Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Aanschaf welk type zeiljacht

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 09:20 #1258242

mithras schreef :
Dan zou ik wel stevig onderhandelen. 4.3 ton en een 9pk motor. Die volgens mij ook best oud is, ik denk dat afhankelijk van je vaargebied dat wel een probleem kan zijn.

Wel mooie lijnen.

Dat is wel zwaar ondergemotoriseerd. Prima om de haven uit en in te varen maar te weing om op stromend water nog genoeg voortgang over de grond te maken of op zee bij wat meer wind tegen golven en wind op de motor te kunnen varen of met zeegang een haven veiig binnen te kunnen lopen. daarvoor heb je toch echt wel 4-4,5 pk/ton nodig.
Gezien de leeftijd van de motor is eigenlijk vervangen door minimaal 16 ( 2 cilinder) beter 20 pk(3 cilinder) beter . Gewoon daarvan een deel op de biedprijs in mindering brengen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 09:29 #1258248

Yellow Boat schreef :
mithras schreef :
Dan zou ik wel stevig onderhandelen. 4.3 ton en een 9pk motor. Die volgens mij ook best oud is, ik denk dat afhankelijk van je vaargebied dat wel een probleem kan zijn.

Wel mooie lijnen.

Dat is wel zwaar ondergemotoriseerd. Prima om de haven uit en in te varen maar te weing om op stromend water nog genoeg voortgang over de grond te maken of op zee bij wat meer wind tegen golven en wind op de motor te kunnen varen of met zeegang een haven veiig binnen te kunnen lopen. daarvoor heb je toch echt wel 4-4,5 pk/ton nodig.
Gezien de leeftijd van de motor is eigenlijk vervangen door minimaal 16 ( 2 cilinder) beter 20 pk(3 cilinder) beter . Gewoon daarvan een deel op de biedprijs in mindering brengen.
Ad

ja, dat zou kunnen, maar dan moet er dus minimaal 6k af ofzo....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 09:34 #1258251

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Ik zou naar een ander scheepje kijken, dit lijkt mij een gebed zonder eind worden. Bezint eer gij begint.
Mvg Grover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 10:51 #1258290

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
mithras schreef :
Dan zou ik wel stevig onderhandelen. 4.3 ton en een 9pk motor. Die volgens mij ook best oud is, ik denk dat afhankelijk van je vaargebied dat wel een probleem kan zijn.

Wel mooie lijnen.

De vorige eigenaren hebben 60jaar rond gevaren met die 9 pk. Waarom zou het nu dan niet kunnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 10:53 #1258293

kan prima, als je maar geduld hebt. Punt blijft dat de motor oud en te klein is. Kortom, dat doet iets met de waarde van de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 11:36 #1258313

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
madoc schreef :
mithras schreef :
Dan zou ik wel stevig onderhandelen. 4.3 ton en een 9pk motor. Die volgens mij ook best oud is, ik denk dat afhankelijk van je vaargebied dat wel een probleem kan zijn.

Wel mooie lijnen.

De vorige eigenaren hebben 60jaar rond gevaren met die 9 pk. Waarom zou het nu dan niet kunnen?

Natuurlijk kan het, maar sommige aanlopen kunnen spannend zijn als je het niet zeilend kan doen. Vaargebied en weer zijn doorslaggevend denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 11:54 #1258322

AndreAzuree schreef :
Yellow Boat schreef :
mithras schreef :
Dan zou ik wel stevig onderhandelen. 4.3 ton en een 9pk motor. Die volgens mij ook best oud is, ik denk dat afhankelijk van je vaargebied dat wel een probleem kan zijn.

Wel mooie lijnen.

Dat is wel zwaar ondergemotoriseerd. Prima om de haven uit en in te varen maar te weing om op stromend water nog genoeg voortgang over de grond te maken of op zee bij wat meer wind tegen golven en wind op de motor te kunnen varen of met zeegang een haven veiig binnen te kunnen lopen. daarvoor heb je toch echt wel 4-4,5 pk/ton nodig.
Gezien de leeftijd van de motor is eigenlijk vervangen door minimaal 16 ( 2 cilinder) beter 20 pk(3 cilinder) beter . Gewoon daarvan een deel op de biedprijs in mindering brengen.
Ad

ja, dat zou kunnen, maar dan moet er dus minimaal 6k af ofzo....

Ik weet niet hoe duur het is om een nieuwe motor op de m[laats van de oude te zetemaar dat lijkt me toch niet meer te hoeven kosten dan hooguit een week werk en dat zou inclusief klein spul voor een goeie €3000 toch wel moeten kunnen. Samen met bijv. deze driecilinder ( www.drinkwaard.com/scheepsmotoren/mitsubishi-l3e/ ) kom je dan met een beetje handelen bij Drinkwaard wel op €8000 en de helft daarvan is dus €4000. Daar gaat dan nog het geld vanaf wat je voor de oude motor kunt krijgen en dat is ook al gauw €500.
Kan nog wel goedkoper en bovendien beter passend qua pk's met deze: www.drinkwaard.com/scheepsmoto...mpd320-scheepsmotor/

Ik heb het daarbij nog niet eens over zelf doen of door een goede handige kennis .
Zo heb ik ooit zelf , O.K. dat was in in 2003, een nieuwe 11 pk Vetus ingebouwd i.p.v. de oude MD5A in mijn vorige boot voor inclusief alles amper €4000 inclusief €500 inruilpremie.

Je moet natuurlijk ook geen Volvo Penta nemen of een ander duur merk. :whistle:
Ad
Laatst bewerkt: 02 mrt 2021 13:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 12:15 #1258336

111 pk is omgerekend 40 pk per ton?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 12:27 #1258342

Yellow Boat schreef :
AndreAzuree schreef :
Yellow Boat schreef :
mithras schreef :
Dan zou ik wel stevig onderhandelen. 4.3 ton en een 9pk motor. Die volgens mij ook best oud is, ik denk dat afhankelijk van je vaargebied dat wel een probleem kan zijn.

Wel mooie lijnen.

Dat is wel zwaar ondergemotoriseerd. Prima om de haven uit en in te varen maar te weing om op stromend water nog genoeg voortgang over de grond te maken of op zee bij wat meer wind tegen golven en wind op de motor te kunnen varen of met zeegang een haven veiig binnen te kunnen lopen. daarvoor heb je toch echt wel 4-4,5 pk/ton nodig.
Gezien de leeftijd van de motor is eigenlijk vervangen door minimaal 16 ( 2 cilinder) beter 20 pk(3 cilinder) beter . Gewoon daarvan een deel op de biedprijs in mindering brengen.
Ad

ja, dat zou kunnen, maar dan moet er dus minimaal 6k af ofzo....

Ik weet niet hoe duur het is om een nieuwe motor op de m[laats van de oude te zetemaar dat lijkt me toch niet meer te hoeven kosten dan hooguit een week werk en dat zou inclusief klein spul voor een goeie €3000 toch wel moeten kunnen. Samen met bijv. deze driecilinder ( www.drinkwaard.com/scheepsmotoren/mitsubishi-l3e/ ) kom je dan met een beetje handelen bij Drinkwaard wel op €8000 en de helft daarvan is dus €4000. Daar gaat dan nog het geld vanaf wat je voor de oude motor kunt krijgen en dat is ook al gauw €500.
Kan nog wel goedkoper en bovendien beter passend qua pk's met deze: www.drinkwaard.com/scheepsmoto...mpd320-scheepsmotor/

Ik heb het daarbij nog niet eens over zelf doen of door een goede handige kennis .
Zo heb ik ooit zelf , O.K. dat was in in 2003, een nieuwe 111 pk Vetus ingebouwd i.p.v. de oude MD5A in mijn vorige boot voor inclusief alles amper €4000 inclusief €500 inruilpremie.

Je moet natuurlijk ook geen Volvo Penta nemen of een ander duur merk. :whistle:
Ad

Ik heb dit gedaan met mijn vorige boot, waarbij er een nieuwe Sole (16pk) is geplaatst, met nieuwe as en klapschroef.

-Totale kosten: 8000 euro - inc. nieuwe schroef-as, koppeling, fundatie en schroef (eigenlijk alles vervangen)
-Bespaard door zelf uitbouwen oude motor: 500
-Oude motor opbrengst: 1300

Totaal: 6200 euro
Laatst bewerkt: 02 mrt 2021 12:28 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 13:10 #1258354

helmsman 38 schreef :
111 pk is omgerekend 40 pk per ton?

Die typefout snapt zelfs jij toch ook wel hoop ik :huh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 13:17 #1258359

AndreAzuree schreef :
Ik heb dit gedaan met mijn vorige boot, waarbij er een nieuwe Sole (16pk) is geplaatst, met nieuwe as en klapschroef.

-Totale kosten: 8000 euro - inc. nieuwe schroef-as, koppeling, fundatie en schroef (eigenlijk alles vervangen)
-Bespaard door zelf uitbouwen oude motor: 500
-Oude motor opbrengst: 1300

Totaal: 6200 euro

Als je dezelfde mitsubishi van drinkwaard had enomen was je mogelijk nog wat minder kwijt geweest. Sole , Vetus een Drinkwaard Mitsubishi zijn exact dezelfde motoren. Alleen de marinisering zal wat verschillen.
Bij de Drinkwaard komt daar nog bij dat die de koelwaterpomp op een veel makeklijker bereikbare plaats (voorop de motor) monteren dan bij de Sole en de Vetus. Zie foto.
Bieden ze trouwens ook aan als aanpassingsset voor Sole of Vetus.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 13:29 #1258369

Yellow Boat schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik heb dit gedaan met mijn vorige boot, waarbij er een nieuwe Sole (16pk) is geplaatst, met nieuwe as en klapschroef.

-Totale kosten: 8000 euro - inc. nieuwe schroef-as, koppeling, fundatie en schroef (eigenlijk alles vervangen)
-Bespaard door zelf uitbouwen oude motor: 500
-Oude motor opbrengst: 1300

Totaal: 6200 euro

Als je dezelfde mitsubishi van drinkwaard had enomen was je mogelijk nog wat minder kwijt geweest. Sole , Vetus een Drinkwaard Mitsubishi zijn exact dezelfde motoren. Alleen de marinisering zal wat verschillen.
Bij de Drinkwaard komt daar nog bij dat die de koelwaterpomp op een veel makeklijker bereikbare plaats (voorop de motor) monteren dan bij de Sole en de Vetus. Zie foto.
Bieden ze trouwens ook aan als aanpassingsset voor Sole of Vetus.
Ad

mee eens, maar ik kreeg bij Yagra een betere prijs voor de Sole dan bij Drinkwaard voor de Mitsu. Maakt allemaal niet zo veel uit trouwens, zelfde basisblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 18:49 #1258518

En een schip als deze:
www.boten24.com/zeilboot/zeilj...moody/477213/30.html
Ervaringen, adviezen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 19:12 #1258523

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16273
Handig die waterpomp zo voorop. Vooral als je de V-snaar wilt wisselen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 19:28 #1258530

Yellow Boat schreef :
daarvoor heb je toch echt wel 4-4,5 pk/ton nodig.
Die vuistregel gaat echt niet op. Benodigd vermogen is niet afhankelijk van het boot gewicht.

Boten waar ik veel mee geevaren heb
- Kolibri 560, 5 pk voor 600 kg > 8.3 pk per ton, was vaak knudde.
- Waarschip 1010, 9 pk met 2,5 ton > 3.6 pk per ton, met een beetje wind/golven op de neus kwam je de haven niet meer uit.
- vd Stadt 34, 18 pk met 6.5 ton > 2.8 pk per ton, is altijd voldoende geweest.
- Jade 44, 60 pk met 15 ton > 4 pk per ton, veel meer vermogen als we ooit gebruikt hebben.
- E-50, had oorspronkelijk 100pk met volgeladen 30 ton > 3.3 pk per ton, was veel te veel vermogen. Later een 80 pk erin gezet en is dan 2.7pk per ton en ook dat is veel meer als wat nodig is.
- Open 60, 8 ton met 40 pk > 5 pk per ton, met windje 6 op de neus kom je er niet meer tegenin.
- Polar 78, 90 ton met 200 pk > 2.2 pk per ton, meer als zat om zelfs flink ijs te duwen.

Zoals je ziet zijn er boten bij welke meer als zat vermogen hebben met 2 tot 3 pk per ton en boten die met 8 pk per ton nog niet uit de voeten kunnen. Een vuistregeltje als deze werkt gewoon niet. Een 20 voeter wil je al snel op rompsnelheid hebben lopen om nog ergens te komen, terwijl je bij een 60 voeter net iets meer als de helft van die snelheid al prima vind. Kleine boten hebben daarvoor dus relatief heel veel meer vermogen nodig. Brde boten, hoge tuigages, grote appendages onderwater, veel natoppervlak etc vergen ook meer motor vermogen en zijn niet bootgewicht gerelateerd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 19:38 #1258539

  • Tikoes
  • Tikoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
Dat is een mooi gevarieerd overzicht.
Hoe verklaar je dat de Waarschip 1010 (tov bijv. de Vd Stadt 34) het zo slecht doet?
Allemaal gekkigheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 19:38 #1258540

En een schip als deze?
www.boten24.com/zeilboot/zeilj...moody/477213/30.html
Ervaringen, adviezen.
Wel aardig schip en redelijke prijs, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 19:49 #1258554

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
AndreAzuree schreef :
Yellow Boat schreef :
mithras schreef :
Dan zou ik wel stevig onderhandelen. 4.3 ton en een 9pk motor. Die volgens mij ook best oud is, ik denk dat afhankelijk van je vaargebied dat wel een probleem kan zijn.

Wel mooie lijnen.

Dat is wel zwaar ondergemotoriseerd. Prima om de haven uit en in te varen maar te weing om op stromend water nog genoeg voortgang over de grond te maken of op zee bij wat meer wind tegen golven en wind op de motor te kunnen varen of met zeegang een haven veiig binnen te kunnen lopen. daarvoor heb je toch echt wel 4-4,5 pk/ton nodig.
Gezien de leeftijd van de motor is eigenlijk vervangen door minimaal 16 ( 2 cilinder) beter 20 pk(3 cilinder) beter . Gewoon daarvan een deel op de biedprijs in mindering brengen.
Ad

ja, dat zou kunnen, maar dan moet er dus minimaal 6k af ofzo....

Heren, ik vind het maar een onzin. De TS geeft aan dat zijn vaargebied de randmeren, friesland en ijsselmeer zullen zijn.
Natuurlijk is meer motorvermogen leuk, maar niet echt nodig lijkt me. Dat de motor oud is, is een feit. Ondermeer daarom is de boot zo goedkoop..
Ik krijg de indruk dat sommige onder ons graag willen vasthouden aan lage marktprijzen omdat ze zelf de boot een tijdje geleden hebben verkocht. Wen er maar gewoon aan, de komende jaren blijven de prijzen hoger dan de afgelopen paar jaar.
Het vliegen naar verre bestemmingen is voor een deel van de bevolking omgezet in dichtbij bestemmingen. Boten zijn weer "in". Laten we daar blij mee zijn in plaats van alles naar beneden te praten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 19:54 #1258560

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
thazelhoff schreef :
En een schip als deze:
www.boten24.com/zeilboot/zeilj...moody/477213/30.html
Ervaringen, adviezen?

Leuke boot voor het geld! Wel even nagaan wat er precies is gereviseerd aan de motor. Zal ook wel een oudje zijn.
Apparatuur zal wel niet veel zijn maar dat wil je toch meestal zelf op je behoefte aanpassen.
Ik weet niet wat de doorvaart hoogte is. Past dat op randmeer? Hoe is staat van de zeilen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 19:58 #1258563

Doorvaarthoogte is 12.50
Al gevraagd naar een aantal zaken als conditie vd zeilen
Gemiddelde prijs v deze schepen ligt rond de 20000.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 20:01 #1258566

pieter2 schreef :
AndreAzuree schreef :
Yellow Boat schreef :
mithras schreef :
Dan zou ik wel stevig onderhandelen. 4.3 ton en een 9pk motor. Die volgens mij ook best oud is, ik denk dat afhankelijk van je vaargebied dat wel een probleem kan zijn.

Wel mooie lijnen.

Dat is wel zwaar ondergemotoriseerd. Prima om de haven uit en in te varen maar te weing om op stromend water nog genoeg voortgang over de grond te maken of op zee bij wat meer wind tegen golven en wind op de motor te kunnen varen of met zeegang een haven veiig binnen te kunnen lopen. daarvoor heb je toch echt wel 4-4,5 pk/ton nodig.
Gezien de leeftijd van de motor is eigenlijk vervangen door minimaal 16 ( 2 cilinder) beter 20 pk(3 cilinder) beter . Gewoon daarvan een deel op de biedprijs in mindering brengen.
Ad

ja, dat zou kunnen, maar dan moet er dus minimaal 6k af ofzo....

Heren, ik vind het maar een onzin. De TS geeft aan dat zijn vaargebied de randmeren, friesland en ijsselmeer zullen zijn.
Natuurlijk is meer motorvermogen leuk, maar niet echt nodig lijkt me. Dat de motor oud is, is een feit. Ondermeer daarom is de boot zo goedkoop..
Ik krijg de indruk dat sommige onder ons graag willen vasthouden aan lage marktprijzen omdat ze zelf de boot een tijdje geleden hebben verkocht. Wen er maar gewoon aan, de komende jaren blijven de prijzen hoger dan de afgelopen paar jaar.
Het vliegen naar verre bestemmingen is voor een deel van de bevolking omgezet in dichtbij bestemmingen. Boten zijn weer "in". Laten we daar blij mee zijn in plaats van alles naar beneden te praten!

Mee eens, maar goedkoop kan ik de boot niet noemen. Maar goed, misschien hoort dat er ook bij. En wachten op prijsdalingen, ja dat kan, maar kan wel eens even duren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 20:02 #1258569

pieter2 schreef :
thazelhoff schreef :
En een schip als deze:
www.boten24.com/zeilboot/zeilj...moody/477213/30.html
Ervaringen, adviezen?

Leuke boot voor het geld! Wel even nagaan wat er precies is gereviseerd aan de motor. Zal ook wel een oudje zijn.
Apparatuur zal wel niet veel zijn maar dat wil je toch meestal zelf op je behoefte aanpassen.
Ik weet niet wat de doorvaart hoogte is. Past dat op randmeer? Hoe is staat van de zeilen?

Moody is natuurlijk een gerenommeerde bouwer, sterk en zeewaardig schip. Geen strepentrekker, maar qua prijs-kwaliteit verhouding niet slecht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 02 mrt 2021 21:25 #1258605

Tikoes schreef :
Hoe verklaar je dat de Waarschip 1010 (tov bijv. de Vd Stadt 34) het zo slecht doet?
Die 9 pk is een één cilindertje dat erg langzaam op toeren komt, daarnaast is de 1010 ruim 33 voet en door zijn lichte gewicht kan die behoorlijk stuiteren op golven, om dan weer op snelheid te komen heb je toch wat meer koppel nodig. Een klein klapschroefje helpt dan natuurlijk ook niet echt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 03 mrt 2021 00:00 #1258639

holtere schreef :
Handig die waterpomp zo voorop. Vooral als je de V-snaar wilt wisselen ;)

Haha, daar heb je een punt! Ik heb deze motor, en hoewel v-snaar wisselen wel gaat hoor (1 slangeklem loshalen) ga ik een reserve-snaar alvast monteren met een tiewrapje dit voorjaar, zodat dat zelfs op een stampend schip snel kan...

Maar geloof me, je wilt liever snel bij een impeller kunnen... om die op een stampend schip ondersteboven door een luik in de kuip te moeten vervangen, daar wordt je echt niet blij van... ;)

Overigens is het bijna onmogelijk dat die v-snaar breekt. Ding kost 4 euro (orgineel Gates, dus geen Volvo Penta-prijzen), dus er is geen reden om dat ding (elk jaar, of om het jaar) preventief te vervangen.
V-snaar breekt meestal door slijtage/ouderdom.

Impeller is wel prijzig (jabsco pomp) en merk dat ik die steeds meer met tegenzin elk jaar vervang (komt er iedere keer netjes uit) Probleem is dat die schoepjes in 1 keer afbreken, en slijtage moeilijk te zien is zonder complete demontage...En ben allergisch voor motor-storing, dus dan vaak toch een nieuwe erin... (dat dan wel weer makkelijk is, met de impeller pomp voorop de motor ;) )

Qua basis-motor maakt het inderdaad niet uit, Solé, Vetus of Drinkwaard (Vindt dat Vetus-geel wel mooi... mitsubishi groen is toch meer een tractor-kleur :laugh: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf welk type zeiljacht 03 mrt 2021 00:09 #1258641

pieter2 schreef :
Heren, ik vind het maar een onzin. De TS geeft aan dat zijn vaargebied de randmeren, friesland en ijsselmeer zullen zijn.
Natuurlijk is meer motorvermogen leuk, maar niet echt nodig lijkt me. Dat de motor oud is, is een feit. Ondermeer daarom is de boot zo goedkoop..
Ik krijg de indruk dat sommige onder ons graag willen vasthouden aan lage marktprijzen omdat ze zelf de boot een tijdje geleden hebben verkocht. Wen er maar gewoon aan, de komende jaren blijven de prijzen hoger dan de afgelopen paar jaar.
Het vliegen naar verre bestemmingen is voor een deel van de bevolking omgezet in dichtbij bestemmingen. Boten zijn weer "in". Laten we daar blij mee zijn in plaats van alles naar beneden te praten!

Yep. Prijzen zijn hoog, en worden gewoon betaald.
Zag deze week dat een oude Beneteau Baroudeur MK2 met hele oude 7pk motor verkocht is voor €4000.
Daar schrok ik wel van... wij hebben iets meer dan een jaar geleden (pre-corona) €2750 betaald voor zo’n scheepje, in iets betere staat, met een 20 jaar jongere dieselmotor (en stuurautomaat etc.) En zelfs dat vond ik niet echt heel goedkoop.

Vooral scheepjes tussen de 7 en 9 meter worden nu heel snel verkocht... lijkt erop dat veel mensen nu een ouder scheepje willen (onder de 10k) deze zomer mee varen/vakantie, en daarna kijkt men wel...
Laatst bewerkt: 03 mrt 2021 00:10 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.321 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl