Lastige vraag!
www.modelbouwforum.nl/threads/...platen.103090/page-4
Stroken: de wiskundige defintie hiervan is een lijn waarvan de tweede afgeleide continue is. Praktisch maakt men een lijn strokend door een strooklat door de uigezette punten te leggen met op elk uizetpunt een gewichtje op de strooklat (gewichtje in de vorm van bv een kubus lood met daarin aan een kant een stuk rondijzer gebogen onder een hoek van 90 graden, de punt van dit rondijzer wordt dan op de strooklat gezet) als men de volledige spantvorm op deze manier heeft uitgezet en dan de gewichtjes een voor een optilt zal men zien dat de strooklat ahankelijk van het al of niet strokend zijn van de lijn van postie verandert. A;ls men zo de hele lijn heeft afgelopen kan men er redelijk zeker van zijn dat de lijn strookt.
Fusion 360 strookt mbv splines ("lofting"):
nl.wikipedia.org/wiki/Spline
Heeft inderdaad met kuilen en bulten (onnaturlijk uitziende overgangen) te maken. Een Westerley met zo'n kuil in de boeg of klassiek jacht met "geveegde kont", daar wisselt de tweede afgeleidde van teken volgens mij, maar tóch vind ik dat mooi (die geveegde kont dan...). Volgens mij hoor je splines (of "mechanische" strooklatten) te gebruiken met zo min mogelijk constraints (de mechanische verankeringspunten); alléén daar waar écht nodig.
Bij het maken van dit Grinde model heb ik lang moeten spelen met de verschillende spant-tekeningen en lijnenplan: door inconsistenties daarin was het systeem overbepaald en was het onmogelijk te stroken. Uiteindelijk slechts met 3 of 4 spanten en lengtesoorsneden gewerkt; dan strookte de romp al; de niet getekende spanden "volgen" dan, in plaats dat deze "leidend" zijn.
De Grinde is overal "rond" alleen nabij de skeg is een holling te zien. In het echt loopt de waterlijn daar achter nog "rond", en wordt het direct daaronder "hol". In het model klopt dat nog niet.
Hopelijk kan Erik dit goed uitleggen!