Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Randmeer vs Efsix vs Sailhorse

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 02 mrt 2024 10:00 #1544192

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2155
Hi,

De Randmeer is altijd al een iets duurdere boot geweest; dat blijft nog steeds zo in de tweedehandsmarkt. Blijkbaar zijn de potentiele kopers ook steeds weer bereid iets meer te betalen.
Zeiltechnisch zitten er geen astronomische verschillen tussen de drie boten die je noemt.

In het kader van zorgeloos zeilen is het voordeel van de Randmeer, dat Jachtwerf Heeg ze nog steeds bouwt en repareert. Vrijwel ieder denkbaar onderdeel van elke Randmeer is nog leverbaar, dus je kunt het onderhoud beperken tot een beetje poetsen af en toe. Sailhorse is een echte klusboot, Efsix is niet veel beter, wat dat betreft.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 02 mrt 2024 10:00 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 02 mrt 2024 10:06 #1544193

  • Cheizz
  • Cheizz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 79
Dank voor je antwoord. De Efsix wordt momenteel ook gebouwd door Jachtwerf Heeg, dus qua (hulp bij) onderhoud geldt dat ook daar.

Dat de Efsix en Sailhorse meer klusboten zijn, heeft dat met de bouwwijze te maken? Materiaalkwaliteit? Dat zou het verschil (ook in prijs) t.o.v. de Randmeer wel verklaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 02 mrt 2024 10:15 #1544196

De Randmeer zal als je solo zeilt wat makkelijk te hanteren zijn bij meer wind en biedt in de kuip net wat meer beschutting. En als je ooit toch een trektochtje maakt en wel aanboord blijft slapen is er veel meer opbergruimte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 02 mrt 2024 10:21 #1544199

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
De Randmeer is ‘achtergehaald’ getuigd. Een te korte mast en een te laag aangezette ouderwetse genua. Blijft de fok bak staan bij harde wind kan de Randmeer omslaan en gaat de mast in de blubber.
Als een Efsix kentert, blijft de mast en tuig op het water liggen. Een geoefende bemanning kan de boot weer oprichten en verder zeilen. De Efsix is moderner getuigd met een high aspect fok. Ik heb nooit begrepen dat ze nooit een zelfde zeilplan op de Randmeer hebben gezet, zoals ze dat destijds bij de Pampus hebben gedaan. Die promoveerde hiermee van ouwe mannenkoor tot sportieve wedstrijdboot.
De Efsix heeft een snellere rompvorm dan een Randmeer en oogt en is ‘zeewaardiger’ dan een Randmeer. Hoewel dat uiteraard wel een kwalitatieve goede boot is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 02 mrt 2024 10:28 #1544200

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3672
Wat is "achterhaald getuigt". Een tuigage hoort bij het ontwerp. Zou je b.v. op een Regenboog een torentuig willen zetten? En de Pampus is nog steeds een vrij trage boot die nu iets makkelijker te zeilen is voor wat jij oude mannen noemt. Maar nog steeds geen "sportieve" boot. Alleen het achterlijk van het grootzeil is verlengd en het gewonnen oppervlak is afgetrokken van het voorzeil. De meeste zeilers in de Pampus zij 50+. Zij hebben geld om zo,n boot aan te schaffen en te onderhouden. Men zeilt er meestal alleen wedstrijden mee.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2024 10:41 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 02 mrt 2024 10:39 #1544203

Cheizz schreef :
De Efsix wordt momenteel ook gebouwd door Jachtwerf Heeg,

Op de site van de Jachtwerf is daar niets over te vinden.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 02 mrt 2024 10:49 #1544205

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2406
Ik denk dat alle 3 door jou genoemde boten wel zullen voldoen aan dat wat je ermee wil. Het verschil zit in de details. Kom je alleen goed achter door ze gewoon uit te proberen. Ik ben niet objectief, want ik heb jaren gevaren met een randmeer. Super degelijk, goed solo te zeilen, heel goed trailerbaar en vooral een ophaalbaar zwaard. Zelfs met opgetrokken zwaard heb je nog een diepgang van 60 cm. en is er nog mee te zeilen.
En blijft al sinds de introductie aantrekkelijk in de 2e handsmarkt. Toen ik hem wegdeed was ik hem in 3 dagen kwijt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 02 mrt 2024 10:54 #1544208

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
madoc schreef :
Wat is "achterhaald getuigt". Een tuigage hoort bij het ontwerp. Zou je b.v. op een Regenboog een torentuig willen zetten?

Het is duidelijk gebleken dat een Pampus met die overmaatse genua en korte mast achterhaaltd/onhandig getuigt was. Getransformeerd door een moderner tuig van slak tot raspaardje.
Ik heb veel gezeild in een Regenboog met dat onhandige overmaatse sloeptuig. Als jong bemanningslid bij wedstrijden met te harde wind vaak nooit begrepen waarom dat overmaatse grootzeil niet gereefd kan worden. Rompsnelheid is rompsnelheid. Zeilen in een Regenboog is een soort folklore. Met harde wind is het een prachtig gezicht voor de toeschouwer op de wal, maar de bemanning op het meer zit te overleven.
Stap dan eens in een Draak met dat te kleine torentuig. Ooit met windkracht 4 met vlagen zes van Starum naar Medemblik in mijn uppie gezeild met de Draak om een harinkje te kopen. Solo zeilen met de Regenboog met die onhandige genua waarbij de fokkenist de schootshoek bij overstag langs de mast moet gooien is een no go. Of je moet als stuurman steeds bij overstag het helmhout loslaten om naar voren te rennen.
We zijn met een gerestaureerde Regenboog op de jaarlijkse wedstrijd op het IJsselmeer, ver in de vorige eeuw, met de bekende golfjes voor Stavoren na twintig minuten noodgedwongen omgekeerd; lek en spanten los. Achtduizend gulden schade. Ja er staat een kuttuig op de Regenboog. De ontwerper van de 30 kwadraat had het beter begrepen. Dit schip is te handelen met harde wind. Rolt niet voor de wind en is sneller.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2024 10:57 door escapade.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 02 mrt 2024 10:56 #1544209

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
Baasklusje schreef :
Cheizz schreef :
De Efsix wordt momenteel ook gebouwd door Jachtwerf Heeg,

Op de site van de Jachtwerf is daar niets over te vinden.

Wordt nog gebouwd bij Hoora in Heeg
Laatst bewerkt: 02 mrt 2024 10:56 door escapade.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 02 mrt 2024 11:01 #1544213

  • Cheizz
  • Cheizz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 79
Mijn fout. Hoora inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 02 mrt 2024 11:03 #1544215

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3672
escapade schreef :
madoc schreef :
Wat is "achterhaald getuigt". Een tuigage hoort bij het ontwerp. Zou je b.v. op een Regenboog een torentuig willen zetten?
Het is duidelijk gebleken dat een Pampus met die overmaatse genua en korte mast achterhaaltd/onhandig getuigt was. Getransformeerd door een moderner tuig van slak tot raspaardje.
De mast van het nieuwe tuigplan van Pampus is niet verlengd
Laatst bewerkt: 02 mrt 2024 11:07 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 02 mrt 2024 11:09 #1544218

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
madoc schreef :
escapade schreef :
madoc schreef :
Wat is "achterhaald getuigt". Een tuigage hoort bij het ontwerp. Zou je b.v. op een Regenboog een torentuig willen zetten?
Het is duidelijk gebleken dat een Pampus met die overmaatse genua en korte mast achterhaaltd/onhandig getuigt was. Getransformeerd door een moderner tuig van slak tot raspaardje.
De mast van het nieuwe tuigplan van Pampus is niet verlengd

Heb je gelijk in. Mast is gelijk gebleven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 02 mrt 2024 11:10 #1544220

escapade schreef :
[
Ik heb veel gezeild in een Regenboog met dat onhandige overmaatse sloeptuig. Als jong bemanningslid bij wedstrijden met te harde wind vaak nooit begrepen waarom dat overmaatse grootzeil niet gereefd kan worden. Rompsnelheid is rompsnelheid. Zeilen in een Regenboog is een soort folklore. Met harde wind is het een prachtig gezicht voor de toeschouwer op de wal, maar de bemanning op het meer zit te overleven.

Inderdaad een dramatisch slechte boot. Je overlevingsstand herken ik volledig. Wat een drama, die Regenboog. In mijn geval de 61 en (denk ik) de 102 of 103.

Maar dat is natuurlijk geen argument tegen een Randmeer. Die is toch echt wel een heel stuk beter te varen onder alle omstandigheden.
Nadeel van Efsix, Sailhorse en lang geleden de Seahorse (ik heb nog de proefvaarten gedaan in het allereerste exemplaar) is dat ze oud zijn en het schuim vrijwel altijd drijfnat is. Met de volglas Randmeer bestaat dat risico niet.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 02 mrt 2024 11:11 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 02 mrt 2024 11:29 #1544222

  • Cheizz
  • Cheizz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 79
Baasklusje schreef :
Inderdaad een dramatisch slechte boot. Je overlevingsstand herken ik volledig. Wat een drama, die Regenboog. In mijn geval de 61 en (denk ik) de 102 of 103.

Maar dat is natuurlijk geen argument tegen een Randmeer. Die is toch echt wel een heel stuk beter te varen onder alle omstandigheden.
Nadeel van Efsix, Sailhorse en lang geleden de Seahorse (ik heb nog de proefvaarten gedaan in het allereerste exemplaar) is dat ze oud zijn en het schuim vrijwel altijd drijfnat is. Met de volglas Randmeer bestaat dat risico niet.

De Sailhorse rompen vanaf zeilnummer 2600 schijnen een nieuwe bouwwijze te hebben en daardoor niet dat spons-probleem te hebben. Maar ja, dat zijn vrij nieuwe rompen, waar je uiteraard ook voor betaalt.

Mijn punt: er zijn ook Sailhorses te krijgen met een romp die niet volgezogen is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 02 mrt 2024 11:31 #1544223

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3042
Sailhorse en EfSix zeilen veel leuker dan een randmeer: sportiever, sneller, zonder meteen je vingers eraf te bijten als je wat verkeer doet.

En ik weet niet waar je woont maar er zijn o.a. hier in het Noorden op het Paterswoldse meer veel actieve (wedstrijd-)zeilers in de Sailhorse. Je kunt elke dinsdag en zondag het water op voor clubcompetitie bij VWDTP.


Er zijn bij de Sailhorse 'schuimpies' en versies zonder schuim. De schuimpies zien vaak zeiknat van binnen en hebben een renovatie nodig: grote klus, die boten zijn vaak bijna te geef.

De sailhorses zonder schuim (al gerenoveerd, of vanaf het begin zonder schuim gebouwd) zijn lastiger te vinden maar technisch gezien geen groter risico of grotere last dan een Efsix of Randmeer.

Zie ook hier over schuimboten en goede boten en nog veel meer info: www.sailhorse.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 02 mrt 2024 11:34 #1544224

  • Cheizz
  • Cheizz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 79
Ik woon in Hilversum, dus ik zou de boot op Loosdrecht neerleggen normaal gesproken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 02 mrt 2024 12:34 #1544239

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
Ik heb ooit een tour Seahorse (nu Sailhorse geheten) gekocht van een techneut die de hele bovenvloer eruit had gezaagd en vervolgens de vloer voorzien van kunststof spanten om de ongeveer 10 cm. Een immense klus. Maar de romp was zo stijf als de rug van koning Charles. Hiermee ook aanmerkelijk sneller dan haar opponenten. Dus als je veel tijd hebt, handig bent en vooral goedkoop wilt slagen is een opgegeven Sailhorse een optie. In mijn eigen ervaring kan een Sailhorse meer zee en wind hebben dan een Randmeer of Efsix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 02 mrt 2024 15:17 #1544259

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3672
Waarom is een Randmeer een veel populairder klasse dan Saillhorse en Efsix?
Laatst bewerkt: 02 mrt 2024 15:18 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 02 mrt 2024 15:58 #1544278

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2406
Inmiddels zijn er natuurlijk ook Randmeertypes die niet meer onder de klassevoorschriften vallen en waar je dus ook geen meetbrief voor kan krijgen. Neemt niet weg dat er op meerdere plaatsen grote wedstrijdvelden zijn te zien. Ik denk dat de bouwkwaliteit van de Randmeer een belangrijk punt is voor de vraag ernaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 02 mrt 2024 17:03 #1544289

madoc schreef :
Waarom is een Randmeer een veel populairder klasse dan Saillhorse en Efsix?

De Randmeer is veel ouder, werd in 1958 ontworpen op verzoek van de KNWV en werd meteen een nationale eenheidsklasse, voor zover ik weet (bron Google). De Efsix en Seahorse/Sailhorse zijn van later datum en hebben nooit de populariteit behaald van de RM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 02 mrt 2024 21:28 #1544321

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 736
Vele jaren een Sailhorse gehad die altijd op Loosdrecht heeft gelegen. Een door Kloet gebouwde, dus zonder schuimkern. Een in 1 woord HEERLIJKE boot! Beslist geen ‘klusboot’ (wie verzint zoiets?) eerder een vrijwel onderhoudsvrije boot, sportief te varen en door de ophaalbare kiel heel fijn te traileren. Gewoon doen!
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Laatst bewerkt: 02 mrt 2024 21:32 door Zeehaen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 03 mrt 2024 08:12 #1544349

Zeehaen schreef :
Een door Kloet gebouwde, dus zonder schuimkern. Een in 1 woord HEERLIJKE boot! Beslist geen ‘klusboot’ (wie verzint zoiets?) !
Door velen ondervonden. Heb ook veel renovatie filmpjes en berichten gezien.
Maar jouw advies: koop er een zonder schuim.. en dat is blijkbaar bij de kloet altijd het geval geweest…
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 03 mrt 2024 08:28 #1544351

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1025
Cheizz schreef :
Ik woon in Hilversum, dus ik zou de boot op Loosdrecht neerleggen normaal gesproken.

Je woont in Hilversum, het zeilwater wordt Loosdrecht en je wilt wedstrijden zeilen ?
Heb ik dat goed begrepen ?
Zo ja, dan is er toch maar één boot en dat is de Pampus ? Zo nee, dan heb ik niets gezegd.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Laatst bewerkt: 03 mrt 2024 08:30 door Toekomst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 03 mrt 2024 08:32 #1544352

  • Cheizz
  • Cheizz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 79
Nou er staat 'een wedstrijd weekendje', dat mag ook best ergens anders zijn. Al deze boten zijn goed trailerbaar. Voor het niet-wedstrijd en avondwerk wordt het Loosdrecht als vaste ligplaats ja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Randmeer vs Efsix vs Sailhorse 03 mrt 2024 08:41 #1544355

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2155
ISO788 Hans schreef :
Zeehaen schreef :
Een door Kloet gebouwde, dus zonder schuimkern. Een in 1 woord HEERLIJKE boot! Beslist geen ‘klusboot’ (wie verzint zoiets?) !
Door velen ondervonden. Heb ook veel renovatie filmpjes en berichten gezien.
Maar jouw advies: koop er een zonder schuim.. en dat is blijkbaar bij de kloet altijd het geval geweest…

Dat dus; er is volgens mij geen doortimmerde en betrouwbare partij meer die álles wat je nodig hebt voor een Sailhorse kan leveren.
Je bent dus in vrijwel alles op jezelf aangewezen. Dat noem ik een klus-boot ;)
Van de ondersteuning van Hoora voor de Efsix zou ik me ook niet al te veel voorstellen; het bedrijf is een nieuwe weg ingeslagen en heeft dat deel in elk geval heel wat minder prioriteit gegeven. Ook dat wordt dus een klus-boot.
Vandaar mijn voorkeur voor de Randmeer ;)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 03 mrt 2024 08:43 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl