vervangen en algemene controle
Alles inbegrepen met factuur Yanmar. 366€
Alles inbegrepen met factuur Volvo. 598€
voorbeeld 2
Demonteren reinigen monteren van warmtewisselaar , vervanging van antigel
Alles inbegrepen met factuur Yanmar 377€
Alles inbegrepen met factuur Volvo. 662€
Wie weet hier meer over ?
Het is algemeen bekend dat je bij Volvo Penta en zijn dealers de hoofdprijs betaalt. De Volvo-prijzen voor de beschreven werkzaamheden zijn ronduit bespottelijk.
Maar de prijzen voor dezelfde klusjes bij Yanmar zijn ook met de vork geschreven. Het vervangen van een impeller kan wat tijd vergen (verschilt van motor tot motor), maar alle overige werkzaamheden zijn in minder dan een uurtje te doen en de materiaalkosten bedragen een paar tientjes.
De remedie: zelf doen. Voordeel: je leert zelf naar je motor kijken en je staat niet voor het blok al je eens op een plek ver van een monteur met een kapotte impeller zit.
Heb je geld genoeg: niet zeuren en gewoon betalen. En als je in dat geval een Volvo hebt in plaats van een Yanmar heb je pech gehad.
Tevreden met de ZF-service, zo ver?