Hans V schreef :
Orange Sunset schreef :
maar ik dacht dat een gps compas veels te onnauwkeurig is, waardoor je toch weer op een fluxgate moet terugvallen die wel weer met magnetiche velden werkt.
De gespecificeerde nauwkeurigheid (0,2-0,5°) van moderne GPS kompassen overtreft die van magnetische kompassen ruimschoots. Samen met de versnellingssensoren (solid state gyro) in je RM stuurcomputer unit heb je een zeer nauwkeurig en betrouwbaar systeem dat zoals forumlid Sunday al aangaf geen last heeft van magnetische invloeden aan boord (deviatie) en ook niet van de variatie op je lokatie.
Die onnauwkeurigheid waar je het over hebt slaat misschien op de koersinformatie die in sommige setups wordt afgeleid van de COG van een doorsnee GPS ontvanger? Dat werkt slecht bij langzaam varende zeiljachten, helemaal niet bij stilliggende schepen (geen COG) en houdt ook geen rekening met stroom en drift. Zou ik persoonlijk nooit als koersbron gebruiken.
Nog wel erg kostbaar, zo'n echt GPS
kompas voor aan boord. Een GPS kompas zet net als onze Airmar heading sensor heading data op het NMEA netwerk. Het maakt de stuurcomputer in principe niet uit waar die koers informatie vandaan komt. Netwerk protocol (NMEA 0183 of 2000) etc. moeten natuurlijk wel compatibel zijn.
Ah duidelijk. Wist niet van het bestaan van echte compassen op gps basis. Mijn aanname was inderdaad gebaseerd op een doorsnee GPS ontvanger die ook de nmea sentences kan uitzenden.
Klinkt wel erg interessant zo’n gps compas. Beter dan het stoeien met mijn fluxgate, daar krijg ik iig niet de afwijking weg gekalibreerd, maar al mijn instrumenten en stuurautomaat is in zijn geheel niet helemaal betrouwbaar of zelf werkend... Deze hebben nog wat liefde nodig.
Edit: lijken voor rond de €1000 over de toonbank te gaan momenteel... te prijzig voor mijn bootje.