Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Van Polar naar ORC rating

Van Polar naar ORC rating 22 dec 2020 22:35 #1238808

Vraagje: kun je uit een polair diagram de ORC GPH & OSN data afleiden?
Laatst bewerkt: 22 dec 2020 22:35 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Polar naar ORC rating 23 dec 2020 03:01 #1238823

Dat kan, maar dat is heel erg veel rekenwerk.

Als je lid bent van de ORC club kun je het ook gewoon opvragen, dan rekent hun computer systeem het binnen enkele seconden uit voor je.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Polar naar ORC rating 23 dec 2020 09:02 #1238841

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3387
OSN is niet zo ingewikkeld:
How is it calculated?

Coastal/Long Distance Time on Distance scoring coefficient also known as OSN (Offshore Single Number) is calculated as a weighted average of the predicted boat speeds in following conditions:
TWS8 kn12 kn16 kn
Beat VMG40 %30 %20 %
605 %15 %20%
905 %10 %15 %
1205 %15 %20 %
150 %5 %15 %15 %
Run VMG40 %15 %10 %

The resulting time allowances at wind of 8 knots will be accounted with 25 %, the one at 12 knots with 50% and that at 16 knots with 25%.

The above scheme takes into account more windward/leeward directions in light winds, which is gradually reduced to have more reaching as the wind increases.
www.orc.org/index.asp?id=34


GPH is gebaseerd op de Circular Random pre-selected course. Die staat op de ORC-meetbrief, maar ik weet niet hoe die precies berekend wordt:
General Purpose Handicap (GPH) is an average representation of all time allowances used for simple comparisons between boats and possible class divisions. It is calculated as an average of the time allowances of 8 and 12 knots true wind speed for the Circular Random pre-selected course. Circular Random is a hypothetical course type in which the boat circumnavigates a circular island with the true wind direction held constant.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Polar naar ORC rating 23 dec 2020 09:04 #1238842

Erikdejong schreef :
Dat kan, maar dat is heel erg veel rekenwerk.

Als je lid bent van de ORC club kun je het ook gewoon opvragen, dan rekent hun computer systeem het binnen enkele seconden uit voor je.

ok, dank je. Ik was vroeger ook lid, zal ik nu ook weer eens doen, ben benieuwd naar de GPH van mijn nieuwe boot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Polar naar ORC rating 23 dec 2020 09:06 #1238845

Menno schreef :
OSN is niet zo ingewikkeld:
How is it calculated?

Coastal/Long Distance Time on Distance scoring coefficient also known as OSN (Offshore Single Number) is calculated as a weighted average of the predicted boat speeds in following conditions:
TWS8 kn12 kn16 kn
Beat VMG40 %30 %20 %
605 %15 %20%
905 %10 %15 %
1205 %15 %20 %
150 %5 %15 %15 %
Run VMG40 %15 %10 %

The resulting time allowances at wind of 8 knots will be accounted with 25 %, the one at 12 knots with 50% and that at 16 knots with 25%.

The above scheme takes into account more windward/leeward directions in light winds, which is gradually reduced to have more reaching as the wind increases.
www.orc.org/index.asp?id=34


GPH is gebaseerd op de Circular Random pre-selected course. Die staat op de ORC-meetbrief, maar ik weet niet hoe die precies berekend wordt:
General Purpose Handicap (GPH) is an average representation of all time allowances used for simple comparisons between boats and possible class divisions. It is calculated as an average of the time allowances of 8 and 12 knots true wind speed for the Circular Random pre-selected course. Circular Random is a hypothetical course type in which the boat circumnavigates a circular island with the true wind direction held constant.


dank je voor de info
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Polar naar ORC rating 23 dec 2020 09:18 #1238849

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
AndreAzuree schreef :
Vraagje: kun je uit een polair diagram de ORC GPH & OSN data afleiden?
Waar komt het polair diagram van je boot (die je kennelijk hebt) vandaan?
Als die van de ontwerper komt is er m.i. een gerede kans dat dat polair diagram berekend is mbv de "ORC VPP - Designer's version" software (orc.org/index.asp?id=41), in welk geval de snelste weg naar ik zou denken een mailtje naar de ontwerper is met de vraag welke kenwaarden de software voor oa GPH opleverde.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Polar naar ORC rating 23 dec 2020 10:55 #1238895

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
Vraagje: kun je uit een polair diagram de ORC GPH & OSN data afleiden?
Waar komt het polair diagram van je boot (die je kennelijk hebt) vandaan?
Als die van de ontwerper komt is er m.i. een gerede kans dat dat polair diagram berekend is mbv de "ORC VPP - Designer's version" software (orc.org/index.asp?id=41), in welk geval de snelste weg naar ik zou denken een mailtje naar de ontwerper is met de vraag welke kenwaarden de software voor oa GPH opleverde.

dank je voor de tip. De polair komt inderdaad van de werf vandaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Polar naar ORC rating 23 dec 2020 11:10 #1238903

Azuree 33 (dat is jouw boot toch?) heeft meestal rond de 622 als GPH in de ORC database. Uitschieter naar beneden 616 (met veel zeilen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Polar naar ORC rating 23 dec 2020 11:40 #1238916

Dank je voor het opzoeken! dat is wel de oude Azuree 33, ik denk vermoed dat de 33C iets langzamer is (iets minder diepgang). Verder is de romp wel hetzelfde. Wie weet kan Sneaker hier iets over zeggen, die kent het ontwerp goed.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Polar naar ORC rating 23 dec 2020 12:35 #1238938

Met iets minder diepe kiel (mogelijk ook iets kortere mast en daardoor iets minder zeil?) ga je dan vermoedelijk rond de 630 komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Polar naar ORC rating 23 dec 2020 12:44 #1238941

  • Andere M
  • Andere M's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 66
Aan de rand van het topic, maar ik vraag het toch:

Is er ergens een plek waar je polares kan vinden? Op de websites van werven heb ik ze nog niet gevonden. (Ik strand elke keer in folders over hoe mooi de kussens zijn en of er fotolijstjes met het schip meegeleverd worden. Dat is vast belangrijk voor sommigen, maar het maakt mij erg weinig uit.) jieter.github.io/orc-data/site/ bestaat, maar heeft maar een beperkt aantal polares.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Polar naar ORC rating 23 dec 2020 13:03 #1238948

EarlyMorningSunrise schreef :
Met iets minder diepe kiel (mogelijk ook iets kortere mast en daardoor iets minder zeil?) ga je dan vermoedelijk rond de 630 komen.

Ik lag in Kusadasi naast het oude model, de masthoogte scheelt minimaal. 630 zou nog steeds heel snel zijn, en vergelijkbaar met:

-J-109
-Hanse 370
-Dehler 34 SV
-Dehler 36 JV
-X-362
-Sunfast 3200
-Elan 37 SD
-Grand Soleil 37
-First 35
-First Class 10
-JPK 1010
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Polar naar ORC rating 23 dec 2020 13:33 #1238962

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1059
Een J/109 komt rond 610 uit met overlappende genua (3% sneller), met non-overlap rond de 620.

Ik zou gewoon een meetbrief aanvragen, dan heb je een echte GPH die bij jouw setting past.

Die Dehler 34SV ga je er wel af varen, nog nooit iemand zijn polairen zien varen met die boot.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Polar naar ORC rating 23 dec 2020 13:45 #1238965

Voor een echte meetbrief moet de boot toch fysiek opgemeten worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Polar naar ORC rating 23 dec 2020 13:55 #1238968

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
AndreAzuree schreef :
Voor een echte meetbrief moet de boot toch fysiek opgemeten worden?

Nee en ja. Er bestaat geen "echte meetbrief". Ja, dat geldt alleen voor een ORC International certificaat. Nee, voor een ORC Club en dit is wat de meeste alhier hebben.. daar mogen "other sources" the maatvoeringen doorgeven. Jij zelf bijvoorbeeld. De meeste wedstrijden die jij wilt varen zal ORC Club gevraagd worden als minimum. Ook altijd leuk wanneer ORC Club gevaren wordt en men "een ORC stikker moet hebben" (nee, dat moet niet tot nu toe... maar die discussie voer ik al niet meer).

Zo staat het in het ORC document: ORC Club certificates may be issued with less than complete IMS measurement where measurement data may be declared and/or obtained from other sources. The Organizing Authority of any race or regatta will specify whether ORC International or ORC Club certificates are required for entry, but both certificate types can be mixed in any race, being fully compatible..

En een ORC International levert je soms gewoon nadeel op.. (weet ik helaas uit ervaring).
Laatst bewerkt: 23 dec 2020 14:06 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Polar naar ORC rating 23 dec 2020 15:01 #1238983

Sneaker schreef :
..
En een ORC International levert je soms gewoon nadeel op.. (weet ik helaas uit ervaring).

Opmerkelijk: door de jaren heen heel wat meetbrieven gehad (ORC club en ORC internationaal); in alle gevallen was Internationaal gunstiger. Is ook logisch want: KNWV neemt bij niet opgemeten items de algemene data over en dat valt meestal nadelig uit (icm, Club dus).

Als je een International meting laat doen dan heb je echt een polar die er uit komt waar je wat aan hebt omdat alles exact voor jouw boot is. Heel fijn om te hebben dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Polar naar ORC rating 23 dec 2020 15:08 #1238988

Sneaker schreef :
AndreAzuree schreef :
Voor een echte meetbrief moet de boot toch fysiek opgemeten worden?

Nee en ja. Er bestaat geen "echte meetbrief". Ja, dat geldt alleen voor een ORC International certificaat. Nee, voor een ORC Club en dit is wat de meeste alhier hebben.. daar mogen "other sources" the maatvoeringen doorgeven. Jij zelf bijvoorbeeld. De meeste wedstrijden die jij wilt varen zal ORC Club gevraagd worden als minimum. Ook altijd leuk wanneer ORC Club gevaren wordt en men "een ORC stikker moet hebben" (nee, dat moet niet tot nu toe... maar die discussie voer ik al niet meer).

Zo staat het in het ORC document: ORC Club certificates may be issued with less than complete IMS measurement where measurement data may be declared and/or obtained from other sources. The Organizing Authority of any race or regatta will specify whether ORC International or ORC Club certificates are required for entry, but both certificate types can be mixed in any race, being fully compatible..

En een ORC International levert je soms gewoon nadeel op.. (weet ik helaas uit ervaring).

dank je voor de uitleg, ik herinner me dat ik vroeger voor de Jeanneau ook een ORC club certificaat had, ik meen dat daar nog een handicap penalty op zat, maar ik het weet het niet zeker, want ik heb het nooit gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Polar naar ORC rating 23 dec 2020 15:20 #1238990

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1059
Je hebt eigenlijk 3 smaken qua ORC:

Het standaard certificaat is een ORC-club certificaat, daarbij wordt in elk geval de vrijboordhoogte van je eigen schip gemeten, daarvan wordt de waterverplaatsing dan afgeleidt.

Eventueel kun je extra zaken laten meten zoals schroefasconstructie, dat levert bijna altijd een klein voordeel omdat de basisinstelling uitgaat van de zwaarste aansqlg op je rating.

Wil je meedoen aan bijv. Het WK ORC dan heb je een ORCi certificaat nodig maar dat zal nietde bedoeling zijn.

Wil je geen meting aan boord dan kun je een ORC declared meetbrief aanvragen. Kun je evt. Later nog omzetten naar een ORC club certificaat als je de boot daadwerkelijk laat meten.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Polar naar ORC rating 23 dec 2020 15:25 #1238992

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Andere M schreef :
Is er ergens een plek waar je polares kan vinden? Op de websites van werven heb ik ze nog niet gevonden. ... jieter.github.io/orc-data/site/ bestaat, maar heeft maar een beperkt aantal polares.
Jan Pieter Waagmeest (@jietermanis) gebruikt voor de site de gegevens (RMS files) van ORC. (orc.org/index.asp?id=44)
Dezelfde gegevens zijn op die pagina van ORC ook als "comma seperated values" , ofwel CSV-bestanden te downloaden. Kun je zelf je polaire diagrammen maken met een spreadsheet programma.
Daarnaast zijn er ook een heel stel oudere (2003, 2010 en 2016) "polars" bij Rak24 te downloaden.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Polar naar ORC rating 23 dec 2020 15:33 #1238994

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Big Time schreef :
Het standaard certificaat is een ORC-club certificaat, daarbij wordt in elk geval de vrijboordhoogte van je eigen schip gemeten, daarvan wordt de waterverplaatsing dan afgeleid.
Dat gaat af en toe goed mis dan. Want ik heb van de ORC-website een oud club-certificaat van een verenigingsgenoot waarop de waterverplaatsing bijna 40% te hoog is.
Dat zal 'm in wedstrijden onder ORC rating geen windeieren gelegd hebben denk ik.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 23 dec 2020 15:39 door JotM. Reden: VVT
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van Polar naar ORC rating 23 dec 2020 15:40 #1238998

ok, dank je allemaal voor de tips. Het heeft nog niet zoveel haast, wedstrijdzeilen komt pas als ik in NL ben. En ik weet ongeveer wat voor rating eruit gaat komen. Mijn boot is wel weer lichter dan de oude 33, dus dat levert misschien weer wat voordeel op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl