Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Albin Vega 2533 Volvo Penta motor

Albin Vega 2533 Volvo Penta motor 06 juni 2020 09:23 #1169838

  • WOLFZZZ
  • WOLFZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Goedemorgen zeilers, ik ben al een paar weken aan het "rondkijken" een moie Contest 25 was in ene dag weg, eveneens een andere vergelijkbare boot. nu zie ik een ALbine Vega 2533 uit 1978 op de marktplaats. weet werkelijk niets van deze boot. Kan iemand mij daarin adviseren?

Heb jarenlange aan Victoire 22 gehad en ben in feite op zoek naar iets vergelijkbaars maar maatje groter: zeewaardig, betrouwbaarm bij goed eankoop weinig onderhoud, stabiel, kan ook met veel wind varegn (V22 kon rima naar ENgeland, ook al had die alleen ene langstaart buitenboor dmotor...heb ik niet gedaan, kennisn van mij wel...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega 2533 Volvo Penta motor 06 juni 2020 09:28 #1169841

Het zijn kwalitatief goede boten, maar qua design natuurlijk inmiddels wat ouderwets, en zeker ook niet de mooiste Albin. Ik denk dat de vraagprijs aan de hoge kant is, maar het is marktplaats, dus bieden hoort er bij! ;)
Laatst bewerkt: 06 juni 2020 09:28 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega 2533 Volvo Penta motor 06 juni 2020 09:37 #1169847

Groot nadeel van de Vega vind ik de wel heel eigenzinnige schroefasconstructie waarbij de schoef niet voor maar achter het roer zit. Dat komt de stuureigenschappen onder motor niet bepaald ten goede.
Daar heeft iemand later zelfs wat op bedacht maar ook dat is wel erg ... speciaal.Je stuurt dan met twee roeren achter elkaar en of dat nou echt fijn werkt weet ik ook niet. Ik vraag me trouwens af of je niet beter het oorspronkelijke roer vast kunt zetten en zelfs aan de kiel vast kunt lamineren.Een balansroer zoals dat tweede roer lijkt me sowieso beter dan een roer achter de kiel :unsure:
Hier vind je er nog wel meer over: www.albinonderdelen.nl/albin-vega/
En hier;
www.albinonderdelen.nl/product/albin-vega-hulproer/
Ad
Laatst bewerkt: 06 juni 2020 09:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega 2533 Volvo Penta motor 06 juni 2020 16:09 #1169995

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Verrek! Dat is mijn oude boot. Jarenlang mee gevaren, naar Noorwegen overgestoken van Vlieland, veel solo naar Engeland e.o., fantastische avonturen mee beleefd. De naam Brandaan heb ik ook verzonnen - grappig dat hij die altijd heeft behouden.
Ik heb hem al lang geleden verkocht, ergens begin jaren negentig. Toen was die MD6 motor net gereviseerd (cilinderrevisie), blijkbaar zit die er ook nog in. Wat me een zegen lijkt is dat hij inmiddels een hulproer heeft gekregen. Met de oude constellatie ben ik nog wel eens achterstevoren de sluis uit gekomen - je was reddeloos verloren met een sterke zijwind en geen vaart.
Hij ziet er nog goed uit, vind ik.
Bijgaand nog een (jeugd)foto van de overtocht naar Noorwegen. Dat deden we toen nog met alleen maar een sextant en een marifoon.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega 2533 Volvo Penta motor 02 aug 2020 08:34 #1190676

  • WOLFZZZ
  • WOLFZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
mooi dat jij je oude boot were terugziet! zo zag ik ook mijn ouder Victoire 22 paar maanden gelden were op d eMarktplaats terug (V22's zijn onveevoestbaar....). Niet gekocht - denk dat ik toch weer ene V22 ga zoeken of wachten totdat ik geneg geld heb voor een victoire 899....of ene Contset 25/SPirit 28.... Hou van degelijk en geod ezeileigenschappen maar moet voor mij als vrouw (nie klus-waardig) ook te besturen en te onderhouden zijn... Victoire s25 en 26 staan "te boek" als minder goede zeilers...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega 2533 Volvo Penta motor 02 aug 2020 10:01 #1190698

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
WOLFZZZ schreef :
mooi dat jij je oude boot were terugziet! zo zag ik ook mijn ouder Victoire 22 paar maanden gelden were op d eMarktplaats terug (V22's zijn onveevoestbaar....). Niet gekocht - denk dat ik toch weer ene V22 ga zoeken of wachten totdat ik geneg geld heb voor een victoire 899....of ene Contset 25/SPirit 28.... Hou van degelijk en geod ezeileigenschappen maar moet voor mij als vrouw (nie klus-waardig) ook te besturen en te onderhouden zijn... Victoire s25 en 26 staan "te boek" als minder goede zeilers...

Kijk ook eens naar een oudere Victoire 28. Heb ik ook langere reizen mee gemaakt - zeilen prima, en zijn vaak voor een prikje te koop. Heb ooit een Victoire 34 gehad, fijn schip al stuurde die wel zwaar, maar die zal boven je budget zitten. Voordeel van die Victoires is dat ze aan de wind niet zulke klappen maken als (sommige) modernere schepen met hun vlakke onderkant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega 2533 Volvo Penta motor 02 aug 2020 17:09 #1190804

Yellow Boat schreef :
Groot nadeel van de Vega vind ik de wel heel eigenzinnige schroefasconstructie waarbij de schoef niet voor maar achter het roer zit. Dat komt de stuureigenschappen onder motor niet bepaald ten goede.
Er valt prima mee te varen en aanpassingen zijn echt niet nodig, gewoon een beetje oefenen omdat de boot iets anders reageerd als normaal. Een groot nadeel zou ik het echt niet durven noemen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega 2533 Volvo Penta motor 02 aug 2020 21:11 #1190868

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Erikdejong schreef :
Yellow Boat schreef :
Groot nadeel van de Vega vind ik de wel heel eigenzinnige schroefasconstructie waarbij de schoef niet voor maar achter het roer zit. Dat komt de stuureigenschappen onder motor niet bepaald ten goede.
Er valt prima mee te varen en aanpassingen zijn echt niet nodig, gewoon een beetje oefenen omdat de boot iets anders reageerd als normaal. Een groot nadeel zou ik het echt niet durven noemen.

Hmm... zolang je vaart hebt, OK. Maar als je langzaam met dwarswind in de file naar de sluis sukkelt (pak 'm beet, bij Kornwerderzand bijvoorbeeld met Bf 5 dwars), dan vervloek je het. Zeker als je moet afremmen voor je voorganger. Je gaat dan met een Vega onherroepelijk dwars. Been there, done that. Ik zegen het nog dagelijks dat ik nu een schroef heb die mijn roer 'aanblaast' en met een kort klapje de zaak onder controle houdt.
Overigens kon ik er in tegenstelling tot anderen wel redelijk mee achteruitvaren (na een meter of tien ongewisse richting). Gewoon erg veel gas geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega 2533 Volvo Penta motor 02 aug 2020 22:05 #1190885

Tilikum schreef :
Gewoon erg veel gas geven.
Dat is precies de truc, dan kun je alles doen met die boot wat je wilt.
Tilikum schreef :
Maar als je langzaam met dwarswind in de file naar de sluis sukkelt (pak 'm beet, bij Kornwerderzand bijvoorbeeld met Bf 5 dwars)
Dat valt te anticiperen en je gaat alvast behoorlijk dwars liggen en gaat dan als een krab door het water. Zodra het je beurt is maak je vaart en ga je weer. Niet heel anders als met een plat of rondbodem manouvreren met het zwaard op.

Het is inderdaad iets anders als gebruikelijk, maar zou voor mij zeker geen showstopper zijn en al helemaal geen reden om de boot rigoreus te gaan verbouwen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 02 aug 2020 22:12 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Albin Vega 2533 Volvo Penta motor 03 aug 2020 08:03 #1190932

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Erikdejong schreef :
Tilikum schreef :
Gewoon erg veel gas geven.
Dat is precies de truc, dan kun je alles doen met die boot wat je wilt.
Tilikum schreef :
Maar als je langzaam met dwarswind in de file naar de sluis sukkelt (pak 'm beet, bij Kornwerderzand bijvoorbeeld met Bf 5 dwars)
Dat valt te anticiperen en je gaat alvast behoorlijk dwars liggen en gaat dan als een krab door het water. Zodra het je beurt is maak je vaart en ga je weer. Niet heel anders als met een plat of rondbodem manouvreren met het zwaard op.

Het is inderdaad iets anders als gebruikelijk, maar zou voor mij zeker geen showstopper zijn en al helemaal geen reden om de boot rigoreus te gaan verbouwen.

Ik kan, na 18 jaar (met veel plezier overigens) met een Vega gevaren te hebben, je optimisme niet delen. Door die lange kiel krabt hij niet. En omdat de voorvoet van die kiel zo sterk is weggesneden is hij veel gevoeliger voor winddruk op de mast dan andere schepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.283 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl