De "if" staat op de wal. Opvallend klein ding eigenlijk tussen alle moderne 30-45 voets geweld en met 125 diepgang is er ook maar een klein laddertje nodig. Er zat een oud dekzeil bij, dat nog goed bruikbaar lijkt en de kajuit en kuip afdekt. Windvang is ook wat minder als je lager bent dan de meeste buren.
Onderwater is er weinig mis zo te zien en het roer heeft maar weinig speling op de vingerlingen en scharnieren . Daar zitten nu geen verzonken bouten in, dus waarschijnlijk is er al ooit iets vervangen.
Verder zijn er geen naden zichtbaar die wijzen op inwatering of vorstschade van het roer en wringt er niks open met wat duwen en trekken.
De zwarte AF ( lijkt een harde?) zit niet echt goed vast op de lichtblauwe harde onderlaag en laat zich met een steekmesje vrij makkelijk verwijderen. Die gaat er dus af, ik heb intussen een gelplane scraper binnen om eens te kijken of dat werkt icm afzuiger. Verder geen blazen of blaasjes, dus afhankelijk van hoe de onderlaag is gaat er een selfpolishing AF op al dan niet icm een primer.
Intussen zijn ook de loggever en dieptemeter gevers eruit. Die gaten gaan dicht met glas/epoxy, zodra het wat is gedroogd en >5gr komt.
Ik twijfel nog wat over een dieptemeter netjes vertikaal in de boeg voor de kiel, maar dat staat even geparkeerd. Kan altijd nog voordat hij in Maart weer te water gaat.
De motorsteun werkt, maar er zit nogal wat speling en slijtage in. Daardoor loopt hij niet soepel meer en blijft regelmatig steken.
De RVS spiegelbevestiging lijkt wat ielig, maar zit muurvast en spelingsvrij met grote contraplaat binnen de spiegel.
Ik heb intussen een nieuwe Allpa RVS klapsteun binnen die exact past in de montage gaten en een iets grotere slag heeft (5cm hoger en 5cm lager).
www.nauticgear.nl/boten-motor/...D-nvKiBoCkv0QAvD_BwE
Zo'n bbm achteraan krijgt natuurlijk niet de schoonheidsprijs, maar het is wel lekker makkelijk.
Die handstartende 8pk 2cilinder 2takt weegt 27kg en is er zo af. Hij staat nu binnen bij de werf voor een complete onderhoudsbeurt (rond 100€) en het voorjaar gaat ie er weer op.
Met zo'n klapsteun kan de schroef serieus diep onder water, maar is opgeklapt volledig boven water.....lekker KISS
Binnen is er intussen een plateautje pas gemaakt voor accu en lader in het vooronder. Nu weer thuis om te schilderen en te voorzien van een fixatie vd accu.
Wordt weer vervolgd