We liggen eindelijk terug te water, wie de andere draadjes wat kent weet dat er heel wat is gebeurd met onze Oceanis 390. We zijn het schip stelselmatig aan het refitten en hebben ondertussen volgende gedaan
staand want vervangen
zeereling vervangen
(ongepland) motor vervangen (VP2003 vervangen door VP D1-30) inclusief nieuwe keerkoppeling en nieuwe schroef (Brunton autoprop)
De panorama ramen zijn nu ook vervangen
en we liggen eindelijk terug te water.
Nu val eens te meer op hoe ons voorschip uit het water komt. teveel gewicht in de kont:
-Dieseltank van 175L die helemaal achter de motor zit
(tank vol en vermoedelijk met verstorven Diesel, vermits we een jaar op de kant stonden -> leegpompen of red ik nog wat met een additief?)
- Watertank onder de bakboord kajuit (dacht 150 L)
- Batterijbank van 3 dikke semitractie batterijen onder de stuurboordkajuit
- bakskisten met wat materiaal en touwen
Middenstuurboord zit nog een watertank + waterboiler
middenbakboord zit niet meer dan wat waterpompen onder de bank (ook niet gigaveel plek verder)
in de punt hebben we nog een watertank, maar deze is momenteel niet in gebruik wegens lek (dichting deksel stuk)
Dus gewicht verdeling is helemaal niet ok.
Is het een idee om dat wat te verbeteren door de tank in de punt te herstellen en te gaan gebruiken?
1 van die 3 joekel batterijen staat nu als startbatterij, misschien voor de motor een kleiner en lichtere startbatterij en de rest van de batterijen trachten onder de bakboordbank te zetten?
Nog iemand ideeën?
De RVS Dieseltank is naar mijn idee veel te groot (175 liter Diesel krijgen we niet opgebruikt), alleen is die er niet uit te halen of ik moet mijn halve interieur slopen. We hebben geen vuilwatertank, misschien en kleinere Dieseltank plaatsen onder stuurboord kajuit en de huidige gaan gebruiken als vuilwatertank? Kan een rvs tank gebruikt worden voor vuil water?
Foto hoe ze er nu bij ligt