10 jaar met een stalen van der stadt 34 gevaren (die wit met blauwe bies die in de vds catalogus/website staat). Nieuw gebouwd door mijn vader en goed gestraald en in de verf gezet, na 10 jaar verkocht en zag er nog als nieuw uit zonder roest.
Mijn eigen stalen boot, vergelijkbaar in uiterlijk met de 34, maar dan 50 voet lang, krijgt nu op dit moment voor het eerst in 15 jaar een verfbeurt en dat terwijl de boot in die 15 jaar slechts een week uit het water geweest is, altijd op zout ligt en inmiddels 100.000 mijl heeft gevaren en flink op zijn donder krijgt in ijs. In die 15 jaar heb ik wellicht 20 uur besteed aan het onderhoud van het staal. Ik kan dus niet zeggen dat het meer onderhoud is dan een polyester boot. De gelcoat van een polyester boot moet regelmatig in de was gezet worden omdat die anders verkrijt. Dat vergt meer tijd dan wat ik aan mijn stalen casco heb besteed aan onderhoud
Voorwaarden zijn wel dat de boot vanaf de bouw goed behandeld is met het juiste verf systeem en dat er niet bezuinigd is op laag dikte, hoe meer hoe beter. Stalen boten roesten van binnenuit, kijk dus vooral op de plekken waar water kan blijven staan onderin de romp en ook bij scherpe hoeken in de constructie. Als dat er allemaal prima uitziet dan is de kans heel groot dat er niets aan de hand is. Een dikte meting laten uitvoeren als het er goed uitziet, en dan weet je het zeker.
De vds34 is een goed zeilende boot, er even vanuit gaande dat je naar de 1.80m diepgang aan het kijken bent. Wij zijn er als gezin vaak mee naar Noorwegen en Schotland geweest en zeilde zomers en 'swinters met dat ding.