dyanemaniac schreef :
Ik snap natuurlijk, dat hoe dieper de boot steekt, hoe beter het zeilt, ik zal concessies moeten doen, maar hoe houden 1,10m en kiel-midzwaard versies zich? Vaargebied zal heel NL worden, van Zeeland t/m de Wadden, binnendoor en buitenom. Maar het lijkt me dat dat moet kunnen toch? Wij maken het ook niet snel heel ruig en wat minder hoog lopen neem ik op de kop toe. Maar hoe zit het bijv. met de stabiliteit? hebben ze meer ballast? Kleiner tuig? (heb gehoord?!).
Grtz Douwe
Hoi Douwe, wij hebben met veel plezier zo'n FS26 met kiel/midzwaard combi bevaren (thuishaven aan de Westeinder en van Vlissingen t/m Terschelling geweest (met alles ertussenin) met twee kleine (toen) kinderen 8-12 jaar ongeveer. Heerlijke flexibele boot!
De boot heeft exact hetzelfde tuig als alle andere versies FS26 en loopt behoorlijk vlot en toch stabiel.
Misschien één of twee graden minder hoog aan de wind, daar merk je weinig van; de staat van de zeilen is veel belangrijker. Paar puntjes:
1) zwaard klappert een beetje bij overnachten met het zwaard naar beneden (dan hoor je af&toe een bonk) Zit altijd beetje speling op tijden stil liggen. Oplossing: zwaard omhoog bij pitten.
2) zwaardval is een staaldraad die door een RVS pijpje heenloopt, dat kan doorslijten ( lekkage?) Ook de doorvoer van dat pijpje naar de kuip (waar je het zwaard op&neer bediend) is een notoir lek-punt, je kan nog wel een keer op het uitstekende deel van het pijpje in de kuip gaan staan.
3) ik heb een keer met het zwaard omhoog in de drek van de Kaag gezeten, dat zat toen ook tussen en in de zwaardkast in de kiel en het zwaard zat vast in die modder. Zwemmen... en vrijmaken.
4) omdat het kortere stukje kiel (waar het zwaard in valt) euhrm korter is, is ook het roer iets korter dan de lange kiel versies, écht heel scheef varen vind ie niet fijn; m.a.w. misschien wat sneller reven?
Last but not least, en dat geldt voor alle FS26's: let op de staat van de interne verticale schotten; door inwatering langs de opstaande polyester randen waar ze tegenaan gekit zitten blijft daar water staan, dus uiteindelijk rot en verlies aan structurele sterkte. Onder de mast zit een stalen paaltje onderdeks. Dat paaltje staat in een polyester "beker" Als daar water in blijft staan (of in het paaltje) dan heb je kans op rot & roest in de mastondersteuning (ik had een gaatje in het paaltje geboord en tectyl ingespoten)
Kan vast nog wel andere dingen bedenken maar laat maar weten. Succes met de zoektocht en zwaai!
Hielkoos