Beste Corazon,
Je schrijft dat je veel solo zeilt, ook op zee en reizen naar Engeland e.d. wil maken. Dan wil je volgens mij een comfortabele boot, waarmee je het ook onder minder goede omstandigheden lang vol houdt zonder bekaf te worden. De laatste tiende knoop is minder van belang, die krijg je toch niet uit je schip geperst als je moe bent; spierpijn en honger hebt en je katterig bent. Daarom zou ik uit jouw rijtje voor de Compromis kiezen, met de Victoire als goede tweede. Overigens ben ik enigszins bevooroordeeld; zelf hebben we kortgeleden een Compromis gekocht… Overigens was hier niet het solozeilen doorslaggevend, maar juist het meezeilen van mijn echtgenote. Daarvoor moest ik wel wat comfort bieden.
De door jou genoemde boten:
Winner – spreekt me niet aan, alhoewel er volgens mij niet veel mis mee is
Victoire – mooi, goed zeilend, helaas is de kwaliteit soms iets minder dan de reputatie doet vermoeden. Ook vrij krap vanbinnen.
Pion – mooi, goed zeilend. Kwaliteit niet altijd even denderend, daarom zijn veel Pionnen ook al volledig gerestaureerd. Zou voor mij van de kwaliteit van de renovatie afhangen.
Compromis – goed gebouwd, heel ruim, redelijk zeilend (mede afhankelijk van mast en tuigage, zoals IlCigno al schreef).
De genoemde Franse schepen zijn zeker ook prima opties, helaas kom je die niet vaak tegen in een uitstekende staat (wil je dat eigenlijk, of ben je best bereid te gaan renoveren?). Tijdens onze zoektocht naar een ander schip viel me op dat de schepen die – terecht of niet – nieuw in een hogere prijsklasse vielen, vaak beter onderhouden waren. Zo zie ik niet veel verwaarloosde Hallbergs, Najads of Bestevaers terwijl er vrij veel verwaarloosde Franse en Engelse schepen worden aangeboden. Maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn.
Hoe dan ook, veel succes met je zoektocht, groet, Jurriën