Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: diepgang bepalen

diepgang bepalen 11 juni 2024 17:18 #1565580

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1619
Wanneer je een serieuze aankoop overweegt is het wellicht zinvol om de boot er even uit te laten hijsen voor inspectie van het onderwaterschip. En ja, dan is het appeltje eitje.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diepgang bepalen 11 juni 2024 17:27 #1565583

Hoe kan het dat de eigenaar de diepgang niet weet!?

Ik zou gewoon een stalen pijp die je met twee man vanaf beide vrijboorden laat zakken (aan elk einde een lijn met elke 5 cm een markering) onder de kiel trekken en dan (hoeft niet perfect) horizontaal strak trekken. De gemiddelde afstand bovenkant paal-waterlijn is dan de diepgang.

Doe voor de gein maar eens en meet op de kant na; je zult zien dat het klopt!
Laatst bewerkt: 11 juni 2024 17:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diepgang bepalen 11 juni 2024 17:54 #1565594

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1479
En wie is nu makelaar die dit niet even bedenkt, doet en dan snel die boot aan jou verkoopt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:diepgang bepalen 11 juni 2024 20:52 #1565621

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 979
Dank allen voor jullie adviezen!

Voor de duidelijkheid, de eigenaar geeft 150 op en de makelaar neemt dit vanzelfsprekend over.
Ik heb beiden nog nooit ontmoet en ik heb geen reden aan hen te twijfelen, tot nu toe is het contact prima.

Ik ben degene die twijfelt (en hoop koester) door alles wat ik lees over dit type schip waarbij het origineel, de mk1 versie, de 33s en de 333 allen dezelfde romp constructie delen en ik op Engelse fora en in originele folders lees dat diepgang minder dan 150 is. Dank ook voor de opgave van de meetbrieven, dit sterkt het vermoeden.

De methode van spinnakerboom verzwaren en aan twee lijnen onder kiel doorhalen lijkt me t meest praktische. Lijnen en boom kan ik ook makkelijk meenemen in de auto.

We liggen in een verenigingshaven aan t randmeer met een hoop blubber op de bodem. Baggeren is te kostbaar maar er af en toe doorheen ploegen kan, en kan ook een keus worden Ik wil ook daar de diepte eens goed meten met een paal en een plat plankje eronder. Een andere Moody33 bij ons in de haven beroerd af en toe de bodem maar ligt over t algemeen wel "los" voor zover ik weet.

We gaan eerst maar eens kijken naar de boot. Hopelijk kan ik met vrouwlief de diepgang meten zonder daarbij de makelaar of de eigenaar voor t hoofd te willen stoten. Liften en keuren kan altijd nog, in dat stadium ben ik nog lang niet beland.




Verstuurd vanaf mijn SM-T720 met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diepgang bepalen 23 juni 2024 18:40 #1568171

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 979
We hebben de diepgang gemeten door een verzwaarde spinnakerboom onderlangs te halen met twee lijnen. Ik heb met tieraps een schaalverdeling op de lijnen gemaakt en zo kwamen we erachter dat de boot inderdaad 150 diepgang heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diepgang bepalen 23 juni 2024 21:02 #1568183

Ik ben degene die twijfelt (en hoop koester) door alles wat ik lees over dit type schip waarbij het origineel, de mk1 versie, de 33s en de 333 allen dezelfde romp constructie delen en ik op Engelse fora en in originele folders lees dat diepgang minder dan 150 is. Dank ook voor de opgave van de meetbrieven, dit sterkt het vermoeden.


De oude mk1 staat voor 1.35 in de folder, in de praktijk blijkt dit 1.40 te zijn (mijn ouders hadden een 33k mk1). Kun je dus ook aanhouden voor de 333 als de rompen hetzelfde zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl