Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 3 Etaps in de problemen op 1 weekend in 1 regio.

3 Etaps in de problemen op 1 weekend in 1 regio. 10 juni 2024 20:32 #1565391

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7503
Vandaag gehoord op de werf in Den Osse dat afgelopen weekend 3 Etaps in de problemen zijn gekomen.
En 2 ervan met bijna identieke reden. ( De andere was een slechte eigen reparatie / prutswerk )
De ophanging van de buitenboordmotor had bij beide boten een lek in de romp veroorzaakt.
Het lijkt met verstandig dat elke Etap eigenaar zelf even nakijkt of er bij hem mogelijks ook problemen aan zitten te komen. Dit lijkt een ouderdomskwaal te zijn van deze bootjes.

Omdat dit iets is wat niet iedereen dikwijls nakijkt dacht ik dat het verstandig was om het even te melden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 Etaps in de problemen op 1 weekend in 1 regio. 10 juni 2024 20:36 #1565392

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8198
Welk type?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 Etaps in de problemen op 1 weekend in 1 regio. 10 juni 2024 20:41 #1565393

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7503
Ilex schreef :
Welk type?

Kleinere oudere bootjes. Juiste type niet bekent bij mij.
Mogelijks kan ik donderdag meer details te weten komen indien iemand geïnteresseerd is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 Etaps in de problemen op 1 weekend in 1 regio. 10 juni 2024 20:48 #1565396

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
Als je meer weet graag, heb t ook op het Etap forum geplaatst.


JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 Etaps in de problemen op 1 weekend in 1 regio. 13 juni 2024 09:48 #1565871

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7503
Het blijken 2 Etap 22's te zijn.
Beide met een scheur helemaal onderaan in de bun. waar de buitenboord motor tegen de wand van de bun heeft zitten schuren.
Niet echt een plek waar je gemakkelijk kunt kijken, als de boot in het water ligt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 Etaps in de problemen op 1 weekend in 1 regio. 13 juni 2024 13:12 #1565916

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3965
Tony2920 schreef :
Het blijken 2 Etap 22's te zijn.
Beide met een scheur helemaal onderaan in de bun. waar de buitenboord motor tegen de wand van de bun heeft zitten schuren.
Niet echt een plek waar je gemakkelijk kunt kijken, als de boot in het water ligt.

Had zelf een Etap22 en ik moet zeggen dat je door zo'n lek niet
in de "problemen" komt. Nu lijkt het alsof er rampen gaan gebeuren
wanneer je met een lek in een Etap zeilt.
Een Etap22 is onzinkbaar omdat deze is vol geschuimd tussen de schalen.
De discussie of dit schuim water opneemt begeef ik mij niet in.
Mijn Etap had er in ieder geval geen last van. ;)

Mijn Etap22 had hetzelfde probleem, beschadiging onder in de bun waar
het staartstuk van de motor het polyester raakt.
Eerst de oude motorsteun verwijderd en de schroefgaten met ingedikte
epoxy en wat weefsel dicht gemaakt.
Toen van 15mm multiplex 2 contraplaten in de bakskisten gelijmd, de oude
constructie had geen "vlees" voor de bouten en dit is waarschijnlijk de
reden waarom de motorsteun licht gaat kantelen.
Vervolgens nieuwe gaten geboord voor de steun en er op gelet dat de motor
wat naar voren kantelt. Dan de motorsteun opnieuw geplaatst met rvs
carroserie ringen tegen het nieuwe multiplex.
Dit kan allemaal gewoon in het water en duurde bij mij 1,5 dag.
Later in de winterstalling de boot een paar weken laten drogen en daarna
met ingedikte epoxy de beschadinging herstelt en als laatste een strook
van 5mm hard neopreen gelijmd op de plek waar het staartstuk de bun kan raken.
Daarna nog 2 seizoenen probleemloos gevaren.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 Etaps in de problemen op 1 weekend in 1 regio. 13 juni 2024 14:24 #1565925

Dat de motor de romp gaat raken dat merk je toch onmiddelijk.
Wie hangt een motor op zonder te kijken of de positie goed is???

En het schuim hoef je geen zorgen over te hebben, neemt geen water op
Laatst bewerkt: 13 juni 2024 14:26 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 Etaps in de problemen op 1 weekend in 1 regio. 13 juni 2024 14:55 #1565930

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3965
Saeftinghe schreef :
Dat de motor de romp gaat raken dat merk je toch onmiddelijk.
Wie hangt een motor op zonder te kijken of de positie goed is???

En het schuim hoef je geen zorgen over te hebben, neemt geen water op

Het probleem is dat de motorsteun is vast gebout(?) door het dunne wandje
van de bakskist. Dat geeft gewoon te weing "vleesch" en de gaten gaan op den
duur uitlubberen.
Toen ik mijn Etap22 kocht hing er een 4 pk Yamaha 2-takt in de bun, deze kwam
nooit tegen de rand van de bun.
Omdat ik 4 pk op de Oosterschelde wat aan de krappe kant vond, én er een knappe
9,9 pk langstaart Yamaha met werkschroef op mijn pad kwam, heb die 9,9 geplaatst.
Ook deze hing bij half gas keurig zo'n 4 cm van de bunrand.
Na een half seizoen waren de gaten uitgelubberd en liep het staartstuk tegen de
rand, met lichte schade als gevolg.
Van de aanschaf van die 9,9 heb ik wel spijt gehad, was gewoon te veel en vooral
te zwaar, rond de 40 kg in de bun merk je echt wel.
Ook moest de werkschroef er af als de motor uit de bun ging, wat dan wel weer
een prima diefstalbeveiliging was.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 Etaps in de problemen op 1 weekend in 1 regio. 13 juni 2024 16:18 #1565941

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 797
Yahama 8pk 2 takt paste top nooit een probleem gehad.

Nu zou een 6pk 4takt ook prima zijn wel een werkschroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 Etaps in de problemen op 1 weekend in 1 regio. 13 juni 2024 16:38 #1565945

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3965
Cascade schreef :
Yahama 8pk 2 takt paste top nooit een probleem gehad.

Nu zou een 6pk 4takt ook prima zijn wel een werkschroef.

Had de Etap gekocht in Zeeland op het Veerse meer, met de ligplaats
al betaald voor 1,5 seizoen.
Nu vond ik het Veerse meer echt verschrikkelijk, vooral in het hoogseizoen.
Dus altijd naar de Oosterschelde om te zeilen, wat prachtig was.
Daar was de 4 pk 2-takt niet voldoende.
Wat ik al zei, die 9.9 kwam op mijn pad, ze waren op de jachthaven een klein
motor-kruisertje aan het slopen en ik kon de Yamaha 9.9 4-takt met werkschroef
voor €400 kopen. Zo'n vierkante witte die de UN ook gebruikte in verre streken.
Deze zijn onverwoestbaar, en met een onderhoudsbeurt van €150 was ik goed uit.
Als ik had kunnen kiezen dan was het een 6 pk 4-takt langstaart met werkschroef
geworden.

Ik woon in Weesp en toen al was er sprake van het uitfaseren van 2-takt motoren
in de regio Amsterdam. Dus een 4-takt moest het worden.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 13 juni 2024 16:39 door AdB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 Etaps in de problemen op 1 weekend in 1 regio. 13 juni 2024 20:24 #1565975

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7503
Ik zeg niet dat er een rampen gaan gebeuren, maar ik wil wel even de aandacht erop zetten dat er soms problemen zijn.
Wat wel opvallend was dat er in 1 weekend plots 3 Etapjes met problemen waren.

Wij hadden in onze haven verleden weekend de 3de Etap dat in problemen kwam.

Het Etapje in onze haven was er al dermate veel water binnen dat de vloer volledig onder stond, tot aan de banken.
Gelukkig had iemand in de gaten dat deze wel erg laag in het water lag, en zijn we er naar gaan kijken. Pomp erbij en volgende dag naar de werf om haar op de kant te zetten.

Wat de juiste oorzaak was weet ik niet. Heb horen zeggen dat er een scheur inzat die men met kit heeft willen afdichten. Dat lijkt met geen super idee.

Een Etap mag dan wel onzinkbaar zijn, water tot aan de zitbanken is toch ook niet leuk, lijkt me.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 Etaps in de problemen op 1 weekend in 1 regio. 13 juni 2024 21:50 #1565983

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3965
Tony2920 schreef :
Ik zeg niet dat er een rampen gaan gebeuren, maar ik wil wel even de aandacht erop zetten dat er soms problemen zijn.
Wat wel opvallend was dat er in 1 weekend plots 3 Etapjes met problemen waren.

Wij hadden in onze haven verleden weekend de 3de Etap dat in problemen kwam.

Het Etapje in onze haven was er al dermate veel water binnen dat de vloer volledig onder stond, tot aan de banken.
Gelukkig had iemand in de gaten dat deze wel erg laag in het water lag, en zijn we er naar gaan kijken. Pomp erbij en volgende dag naar de werf om haar op de kant te zetten.

Wat de juiste oorzaak was weet ik niet. Heb horen zeggen dat er een scheur inzat die men met kit heeft willen afdichten. Dat lijkt met geen super idee.

Een Etap mag dan wel onzinkbaar zijn, water tot aan de zitbanken is toch ook niet leuk, lijkt me.

Ik waardeer je input en wil je bijdrage op geen enkele wijze kleiner maken
dan wat het is. Vind alleen de conlusie van die scheur in de bun wat voorbarig.

Maar Etap22 jachtjes zijn soms net even iets anders, de romp is waterdicht en dat
werkt ook voor water vanuit de hemel. De dek/romp verbinding kan lekken en ook de
ankerbak.
De romp en de binnenschaal zijn volgeschuimd zodat daar geen water kan komen.
Mocht de bun beschadigd zijn dan kan er geen water in de kajuit komen.

"Water tot aan de zitbanken".
Ook dat T-shirt heb ik mogen dragen.. :P

Had de accu afgekoppeld en uit de boot gehaald om te vervangen. Door omstandigheden
kon ik de volgende 4 weken niet naar de boot.
Laat het nu heel veel regenen in die 4 weken. (net als nu).
Bij aankomst (met nieuwe accu) bij de boot stond het water tot aan de banken.
Even slikken natuurlijk, hoe kan dit nu?
Eerst leeg gepompt met een dompeldomp van de haven en toen op onderzoek.
De dek/romp flens was de eerste verdachte, maar die had ik juist al aangepakt na
water in de vensterbanken te hebben gehad.
Die vensterbankjes waren droog maar de kussens in de voorpiek kletsnat.
Nu heeft de Etap22 een heel kleine ankerbak met een minimale afvoer zo'n 20 cm
boven de waterlijn.
Ook heeft de ankerbak een ventilatierooster naar de voorpiek, een echte designfailure.
Bij mij was de afvoer van de ankerbak volledig verstopt door een lijntje gecombineerd
met een beetje klei en wat herfstbladeren.
Door de vele regen was de ankerbak overgelopen in de voorpiek door het ventilatie rooster.
Hetzelfde kan gebeuren bij de mastvoet en de romp/dek flens.
Het resultaat een volgelopen Etap.
Aangezien ik de accu had afgekoppeld heeft de lenspomp het nooit gedaan.
Het zou dus zomaar hemelwater geweest kunnen zijn.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 13 juni 2024 21:51 door AdB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3 Etaps in de problemen op 1 weekend in 1 regio. 22 juni 2024 11:34 #1567973

Saeftinghe schreef :
En het schuim hoef je geen zorgen over te hebben, neemt geen water op

Volgens mij zijn de meningen hierover verdeeld? Van wat ik gelezen heb, kan het type schuim dat bouwers in de jaren 70, begin 80 gebruikten om de boten onzinkbaar te maken, nu - na zoveel jaar - wel degelijk veel water opnemen.

Bij de zoektocht naar mijn vorige boot heb ik ook wat Etap 22's bekeken. Het is toen uiteindelijk iets anders geworden, maar die etaps zijn desalniettemin leuke bootjes. Ik kreeg toen wel de aankoop tip, check het schuim via het luikje onder de kisten/banken binnen. Indien nat, niet kopen. Kan natuurlijk regen lekkage water zijn, of het bekende probleem van de vergane kitnaad tussen romp/dek, waarbij er water binnenkomt bij bij zeilen onder helling.

Bij de eerste Etap 22 die ik toen bekeek was het schuim daar compleet nat. Ook lag die boot om onverklaarbare reden nogal scheef in het water (terwijl hij niet asymmetrisch beladen was). Ik had sterk het vermoeden dat volgelopen schuim daar de reden van was.

(Zo waren er nog wat "dingetjes" met die boot, zoals de putting van de voorstag die compleet het dek verschoven/gescheurd zat. Ik ben weggegaan met de tip voor de eigenaar: repareer dat z.s.m. ook voor je eigen veiligheid. Volgens de eigenaar kon het allemaal prima blijven zoals het was en moest ik juist wat meer vertrouwen in het bootje hebben...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl