Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 11 apr 2024 09:30 #1552353

  • Ericpol
  • Ericpol's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
In 2021 heb ik mijn zeilboot verkocht om met een 4wd camper de wereld te gaan verkennen maar zo langzamerhand begint het weer te kriebelen en liep ik tegen een mogelijk interessante (project)boot aan. Maar ja het is ferrocement... (eerste reactie) maar nu ik er meer over lees mogelijk toch wel interessant.

De boot staat op Marktplaats: www.marktplaats.nl/v/waterspor...254e7aa85845826d5acd

Zijn er mensen die deze boot kennen en er meer over kunnen vertellen?

Het dockhouse is knap verrot en zal vervangen moeten worden maar dat lijkt mij wel een haalbare klus. Zo ook de stootrand. Voor de rest een waslijst minder grote klussen.

Ik merk wel dat ik twijfel over ferrocement. Onbekend maakt natuurlijk onbemind maar er zijn ook genoeg positieve verhalen over te vinden. Mits het goed gebouwd is. En dat is lastig inschatten of controleren. Het feit dat er een strakke epoxylaag op zit lijkt wel een positief teken.

Voor wat ik ervan begrijp is de rompdikte niet gelijk over de gehele romp. Onder de waterlijn is de rompdikte dikker en hoe verder je naar boven gaat wordt deze steeds dunner. In de foto's op markplaats staat een foto van een uitgeboord stuk van net boven de waterlijn.

Weet iemand of die rompdikte van dik naar dun een normale manier van bouwen is voor Ferrocement?

En hoeveel mm is een goede rompdikte?

Ik begrijp dat het grootste gevaar van ferrocement is het roesten van het het ijzeren netwerk in het cement. Daar zie ik geen tekenen van. Wel zie ik wat roest van bouten die door het dek zijn gemonteerd bij het preekstoel. Zou dat een risico kunnen zijn voor de structurele stevigheid?

Hebben jullie nog andere tips of aandachtspunten waar ik moet letten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 11 apr 2024 10:37 #1552374

13 meter en 18 t , zou eerst eens goed nadenken ; hoe goed zeilt dit nog ............

Dan 25,5K vraagprijs , en ik zie een hele refit op de foto's , niet alleen kleine klusjes . Tel daar 25K minimaal bij op dat is de genoemde potentie ............

Is dat nog steeds prima , tja dan heb je een apart schip dat wel .

Het betonnen casco van Lex plomp is nu een wegverharding ,dat was ook nog een bijzonder schip de zeeuwsestromen "legendarische schip waar ee Pleun vd Lugt begin jaren tachtig solo rond de wereld zeilde dan toch echt gesloopt worden.

In iets belabberde staat , zie hier eren link naar het draadje op ZF klikker de klik

Zou dus goed heeeeeeel goed nadenken !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 11 apr 2024 14:18 #1552408

  • Ericpol
  • Ericpol's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Helemaal eens met dat goed nadenken Jeroen. Dat probeer ik ook te doen en daarom vraag ik hier ook om input.

25.5k is inderdaad veel te hoog en dat ga ik er dus ook niet voor betalen.

Die complete refit zie ik niet helemaal maar mogelijk zie ik het te zonnig. Ik ben op de boot geweest en zie dat veel nog in prima staat is. Ik verwacht ook geen modern gelikt scheepje. Wat zie jij dat ik niet zie? Of is dat vooral je eerdere ervaring met de Pion?

De zeileigenschappen dat is inderdaad nog even afwachten. Een proefvaart kan daar wel inzicht in geven natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 11 apr 2024 14:37 #1552411

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1767
Niemand kan deze afweging voor je maken of daarmee helpen. Lekker zelf maken.

Ter illustratie: ik heb een VW Golf gekocht van 23 jaar oud. Liep slecht. Eén cilinder 0,0 compressie, een andere te weinig. Twee goed. Als ik anderen gevraagd had of ik die moest kopen had ik ook ‘goed na moeten denken’. En terecht.

Maar toch gekocht en het hele motorblok inmiddels uit elkaar. Als het weer in elkaar zit moeten we maar zien of en hoelang ie loopt. Maar veel geleerd en plezier gehad samen met mijn zoon!

Dus: goed nadenken. Maar wel zelf!
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 11 apr 2024 14:39 #1552413

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Als woning nabij de randstad niet duur, maarals zeilschip met alle onderhoud?
Voor een handige harrie met veeel tijd geen probleem.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 11 apr 2024 14:44 #1552415

Nee bij mijn Pion was het overduidelijk vanaf de eerste minuut dat het A veel te veel werk zou zijn B Totaal gezien economisch onverantwoord . C Het oorspronkelijke idee is X3 geworden uiteindelijk (net als een overheids project)

Maar dat was dus een bewuste keuze , waarin voor de koop van het haast symbolische bedrag 500 euro dat allemaal bekent was .

Nou ja kijk rondlopen is leuk , en ik herken dat je bij alles denkt ; fixen we geen punt ............ nee maar maak eens in een dag een lijst punt voor punt raam eens uren en kosten , aan het einde van de dag denk je OEPS . Of je moet heel makkelijk zijn en denken prima zo .... lekker laten gaan .

Maar goed paar punten ;


Hoe zijn de zeilen ? Hoe is de verstaging ? Accu's laders ? De groepenkast ziet er up te date uit hoe is de rest ?
Hoe is het lopend wand ? Blokken en lieren ? Schroefas / roer etc ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 11 apr 2024 15:00 #1552418

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1773
relatief goedkoop woonobject en dan alle onderdelen per stuk verkopen want daar zit wel wat bij denk ik.
Moet je wel zin in hebben.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 11 apr 2024 15:03 #1552420

  • Ericpol
  • Ericpol's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Kendu schreef :
Niemand kan deze afweging voor je maken of daarmee helpen. Lekker zelf maken.

Ik vraag niet om de afweging voor me te maken. Ik heb hele specifieke vragen over ferrocement.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 11 apr 2024 15:13 #1552422

  • Ericpol
  • Ericpol's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Jeroen-Pion schreef :
Maar goed paar punten ;

Hoe zijn de zeilen ? Hoe is de verstaging ? Accu's laders ? De groepenkast ziet er up te date uit hoe is de rest ?
Hoe is het lopend wand ? Blokken en lieren ? Schroefas / roer etc ?

Dank voor het meedenken Jeroen. Inderdaad kans dat ik er te makkelijk over denk daarom

Zeilen & lopend wand zijn als nieuw. Electra, Blokken, lieren, verstaging zien er op het eerste oog nog goed uit maar ga dat nog wat beter bekijken.

Schroefas en roer weet ik nog niet. Ga ik me nog in verdiepen.

Inderdaad goed idee om alles op een rijtje te zetten met inschatting van tijd en kosten (en dan een multiplier erop ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 11 apr 2024 15:20 #1552424

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6137
Realiseer je eens hoeveel ferrocement schepen er rondvaren, weinig. Waarom werden ze gebouwd, vanwege lage kosten. Verder maar weinig voordelen denk ik.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 11 apr 2024 15:23 #1552426

Ik vind het wel leuk hoor waar je naar kijkt , laat daar geen misverstand over bestaan !

Welkome afwisseling in we hebben weer een standaard AWB :whistle:

Zijn ook wel boeken over te vinden speciaal voor ferrycement zoals deze bv klikker de klik

Nu denk ik dat de kennis op Zf heel beperkt is over alle in's en out's van ferrycement boten , de meeste hebben polyester etc . Dus alle kennis is een mening en van horen zeggen etc

Kan je met een goede kennis in contact brengen die heeft al iets van 30 jaar een ferrocement zeilboot en woont er ook op , ding heet "The Sailing Rock " :silly:

Zal hem eens een mailtje sturen als hij weet van de Hoed en de rand , bellen kun je hem niet , dus zo'n type is het , en waar hij is zweden , UK etc altijd een verassing . :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 11 apr 2024 15:43 #1552429

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1767
Ericpol schreef :

Ik vraag niet om de afweging voor me te maken. Ik heb hele specifieke vragen over ferrocement.

Excuus! Ik had duidelijker kunnen maken dat ik meer reageerde op de twee reacties die voorafgingen aan de mijne dan op jouw vraag. ‘Je’ slaat niet op jou, maar meer op ‘men’.
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 11 apr 2024 16:24 #1552436

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
Ericpol schreef :
Kendu schreef :
Niemand kan deze afweging voor je maken of daarmee helpen. Lekker zelf maken.

Ik vraag niet om de afweging voor me te maken. Ik heb hele specifieke vragen over ferrocement.

Zoals je merkt komt er niks specifieks over ferrocement.

Als er kennis op t forum was daarover, was dat waarschijnlijk al wel gekomen. Zo'n betweters zijn we nu ook wel weer.

Dat zal ook je grootste probleem kunnen worden met deze boot: niemand kan je helpen.

Wat ik er van gehoord heb, geen eigen ondervinding dus, is het vooral veel gebruikt voor eigenbouw. De materiaalkosten waren laag, maar het koste enorm veel tijd. Jouw boot lijkt een van de uitzonderingen daar op. Aangezien er niet in een mal gewerkt wordt, zijn ferrocement boten vaak niet strak. Of dat erg is, moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

Daarbij heeft het geen last van osmose als polyester, en ook niet van roest als staal. Waavan wel? eh tja. Schijnbaar niet zo veel. Hoe het zich gedraagt bij een ongelukje? Geen idee. Wie je dan kan helpen om je boot weer gangbaar te krijgen? Geen idee. Etc. Heel veel "geen idee".

Tot zover reikt mijn kennis over FC.

Succes met je keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 11 apr 2024 16:30 #1552437

Wellicht hier, lijkt mij een schat aan informatie: www.ferrocement.org/
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 11 apr 2024 17:32 #1552444

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5261
Ik kan je met iemand in contact brengen die zelf een ferro boot heeft en ook behoorlijk wat ervaring in boten heeft. Stuur maar een pb als je interesse hebt. Dan stuur ik je zijn details.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 11 apr 2024 17:59 #1552445

Ik heb zelf geen ervaring met ferrocement.
Maar het is wel duidelijk dat het probleemloos een lange levensduur kan halen.
Hier vlakbij (in Antwerpen) ligt het kolossale kerkschip www.kerkschip-antwerpen.be/historiek.htm
en natuurlijk bestaan er ook veel woonarken op betonnen casco's
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 12 apr 2024 02:45 #1552473

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5261
Berghout-2 schreef :
Ik heb zelf geen ervaring met ferrocement.
Maar het is wel duidelijk dat het probleemloos een lange levensduur kan halen.
Hier vlakbij (in Antwerpen) ligt het kolossale kerkschip www.kerkschip-antwerpen.be/historiek.htm
en natuurlijk bestaan er ook veel woonarken op betonnen casco's

Sterker nog; De DeBlauwewimpel.nl die de betonnen bakken maakt voor woonarken, claimt dat deze bakken minstens 65 onderhoudsvrij drijven. Nu weet ik niet of de bouwprocessen van een zeilboot verschillen ten opzichte van die van een woonark.
Grappig verhaal over dat kerkschip.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 12 apr 2024 06:28 #1552481

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8489
Veel zal afhangen van hoe netjes de bewapening omhuld is met mortel.
Gezien de leeftijd van de boot zou je dit wellicht al kunnen vaststellen.

Wat zijn je plannen om met dit schip te doen?

Hier boeiend leesvoer:
www.fao.org/3/v9468f/v9468f09.htm
Laatst bewerkt: 12 apr 2024 06:47 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 12 apr 2024 06:48 #1552486

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Ericpol schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Maar goed paar punten ;

Hoe zijn de zeilen ? Hoe is de verstaging ? Accu's laders ? De groepenkast ziet er up te date uit hoe is de rest ?
Hoe is het lopend wand ? Blokken en lieren ? Schroefas / roer etc ?

Dank voor het meedenken Jeroen. Inderdaad kans dat ik er te makkelijk over denk daarom

Zeilen & lopend wand zijn als nieuw. Electra, Blokken, lieren, verstaging zien er op het eerste oog nog goed uit maar ga dat nog wat beter bekijken.

Schroefas en roer weet ik nog niet. Ga ik me nog in verdiepen.

Inderdaad goed idee om alles op een rijtje te zetten met inschatting van tijd en kosten (en dan een multiplier erop ;) )

Ik weet niet hoeveel kijk jij op verschillende zaken hebt? maar 1 foto van de elektra schreeuwt al dat het stokoude kolere zooi is, daar heb je dus minder kijk op kennelijk. Op die eene foto zie ik zooi van diep uit de 70-80er jaren. Als die foto een maatstaf is voor de overige elektra, ben je héél snel klaar.





Als alle andere elektra goed zou zijn verwonder ik me dat daar dan geen foto's van zijn. Ik zie AMP persogen die gesoldeerd zijn, brrrrr. maatstaf voor de rest?

Voordeel van ferrocement lijkt me dat je wel creatief met portland snelcement kan zijn???
Ik zou me wel eerst afvragen waarom ferrocement in de rest van de nooit is aangeslagen?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 apr 2024 06:56 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 12 apr 2024 07:06 #1552495

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Die oude ferrocement bakken die de nazi's lieten bouwen voor de slag om Engeland worden nog steeds gebruikt als basis voor woonboten in Amsterdam (en allicht op meer plekken). Nieuwendammerkade/Vliegenbos in noord lagen er altijd een paar. Dus ze kunnen het goed volhouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 12 apr 2024 07:30 #1552503

  • Ericpol
  • Ericpol's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Joop66 schreef :
Dat zal ook je grootste probleem kunnen worden met deze boot: niemand kan je helpen.

Heel goed punt Joop!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 12 apr 2024 07:40 #1552507

  • Ericpol
  • Ericpol's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Calidris schreef :
Ik zou me wel eerst afvragen waarom ferrocement in de rest van de nooit is aangeslagen?

Dat is in ieder geval geen reden waarom het niet goed zou kunnen zijn. Betamax was ook vele malen beter dan VHS maar toch is het niet aangeslagen. En zo zijn er vele voorbeelden van superieure producten die het toch niet gehaald hebben.

Nou zeg ik niet dat ferrocement superieur zou zijn hoor. In tegendeel; hoe meer ik erover lees hoe minder enthousiast ik wordt. Er is een aanzienlijke kans dat je een slecht gebouwde treft. Ik denk dat het toch weer plastic wordt. (of eventueel staal)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 12 apr 2024 07:54 #1552510

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1855
Ik weet ook niks van ferro-cement, maar zou evt verkoop/restwaarde ook mee nemen in je besluit. Je stopt uiteindelijk evenveel geld wat betreft uitrusting, tuigage en installatie in welk casco dan ook, maar bij verkoop bepaalt dat casco grotendeels je verkoopmogelijkheden.
Je ziet al dat oud staal minder in trek is (en daarvan is wel veel bekend of te onderzoeken), hout is vrijwel onverkoopbaar. Verkoop van ferro-cement is lastig (merk je nu zelf al) en zal alleen maar lastiger worden.
Een polyester AWB of goede stalen boot lijkt mij een veel betere keuze als je ooit nog iets terug wilt zien van je investering.
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 12 apr 2024 07:55 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 12 apr 2024 09:46 #1552558

  • Ericpol
  • Ericpol's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
De informatie die ik inmiddels over ferrocement gevonden heb, maken het toch een zeer onzekere keuze. Ik ga dus gewoon weer op zoek naar een glasvezel of stalen boot.

Bedankt voor het meedenken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen Hartley Fijian 43 / Ferrocement 12 apr 2024 23:49 #1552690

Jutter schreef :
Realiseer je eens hoeveel ferrocement schepen er rondvaren, weinig. Waarom werden ze gebouwd, vanwege lage kosten. Verder maar weinig voordelen denk ik.
In Nieuw Zeeland en Australie zijn dat er behoorlijk veel. En die varen na 50 jaar nog steeds vrolijk rond.

@Topic starter:
Indien redelijk onderhoduen is er niets mis met ferrocement. Je moet er zeker van zijn dat het beton niet porreus geworden is dan is er niets aan de hand. Dit kan met vochtmetingen geconstateerd worden.
Betonnen kelders en bunkers zijn ook al honderd jaar oud en lekken nog steeds niet.

Ferrocementen boten zijn zwaar en door de aard van het ontwerp behoorlijk ondertuigd. Een goede zeiler is het dus zeker niet. Als je een lange reis wilt maken en wilt dit voornamelijk met de wind mee doen, dan kom je er zeker wel. Kun je er lekker lang van genieten ;) Houd in je achterhoofd dat je met weinig wind veel motord en dat je met een boot als deze dus meer motor uren zal maken dan met een boot welke wat beter zeilt.

Jij ebtn zelf de enige die kan bepalen of je het werk en de kosten op je wilt nemen. Ferrocement ansich zou ik niet bang voor zijn. Als je de engelse taal redelijk beheerd kun je eens wat op zeilfora gaan zoeken in NieuwZeeland en Australie, daar zie je dit soort boten veel meer.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl