Sturgeon22 schreef :
Har.Vogel van het forum heeft er 1 gehad met kielproblemen waarbij heel de kielophanging opnieuw is opgebouwd. Op het forum is nog een andere SP36 beschreven met dezelfde problemen. In Zierikzee ligt er 1 waar de kielophang is versterkt en in Veere stond er ook 1 op de kant met hetzelfde probleem.
Elke boot krijgt problemen met de kiel als je op topsnelheid op een harde bodem vaart.
Er is er ooit een in Kroatië op een rots geknald, dat is door de werf in Boom geheel gerepareerd.
(zelf gehoord va de werfeigenaren).
Die van har was volgens mij ook zo'n geval; is gerepareerd in Lelystad en verkocht, misschien wel naar Veere.
Er zijn er dus twee met een (na een knal op de bodem) de kiel eraan is blijven hangen (probeer dat eens met een Bav42) en die gerepareerd zijn. Lijkt me niet dat dat een 'puntje van aandacht' is. In dat aantal van 4 zitten vast 1 of 2 dubbeltellingen.
Bouwnummers: die staan op werfgebouwde schepen met potlood of (moderner!) met viltstift op de onderkant van veel losse onderdelen (vloerdelen etc), om te zorgen dat op de werf de boel niet door de war kwam.
Kan ook zijn dat er vrijwel niets op staat of dat het is afgesleten of overgeverfd. Kan je du niet op rekenen. Een zelfbouwer kan ook nummers erop schrijven....
Zelfbouwers maken vaak niet al de ingewikkelde ronde hoeken in massief teak. Soms veranderen ze de hele indeling van de boot... en dat komt de constructie niet ten goede. Ook weet je niet of ze ook alle hoout aan de romp hebben vastgelamineerd; ook dat is belangrijk voor de stijfheid. Het kan meevallen, maar de kans dat een zelfbouwboot slechter is dan een werfgebouwde lijkt me groter.