Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 24 juli 2021 16:57 #1307875

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1255
Yellow Boat schreef :
peter1 schreef :
yep, de lijzijde komt rechter te staan. maar maakt niet uit, want er is hoe dan ook meer diepgang.
zit maar een paar meter van elkaar die kielen onder water

madoc schreef :
Yellow Boat schreef :
peter1 schreef :
wel grappig is dat ie meteen een helling in gaat en daar op blijft ook met een windvlaagje,

Dat schijnt een typische eigenschap te zijn van een kimkieler , samen met het hoge ballastaandeel van bijna 50% van een Leisure . Komt omdat het zwaartepunt aanvankelijker wat dieper komt te liggen tot de loefkiel ongeveer vertikaal staat.Dan is de diepgang van een Leisure 23 ongeveer 105-110cm i.p.v. de 81 cm rechtop .Ook gaat de lijkiel omdat die assymetrisch gevormd is en dus ongeveer 30 graden t.o.v. de vertikaal komt wat lift veroorzaken .
Dat heeft mijn huidige Leisure 27 ook , bij ongeveer 12-15 graden helling wordt hij plotseling stabieler en komt pas bij veel meer wind op 20 graden of meer .
Ad
Het is toch zo dat de lijkiel vertikaal komt te staan bij helling en de loefkiel omhoog komt.
De lij zijde is toch de kant waar de boot meestal naar toe helt onder zeil.

Ik kon het gelukkig nog verbeteren dus als jullie dat ook doen is alles weer in orde ;)

Brian Meerlo , de oprichter van Cobramold , de oorspronkelijke bouwer van de Leisures schijnt dat van die kielen een keer te hebben verteld . Heelaas is hij vorig jaar overleden dus ik kan het hem niet meer vragen .
Ad
De dieper stekende lijkiel gaat de lift verbeteren en de dwars uitstaande loefkiel gaat voor meer oprichtend vermogen zorgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 24 juli 2021 17:02 #1307877

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 620
Bij helling komt het gezamelijk zwaartepunt van beide kielen omhoog, net als bij een enkelkieler. Hier zit dus geen voordeel in voor kimkielers. Wel geeft de loefkiel in gehelde stand, dus iets meer horizontaal en toegepaste "toe-in" van beide kielen, een liftkracht, die kan bijdragen aan de stabiliteit.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 24 juli 2021 17:03 #1307879

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4654
Ik ben blij dat na maandag de aandacht alleen naar de Leisure kan.

Ik ben dagen bezig geweest om de t7 op te tuigen , af te stellen en verkoop klaar te maken.
hij is ook nog nooit zo schoon geweest dan ie nu was.

Echt veel aandacht aan besteed, is best een proces naar een andere boot toe.

Maandag met de nieuwe eigenaar van Enkhuizen naar Stavoren en dan door naar Sneek , daar wordt ik terug gebracht met de auto naar Enkhuizen om de Leisure dan in de box van de Tuimelaar te leggen.

En dan is er alleen wat regelwerk met de marifoon en verzekering en ineens Leisure time.
When you live in a really open manner, then the NEWNESS never stops.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 24 juli 2021 17:32 #1307887

  • Catalina
  • Catalina's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
"Relaxation or activities engaged in during such time.
The pursuit of leisure.
"

Gevonden als meest toepasselijke betekenis in jouw geval.
Have fun!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 25 juli 2021 05:25 #1307953

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4654
leuk.\

Na alle reacties over de werking van de kimkiel, vind ik het best grappig hoe dat allemaal werkt, in voor en nadeel.

Bijna alles geregeld, van marifoon wijziging tot ligplaats wijziging.
proces bijna voltooit.

Ben erg geïnteresseerd in een furler met een code zero voor licht weer.
lijkt mij een perfect zeil voor een zware leisure.

Catalina schreef :
"Relaxation or activities engaged in during such time.
The pursuit of leisure.
"

Gevonden als meest toepasselijke betekenis in jouw geval.
Have fun!
When you live in a really open manner, then the NEWNESS never stops.
Laatst bewerkt: 25 juli 2021 06:53 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 27 juli 2021 07:52 #1308718

Yellow Boat schreef :
peter1 schreef :
wel grappig is dat ie meteen een helling in gaat en daar op blijft ook met een windvlaagje,

Dat schijnt een typische eigenschap te zijn van een kimkieler , samen met het hoge ballastaandeel van bijna 50% van een Leisure . Komt omdat het zwaartepunt aanvankelijker wat dieper komt te liggen tot de lijkiel ongeveer vertikaal staat.Dan is de diepgang van een Leisure 23 ongeveer 105-110cm i.p.v. de 81 cm rechtop .Ook gaat de loefkiel omdat die assymetrisch gevormd is en dus ongeveer 30 graden t.o.v. de vertikaal komt wat lift veroorzaken .
Dat heeft mijn huidige Leisure 27 ook , bij ongeveer 12-15 graden helling wordt hij plotseling stabieler en komt pas bij veel meer wind op 20 graden of meer .
Ad

Leuk verhaal! Ik kwam v open bootjes, via (huur) platbodems en Drascombes tot de aanschaf van een kimkieler, heb een maand geleden een Westerly Nomad gekocht. Enorm herkenbaar, ook je beleving van groeiend enthousiasme en vertrouwen. Maar zeker ook het twinkeel zeilen, de boot “zuigt” zichzelf op helling en (hogere) koers, en dat voelt heel robuust. Ook ik geen racemonster, niet qua dode hoek en niet qua acceleratie en speed, maar het zeilt beter dan een Vollenhovense Bol (duh) en voor mij in het onthaasten dus goed genoeg. En grappig, ik heb het ook steeds over mijn varende, zeer vernuftig ingedeelde, functioneel complete (separate sea toilet, sorry!) tiny floating bakdekhouse!

Veel plezier man!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 28 juli 2021 09:22 #1309136

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4654
Ja dank je man,

Jij ook veel plezier.

de nieuwe eigenaar van de T7 heeft een bizare mooie tocht gehad van Enkhuizen naar Sneek.

Eerst de genaker erop bij enkhuizen vanwege te weinig wind, met wat verlies te nemen om later met schijnbare wind hoger aan de wind op stavoren aan te kunnen lopen.
perfecte trategie
.
de zeiljachten van 9 meter en veel liepen harder dan ons, maar 4 nm voor stavoren kuiste ik af naar schijnbaar hoger en knalden we ze met 5-6 kts voorbij en leek het of ze stil stonden, de nieuwe eigenaar vond het waanzinnig wat er gebeurde...en kwam ook allemaal perfect uit.

bij stavoren door de sluis en ineens zware windvlagen voor de mora op het kanaal, alles open en lozen eerste rif erin en genua reven en met 5 kts en meer vlogen we over het water.

Daarna weer vol in de zeilen en minder wind, zware regenbui en laten weer dik 5.5 kts over de fluessen

bij sneek heb ik hem in de box gelegd en de sleutels overhandigd.

Hij zat vol van indrukken en zal moeten zakken, ik vermoed dat het wel een tijdje zal duren voor hij dit zeilen met de tuimelaar kan evenaren.

zeer goed en waardevol leerproces gaat hij tegemoet, want de t7 is nogal een zeilertje.

en nu komt er volop leisure time, die nu in de box ligt waar de tuimelaar lag.

alles is nu geregeld..
En grappig, ik heb het ook steeds over mijn varende, zeer vernuftig ingedeelde, functioneel complete (separate sea toilet, sorry!) tiny floating bakdekhouse!

dit is een mooie belevings vertaling hoe het voor jou is.


Thijs1971 schreef :
Yellow Boat schreef :
peter1 schreef :
wel grappig is dat ie meteen een helling in gaat en daar op blijft ook met een windvlaagje,

Dat schijnt een typische eigenschap te zijn van een kimkieler , samen met het hoge ballastaandeel van bijna 50% van een Leisure . Komt omdat het zwaartepunt aanvankelijker wat dieper komt te liggen tot de lijkiel ongeveer vertikaal staat.Dan is de diepgang van een Leisure 23 ongeveer 105-110cm i.p.v. de 81 cm rechtop .Ook gaat de loefkiel omdat die assymetrisch gevormd is en dus ongeveer 30 graden t.o.v. de vertikaal komt wat lift veroorzaken .
Dat heeft mijn huidige Leisure 27 ook , bij ongeveer 12-15 graden helling wordt hij plotseling stabieler en komt pas bij veel meer wind op 20 graden of meer .
Ad

Leuk verhaal! Ik kwam v open bootjes, via (huur) platbodems en Drascombes tot de aanschaf van een kimkieler, heb een maand geleden een Westerly Nomad gekocht. Enorm herkenbaar, ook je beleving van groeiend enthousiasme en vertrouwen. Maar zeker ook het twinkeel zeilen, de boot “zuigt” zichzelf op helling en (hogere) koers, en dat voelt heel robuust. Ook ik geen racemonster, niet qua dode hoek en niet qua acceleratie en speed, maar het zeilt beter dan een Vollenhovense Bol (duh) en voor mij in het onthaasten dus goed genoeg. En grappig, ik heb het ook steeds over mijn varende, zeer vernuftig ingedeelde, functioneel complete (separate sea toilet, sorry!) tiny floating bakdekhouse!

Veel plezier man!
When you live in a really open manner, then the NEWNESS never stops.
Laatst bewerkt: 28 juli 2021 14:35 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 28 juli 2021 16:52 #1309230

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4654
eerste klussen komen er aan

nieuwe zeilhuik laat ik maken.,

grootzeil mee en eerst gewassen en daarna inspectie, zit er prima uit en is een volledig doorgelat zeil met 4 verjongde zeillatten.
alleen de bind elastiekjes van de 2 riffen ga ik vervangen. kost bijna niks en toch weer wat nieuws.

Nu is het zeil veranderd in een een mooi wit zeil....met biotex en wat bleek in 4 uur borrelen lauw water al schoon, alle stiksels zijn heel en kan er eigenlijk niets op aan merken, gewoon nog heel goed bruikbaar en heel net zeil nu ( op de elastiekjes na).

heel goed afgespoeld met schoon water in de tuin en laten drogen

volgende week gaat de genua mee, om te wassen en wat stiksel werk te laten repareren ( exact waar de genua de preekstoel raakt, eens kijken of ik met een dyneemastropje de genua wat hoger kan zetten

Zowel het grootzeil als de grote reefbare genua zijn van de zeilmakerij Schokker in Volendam.

klein radiootje gekocht voor in de kajuit.
moet een beetje passen in dat interieur.
dab+ en fm radio en bleutooth met voeding op mini usb 5 v en interne accu.
hoop dat er wat geluid in zit..volgens de recenties is dat best oke,




En dan de de electra anders maken

De accus worden gewisseld, de kleine accu komt bij de motor als accu , de grote accu wordt een huishoudaccu en die gaat in bakskist achter ipv de kleine accu.

de schakelaar gaat van both naar accu 1 en dat is de kleine accu die dan alleen dienst doet als start accu.
de 12 huishoud accu gaat de boot huishoudelijk voorzien van spanning en daar komt een victron 12 volt lader op
13A..een klein zonnepaneel 30 watt en een mppt regelaar.

Het grote voordeel van de sterke lader is dat hij in de haven ook de 12 volt voorziening verzorgd.
misschien een scheider er tussen of relais, moet ik mij nog in verdiepen

er komen 2x 220 volt stopcontacten bij de keuken in de boot, voor een waterkoker e.d

Het plankje bij de preekstoel is weg omdat je dan makkelijker kan opstappen en de navigatielamp komt nu op een beugeltje.

een nieuw stukje droogloopmat op de vloer in de kajuit en mijn vrouw heeft wat nieuwe kussens gekocht voor op de zitbanken.

voorlopig is dit wat ik doe op de regenachtige en slechte dagen, en zo maken we de Leisure naar onze wens.

Met alles echt opruimen en diep schoonmaken ontdek je de boot echt.
When you live in a really open manner, then the NEWNESS never stops.
Laatst bewerkt: 29 juli 2021 20:50 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 31 juli 2021 14:08 #1310128

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4654
Lader is binnen van Victron
12 v en 17 A Blue smart met app en bleutooth in te stellen.

Zeer mooi ding, per direct besloten om alles in de onyx uit te voeren met victron.
maar stapje voor stapje, grootzeil erop en ook weer even zeilen maandag middag ben ik voor 2-3 dagen op de boot.

Accuus verwisselen en deze op de huishoudaccu in de bakskist aansluiten...en dan zonnepaneel op paaltje in meten en volgende week alles bestellen, mppt van victron ook smart en zonnepaneel van victron.
hopen dat de nieuwe zeilhuik van het grootzeil nog wordt ingemeten en gemaakt.

en nog even zeilen naar het Vogeleiland of iets, mooi rakje met halve wil ik uitkiezen, of aan de wind als de wind wat minder is en met de spi terug.



When you live in a really open manner, then the NEWNESS never stops.
Laatst bewerkt: 31 juli 2021 14:27 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 04 aug 2021 20:50 #1311586

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4654
Weer even bezig geweest en het schiet op, steeds dieper in de boot aan het duiken
Grootzeil voorzien van nieuwe elastieken om het het rif te binden, zeil ziet er goed uit.
Nu genua mee genomen om te wassen,ziet er ook prima uit, behalve wat vlekken van het profiel

Het profiel heeft 2 invoeren voor de pees..best grappig, lijkt mij dat je makkelijker een zeil kan verwisselen tijdens varen.

Wel wat lijnen vervangen, in ieder geval de grootschoot, 9 mtr 10mm lijn..kleur zwart.

cunningham lintje 6 mm...kleur blauw.

Stoomlicht lampje is kapot, meteen maar led in zetten, maar met een trappetje proberen.

de dubbele bolle jan of mooie nel zoals ie heet heeft een pees in het midden en deze heb ik in het profiel geschoven van het rolfoksysteem en zowaar werkt dat, ik kan dqt grote zeil van 34 mtr2 in een uit rollen, en hij is te gebruiken als een soort genua die wel wat boller staat, dus een hoge koers zit er niet in maar halve wind en iets hoger zou kunnen.

Mijn plan is om zo te gaan test zeilen en te gaan kijken of dat zeil mij bevalt, het in en uitrollen bevalt zeker omdat ie de twee helften tegelijk oprolt verminder je heel snel het zeiloppervlak.

als dat goed is ga ik kijken of hij op een furler zou kunnen gerold worden, daar zou dan ook een a-spi op kunnen.

de normale spi met spiboom kan dan verkocht worden om lopende gelden te genereren

en nog hopen dat de zeilhuik nog wordt gemaakt.

De groene spi past ook , deze heb ik ook even gezet, spiboom past ook.

voor de veiligheid een C0 en brandmelder in de kajuit, brandblusser was er al en branddeken
lenspomp lag er ook in de bakskist.







fotoos staan weer eens dwars, op facebook prima alleen hier soms een drama.
When you live in a really open manner, then the NEWNESS never stops.
Laatst bewerkt: 05 aug 2021 10:43 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 08 aug 2021 17:43 #1312718

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4654
Nieuwe zeilhuik is erop gezet door de zeilmaker van de Compagnieshaven, kreeg net een fotootje binnen van vrienden van mij die even verderop liggen.
morgen gaan we naar de boot en kunnen we het echt zien.

best een mooi gezicht een nieuwe huik


When you live in a really open manner, then the NEWNESS never stops.
Laatst bewerkt: 08 aug 2021 17:47 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 08 aug 2021 20:51 #1312775

Strak! Niet zo’n string die een rollade van je zeil maakt maar lekker royaal past :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 09 aug 2021 04:31 #1312810

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4654
Ja dat kunnen ze wel, ze meten hem ook zelf in.
en zeilen moeten kunnen ademen, voor vocht en schimmel .
Zijn absolute vakmensen, ik zie op de haven hun werk wat ze maken in buiskappen, huiken en zeilen.

Nachtvlinder schreef :
Strak! Niet zo’n string die een rollade van je zeil maakt maar lekker royaal past :)
When you live in a really open manner, then the NEWNESS never stops.
Laatst bewerkt: 09 aug 2021 04:33 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 11 aug 2021 06:11 #1313574

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4654
Verstaging voor zover mogelijk gecontroleerd en goed op spanning gezet.en voor het eerst met bf4 en mooie vlagen bf 5 gezeild..

Aan de wind 4.8 kts..grote genus gereeft en naar 5.2 kts..

Meteen in de haven de andere genua er even op gezet en daar zit verschil..deze is anders gesneden..veel vlakker .maar ook veel meer scherper te zetten..daar zit vermoed ik de winst in..hoger varen en veel meer voorstuwende druk..de hoek die ik nu maakt was niet erg hoog aan de wind ..die grote genua is niet echt voor hoog aan de wind en veel wind. Zeilen zien best heel goed uit...

Wat mij bevalt is de isolerende kajuit..het is niet vochtig in de ochtend..erg prettig.

Maar blijft een zware bak die op een beetje helling gaat en daarna niet meer helling

Maar goed nu even 5.2 kts gezeild..
When you live in a really open manner, then the NEWNESS never stops.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 13 aug 2021 05:21 #1314357

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4654
Weer een paar keer 2-3 uur gezeild met bf 3-4.
nu met de de andere vlakkere en wat kleinere genua, merk zeker vermogensverschil en vermoed dat deze pas echt gaat lopen bij een dikke bf 4, daaronder kan ik wel iets hoger zeilen maar loop iets langzamer.

Op rompsnelheid krijg ik hem denk ik pas bij een mooie bf 5 en ruimer dan halve wind, als ik dat ooit red.

rompsnelheid is niet iets waar je zo snel opzit, meestaal is die laatste 0,5 kts nogal een moeilijk stukje

Maar een 4 kts is al een lekker gangetje waar je zeker wel ergens mee komt.

De Leisure zeilt zeker, maar heeft een totaal ander karakter dan de T7.
En dat is wennen, of je een nieuwe relatie bent aangegaan .

Ik had absoluut nu voor het eerst de zeilen echt heel mooi staan, vlak en mooie bolling en dat is nu echt goed..dat is voor elkaar..van de winter het onderwaterschip aanpakken en glad maken, en dan is daar het enigste wat voor perfomance in minder wind gebied kan zorgen is een klapschoef, nu zit er een drieblads op.



Dan is qua zeilen nog de licht weerzeilen een gebied waar ik nog niet in ben geweest en dat gaat de komende weken gebeuren, dan ga ik zowel de bolle jan als de spinnaker zetten.

En enkele lijnen zoals neerhouder en grootzeilval wil ik uit de kuip bedienen..dus organiser en klemmen monteren..ook een winterklus.


Het blijft een zware bak die niet overtuigd is, maar hij zeilt wel en heeft andere positieve aspecten zoals koersvastheid en stabiliteit en kan veel wind verdragen, ik heb er zeker nu bf 5 opgehad en het grootzeil nog zonder rif.

Golven zijn altijd lastig op het IJsselmeer op lager wal.

Motortje loopt en start prima en de boot die naast mij ligt heeft ook een Yanmar 1gm10, dus kon mooi het koelwater bekijken en vergelijken qua hoeveelheid.

Dat is hetzelfde, ook prima.

Wat we nu krijgen is dat de accu,s via een driestandenschakelaar gaan en altijd op beide staan,
ik wil daar een cyrex relais tussen zetten zodat de startaccu wordt ontkoppeld met zeilen en een zonnepaneeltje van 40 watt met victron mppt.

De buiskap geprobeerd en dat smoelt heel goed, het is best een klein subtiel buiskapje
De stof zelf is goed maar hij is qua ramen en stikwerk langs randen en ritsen wat aan zijn einde.
ik ga hem toch wat opknappen en eerst maar eens ervaren hoe dan bevalt.

De achtertent die daar op kan is als nieuw, dus als ik een nieuwe buiskap laat maken heb ik wel een complete best kostbare set.

Maar goed dat zal niet goedkoop zijn een nieuwe buiskap.

En zo gaat de ontwikkeling van de Leisure.

Andere ervaring en loskomen van de T7 qua zeilen, accepteren dat dit anders is en toch merken dat het zeker wel zeilt.

En zo ontwikkeld de Leisure zich, voor mij vrouw een verademing, de rust die deze boot geeft bevalt haar erg goed en ze maakt uit haar zelf de beweging om er mee te varen, voor haar was de T7 te gevoelig en onstabiel en dit is meer een zeilend tinyhuisje wat ze leuk vind met stahoogte en kastjes e.d.

Qua slapen is de voorkajuit absoluut niet over bemeten, maar wij zijn niet lang en je moet er je weg in vinden en dat gaat net goed allemaal, kan net zo.

Een hele ontdekkingstocht zo een ander schip.

Maar de degelijkheid en hoe het schip gebouwd is vind ik echt heel goed en stevig.

Dat oud engelse is iets wat we meer hebben thuis, zo staat er ook een Aga six four in Britische racing green bij ons thuis, en nu een oud engels scheepje.

Ze hadden het vroeger over de duitse degelijkheid, maar die engelse zaten er ook duidelijk in.

In Engeland is natuurlijk de industriële revolutie begonnen.

Mijn topic is voor mij een soort openlijk dagboekje waar ik mijn beleving innerlijk mee presenteer,

Daarbij schrijf ik volkomen moeiteloos en dat is een lekker gevoel.
When you live in a really open manner, then the NEWNESS never stops.
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 05:55 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 13 aug 2021 07:37 #1314401

Leuk Peter om mee te lezen. Eigenlijk is het niet alleen de ontwikkeling van je Leisure maar ook de ontwikkeling van jouzelf. Je groeit je bootje in.

Herkenbaar wat je schrijft over de vaart die je loopt en wilt behalen. Toen wij onze Hurley met een beduidend kortere waterlijnlengte en een kleiner motorvermogen huiswaarts zeilde dacht ik bij mijzelf 'wat heb ik mijzelf aangedaan ...' Max 4,5 Knopen ... Maar na het schoonmaken van het onderwaterschip, alle overbodige spullen van boord en trimmen van de tuigage haal ik nu gewoon de rompsnelheid van ruim 6 Knopen.

Lees graag verder mee,

Johan
www.waterrimpels.nl
Hurley 800 Classic
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 07:48 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 13 aug 2021 08:01 #1314409

  • sparksnl
  • sparksnl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Ramen van een buiskap kun je laten vervangen, hebben wij vorig jaar ook gedaan en dat kan ik je echt aanbevelen. Moet de stof natuurlijk nog wel goed zijn. Opnieuw doorstikken kan ook altijd, garen verteert onder uv licht dus dat moet af en toe toch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 13 aug 2021 09:15 #1314438

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4654
Ja Johan het is er in groeien, de leisure heeft ook 112 als SW waarde net als de T7, dus in principe zou ie toch net zo snel moeten zijn, we zien wel.

ik heb even heel snel een gebrekkig you tube filmpje gemaakt van de buiskap...

ik heb weinig verstand van stof en naaiwerkzaamheden, ik heb ook geen idee van de kosten, en de kosten van een nieuw buiskapje, want zo groot is ie niet


When you live in a really open manner, then the NEWNESS never stops.
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 09:34 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 13 aug 2021 09:32 #1314444

Nieuwe buiskap laten maken!
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 13 aug 2021 09:42 #1314450

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4654
Ik zal er even een nieuwe topic van maken, komen er misschien veel reacties binnen.
Ik neig er ook na, vooral omdat de kuip tent als nieuw is en ik dan nog redelijk goedkoop uit ben voor zo een dan een complete set.

zo en buiskapje kan misschien wel 800-1000 euro kosten, als je het er voor red
Only Fools Rush in schreef :
Nieuwe buiskap laten maken!
When you live in a really open manner, then the NEWNESS never stops.
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 09:51 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 13 aug 2021 09:58 #1314456

peter1 schreef :
Ja Johan het is er in groeien, de leisure heeft ook 112 als SW waarde net als de T7, dus in principe zou ie toch net zo snel moeten zijn, we zien wel.

In deze lijst van het watersporverbond zoals deze ook in de 200 mijls van dit jaar wordt gebruikt staat 114 voor zowel de vinkieler als de kimkieler Leisure 23 en dat getal is al jaren zo .
www.200myls.nl/2021/03/01/sw-waarden/
Is overigens ook niet slecht want dat is hetzelfde als bijv. voor een Varianta die ik zelf vroeger had maar die was wel een heel stuk korter op de waterlijn.
De L23 heeft een waterlijnlengte van 6,1 meter tegen 6,17 meetr bij een Dufour dus die laatste zou dus een tikkie sneller moeten zijn en dat klopt wel maar bij dat verschil ( gaat immers met de wortel van de LWL kun je dat niet in de SW zien . De Dufour is dus inderdaad wat sneller .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 13 aug 2021 10:03 #1314458

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4654
Daar kan ik wel mee leven,al begrijp ik de sw waarde niet zo, de t7 heeft qua zeiloppervlakkte vrijwel hetzelfde oppervlakte met 900 kg minder gewicht, geen 2 kielen.

in minder wind zou de t7 veel sneller zijn, en met veel wind zou de leisure zelfs sneller kunnen zijn en dat zeker in pittige golfslag en aan de windse koersen, daar gaat de T7 echt afhaken, die moet ik dan flink reven want dat is absoluut niet zijn gebied, en daar loopt de leisure dan nog ongereefd door heen.

Van de week op ondiep water maar eens een schrobber onder de boot doorhalen, zou zomaar een verschil kunnen maken.

quote="Yellow Boat" post=1314456]peter1 schreef :
Ja Johan het is er in groeien, de leisure heeft ook 112 als SW waarde net als de T7, dus in principe zou ie toch net zo snel moeten zijn, we zien wel.

In deze lijst van het watersporverbond zoals deze ook in de 200 mijls van dit jaar wordt gebruikt staat 114 voor zowel de vinkieler als de kimkieler Leisure 23 en dat getal is al jaren zo .
www.200myls.nl/2021/03/01/sw-waarden/
Is overigens ook niet slecht want dat is hetzelfde als bijv. voor een Varianta die ik zelf vroeger had maar die was wel een heel stuk korter op de waterlijn.
De L23 heeft een waterlijnlengte van 6,1 meter tegen 6,17 meetr bij een Dufour dus die laatste zou dus een tikkie sneller moeten zijn en dat klopt wel maar bij dat verschil ( gaat immers met de wortel van de LWL kun je dat niet in de SW zien . De Dufour is dus inderdaad wat sneller .
Ad[/quote]
When you live in a really open manner, then the NEWNESS never stops.
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 15:17 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 16 aug 2021 17:55 #1315556

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4654
Weer even verder met de energie huishouding.

Alles besteld

victron smart mppt
victron solarpanel 30 watt
victron cyrix scheidingsrelais.

Zo schiet het wat op.

volgende week voorzeil mee voor een naadje te laten naaien, en dan kunnen ze meteen de bolling bekijken van het voorzeil.

een ander schip is nogal een dingetje.

En deze is echt totaal anders, van fractioneel getuig naar topgetuigd, van een zwaardboot naar een kimkieler
van licht naar zwaar, van buitenboordmotor naar binnenboord diesel.

van een lichte wapperbak naar een zware koersvaste boot.
de tuimelaar was zeiltechnische op zijn top, deze moet ik er heen brengen aangezien de vorige eigenaar niet echt veel zeilde, dat heeft als voordeel dat de zeilen er zeer goed uit zien, als nadeel is er niks afgesteld en getuned, maar dat vind ik ook wel leuk.


En bizar verschil, ook qua ruimte binnen. maar zeiltechnische moet ik er echt ingroeien en de boot ook.

Van de week als ik er ben even zo hoog mogelijk aan de wind laveren om de hoeken te bekijken, eens kijken of ik al hoger kom.

en dan nog het ais verhaal.

ik vind vesper erg mooi spul, maar is nu ineens veel duurder geworden
When you live in a really open manner, then the NEWNESS never stops.
Laatst bewerkt: 17 aug 2021 05:50 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 26 aug 2021 09:35 #1318786

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4654
Wat gezeild met de Leisure, je merkt dat hij langzaam op gang komt en je moet de goede hoek vinden
dan begint ie wel te lopen, maar hij is niet snel.
Al heb ik wel een zeilgevoel, ik voelt hem wel aan, en achter dat zware verteld hij mij zeker wat ie wilt.
je hebt wel al het zeil nodig en zo laat mogelijk reven, was al een keertje zwaar opgeloefd met ongereeft grootzeil met ineens een overtreffende vlaag van bf6 en dat kon deze juffrouw niet hebben, ging niet heel schuin , dat was wel grappig, te schuin gaan doet ie niet snel.

De grootse genua is absolute noodzaak, met een dikke bf 5 aan de wind ga je die pas iets inrollen.
die andere genua doet het pas echt goed met een dikke 5 vermoed ik, daaronder mis je vermogen.

Het beste voor deze boot is echt mooi op koers, dan loopt ie stabiel.

bolle jan geprobeerd met bf2-3 en dat ging leuk. volgende keer maar met meer wind proberen,

Ondertussen alle electra aan het meten en begrijpen, mppt regelaar gemonteerd en volgende week het zonnepaneel erop, en dan de victron cyrix er tussen maken.

Dan materiaal voor het frame van de buiskap bestellen, de plastic verbindingstukken worden rvs .en de alumimiumbuis wordt daar voorzien van een laagje epoxi voor de galvanische scheiding.

en zo wandelen we door.


When you live in a really open manner, then the NEWNESS never stops.
Laatst bewerkt: 26 aug 2021 17:38 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Leisure 23 ls en zijn ontwikkeling 08 sept 2021 19:28 #1323290

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4654
When you live in a really open manner, then the NEWNESS never stops.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.293 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl